1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Project C1 AWD - werk in uitvoering...

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door Kuga-RS, 27 okt 2013.

  1. Vandaag even aan het struinen geweest naar een passende intercooler, opties genoeg, maar wat een geld vraagt men voor die dingen zeg ! :shock:

    Nou had ik nog een intercooler liggen, overgebleven van een gestaakt project. Core afmetingen van 600x300x76 mm, best een behoorlijk ding dus. Mooi geconstrueerd intern, met een flink aantal "turbolatoren" zoals die dingen heten.
    Een kennis gaat deze wat verbouwen; montagepunten en ombouwen van de eind-tanks zodat ie dezelfde layout krijgt (qua aansluitingen en montage) als een standaard [​IMG] MK2 intercooler.


    [​IMG]


    De intercoolerbuis onder de auto moet er op termijn ook aan geloven, nu is deze van gewoon staal. Dat mag RVS worden van liefst een maatje meer.

    Wie kan mij vertellen wat de aansluit diameters van standaard :rs: buis is op deze plek ?
     
  2. Die zijn gewoon 2 inch, upgrade versie (MEGA DUUR :( ) is 2.5inch, dan moet je wel je bestaande (silicone) slangen vervangen.

    IC zijn idd erg duur..........maar maken een wereld van verschil :rock:
     
  3. Ik heb de route eens bekeken, maar met wat standaard bochten is die pijp redelijk simpel te maken van 60 of 63 mm materiaal.
    Nu zit er staal onder bij mij (zal wel zijn vanwege de sterkte en te verwachten graspollen die de bodemplaat opdrukken), ik denk erover om er dus toch maar RVS onder te zetten.
    Heel erg veel verschil maakt het thermisch gezien toch niet.

    Voordeel van 60/63 mm is dat ik de aansluiting op de intercooler gewoon kan doen met een standaard bocht van 20 euro. Aan de turbo kant een verjonging in de buis, dan kan ik daar aansluiten met een simpele siliconen sok.
    Voor het stukje tussen intercooler en gasklep heb ik nog een 63mm slang van een S-max liggen, met een beetje geluk past die 1 op 1.

    Door het "bouwen" van een intercooler op basis van een standaard core, hoop ik voor een dubbeltje op de eerste rang te kunnen zitten. :D

    Wat mij opviel is dat de radiateur fan van een kuga eigenlijk gewoon een mondeo fan is.
    De radiateur heeft dus ook mondeo montagepunten, wateraansluitingen zijn wel weer ST/RS. Nou heb ik nog een mooie 40mm dikke alu focus RS radiateur liggen, alleen past de fan dus niet...
    Nou kan ik natuurlijk even de montagepunten op de koeler laten aanpassen en later de mogelijkheid hebben om de dikke tweemotorige fan van een 2.2 tdci mondeo te plaatsen. Of ik kies simpelweg voor een focus radiateurfan.
    Is dit nou wat men een "luxe probleem" noemt ? :lol:
     
  4. het vordert mooi :

    [​IMG]

    :rock:
     
  5. dit wordt er een voor een intervieuw in een autoblad!!
     
  6. Als die klaar is moet je er een compleet artikel van (laten) schrijven ik lees dit project ook altijd met veel plezier
     
  7. Ik ga er gewoon in rijden, op die manier kan de rest van nederland er elke dag van genieten :cheer:


    Vandaag rechter binnenscherm geplaatst, peilstokbuis schoongemaakt en gespoten, motorolie gevult, vacuumslangen aangesloten, plenum geplaatst, accubak en accu geplaatst.
    Nieuwe plus en massa kabels herschikt en aangesloten (geschikt voor 90 Ah accu, is allemaal tikkie langer), draagarmen in hammerite gezet, tankdamp afzuiging geplaatst.
    nieuwe leiding naar rembekrachtiger geplaatst, LPG leiding vastgezet.
    Weer e.e.a. schoongemaakt onder de kap en voorzien van blanke lak (is af fabriek zonder blanke lak), koelwater tankje geplaatst.

    De stand tot nu toe:

    [​IMG]

    En half van onderen:

    [​IMG]

    Het spuitwerk laat een dag langer op zich wachten. Als het goed is komt dat morgen na de middag (wordt gebracht), met heeft de nodige proefstroken moeten spuiten om de exacte kleur te krijgen.
    Dat vroeg wat meer tijd. Ze weten dat ze het zonder pardon terugkrijgen als er kleurverschil in zou zitten. Niet goed had ik al, dan hoeven ze dus niet te maken. ;)
     
  8. Je maakt er echt werk van he :D super om te volgen.
     
  9. Echt een leuk draadje om te volgen. Staat samen met de BMW van [MENTION=141]uwbuurman[/MENTION] hoog in mijn lijstje van favoriete topics en beide gaan niet over een Focus!
    Maar beide maken er dan ook een zeer uitgebreid verslag van, super.
     
  10. Van sommige zaken snap ik geen bal, maar wel mooi om het zo te volgen naar het uiteindelijke resultaat.

    :thumbs:
     
  11. egt een super leuk project.

    mooi om te volgen.
     
  12. Kuga is een Focus op hoge poten. ;)
     
  13. Zo, nog even wat slangen aangesloten en koelvloeistof gevuld enzo.
    Daarna oliedruk draaien op de startmotor (met losgekoppelde injectoren).
    Vervolgens de eerste testrun, als een zonnetje en meteen mooi lopen. :rock::cheer:


    [​IMG]


    Morgen de laatste hand leggen en een proefritje van 200 km.
     
  14. Wauw!! Goed joh! Gefeliciteerd dan maar!! Op naar de eerste 200km!!
     
  15. [youtube]7bvcaGRBh1c&hd=1080[/youtube]
     
  16. Goed gevoel geeft dat hè.
    Dat weet ik nog toen ik de eerste keer de 1.8 na de ombouw startte.
    Een grijns van oor tot oor. :thumbs:
     
  17. In het kader van "je moet soms een beetje zelfvertrouwen hebben"...

    De eerste start was vorige week woendag, ik had de auto helemaal rijklaar op donderdag rond 14:00. Eerste testritje was langs het tankstation, en daarna door naar huis.
    Thuis aangekomen bagage ingeladen, even gedoucht en lekker op vakantie gegaan.
    Met de Kuga. [​IMG]
    Na dik 206 km, waarvan een deel autobahn was ik op bestemming. Alles OK met het motorretje. [​IMG]

    Helaas zag ik na 2 dagen een klein vlekje olie onder de auto, niet veel, maar toch.
    Angstige visioenen van lekkende tussenblokken en ralle koppakkingen schoten langs. Waarschijnlijk was een Banjo bout van de turbo-olieleidingen of toch een geplofte oliekeerring.
    Er was echter nog één andere verdachte, een boutje dat ik een paar maanden geleden ook al vergeten was bij de revisie van een ander 5 cilinder blok (850/V70).

    Rechts op deze foto zie je de krukas timing tool zitten:


    [​IMG]



    Hier is de tool eruit en zit de startmotor al voor de bout:

    [​IMG]




    En hier de startmotor er weer af. Bout zat los, wat heet... nog niet eens handvast. [​IMG] [​IMG] De olie die van de krukas afspetterde tegen de wand van het blok aan, kwam langs de draad als de boel goed heet was. :

    [​IMG]
     
  18. Na het fixen van dit nogal domme olielekje kwam Lars even langs voor een bakkie bonensap. Gezamelijk besloten we tot een tijdelijke carriereswitch en stortten we ons in het beroep "bouwvakker":


    vroegâh:


    [​IMG]



    En dertig minuten laten zat de nieuwe dakkapel erop. [​IMG]
    Om het ding vast te zetten heb je 5 schroefjes nodig. Gewoon M6. De schroeven van de oude spoilers zijn zelftappers en die passen niet.
    Ford zou natuurlijk Ford niet zijn om deze -5 schroefjes- niet in de set te stoppen. in de gesealde handleiding staat doodleuk het partnummer en bestelt u ze zelf maar 5 keer.
    5 schroefjes... [​IMG]


    Het resultaat:

    [​IMG]




    [​IMG]

     

Deel Deze Pagina