1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.5i 20V 225pk Recirc Valve

Discussie in 'Performance' gestart door mello st, 31 okt 2012.

  1. Hallo,

    Ik zat op de site van autospecialists de bladeren en kwam daar een vervanger tegen voor de orginele recirc valve bij de turbo

    Zijn er bij jullie problemen bekend met de standaard plastic klep, ik rij nog niet zo mega lang met hogere turbo-druk...zodoende.
    Dus is het een aanrader/noodzakelijk ..?
     
  2. Ze schijnen wel een stuk te gaan, de aanbieding is trouwens niet duur, eentje van Forge kost volgens mij ongeveer 150 pond.

    PS: de Ka is een 1.2 ipv 1.25 :P
     
  3. Nee hoor... 4 cilinder lijnmotor, 8 kleppen, 1242 cc :cool:
     
  4. Haha je hebt gelijk, vraag me af waarom ze het dan de ka 1,2 duratec noemen..
     
  5. Je kunt een Forge krijgen voor zo'n eur150 incl. verzending, dus ziet er uit als goede deal. Bij Forge krijg je wel een veer speciaal voor de ST plus (over het algemeen) een iets zwaardere.

    Vervangen kan een goed idee zijn, maar als je standaard valve niet goed werkt (te vroeg open/ niet goed dicht) merk je dat aan te lage/onregelmatige turbodruk. Als je dat niet hebt, is het niet per se nodig. Als je t mij vraagt. Krijg er overigens morgen wel 1 geleverd. Just to be sure....
     
  6. @kaz,denk niet dat ik die problemen al heb, performance+ wat voor turbodruk zou dat moeten hebben. De ST doet ongeveer 1 bar. Standaard doet ie 0,6 bar.
    Turbodruk is stabiel bij beide programma's.

    @antig01; die 0,05 liters merk je wel hoor ...hehehe
     
  7. Dat klinkt precies zoals t hoort. Als je van t gas gaat, zie je dan dat de turbodruk piekt of iets anders raars? Als dat ook niet t geval is zou ik er vanuit gaan dat er niets aan de hand is.
     
  8. Nee, wat hij wel doet is eerst even iets teveel turbodruk geven (0,1-0,2 bar) om daarna stabiel te blijven op 1 bar....meer niet
     
  9. Klein nadeel t.o.v. de plasticklep.


    Forge of wat voor een merk ook , zou je een keer per jaar moeten demonteren en opnieuw invetten.
    Wat voor een soort vet , moet ik nog uitzoeken.
    Met het juiste gereedschap en wat geklooi is het wel te doen.

    Bij mijn ST was het verschil goed te voelen .

    Mau
     
  10. #10 mello st, 3 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 nov 2012
    Voor mij niet te doen, ik heb geen beschikking tot een brug en moet het met 2 krikjes doen... :(. Ding zit volgens mij op een niet zo een handig plek (mits je een brug hebt)

    EDIT : misschien toch wel te doen,lees net Kaz zijn topic over zijn recirc valve...
     
  11. Waarom is dat? Als het zo is, vind ik het niet echt en KLEIN nadeel :nocheer:
     

  12. Ik ga het vandaag doen voor de :st: van MartijnST, ik zal wat foto's maken
     
  13. Is een zeg maar zuigerbeweging en in combinatie met de warmte zou het een keer per jaar opnieuw ingevet moeten worden.
    heb dit ergens in een Engels forum gelezen , of het allemaal waar is weet ik niet maar ik kan me er wat bij voorstellen

    Met gedoe van het inhouden en stotteren van mijn ST is de dumpvalve een paar maal in en uitgebouwd , vandaar dat je er steeds wat handiger in word.
     
  14. das ook mijn gedachte, zie mijn eigen niet ieder jaar onder de ST kruipen...

    @Mau, weet je toevallig ook of er dan problemen mee waren, je gaat zo'n recirc niet uit je eigen ieder jaar even invetten.....
     
  15. Ik ben er nu mee bezig...........grrr wat een k plek, je kunt er bijna niet bij, er zit een buis van de airco in de weg, een verlengde inbus sleutel van 5 heb je echt nodig.
     
  16. Nee dat kon ik er niet direct uithalen.

    denk alleen dat het de levensduur en werking van de DV bevorderd.
    Ik heb ook zoiets van als het goed blijft werken ga ik het ding niet onnodig demonteren.
    Je hoord en leest zoveel , de tijd zal het leren.

    Mau
     
  17. Sbro.nl; heb je nog piccies gemaakt, of is het niet meer gelukt ?
     
  18. ja heb ik gedaan, zal ik vanavond ff posten, is is een k klusje iig.

    Maar hij zit erin en werkt perfect.
     
  19. Sbro, je hebt hem op een St gezet zeg je , wat voor druk draait deze en wat veer gaat er dan in.....kun je met die veer ook op het stock programma ?
     
  20. Hier ff het verslagje van het vervangen van de R-Circ-Valve op een Focus ST.

    Afgelopen zaterdag kwam MartijnST hier bij mij op bezoek, hij had een tijdje die valve liggen, over genomen van Ereske (Johan) die had hem in zijn oude auto zitten, de RS2.

    Nu had ik het zelf al een x gedaan bij mijn RS en daar was het al een vervelende klus, niet dat het moeilijk is maar je kunt er verdomt moeilijk bij.

    Bij de ST is het nog erger :nocheer:, hij ligt nog dieper in de auto, de turbo is ook kleiner en er zit nog meer in de weg.
    Gelukkig is het wel gelukt, al was het wel een heel gepruts.

    Je begint natuurlijk met het op de krik zetten en het rechter voorwiel eraf te halen. En dan zoek je de oude Valve op, die ligt behoorlijk in de diepte.
    Het is de zwarte deksel met dat slangetje eraan.
    Er zit nog een witte kap die je riem beschermt tegen vetspetters mocht je aandrijfhoes lek raken, deze kun je eenvoudig los klikken, zo heb je weer net iets meer ruimte.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En zoals je op de foto ziet er zit van alles voor, de selenoid (zwarte blokje met 3 slangen en een stekker) die kun je er afklikken door hem omhoog te schuiven, van de beugel af, daarna haal je het rechter slangetje los.
    De selenoid leg je dan zover als je kunt naar links en de losse slang zover mogelijk naar rechts.

    Dan is het de bedoeling de 3inbus boutjes los te maken (in de rode ring) nu zie je gelijk het probleem, die beugel met ''Volvo'' en die zilverkleure buis van de airo zitten in de weg :nocheer:

    Mij lukt het uiteindelijk om met een lange inbus sleutel van 5mm (met zo'n ronde kop) de 3 inbussen los te krijgen, wel een hefboompje maken met een klein buisje oid want ze zitten behoorlijk vast.
    Als je dit gelukt is en je de moed nog niet hebt opgegeven (ik ben er een behoorlijk tijd mee aan het martelen geweest en mijn handen en polsen zijn behoorlijk beurs geworden)dan valt de oude valve in 3 stukken uit elkaar, dat hoort zo, deksel, veertje en een soort rubberen dop.


    [​IMG]

    Er is dan in de turbo het volgende gat te zien.

    [​IMG]

    De nieuwe Valve monteer je met de gleuf naar de rechterkant (zie ook de platte kant die op buitenste ring zit met de gaten).
    De boutjes iets insmeren met een beetje vet, dat vergemakkelijkt de montage en kun je ze er eenvoudiger indraaien.

    [​IMG]

    het buisje MOET NAAR LINKS BOVEN in de ST, op de volgende foto zie je dat ik dat nog niet goed gedaan had :weird:

    [​IMG]

    Omdat de slang nu tegen de turbobehuizing aan ligt heb ik boel nadien nogmaals los moeten halen om het op te lossen :nocheer::cussing::nocheer::cussing::nocheer::cussing:

    Dus naar links boven!!!!

    Dan is het een kwestie van alles weer terug op de oude positie, vergeet de selenoid en het slangetje niet.

    Wiel er weer op, wel ff de bouten netjes natrekken met de momentsleutel en je klusje is geklaard.

    Martijn wilde graag de gele veer erin omdat zijn ST getuned is, voor originele ST's is de groene veer gebruikelijk.

    Green - 6-8 PSI
    Yellow - 10-12 PSI
    Blue - 14-16 PSI
    Red - 18-20 PSI

    Resultaat, een niet meer fluitende ST/RS (rond de 2000toeren) en in mijn ogen beter oppakkende turbo, die minder drukverlies heeft tijdens het opschakelen.

    hopelijk ben ik niks vergeten te melden, mochten er aanvullingen zijn dan hoor ik het graag.

    Bedankt voor het lezen en suc6 met de klus
     

Deel Deze Pagina