1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorblok vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door fordfan, 17 sep 2022.

  1. Beste leden

    wellicht is dit een bekend probleem voor jullie. Mijn ford focus uit 2019 met automaat is helaas kapoet na 84000 km. Motorblok moet vervangen worden volgens dealer. Probleem begon na melding wegvallen oliedruk. Daarna een ratel in de motor en ik stond stil. Garantie net half jaar verlopen. Ford NL doet gewoon niets en dealer heeft aangeboden om de kosten te delen. Dealer heeft wel zijn best gedaan maar is natuurlijk best zuur. Ben overigens al 15 jaar focus rijder en voor het eerst dat ik dit meemaak.

    hebben jullie een soortgelijk probleem meegemaakt.

    gr fordfan
     
  2. Welke motor? heeft ie z'n onderhoud op tijd gehad? Dat zijn dingen die sommige wel willen weten denk ik.
    Daarnaast is 84000 km in 3 jaar best wel wat. Hoe is er met de auto omgegaan? netjes warm gereden of vanaf koud al lekker doortrappen?
    Iets meer info zou fijn zijn :mrgreen:
     
  3. In het profiel zie ik dat het gaat om de 1,0.
     
  4. #4 Marco Morello, 17 sep 2022
    Laatst bewerkt: 19 sep 2022
    Nee dit is niet persé een bekend euvel.
    1.0 125k? Wel vlot dat ie stuk is.

    Edit: lees net dat je ‘m hebt laten tunen naar 145pk.
     
  5. En al aangeklopt bij EQ Performance? Ik lees elders dat je hem daar hebt laten tunen naar 145 pk en 240 Nm.
    Heeft EQ niet (net als veel tuners) ergens zwart op wit staan dat zij eventueel de motorgarantie overnemen als de dealer/importeur geen thuis geeft en/of de tuning als schuldige aanwijst?
     
  6. upload_2022-9-18_0-8-16.png

    2 jaar motorgarantie voor auto's tot 2 jaar oud.. ;)
     
  7. Juridisch kan je meerdere kanten op met hun bullet: "2 jaar motorgarantie voor auto’s tot 2 jaar oud en tot een kilometerstand van 100.000km".

    Want krijg je nu twee jaar garantie na tuning als je auto tijde s tuning niet ouder is dan twee jaar en niet meer heeft gereden dan 100.000km?
    Of krijg je twee jaar garantie tot dat de auto twee jaar oud is en/of meer heeft gereden dan 100.000 km (net wat eerder komt).

    Het een is misschien meer in je nadeel dan het ander.

    Maar ik hinte meer op de algemene voorwaarden. Die staan lang niet bij iedereen openbaar op hun website, maar staan bijvoorbeeld wel op de offerte/factuur of in een separaat document.
     
    hoomer vindt dit leuk.
  8. En nu gooi ik de knuppel in het hoenderhok:

    Is er iemand op dit forum die motorschade heeft gehad NA tuning en met succes de kosten van reparatie/vervanging heeft kunnen verhalen bij de tuner door aanspraak te op een dergelijke toezegging :shrug:

    Persoonlijk denk ik van niet en vrees ik dat je van het kastje naar de muur gestuurd gaat worden. Ik geloof nl. niets van dergelijke garantie toezeggingen, sorry voor mijn pessimisme ;) (iets met been there done that)

    Maar goed daar heeft TS natuurlijk niets aan dus ik hoop dat de auto snel weer op de weg is. Overigens vind ik het van de dealer wel netjes dat deze een deel van de kosten voor zijn/haar rekening neemt. Helemaal als er inderdaad sprake is van tuning. Koester een dergelijk dealer - klant relatie :thumbup: (ook hier geldt been there done that)

    Succes met de afhandeling.
     
    Marco Morello, peter194, Ecobeast en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Een beetje heb je al dus nu naar de tuner en kijken of je daar ook wat kunt krijgen misschien dat je dan nog maar een beetje zelf bij moet leggen. Nee heb je ja kun je misschien nog een beetje krijgen
     
  10. De tuner geeft garantie om hun software. Dat is idd meer iets om leuk mee te doen, want puntje bij paaltje komt heb je aan hun nog niks.

    Probleem begon met melding oliedruk. Dat wil zeggen dat je op dat moment 0 oliedruk hebt.
    Dit kan twee dingen betekenen.
    Door tuner ligt er extra belasting op diverse onderdelen, daardoor toch spelling gekomen en je kan geen oliedruk opbouwen ivm het direct wegloopt. Dan heb je al langer met te lage oliedruk gereden en zal je ook oliefilter met ijzer deeltjes hebben (stukjes van je lager).
    Als je riem tussen krukas en oliepomp kapot is gelopen, dan is het issue Ford en heeft het niks met de tuner te maken.
    Doordat oliepomp niet aangedreven wordt heb je dus ook geen oliedruk meer.

    Blijft meest domme wat we afgelopen jaren hebben gezien dat je riem in de olie stopt. Waar daarvoor altijd is gezegd als riem verzadigd is met olie altijd vervangen ivm hij niet meer zo sterk is als nieuwe riem.

    Zelf denk ik dat de kans groot is dat riem kapot is gelopen. want de mk4 heeft ketting voor de nokkenassen maar nog steeds riem voor oliepomp. die levenslang mee moet gaan of ieder geval geen interval heeft.
    Want anders had je allang wel iets gehoord dat niet zou kloppen. Als je ratel hoort kan zijn dat als er nog hydraulische klepstoters in zitten deze leeg gepompt zijn en dus meer kabaal in de kop. Andere kant kan het ook door gebrek aan smering in mum van tijd je lagers opgegeten zijn en vastgelopen zijn.

    In geval als idd de riem is gebroken en je zit buiten de garantie dan moet Ford ook wel coulance leveren.
    Dan alleen telt wel als hij altijd netjes in onderhoud is geweest bij Ford zelf.
    In dit geval is dealer wel al behulpzaam dat ze deel van de kosten op zich nemen.
    Weet alleen niet of Ford ook echt een coulance regeling opgesteld heeft voor buiten de garantie.
     
  11. #11 fordfan, 20 sep 2022
    Laatst bewerkt: 20 sep 2022
    Bedankt voor jullie input. Onderhoud bij zelfde dealer heeft ie altijd gehad en altijd netjes gereden als ie koud was. Zelf controleerde ik zeer regelmatig olie. Ik denk ook niet dat ik hiermee bij EQ aan kan kloppen.

    ben inderdaad blij dat dealer meewerkt in deze. Maar blijft best zuur.

    zelf heb ik ook contact opgenomen met ford maar zij gingen hier niets mee doen en verwezen min terug naar dealer.

    of dit uiteindelijk met tunen te maken heeft gehad durf ik niet te zeggen. Dit gebeurde zo uit het niets en geen voortekenen.
     
  12. Heb je al gekeken of je iets hebt aan de wettelijke garantie zoals die in Nederland geld.
    zie onderstaand
    Hoelang heb ik garantie en welke rechten heb ik dan?
    Gaat uw aankoop sneller dan verwacht kapot? Dan hebt u vaak recht op reparatie of vervanging van uw product. Dat noemen we garantie. Er zijn 3 soorten garantie: verkopersgarantie, fabrieksgarantie en wettelijke garantie. Verkopersgarantie en fabrieksgarantie krijgt of koopt u soms bij uw product. Maar wettelijke garantie hebt u altijd bij een aankoop. Dat staat in de wet. Ga dus niet alleen uit van de garantie die de verkoper of fabrikant noemt.


    Soms verkopersgarantie of fabrieksgarantie
    Bij de aankoop van een product krijgt of koopt u soms extra garantie van de verkoper of fabrikant. Met deze garantie belooft de verkoper of fabrikant dat het product een bepaalde tijd goed werkt.

    De verkoper of fabrikant kiest zelf de voorwaarden van zijn garantie. Bekijk dus in uw garantievoorwaarden wat hij voor u doet als het product kapot gaat. En hoelang hij dat doet. Vaak krijgt u tijdens de garantieperiode een reparatie of een nieuw product.

    Soms geeft deze garantie niet meer rechten dan u al hebt volgens de wet. Als een product eerder kapot gaat dan u mocht verwachten, hebt u namelijk volgens de wet al recht op reparatie of vervanging.

    Krijgt u volgens de garantievoorwaarden van de verkoper of fabrikant minder hulp dan waar u wettelijk recht op hebt? Dan gaat uw wettelijke garantie voor.

    Altijd wettelijke garantie
    U hebt ook rechten als u geen extra garantie van de verkoper kreeg of bijkocht. Gaat uw product eerder stuk dan u mag verwachten? Of werkt uw digitale dienst niet? En het is niet uw eigen schuld? Dan hebt u volgens de wet recht op gratis reparatie of vervanging door de verkoper. Ook als er niks over garantie van de verkoper of fabrikant op uw aankoopbewijs staat. Want u hebt deze rechten volgens de wet. Daarom noemen we dit ook wel 'wettelijke garantie' of 'recht op een deugdelijk product'.

    Ga voor de wettelijke garantie naar de verkoper en niet naar de fabrikant. Want de verkoper is verantwoordelijk voor de producten die hij verkoopt. De fabrikant heeft die wettelijke verplichting niet.


    Tip!
    Krijgt u geen garantie van de verkoper of fabrikant (meer)? Bekijk dan of u nog gebruik kan maken van uw wettelijke garantie.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. We hebben uiteraard even contact opgenomen met jurist. Maar die zij ook. Het kan 2 kanten opvallen. Met natuurlijk ook weer andere gevolgen. Mijn relatie met dealer is ook goed en dat wil ook zo houden. Toevallig iemand gesproken en die heeft het zelfde gehad met een focus uit 2019
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Het hele wettelijke garantie hangt of valt met de oliepomp riem. Als deze idd kapot blijkt te zijn. mag je van de dealer verwachten dat ze tegemoet komen.
    Alleen jammer genoeg staat nergens bij in welke vorm, jammer dat ford daar niks voor op papier heeft staan. Ben je met de coulance van dealer/verkoper niet eens dan kun je idd jurist in dienst nemen. Maar dan ben je ook meer kwijt dan als je het gewoon laat vervangen.
    Kosten delen is dan goeie 50% korting dat is dan een zere nette gebaar van dealer

    zelf bij peugeot gewerkt en die hadden coulance regeling klaar staan voor zulke situaties. Onderhoud moest dan wel door dealer gedaan zijn en op tijd. Enkele onderdelen hadden zelfs verlengde garantie
    coulance hangt een matrix aan vast met leeftijd en km-stand. Daarin staat hoeveel korting klant krijgt op reparatie van merk en importeur.
    Hiermee weet klant en dealer direct wat ze te wachten staan. Dit is ook alleen voor dingen die eigenlijk niet kapot hadden mogen gaan met hogere kosten.
     
  15. En ja voor enige vorm van garantie moet je bij de dealer zijn niet rechtstreeks bij ford. De dealer moet het verder regelen met ford(importeur) die het op zijn beurt weer aankaart bij de fabriek
     
  16. Ik heb vandaag ook het oliedruk laag issue aan de hand gehad. Lichte tik in de motor en wat onregelmatig lopen. Auto gelijk gestopt, niet meer gereden. Volgende week komt de auto aan bij de dealer, en ik ben benieuwd wat daar uit komt.
    Auto is volledig standaard, niet gechipt of wat ook. Ik heb hem net twee maanden en gelukkig een jaar garantie, dus ik steun vooral op dat laatste feit, want ik ben bang dat de tik al motorschade betekent..
     
  17. En inmiddels al wat gehoord? Een tik hoeft niet altijd direct motorschade te zijn trouwens.
     
  18. Ik kom net bij de dealer vandaan om de leenauto op te halen. Euvel al gevonden. De oliepomp wordt door een aparte riem aangedreven. Die was helemaal opgelost in de olie dus de pomp stond stil. Oliepomp zelf en de riem worden vervangen. Geen enkele vorm van motorschade gaven ze aan, godzijdank! Volgende week weer ophalen.

    de oorzaak van het verdwijnen van dat riempje blijft mysterieus, wellicht ooit verkeerde olie gehad?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. Geen motorschade lijkt mij sterk je hoeft maar even zonder olie te rijden en de lagerschalen zijn beschadigd de motor tikte en dat is niet goed.
     
  20. Is dat niet een zogenaamde natte riem? Of bij vorige onderhoudsbeurten niet vervangen. Blij voor je dat het geen heftige dingen zijn.
     

Deel Deze Pagina