1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Olieverbruik? Niet meer...

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Bok001, 26 jul 2016.

  1. Ik had de indruk dat je een techneut was Marco net als Dutchguy .
    Zeg Bokkepoot denk je dat ik niets anders te doen heb dan aan focussen sleutelen haaa :)
     
  2. Nouja, je hebt in ieder geval tijd zat om het forum te komen...
     
  3. Beide zijn we hobbiisten en zeker geen automonteur (Al denk ik dat onze kennis van Ford specifieke modellen, groter is als veel Ford garages). Maar allebei kunnen we wel sleutelen. Waarbij Lars degene is met de meeste kennis en het meeste geduld heeft om zaken uit te zoeken. :mrgreen:.
     
  4. Bij mij is het ook hobbymatig hetgeen ook wel te merken zal zijn.
    Begonnen na een burn out/ depressie begon ik als therapie zelf te sleutelen en dat vond ik leuk.
    Begon met fiesta,s en nu dus een focus.
    Is geen dure hobby als je ziet wat je bespaard .
    Ik schaam me niet om te zeggen dat dit ook deels noodzaak is want met een gezin en twee schoolgaande kinderen is het leven niet goedkoop.
    Kijk ik nu op mijn werk rijdt er eentje renault, distributie riem gesprongen, 1500 euro .
    Komt bij dat ik erg ford minded ben , zal ik van mijn opa hebben die reed een taunus 20 M . Ik beleef er veel plezier aan en lees graag de bijdrage van zij die meer weten dan ik en als ik eens iets weet wel dan is dat leuk als je kan helpen.
    Om maar on topic te blijven. Koolafzetting, zijn diverse middeltje,s voor, een werkt beter dan het andere maar de echt dikke koek in met name de groeven van de zuiger krijg je niet weg met een spuitbus of een flesje. Wanneer Bok gelooft dat zijn blok nu schoon is prima .
    Wat betreft de opmerking de oplossing komt niet uit een spuitbus, gebruikte we altijd als er weer eens een klant kwam met een dure versterker met krakende potentiometers , inspuiten zou dan genoeg zijn , natuurlijk is dat niet zo. Mechanische bewegende delen slijten simpel.
    Komt in mijn vak ook voor ( herstel heden ten dage LCD en PLasma Tv toestellen en monitoren) dat de klant zegt, is alleen een zekering, wel geef hem een zekering mee die natuurlijk weer springt en ze zullen nog beweren dat het een verkeerde zekering is.
    Tja ieder zijn ding.
     
  5. Kijk, Don. Dat is een reactie die ik wel kan waarderen. Niet gelijk de gek ermee steken, maar wel een mening vormen. Ik zeg niet dat mijn blok schoon is, ik zeg dat ik geen olieverbruik meer waarneem. Anticarbon heeft het probleem wat mijn auto had opgelost, in ieder geval voor nu. Dat wil dus niet zeggen dat ik de andere oplossingen niet respecteer. Flushen bood bij mij niet de oplossing, een kop eraf trekken bij een 15 jaar oude Focus is financieel gezien ook niet verstandig. Je, ik althans wel, gaat dan rondkijken voor een alternatief. Dit flesje kostte mij 12 Euro en als het niet helpt: boeien. Maar goed, het deed zijn werk zoals beloofd. En als de auto met 50K weer gaat gebruiken dan is deze ruim 16 jaar oud.
     
  6. Beste ik heb er de draak niet mee gestoken.
    Ik wilde graag de samenstelling weten.
    Ik houd juist wel van dit soort middeltje,s en wat je zegt als het 50 K goed gaat prima toch? Revisie kan altijd nog.
    Mogelijk besluit ik het ook te proberen want mijn focus rijdt nu echt beter en sneller dan ooit maar verbruikt dus olie.
    Demonteren vind ik niet erg , ik heb alles al liggen maar dit weekend krijg ik weer een hobby focus met diverse problemen ( bak kapot, motor niet goed) Ik houd er van om zo,n motor uit elkaar te halen, te reinigen, herstellen en dan weer op te bouwen.
    Misschien ga ik het wel bestellen en dan icm ATF bij de volgende oliewissel uitproberen. ( ik wissel olie omstreeks de 7500 km daar veel stad ritje,s)
     
  7. #27 Bok001, 27 jul 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jul 2016
    Zo vatte ik het wel op, met name toen je het vergelijk maakte met Mr Muscle. Maar goed, van mijn part zand erover.
     
  8. Als je trouwens in de buurt van Zwolle woont mag je deze fles wel even lenen. Er zit nog zat in.
     
  9. Wel ik maakte geen grapje met MR Muscle geloof het of niet :)
    Heb een gedemonteerd blok liggen waarvan dus de groeven in de zuigers zo dicht zitten.
    Mr Muscle is een heel gemeen goedje waarvan ik niet begrijp dat mensen dit in hun oven gebruiken.
    Ik heb de zuigers er mee gereinigd . Resultaat bovenkant vrij van afzetting, onderkant schoon maar de groeven hoe ik ook poets er blijft zwart van af komen maar je krijgt dus niet alles los, ook niet na lang intrekken . Die koolafzetting daar is serieus hard .
    In en uitlaat gedeelte van de kop heb ik ook gereinigd met MR Muscle en helemaal schoon. De gasklep van mijn focus heb ik er ook mee behandeld waarvan ik dacht dat deze schoon was maar met MR Muscle kwam er nog een partij roet af .
    Je begrijpt dus dat ik vragen heb wanneer jij dan met iets komt wat wellicht nog agressiever is. Ik heb het dus besteld( woon in Dordrecht) en ben zeer benieuwd of anticarbon dus de harde koolafzetting wel weg krijgt en dat zal ik hier laten weten.
    Het zijn inderdaad de kosten niet en ik wil het gewoon weten .
     
  10. Weet je wat echt goed werkt om iets schoon te krijgen? Gele Dasty, te koop bij de Wibra. Kost geen drol, maar vreet na 24 uur zelfs de poedercoat van metaal af. Iets smerig? Even in laten trekken en dan spoelen, gegarandeerd schoon.
     
  11. Zal ook wel lekker aanvoelen aan de handen dan :) Mr Muscle lijkt net een soort van afbijtmiddel dus wanneer gele Dasty nog gemener is, tja leuk voor in de keuken dus NOT ha ha
     
  12. Dasty was ik me handen weleens mee. Geen last van. Maar Mr.Muscle doe echt maar handschoentjes aan met het reinigen van je oven. Uit ervaring weet ik dat je de vellen er anders aan hebt hangen.
     
  13. Dat bedoel ik Muscle is gewoon echt tuig en zelfs dat lost de koolafzetting in de groeven NIET op.
    Vreet aan je huid ik weet het .
    Bizar dat ze die rommel zo verkopen .
    OPM het werkt wel echt heel goed , cilinderkop als nieuw gewoon.
    Daarom was mijn interesse dan ook groot naar carbon verwijderaar . Wanneer zelfs Mr Muscle die koek niet weg krijgt tja dan moet het wel heel gemeen spul zijn.
     
  14. Geloof me, gele Dasty is echt pokkenspul. Als deze Dasty op de autolak terechtkomt is het binnen een kwartier zodanig aangetast dat je het niet meer goed krijgt. Ergo, het vreet ook andere dingen weg ;-)
     
  15. #35 nctnico, 29 jul 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jul 2016
    Wat iets wel en niet wegvreet heeft veel te maken met het soort materiaal en zo. 'Koningswater' lost bijvoorbeeld goud op maar glas weer niet. Ik merk zelf regelmatig dat de ene zeep/reiniger beter werkt op bepaald vuil dan andere zeep/reiniger.

    Wat volgens mij de truuk is met de carbon remover is dat de motor eerst moet worden opgewarmd. De meeste oplosmiddelen werken veel beter bij een hogere temperatuur. Tevens zal een teerachtige aanslag zachter zijn als deze warm is.
     
  16. In de categorie 'Baat het niet, schaadt het niet', heb ik het spul gekocht en de procedure eens uitgevoerd met mijn Focus mk1. Het is een 1.6 die tot nu toe ongeveer 1 liter olie verbruikt per 2500 km.

    Er staat aangegeven dat je een doek over de uitgangen van je bougies moet leggen na de procedure om zoveel mogelijk troep op te vangen. Dat werkt bij dit blok niet echt geweldig, omdat het kleppendeksel doorloopt over de bougies, met daarin gaten voor de kabels. Dat zijn niet vier afgesloten schachten, maar daaronder is het één open ruimte (merkte ik al toen een bougie omviel en onder dat ding bleef liggen.

    Zodoende blaas je dus veel van de rommel onder dat kleppendeksel. De doek die ik erop had gelegd werd nauwelijks vies. Maar goed, daarna zoveel mogelijk geprobeerd de spullen schoon te maken en de bougies weer teruggeplaatst. Eerste keer starten ging moeizaam (want nog veel rotzooi in de cilinders, maar daarna sloeg hij prima aan, met veel zooi uit de uitlaat met een behoorlijke stank.

    Flink stuk rijden met hoge toeren werd geadviseerd, dus vlug de snelweg op en 130 rijden in zijn 4.

    Gisteren nog een flink stuk gereden en het blok draait verder prima en soepel. Over een vermindering van het olieverbruik kan ik nog helemaal niks zeggen, dat weet ik pas over een paar duizend kilometer.

    In ieder geval: ik geloof niet zomaar in allerlei wondermiddeltjes, maar ik dacht dat het geen kwaad kon om het eens te proberen. Ik laat het weten als ik iets meer weet over olieverbruik.
     
  17. Tussentijdse update: het olieverbruik is gedaald van 1 op 2500 naar 1 op 6000, al een mooi resultaat! Vandaag heb ik voor een tweede maal Anticarbon in de cilinders gespoten en opnieuw olie bijgevuld. Ik ben benieuwd wat er uitkomt.
     
  18. update van deze kant, geen effect .
    Nu heb ik wel ruim 600 km bijna 190 gereden hetgeen ook olie kost.
    Ik herhaal het nog een keer maar ik geloof er dus niet in.
    Trouwens Bok 1 liter op 6000 is zelfs bij een nieuwe auto heel weinig.
    Hoe rijd jij?
     
  19. #39 Gertjan, 29 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 aug 2016
    1 ltr op 6000 weinig? ik kan me niet meer herinneren dat ik bij een auto tussen de beurten in (15000km/20000km) olie bijgevuld heb. en ja, af en toe trek ik de olie peilstok er uit en controleer ik.
     
  20. 1 liter op 6000 is ontzettend weinig .
    Veel denken dat ze niets gebruiken met stad ritje,s vergetend dat water geen olie is.
    Wanneer je zoals ik 600 km lang erg hard hebt gereden met een beladen auto dan mag je heel blij zijn met een verbruik van 1 op 2500.
    Mijn olie gaat er trouwens uit na 7500 omdat ik ook veel stad ritje,s doe.
    Ik gebruik geen dure olie meer hetgeen ik wel deed daar ik deze kreeg.
    Nu is het gewoon action 5w30 en daar is niets mis mee en al helemaal niet wanneer je eerder vervangt.
     

Deel Deze Pagina