Project C1 AWD - werk in uitvoering...

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door Kuga-RS, 27 okt 2013.

  1. Net ff het hele topic doorgelezen. Erg mooi project dit. Blijf ik zeker volgen.:thumbs:
     
  2. Bij de APK bleek al dat het met de handrem eigenlijk niet helemaal fijn fris zat.
    Geen afkeur, maar wel wisselende waardes en ook zonder remmen remvertraging op het RA wiel...
    Voordat ik de auto kocht, heeft deze behoorlijk lang stilgestaan. Vermoedelijk zijn toen beide remmen enigzinds vast gaan zitten. Omdat ik nog lang met de auto wil rijden, heb ik besloten om er gewoon alles nieuw op te slaan. De blokken hadden toch al de beste tijd gehad en de rechter schijf was donkerblauw van het warmlopen. Het is allemaal wel af te draaien enzo, maar eigenlijk zag ik dat niet zo zitten.

    Enfin... Dit was Links Achter, de beste van de twee:

    [​IMG]


    Wiel eraf, en begonnen met doorspoelen van oude remvloeistof. Er is nieuwe dot 5.1 in het systeem gegaan.

    [​IMG]

    .... En uit een andere hoek, handremkabel en 1 bout van de klauw is al los (je moet wat doet tijdens het wachten.... :D )

    [​IMG]


    Daarna het rempedaal in ingedrukte stand vastgezet (dat voorkomt dat het reservoir leegloopt als de klauw er straks af is) en slang op de klauw gelost. Dan klauw eraf:

    [​IMG]


    Hier een vergelijk van 1 nieuw blok en 2 oude blokken. Het fijne is er wel af:

    [​IMG]


    Hier een nieuwe schijf, nog naakt:

    [​IMG]


    En voozien van een jasje lak op het hart van de schijf:

    [​IMG]

    Bracket verwijdert, zodat de nieuwe schijf geplaatst kan worden:

    [​IMG]


    Backet schoongemaakt, glijpennen schoongemaakt en voorzien van nieuw vet. Daarna in de zwarte lak. Er zaten bij de nieuwe blokken ook nieuwe glijstukken. De passing daarvan vond ik zo-zo. Dus besloten de oude glijstukken schoongemaakt en weer teruggeplaatst. Een tipje kopervet aan de glijvlakken op de blokken en deze erin gezet:


    [​IMG]


    De nieuwe klauw op de remslang (kwam gelukkig in 1 keer goed uit en hoefde de slang aan de andere zijde niet te verdaaien). En klauw over de blokken:

    [​IMG]


    Natuurlijk ontluchten. Als je het systeem niet helemaal leeg hebt laten lopen is een bleeder echt niet nodig, Alleen een slangetje en wat geduld...

    [​IMG]


    En natuurlijk het remvloeistofniveau juist zetten, hij staat hier nog een tikkeltje hoog. Ik moet de remmen echter nog "oppompen" voordat ik achteruit de garage uitrijdt.

    [​IMG]


    Tussendoor lekker genoten van een winterzonnetje, een paar lekkere bakjes koffie, Radio Veronica. Korte proefrit gemaakt, nauwelijks verbazend dat ie makkelijker optrekt... :lol: Scheelt wel, de handrem eraf.
     
  3. Mooi verslag!
     
  4. Kijk dat is alvast een begin frisse remmen.
     
  5. Netjes gedaan, ziet er weer fris uit en daar ga je dus veel plezier van hebben :rock:
     
  6. blijf het top vinden dat je het allemaal zelf doet :thumbs:
     
  7. Soms droom ik wel eens van een garagebox en wat meer geld op de bank ;)
     
  8. Elke nacht weer!
     
  9. Is het bij jou nog geen nachtmerrie? ;)
     
  10. even zoeken.....






































    ah, gevonden ! :dance:

    Dit is em: :ontopic:




    ---------------------------

    Vandaag kwamen ook de Philips D1S lampjes ( 85410+ , 4700K) binnen voor in de orginele xenon armaturen:

    [​IMG]


    Hier de OEM philps lampjes en Hella balasts:

    [​IMG]


    Ik ga, net als mijn vrouw na het winkelen, vertellen wat ik "bespaard" heb.. :mrgreen:


    Origineel ford:

    Armaturen, 2 stuks: 1074
    Lampjes, 2 stuks: 560
    Ballasts 2 stuks: 1020

    Samen: 2654 euro :wtf:

    Via Aftermarket:

    Armaturen, Hella, 2 stuks: 420 euro
    Lampjes, Philips, 2 stuks: 70 euro
    Balasts, Hella, 2 stuks: 70 euro

    Samen: 560 euro :veryhappy:

    Besparing door aankoop xenon: 2094 euro !
    Dat red ik niet in een middagje shoppen in Zwolle binnenstad. ;)
     
  11. Zo, de lampen zitten er inmiddels in. Morgen zal ik een paar plaatjes schieten.
    Het lichtbeeld is echt geweldig. En hoewel de automatische hoogteregeling er nog niet in zit, kan ik me eigenlijk niet voorstellen waarom die noodzakelijk zou zijn. De sensoren op de assen zijn echt verschrikkelijk duur (samen 350 euro), ik denk dat ik er dus toch maar gewoon een handmatig instelbare regeling op maak.

    Ondertussen zijn ook alle trekhaakdelen binnen, morgen maar eens even wat schroeven.
    Ook de 320mm schijven voor de vooras zijn binnen, de remklauwen en blokken liggen al 3 jaar (!) op de plank te wachten. Natuurlijk bestaat er geen passende slang (zowel de kuga als de ST slangen zijn te kort). Een bedrijf hier in de buurt maakt dus een setje slangen op maat (480mm) met de juiste nippels eraan.

    De spatlappen rondom liggen ook te wachten op montage. Achterbumper moet er toch af, dus 2 vliegen in 1 klap. Ook zijn er ontwikkelingen op RS motor gebied, daarover komende week meer.
     
  12. Mooi werk hoor :)
    Top dat het allemaal netjes loopt.
     
  13. Dubbel...
     
  14. Erg mooi project, ik blijf het volgen :thumbs:
     
  15. Ziet er goed uit! Leuk om te zien!!
     
  16. Dat is een fijne besparing!
     
  17. Zoiets besparingsvoorbeeld moeten wij hier als ford fanaten allemaal gebruiken thuis...:)

    Mooie update zo, en gezien de meerwaarde en uitstraling niet duur!
     
  18. is de automatische hoogte regeling niet verplicht voor de APK ?
     
  19. Nee is niet verplicht
     

Deel Deze Pagina