1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Originele Cruise Control achteraf inbouwen

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 14 jun 2013.

  1. #21 JW, 27 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 okt 2013
    Nee, je moet zorgen dat het frw.dat in de juiste map staat. Als dat niet het geval is werken de firmware functies van ELMconfig niet goed en krijg je foutmeldingen.

    de map waar ELMconfig in staat moet er als volgt uitzien:

    "ELMconfig.exe"
    "Data" map

    in de data map staan de volgende bestanden:

    6G9T-14C097-AA.vbf
    6M2T-14C025-AB.vbf
    7G9T-14C097-AA.vbf
    7M2T-14C025-AA.vbf
    AG9T-14C097-AC.vbf
    AM2T-14C025-AA.vbf
    AM2T-14C025-BA.vbf
    BG9T-14C097-AA.vbf
    code.dtc
    frw.dat



    De fase 1 is het model voor de facelift en de fase 2 is het model van na de facelift.

    De C-max 2003-2007 is dus een C-max 1 fase 1 en wordt ook nog weleens C-max MK1 genoemd. Dit type is technisch grotendeels gelijk aan de Focus 2 fase 1 (2004-2008) welke nog weleens Focus MK2 wordt genoemd.

    De C-max 2007-2010 van na de facelift is dus de C-max 1 fase 2 en wordt ook nog weleens C-max MK1.5 genoemd. Dit type is technisch grotendeels gelijk aan de Focus 2 fase 2 (2008-2011) welke nog weleens Focus MK2.5 wordt genoemd.


    Bij jouw auto is het dus niet mogelijk om de firmware van de tellerunit te updaten maar dit is voor het activeren van de cruise control of uitlezen/updaten van de PCM ook niet van belang. Het updaten van de firmware van de tellerunit is alleen mogelijk bij de fase 2 tellerunits wlke t.o.v. de fase 1 tellerunits totaal anders zijn en wat meer functies hebben. Na het uitvoeren van de update zijn enkele nieuwe functies beschikbaar (zoals ECO-mode, ECO shift-up) welke bij de vroege fase 2 modellen niet aanwezig waren.



    Voor het activeren van de cruise control in de PCM is het alleen van belang dat je een ELM327 interface gebruikt welke voorzien is van de juiste chipset welke hogere baudrate ondersteund.Bij een ELM327 interface die dit niet ondersteund zal je een foutmelding krijgen en is het niet mogelijk om de VID-block en firmware uit te lezen of te updaten. In ELMconfig versie 0.2.11c is het niet meer nodig om de complete firmware en VID-block opnieuw te laden. Deze bestanden zijn nu onafhankelijk van elkaar uit te lezen/te laden. Het is nu dus mogelijk om alleen de configuratie (voorheen VID-block) uit te lezen, aan te passen en vervolgens de aangepaste configuratie te laden in de PCM zonder dat de firmware hoeft worden uitgelezen/geladen.
     
  2. HEt programma geeft aan dat ik een andere ECU heb dan in het programma word gebruikt, namelijk ECU-121 in plaats van de ECU-131 die in het programma staat voor een 125PK 1.8 Duratec

    houd het hier dan op? heb ik een andere ECU nodig om mijn cc te activeren?
     
  3. De ESU-121 PCM wordt niet ondersteund door ELMconfig. Ik heb begrepen dat dit een relatief zeldzaam PCM type is dat al snel is vervangen door de ESU-131 PCM.

    Je kan niet zomaar een ander type PCM plaatsen. De kans is heel groot dat er naast het type PCM nog meer verschillen zijn. Daarnaast zal een andere PCM behoorlijk wat geld kosten.


    Ik ben bang dat in jouw geval de cruise control in de PCM niet te activeren is met ELMconfig. De enige mogelijkheid is dan om een dealer te vinden die dit voor je wil/kan doen.
     
  4. Dat is jammer, het was leuk geweest als ik dat zelf had kunnen doen.
    dan maar naar de dealer, die had mij al verteld dat het 45 euro ging kosten om de cc in de PCM te activeren.

    Gelukkig blijven er nog zat modules over waar ik wel in kan ;)

    Bedankt JW
     
  5. 45 euro vind ik niet veel! Een sleutel inleren vragen ze vaak al meer voor.
     
  6. Het mooie was wel dat ze eerst gingen uitzoeken hoe het moest en wat ze er voor gingen rekenen. het zou voor het eerst zijn dat ze het gingen uitvoeren, dus daarom nog meer lof voor JW :thumbs:
     
  7. hallo ik ben bezig met het programeren van de PCM maar ik kom voor het volgende probleem te staan

    there is non emty vid block found in the PCM.to write a new VID Block-module reprogramming must be performed first.

    hoe moet ik dit doen??
     
  8. ik heb het type 141 pcm misschien dat dat iets verklaart??
     
  9. Hello!
    Ik ben nieuw en heb ook geprobeerd om de cruise control te krijgen in mijn ford focus 1.8 FFV werk. Ik heb alle dingen in uw auto te monteren op toen ik ELMconfig 0.2.10 moet gebruiken en lees informatie van de auto dus ik krijg gewoon een foutmelding (ELM Onjuiste reactie "10 87" te vragen)
    Wat het verkeerd krijgt Ik heb dubbel gecontroleerd al mijn solderen in ELM OBD alles ziet er naar rechts zoals het hoort.
    [​IMG]
     
  10. Gevalletje google translate hahaha
     
  11. #31 Mikey_ax, 1 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jan 2014
    Yes!
    I'm from Sweden! and trying to solve a problem!
    There is no information on the Swedish how to change the PCM in my Ford focus.

    ----------------------------------------------------------------------------------
    Yes!
    Ik kom uit Zweden! en proberen om een ​​probleem op te lossen!
    Er is geen informatie over de Zweedse hoe de PCM in mijn Ford Focus veranderen.
     
  12. Hoe kun je zien dat je een rem en koppelings schakelaar hebt? Want officieel heb ik geen cruise control maar ik heb wel zo'n 4spaaks stuur met cruise control knoppen erop. Ik hoorde ook een piepje toen ik erop drukte in het testmenu. Zou dit kunnen beteken dat ik het gewoon cruise control kan activeren in de computer.

    alvast bedankt
     
  13. #33 Tigershark, 21 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 mei 2014
    Cruise control knoppen voor 3-spaaks stuur (:st:, :rs:)

    Ik kwam dit tegen:

    [​IMG]

    Link

    Ik zal me hier eens in verdiepen, ik vermoed dat de cruise control knoppen net zo werken als bij de voice control dus over weerstanden.

    Misschien dus binnenkort een 3 spaaks stuur erin met cruise control. :rock::lol:


    Of dit, een complete kit: Cruise Control Focus ST/ RS
     
  14. Ziet er goed uit voor wat betreft die cruise control knoppen. Enig idee qua aansluiten?
     


  15. De cruise control knoppen zijn niets meer of minder als een weerstandsignaal waarbij elke knop/functie een andere weerstand heeft. Dit werkt dus feitelijk precies hetzelfde als de stuurbediening van de radio.

    Op het Russische forum zijn diverse afbeeldingen te vinden van mensen die de stuurbediening hebben omgebouwd naar cruise control bediening. Sommigen hebben dit zo netjes gedaan dat het er volledig OEM uitziet.
     
  16. Waar sluit je deze draden op aan dan?
     
  17. Op de kabels die naar de spiraalveer gaan.
     
  18. Is goedkoper dan een stuur en een airbag hahaha. Net te laat gezien dit. Heb net een ander stuur er sinds 2 weken inzitten.
     
  19. Zo, weer wat tegengekomen in mijn zoektocht.

    [​IMG]

    Hier staat eigenlijk alles is wat nodig is, theoretisch kan er met simpele schakelaars en weerstanden de bediening voor de Cruise Control gerealiseerd worden.

    Rest nu nog de vraag of de wikkelveer op een 3 spaaks stuur past.
     
  20. Oe, dit is wel een hele interessante optie voor de RS2:thumbs::thumbs::thumbs:
     

Deel Deze Pagina