1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

nieuw hier met C-Max 1.6 ecob. 180 pk.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Gerard C-Max 180 pk, 23 jan 2013.

  1. Ik heb geen specifieke manier van inrijden gedaan, heb gewoon m'n normale manier van rijden aangehouden op de normale trajecten die ik altijd rijd. Ik had de auto 5 weken voor we op vakantie naar Italie gingen, ook die rit op de manier gereden zoals ik anders ook zou doen. In Duitsland niet de topsnelheid getest maar dat had meer te maken met de dakkoffer op het dak. Gewoon cruise control aan op 130/140 en gaan met die banaan.

    Ik heb niet de indruk dat de auto lui is, maar daarbij moet ik zeggen dat ik niet met een andere 182pk :ecoboost: heb gereden of samen met een andere sprintjes heb getrokken, kan dus niet echt vergelijken. Op de rollenbank kwam de motor tot bijna 194 pk, in Duitsland heb ik 230 op de klok, 223 op navigatiesysteem gezien (denk dat er nog wel ietsje meer in zat), dus ook dat zit wel goed.

    Kortom, ik denk dat je niet teveel speciale aandacht aan het inrijden hoeft te besteden, op je normale trajecten gaat dat vanzelf wel goed.
     
  2. #42 caroden, 1 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2013
    Ik ga de airco straks eens uitzetten en op ACC rijden om te testen of dat bevalt. Zal idd zeker schelen qua brandstofverbruik. Kom ik nog wel op terug, weekje testen ofzo.

    Even terugkomend op de brandstof 95 of 98: Ik heb nu BP Ultimate 98 getankt. Wat een verschil! Het lijkt wel of ie getuned is! Rijdt echt nog beter, reageert veel alerter op het 'gas'pedaal.

    Prijsverschil is (bij BP) wel groot hoor. Scheelt 13 cent per liter. MAKRO heeft naast 95 ook EuroEnergy. Deze is 'maar' 4 cent duurder dan 95 maar ik kan nergens terugvinden of dat 98 is. Weet iemand dat?

    Al met al is het me de 13 cent toch wel waard, ik kom uit een 2.5T Mondeo die 1 op 6 liep dus ik ben wel wat gewend qua benzinekosten :-) is dit altijd nog steeds veel beter.

    (Die 2.5T 220pk in de Mondeo was natuurlijk een monsterlijk fijne motor maar de C-MAX met 182pk doet er niet voor onder want is 200 kg. lichter. Zeker nu met de 98 benzine rijdt de C-MAX zelfs beter dan de Mondeo, die 2.5T moest altijd even nadenken voordat ie eraan ging trekken, de C-MAX reageert veel directer. Het enige wat ik een beetje mis is het motorgeluid van die dikke 5-cilinder...)
     
  3. #43 Fred, 1 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2013
    Ik tank altijd BP ultimate, denk dat dat ook bijgedragen heeft aan de bijna 194 pk op de rollenbank. De auto rijdt er inderdaad lekkerder op, moet je in Duitsland maar eens 100 of 102 tanken, nog leuker.

    Die 13 cent verschil is wel heel veel, bij de BP pomp waar ik tank is het volgens mij 7 cent verschil. Op de BP site staan de adviesprijzen, daar zit maar 6 cent/liter verschil in (http://www.bp.com/retail/sectiongenericarticle.do?categoryId=9036438&contentId=7067485.
     
  4. Ja, dat was me ook al opgevallen. Denk dat ik maar eens bij een andere BP kijk, paar km. verder zit er ook eentje.
     
  5. Dat onderzoek van Kassa is ook erg objectief.
     
  6. tanken 100 of 98

    Nav eerder onderwerp over verschil 98 of 100 tanken.
    Op Duitse autobaan heerlijk kilometers gemaakt en 100 getankt (V-power)

    Het is erg moeilijk om nu al verschil te constateren.
    Ik heb nog voor 200km 100 in de tank.
    Kom er zeker op terug wat mijn bevindingen zijn.

    Overigens nog iets mijn C-Max zou een tankinhoud hebben van 55 liter maar ik krijg met nog maar 10 km actieradius niet meer dan 48 liter erin.

    Zou het dan toch een 50 liter tank zijn? Of mis ik nu iets?

    En wat mij ook opvalt is dat het verbruik dat de boordcomputer aangeeft best wel nauwkeurig is, ervaren jullie dit ook ?
     
  7. #48 reks, 16 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 feb 2013
    Ik heb dan een ouwe focus,maar die km's kloppen precies.
    Heb een keer door moeten rijden tot hij aangaf dat ik nog 20 km kon rijden.
    Er ging ong. 53 liter in :thumbs:
     
  8. ruitenwisser

    een klein nadeeltje van mijn hele rit door Duitsland is dat de ruitewisser
    aan de passagierszijde meer van de bovenkant van de ruit moest meenemen net zoals aan de bestuurderskant. Lange mensen kunnen tegen het niet gewiste gedeelte kijken.

    Er zal wel geen oplossing voor zijn denk ik.......
    Maar ach waar gaat het over :cool:
     
  9. Het schijnen echt 55 liter tanks te zijn, ik heb nooit echt uitgeprobeerd hoeveel ik erin kan krijgen, ga geen risico lopen.

    Vwb de BC: bij de :focus3: is ie zeker niet nauwkeurig, BC 7.0 l/100 km is aan de pomp 7.5l/100 km, is veel te optimistisch, die afwijking zit er over het hele gebied in. Op spritmonitor zie ik dat bij veel meer :focus3:en.
     
  10. BC houdt (ruime) marge aan vwb de inhoud. Ik heb een keer heel wat km moeten rijden op "0" met angstzweet tussen m'n billen, omdat er geen pomp in de buurt was. Er ging toen op 1 liter na het maximum in (was met Mondeo MK 4)
     
  11. Franc , bedankt voor reactie. Weet niet of een mondeo te vergeljken is.
    Maar goed vol is vol en voor mijn gevoel is er een marge van 5 liter, zal het zeker niet gaan uit proberen.
     
  12. Mijn ervaring is dat de BC behoorlijk nauwkeurig is. Ook qua berekening van gemiddeld verbruik.

    Ik heb nu een paar tankjes op 98 (BP Ultimate) gereden. De motor reageert echt behoorlijk veel feller, lijkt wel of ie getuned is. Heerlijk! Vraag me nu af of ik moet laten tunen of voortaan maar BP Ultimate tanken....of allebei :-)

    Ook rij ik nu al een tijdje zonder de A/C aan. Gaat eigenlijk prima maar echt veel zuiniger lijkt de C-MAX er niet door geworden. Zeker niet met korte stukjes rijden. Het lijkt wel of hij op de snelweg, bij constante snelheid, zuiniger is. Ik rij dan gemiddeld 6,2 ltr. per 100 km. Een tank met veel korte stukjes levert 9,5 liter per 100km. op. Al met al ben ik tevreden met dit gebruik.
     
  13. Meerdere Ecoboost rijders merken het dat een benzine met een hoger octaangetal daadwerkelijk werkt :)
     
  14. meten is weten

    VERBRUIK:
    ik heb er nu ruim 5000 km op zitten met de C-max en ben het verbruik aan het houden en de afwijking van de boordcomp.
    Het komt er op neer dat de BC iets gunstiger afsteekt tov de werkelijkheid en de werkelijkheid is aftanken-km's rijden-aftanken-en rekenen.
    De afwijking is bijvoorbeeld:
    De BC geeft aan dat je 7,5/100 hebt gereden.
    In werkelijkheid is dit 8,5/100 dus 1:12. Dus iets ongunstiger dan de BC aangeeft.
    De gereden km. zijn dan ca 500 waarvan 300 grote weg, de rest korte afstanden. Dus een beetje van alles met een voor mijn gevoel redelijk verbruik voor een auto met 182 pk turbo.
    BRANDSTOF:
    ik tank 95 en 98. Vooral bij Shell V-power heb ik toch de indruk dat het allemaal net iets wat pittiger is.
    BP-ultimate ook prima.
    Het is wat duurder maar ach wat is nu 3,50 euro op een volle tank.
    Hobby mag iets kosten:D
    INGEREDEN:
    De vraag is of dat de C-max bij 5000 helemaal los is.
    BENIEUWD:
    Natuurlijk ben ik benieuwd naar jullie reacties op bovenstaande ???????:thumbs:
     

Deel Deze Pagina