1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Originele Cruise Control achteraf inbouwen

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 14 jun 2013.

  1. #41 JW, 23 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mei 2014

    De wikkelveer van een 3-spaaks en 4-spaaks stuurwiel zijn hetzelfde. Het zou dus geen probleem moeten zijn om zelf cruise control knoppen op een 3-spaaks stuurwiel te maken.


    Het schema dat je post klopt niet voor de Focus 2. Bij elk Ford model is de weerstand van de cruise control knoppen anders. Mogelijk is dit schema van een ander model Ford dan de Focus 2.

    De weerstanden van de Focus 2 cruise control zijn als volgt:

    1. Geen knoppen bedient = 2110 ohm.
    2. On knop = 1110 ohm.
    3. Off knop = 0 ohm.
    4. Set + knop = 120 ohm.
    5. Set - knop = 300 ohm.
    6. Resume knop = 600 ohm.


    Zoals op onderstaand schema te zien is zijn de weerstanden feitelijk in serie geplaatst. Doordat elke schakelaar tussen de weerstanden is geplaatst worden er 1 of meerdere weerstanden gebruikt afhankelijk van welke knop wordt bediend. Wanneer er geen enkele knop wordt bediend staan alle weerstanden in serie en is er een totale weerstand van 2110 ohm.

    [​IMG]





    Bij de RS2 ondersteund de PCM geen cruise control. Originele cruise control is dus niet mogelijk. Ik vermoed dat het technisch gezien prima mogelijk is maar dat de cruise control in de PCM software simpelweg ontbreekt.

    Vooralsnog is op de RS2 alleen aftermarket cruise control mogelijk.
     
  2. #42 Tigershark, 23 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mei 2014
    Ok, ik meende gelezen te hebben dat de weerstanden voor elke Ford gelijk zijn, zou best wel kunnen tot een bepaald bouwjaar.

    Even nog een vraag: als de knoppen niet bediend zijn, dan is er een weerstand van 2110 Ohm, duidelijk.
    Druk ik op de knop om de CC aan te zetten, dan moet er een weerstand zijn van 1110 Ohm, lager dus parallel aansluiten. De waarde van de weerstand, is die nu 1110 Ohm of resulteert die uit de formule voor het parallel aansluiten?

    1/ Rtot = 1/2110 + 1/1110 of 1/1110 = 1/2110 + 1/R_on ??

    Vraag beantwoord, had het schema nog niet gezien dat later is toegevoegd.
     

  3. Mmm, weet dit wel zeker, ik kan mij toch echt herinneren dat die optie er wel bij stond, of is er nog iets anders wat er mist? ik zal binnenkort natuurlijk wel het 1 en ander checken voordat ik tot aankoop over ga.
     
  4. Even wat vraagjes voor montage op Ford Focus 2 fase 1

    • 4-spaaks stuurwiel met cruise control knoppen. Let er hierbij op dat een C-max stuur niet past in een Focus 2.
    Ik zou dus zoals eerder in deze topic aangegeven het volgende gebruiken:
    Steering-Wheel-Control-Buttons-Audio-Volume-Constant-Speed-Cruise-Control-button-for-Ford-for-Focus
    Is dit mogelijk? is dit gewoon plug&ride dan?

    • Rempedaal schakelaar (indien niet aanwezig).
    Hoe kom je dit te weten?

    • Koppeling pedaal schakelaar (indien niet aanwezig).
    Hoe kom je dit te weten?

    • GEM module zekeringkast die de Cruise Control functie ondersteund.
    Ford Focus 2 Fase 1 ondersteund dit?
     
  5. Het is inderdaad een mogelijkheid om deze Chinese omgebouwde stuurbediening te gebruiken. Bij deze stuurbediening zit dan een kabel die rechtstreeks op de GEM module/zekeringkast wordt aangesloten.

    Persoonlijk vraag ik me wel af of de cruise control bediening geintegreerd in de stuurbediening ergonomisch wel zo handig is. Ik zou dan zelf de voorkeur geven aan een origineel 4-spaaks stuurwiel met cruise control knoppen.


    Door simpelweg te checken of de rempedaal schakelaar en koppelingpedaal schakelaar aanwezig zijn en de bedrading hiervoor aanwezig is.


    Niet elke Focus 2 GEM module/zekeringkast ondersteund cruise control. Er zijn tientallen verschillende versies van de GEM module zekeringkast toegepast. Welk type er in een Focus 2 is toegepast is afhankelijk van de opties van de auto. De eenvoudigste uitvoeringen van de GEM module/zekeringkast ondersteunen geen cruise control. De wat meer uitgebreidere uitvoeringen ondersteunen dit wel.

    Gezien er zo ontzettend veel verschillende versies zijn is het niet te doen om bij elke versie te bepaen of deze wel of geen cruise control ondersteund. Daarnaast is de informatie in het Ford E-cat onderdelenprogramma erg summier wat betreft de ondersteunde opties van elk onderdeelnummer GEM module/zekeringkast.
     

  6. Bedankt voor de antwoorden!
     
  7. Bij het activeren van de CC in de PCM loop ik tegen het volgende probleem aan.

    ESU-121
    ELMconfig 0.2.15

    Ik heb de configuratie uitgelezen van de PCM, configuratie opgeslagen (voor back-up) en een nieuwe configuratie aangemaakt met de integrated speed control geactiveerd. hier ook weer een back-up van gemaakt onder een andere naam.
    daarna Write to PCM geselecteerd, hier start het programma dan mee. maar geeft het nagenoeg aan het eind de melding dat er geen VID-Block vrij is.

    Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen is?
    overstappen naar de oude procedure heft niet veel nut aangezien deze niet de ESU-121 ondersteund.

    Alvast bedankt!
     
  8. Je zou kunnen proberen om de aangepaste VID-block tegelijkertijd met de PCM firmware te laden. De kans bestaat dat het dan wel goed werkt.

    Ik heb dit bij mijn eigen Focus 2 ook gehad. Als ik alleen de VID-block wilde aanpassen kreeg ik een foutmelding terwijl het wel goed werkte als ik de VID-block en PCM firmware tegelijkertijd naar de PCM laadde.

    Om dit te doen kan je het beste eerst de Firmware uitlezen en opslaan. Vervolgens laad je eerst de aangepaste VID-block in ELMconfig en ga hierna naar het PCM firmware tabblad. Hier selecteer je de opgeslagen firmware. Vervolgens laad je deze firmware in de PCM. Als het goed is krijg je hierbij een melding met de keus om de in de firmware aanwezige VID-block te laden of de VID-block die op dat moment in het programma is geladen.
     
  9. Thank's voor je snelle reactie JW dat ga ik proberen.
     
  10. Gelukt! werkt perfect, bedankt voor je hulp JW :thanks:
     
  11. Cruise control

    Hallo ik ben uit Brazilië door middel van dit forum in staat kan stellen (cruise control)
    Ik gebruikte ELM327 @ 38400 voor de hec en gem
    Voor PCM gebruikt de vcm1 Ford ids
    Laten we hebben een een nadruk GLX 08/09 en kon de autopilot scherp mogelijk te maken.
    *[​IMG]
    *
    Ford ids geïnstalleerd met module programmering
    [​IMG]

    inschakelen
    [​IMG]

    PCM programmering
    [​IMG]
    [​IMG]
    Afgewerkt programmering paneel terug naar normaal.
    [​IMG]
     
  12. Wow Focusclub.nl goes international
     
  13. Nou ook mij is het gelukt.

    Fofo 2.1 met knoppen uit China.

    Wel moest ik de firmware van de pcm uitlezen, aanpassen en terug schrijven.

    Maar alles werkt zoals het moet.

    Mooi topic.

    Thanks
     
  14. Hoi Wilco

    Zijn er nog ontwikkelingen op het gebied van originele cruise inbouwen?
    Ik wil deze namelijk in mijn c-max 1.8 tdci van 2008 monteren.

    Gr martijn
     
  15. Bij een C-max 1 werkt het in principe hetzelfde als bij een Focus 2. Wel moet je er rekening mee houden dat een C-max een ander stuur en airbag heeft als een focus 2. Wanneer je een ander stuur met Cruise Control knoppen aanschaft moet je er dus voor zorgen dat je het juiste type stuur koopt.

    Verder is het bij sommige softwareversies van de 1.8 TDCI een bekend probleem dat de PCM tijdens het activeren/programmeren van de Cruise Control de PATS (startblokkering) parameters verliest met als gevolg dat de auto hierna niet meer start. Wanneer dit gebeurt kan dit alleen worden opgelost door de PCM opnieuw te synchroniseren met de teller. Dit kan alleen worden gedaan met een geschikt diagnose systeem dat de mogelijkheid heeft om het Ford (CODED) PATS systeem te programmeren.

    Persoonlijk zou ik hier dus alleen aan beginnen als je zelf ook de kennis en diagnose apparatuur hebt om dit op te lossen als de auto niet meer start.
     
  16. #57 Martijn82, 14 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mrt 2016
    Ik heb zelf alleen een autocom uitlees programma,dus daar ga ik niet ver mee komen.
    Is er mischien iemand op het forum die het inlees gedeelte tegen betaling kan doen?
     
  17. #58 Martijn82, 27 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mrt 2016
    Doe jij dit zelf nog of weet jij iemand die dit voor mij kan doen?
    Het stuur en airbag gaat zelf wel lukken.
     
  18. Stuur heb ik ook al, de rest gaat met te moeilijk worden :D
     
  19. [MENTION=35280]Deebo[/MENTION]
    Ik heb wel de mogelijkheid dit te doen.
    Zeg het maar...
     

Deel Deze Pagina