1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

nieuw hier met C-Max 1.6 ecob. 180 pk.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Gerard C-Max 180 pk, 23 jan 2013.

  1. Die motor mag heus wel iets meer op z'n donder krijgen hoor.

    Heb met de 1.6 ti-vct in onze oude C-max dat ding per ongeluk (schakel foutje) tot zo ongeveer de begrenzer getrokken binnen z'n eerste 20km. Ding verbruikte 0,0 olie en voelde rap aan.

    Huidige Fiesta verbruikt ook 0,0 olie en is ook rap, die is ook niet met veel beleid ingereden. Gewoon warm laten lopen en dan toch wat toeren maken. 3500 toeren, tis geen diesel zeg.
    Maar doe waar je je goed bij voelt, dat is het belangrijkste.
     

  2. Goed!!

    Misschien eens een keertje op de rollenbank laten meten, ben wel benieuwd.
     
  3. vraagje over display

    [​IMG]
    Beste mede-ford liefhebbers. Hierboven heb ik een plaatje van internet geplukt, ik heb hier een vraagje over.
    Bij mijn auto met contact aan staat links naast het blue tooth tekentje
    nog 3 andere tekentjes.
    - 3 grafiek kolommetjes maar dat zal het GPS signaal zijn denk ik.
    - daarnaast een batterijtje afbeelding (denk dat het dat is) maar waar
    dient het voor?
    - en links daarvan de hoofdletter R
    Dus deze tekentjes staan tussen TP en blue tooth in.
    Alvast weer bedankt voor de reacties.
    VrGr
    Gerard:thanks:
     
  4. Ik heb geen navigatie in de auto, wel verbinding met de telefoon via bluetooth. Het batterijtje is het batterij nivo van je telefoon, de streepjes die ik zie geven ontvangssterkte van de telefoon aan.
     
  5. Climate controle (2 zones) en Airco

    nu ik toch bezig ben.:confused:

    In het boekje staat dat er een mono knop zit om autom.climate controle uit te schakelen.
    Bij mij is dat niet, ik schakel de cc uit door de luchtcirculatie te wijzigen.
    Is hier iets veranderd? Of ik zie iets over het hoofd.....

    Verbruik:
    AC/ON is airco aan, kost PK's dus ook brandstof.

    AC/OFF is airco uit maar autom.climate controle op AAN.
    kost dit ook extra pk's en dus ook brandstof.

    maw. verbruikt de auto meer als je op automat.climate controle rijdt?

    Gerard.
     
  6. #26 Fred, 28 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jan 2013
    De mono knop is om de temperatuursregeling aan beide kanten gelijk te krijgen. Er is overigens geen Mono knop, de mono functionaliteit wordt via de knop AUTO aangezet. Je gaat uit MONO stand door de rechter temp knop te verzetten, je hebt dan gescheiden temp regeling.

    De Climate Control kost geen extra benzine zo lang de airco uit is, hij regelt gewoon automatisch naar de ingestelde temperatuur. Als het buiten warm is en je zet airco niet aan dan gaat CC steeds harder blazen om te proberen de temperatuur naar de ingestelde waarde te krijgen.
     
  7. zo dat is snel... dank je !!! en de letter R ?? weet je dat toevallig ook ?
     
  8. Die heb ik nog nooit gezien, zal eens kijken of ik wat kan vinden.
     
  9. Op blz 260 in het handboek van de :focus3: staat iets over Regionale Modus van de radio, zou dat het kunnen zijn? Er staat bij hoe je die aan en uit kunt zetten, misschien even kijken of de R dan weg gaat?
     
  10. hallo Fred, bedankt voor je reacties, je bent goed op de hoogte. Ik heb mijn CMax nu 2 weken en ben nog het eea aan het uitvogelen.
    Wat de CC betreft ervaar ik de werking toch iets anders.
    De linkse grote knop staat tekst: autom.
    De rechtse grote knop staat op: auto max
    Indien ik op de autom druk verschijnt de tekst autom wat wil zeggen dat de automatische cc aan is. MAAR dan gaat OOK AC (airo) AAN. Die gaat er bij mij alleen van af, dus naar MONO stand als ik AC indruk dan (OFF) of op de ventilator of andere circulatie knop.
    Dus beetje lastig als ik op autom (grote knop) druk altijd de AC ook aangaat.
    Wellicht zie ik iets over het hoofd. Of kan het in de Focus anders zijn?
     
  11. Bij mij gaat de airco ook aan als ik op AUTO druk, gewoon de airco uitzetten met knopje A/C.
    Ik heb de CC altijd op de automatische stand staan, alleen in de zomer als het warm is de airco erbij aan. Verder kom ik nooit aan de knoppen, alleen af en toe om de temperatuur te wijzigen. De CC werkt verder prima, geen noodzaak om iets aan te passen.
     
  12. bedankt voor alle reacties

    ok Fred helemaal duidelijk. Thx! Kan ik jou nog ergens mee helpen ?:lol:
     
  13. Nee hoor, dank je :lol:
     
  14. Ik rij eigenlijk altijd met de AC aan :-)
     
  15. zonde van de extra brandstof, en onder de 4 graden werkt een airco toch al niet.
     
  16. Klopt. Maar schakelt ie dan niet uit zodat ie dan geen extra brandstof gebruikt? Zo niet, dan zal ik 'm voortaan beter uitzetten bij lagere temperaturen :-)

    Ik rij ermee aan omdat ik de ventilatie dan duidelijk beter vind werken (lees, geen beslagen ramen en prettiger klimaat).
     
  17. geen idee of de airco pomp dan uit gaat, ik heb liever zelf controle over wanneer iets aan staat of niet.
     
  18. Inderdaad het klopt dat een airco niet werkt als de temperatuur lager dan 4 /7 °C komt te liggen, dit is om te voorkomen dat de verdamper gaat bevriezen.De pressostaat (lage/hogedrukschakelaar) heeft een bepaalde vaste ingestelde drukwaarde, als het systeem een druk daling krijgt en onder de drukwaarde van de pressostaat komt te liggen dan schakelt de pressostaat de compressor uit.Waardoor daalt de druk? Koudemiddel is een condenserend middel, de druk in het systeem wordt bepaald door de hoeveelheid koudemiddel, maar ook door de temperatuur. Daalt de temperatuur dan daalt ook de druk in het systeem..u moet weten dat bij een druk van 1,8 bar het koudemiddel nog altijd een verdampingstemperatuur heeft van -1 °C.Wat neerkomt dat mocht de airco bij een temperatuur van 0 °C buitentemperatuur werken, deze beneden de temperatuur van het koudemiddel terecht komt en de zaak gaat bevriezen.Bij een lek in het systeem daalt dus ook de druk en moet de pressostaat de compressor uitschakelen om te voorkomen dat de compressor verbrandt door dat de olie ook niet meer rondgepompt word, en bevroren koudemiddel niet door de dunne lamellen van de condensor en verdamper kan.
     
  19. Dank voor de uitleg Nicky :thumbs:
     
  20. Ac / cc

    Nicky,
    prima uitleg. Precies zoals het werkt.:thumbs:

    CARODEN, waarom zou je met AC rijden ?
    Mijn ervaring is nu: starten - rijden - en op automatic climate
    controle (acc). Wel met de ventilatieroosters open !!!!
    Het systeem regelt de luchtstromen perfect zodat de binnenruimte
    (vooral in de winter) snel op de gewenste temperatuur komt.
    Je kunt er voor kiezen om acc aan te laten of uit (mono dus).

    De acc aan schijnt geen invloed te hebben op het verbruik.

    Zomerse hitte kun je natuurlijk drukken met de AC.
    Daarnaast laat ik wekelijks de AC wel een ritje meedraaien, dit is technische gezien beter.

    ----------
    Inmiddels heb ik nu 1700 km gereden. Tjonge wat een auto !!!!!:D

    WIE ????? weet tot hoeveel km je het best kunt inrijden ??

    Tot nu toe gereden met wisselend toerental en veelal doortrekken
    tot 3500 toeren met af en toe enkele uitschieters tot 4000.

    KAN HET BETER ?? TIPS ???
     

Deel Deze Pagina