1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Olieverbruik? Niet meer...

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Bok001, 26 jul 2016.

  1. Nou niet mee eens. Ik heb 2000 km gereden groot stuk in de bergen met 1200kg achter m'n focus en er word geen druppel olie verbruikt. Heb nog nooit een drup olie hoeven bijvullen tussen de beurten (15000km). Krijg hem van de garage afgevuld tot max en hij gaat weer terug op max.
     
  2. Ik rij gemiddeld 110 kilometer per dag. Op de snelweg tussen de 110 en 140km/u op de teller, schakelen bij 3000 toeren. Ik heb Valvoline 5w30 volsyntheet in de motor zitten.
     
  3. Op `t moment dat je motortje dan 1 liter op 2500km doet, is het verbruik best hoog. Bij een gezond blok is het bij Ford niet gebruikelijk dat het olieverbruik dermate hoog is. Het is geen BMW of VAG.

    1 liter op 6000 is redelijk maar ook nog aan de hoge kant.

    Voor jouw beleving; mijn oude blok 1.6 16v deed aan het eind ook iets van 1liter op 2000km, en dat bij ook 120km per dag maakt dus dat ik maandelijks met 4,5 liter olie rondreed. Bij zo`n 290.000km is het blok ook vervangen voor een 1.8 16v met destijds 124.000km. Nu staat dit bok inmiddels ook al op 220.000km. En nog steeds geen olieverbruik, ook niet bij alleen maar stadsritjes en ook niet met flink doorrijden of lange stukken en zelfs niet in de bergen waar ik behoorlijk hoog in toeren moest rijden afgelopen zomer.

    Ik wissel de olie elke 15.000km voor Eurol Fortence.
     
  4. Dat ben ik met je eens. Ook 6000km/l vind ik niet verontrustend, maar ik vind het nog redelijk veel. Ik heb auto´s gehad met veel meer kilometers op de klok dan deze (217K) en deze hadden geen meetbaar olieverbruik. Als ik dit van tevoren geweten had dan had ik niet de 1.6 gekocht, maar gekeken naar een 1.8 of 2.0. Ik moet wel zeggen dat ik na de behandeling met Anticarbon merk dat het blok stukken vlotter is geworden en niet meer zeurderig overkomt als ik ´m wel een keer doortrek.
     
  5. Dat idee heb ik wel dat hij wat lekkerder aan het gas hangt nu. 190 haalt hij ook vrij makkelijk en ik stop dan ook maar want hij wil doorgaan.
    Heb nog niet bij normaal gebruik gekeken hetgeen er ook even door ziekte niet van gaat komen.
    Normaal gebruik vind ik ook 110 140 en hooguit 4000. Mee eens dat er dan eigenlijk geen olie verbruikt zou mogen worden.
    Achteraf had ik ook liever een 1.8 gekocht maar ja deze is er nu en wat ik al zei, hij rijdt gewoon hemels.
    Wat er bij mij alleen echt niet ingaat is dat er mensen zijn die geen olie verbruiken.
    Ik trek hem wel eens tot 100 in zijn 2 , dan moet er wel olie worden verbruikt.
    JA ik doe dat met action olie, had hiervoor industriële olie van q8 long live maar daar verbruikte hij absoluut meer mee.
    Ik vervang liever iets meer.
    Nieuwe auto,s zoals bijv het VITO auto park bij ons , ze verbruiken allemaal olie en ja ik heb daar ook een liter bij moeten gooien.
    Nu worden die dingen wel mishandeld ( niet door mij) maar toch.
    Heb trouwens een hobby focus staan welke even blijft staan, motortje klinkt zo mooi, geen sporen van teveel roet in de olie , ruim 250 k en een les auto geweest. Misschien wel zeer goed onderhouden.
     
  6. Marco dat heb ik dus gedaan in ons buurland 190 en echt ontzettend op zijn lazer gegeven heuvels op de bergen in. Dat ding trekt echt bizar voor een 1600.
    Voor die bergen lijkt hij mij aan de lichte kant want langdurig 5000 tja. Aan de andere kant hoor ik verhalen van een sloperij hier in Dordrecht waar ze JUIST deze 1600 zetec gebruiken om te racen daar oerdegelijk.
    Trouwens al mijn vorige fiesta,s met zetec gebruikte ook olie.
    Eentje zoveel dat ik wel moest reviseren waarna het verbruik nagenoeg 0 was
     
  7. Die van ons (de fase 2.1.5 met 1.6 motor) heb ik nog niet echt op olieverbruik kunnen betrappen met bijna 260k km achter de kiezen en flink doorhalen op de Autobahn naast dat wij er zowieso vlot mee rijden. De andere (fase 1.2) moet ik nog eens in de gaten houden.
     
  8. behalve de 2x in de week boodschappen reed ik gemiddeld 20 km, stuk 50 zonder stoplichten, daarna 80 en 120 wat meestal 140 werd, daarna weer afbouwen, 80 50. lijkt me lang genoeg om warm te worden. Merken: slopel(diesel en een shitmotor), mazda(diesel & benzine) , seat(benzine), ford(benzine). de diesels werden voor langere stukken gebruikt en vooral de slopel werd ook behoorlijk mishandeld.

    Ook in de tijd dat je nog stevig door be en fr durfde te rijden, dus met behoorlijk tempo door de ardennen nooit bij hoeven vullen.
     
  9. Ik zit momenteel in duitsland, en merk dat mijn olie verbuik van me fase 1.2 1.6 16v hier in de bergen wel flink wat verhoogd is. Kan dit zij omdat de auto dit niet gewend is?
     
  10. Het olieverbruik was er waarschijnlijk altijd al, maar werd gecompenseerd met condens in de olie. Nu je ineens wat meer heuvels moet beklimmen, dieper het gaspedaal induwt en langere afstanden rijdt zie je ineens het olieverbruik. Even in de gaten houden.
     
  11. Dat doe ik zeker. Rij thuis ook niet veel grote stukken, ook omdat werk, opvang enzo in dezelfde stad zit.
     
  12. Ik heb dat verhoogde olie verbruik in de bergen met zware lasten altijd als normaal beschouwd . Ik geef hem echt enorm op zijn lazer geloof me en ja dan gaat er gewoon meer olie doorheen. Inderdaad raak je dan ook al het water in je olie kwijt en dat is alleen maar positief.
    In Duitsland is het sowieso flink invoegen ook .
    Daarbij heb ik altijd het idee dat de auto juist lekkerder rijdt op E10.
    Mijn focus verhaal nog even kort.
    In het begin 1 liter op 400 km
    Na flush 1 liter op 2000
    Na flush met ATF en dit ook op de zuigers 1 op 3 a 4 duizend.
    Echter liep weer gestaag op waardoor ik wilde reviseren.
    Nu kan ik het even niet in de gaten houden. nKM stand 310 K
     
  13. Hoi, oude topic kwam het tegen na googelen over olie verbruik mijn fiesta mk4 sport 1.6 zuipt nu ook olie. Ga ook dit product proberen Toralin. Hopelijk gaat het helpen anders andere blok zoeken. Klopt het dat een motor van een fusion FYJA code ook past in een mk4 fiesta?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina