1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorblok vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door fordfan, 17 sep 2022.

  1. De olie zat er allemaal nog in, en de auto is gestopt 1km na de melding(een N weg zonder vluchtstrook).. mocht er wel schade zijn dan merk ik dat waarschijnlijk snel genoeg als ik hem terug heb..

    natte riem ja, geen idee wat de onderhoudsinterval is van die dingen, auto heeft net 65k gelopen..
     
  2. #22 Bertus 7, 27 sep 2022
    Laatst bewerkt: 27 sep 2022
    Hoort bij 240000 km vervangen te worden of na 10 jaar
     
  3. nou, zijn we lekker op tijd :schater:
    ik ben zelf benieuwd naar de oorzaak maar dat kan de dealer niet vertellen..
     
  4. Het vervelende is dat de eventuele schade zich pas later kan openbaren.....
     
  5. ja daar zit ik nu ook mee in m’n maag, hoe is te bekijken of er echt schade is. De dealer zal het vast “binnen de marge” vinden…
     
  6. Het blok openschroeven en alles bekijken/opmeten is ook geen optie. Helaas moet je het vertrouwen hebben en er zo weinig mogelijk aan denken.
     
  7. Ligt eraan hoe lang je mee rijdt en onder welke belasting.

    Heb zelf keer bij 2.0 duratec multieriem geluid willen luisteren. Dus ff starten 2000rpm draaien. En toen kwam me op oh wacht moet er nog olie in doen. Geen melding of wat dan ook. Daarna geen enkel issues gehad wat kon resulteren op draaien zonder olie.


    Wat dealer altijd kan doen is olie aftappen en meten hoeveel erin zat. En carterpan verwijderen, zie je direct of de riem van de oliepomp defect is gegaan
     
  8. ik denk dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt. In elk geval is alles al losgehaald en geleegd…
     
  9. De olie kan niet verdwijnen als de oliepomp niet meer draait, die blijft dan gewoon netjes onderin de carterpan enige smering is er nog wel als de oliepomp stopt alleen lagers die oliedruk krijgen krijgen het snel zwaar. (o.a. Krukaslagers)
     
  10. Ik hoop in elk geval meer te horen deze week, ben erg benieuwd..
     
  11. Carterpan demonteren en de krukaslagers bekijken. Aangezien de kans groot is dat de krukaslagers beschadigd raken bij gebrek aan smering.
     
    ff4266 vindt dit leuk.
  12. Ik besef me net dat dit hele topic een beetje gekaapt is nu maar wellicht is afsplitsen een idee.
    Ik sprak een andere dealer(waar een bekende van me werkt) en die hadden momenteel 3 Focussen staan met hetzelfde probleem nu, en ze hebben er al tientallen gezien. Kennelijk is dit echt een gevaarlijke kwaal, de meeste blokken gaan eraan op het moment dat de riem vergaat tot prut..

    komt met name voor bij auto’s die alleen maar korte stukken rijden, niet goed warm worden, er dan benzine of vocht in de Carter komt en dit de riemen aantast. Vorige eigenaar reed wellicht dus korte stukjes.

    Zijn advies voor onze andere focus is dan ook om bij de volgende beurt preventief de oliepomp riem te vervangen…

    Zelf krijg ik hier een naar gevoel van, zo voelt de auto dus erg onvoorspelbaar voor me, en of hij blijft weet ik dan dus ook nog niet, eerst maar afwachten waar de dealer vandeweek mee komt qua motorschade. Tot die tijd tijd ik in een leenauto van ze, een gloednieuwe Ford Puma. Saaie auto overigens..
     
  13. Toen ik aan het winkelen was voor distriebutie vervangen kreeg ik te horen bij een Ford dealer als de onderhoud historie bekend is vervangen ze de oliepompriem niet en dat vond ik niet kloppen.
     
  14. de dealer bij mij in de buurt gelukkig wel.. trouwens, wat is dat voor iets raars. Je betaalt er toch voor, hoezo doe je dat als dealer niet als de klant dat wil..
     
  15. Door het prijsverschil €1250 zonder €1750 met olieriem heb het toen laten doen voor €795 incl olieriem
     
  16. Voor da geld heb je zowat een nieuwe motor haha.
    300euro aan onderdelen en 1400 aan arbeid.
    Is meer dan 10uur haha.
    Sorry maar dat vindt ik best wel heel erg overdreven.
    3cil is meer ruimte om te vervangen. En bij 4cil deed ik ketting vervangen. Olie verversen, kleppen reinigen. Inlaat terugmonteren en proefrit. In 3uur tijd.
    Dan vraag ik me af welke fout een engineer heeft gemaakt dat het zoveel tijd kost
     
  17. Bij Ford rekenen ze er 1,5 dag voor.
     
  18. Ik ga er vanuit dat het gaat om de 1.0 Ecoboost met natte riem. Die riem vervang je niet in 3 uur. Sterker nog zonder speciaal gereedschap lukt het helemaal niet.

    En voor €1.750,- heb je zeker weten geen nieuw motorblok.

    @ff2466: het is mij niet bekend dat die motoren problemen hebben qua olie huishouding. Enige wat bekend is, is dat de juiste olie gebruikt moet worden omdat anders de riem wordt opgevreten.
     
  19. heb je het dan over de oliepomp riem of distributieriem, die niet in 3 uur vervangen kan worden?
     
  20. Bij de complete distributie moet ook de carterpan verwijderd worden om de riem van oliepomp te vervangen.
     

Deel Deze Pagina