1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor problemen Focus 1.0 eco 125pk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ttjlodewijk, 13 jan 2021.

  1. Thanks goed om te weten :thumbup:
     
  2. De latere MK3.2 schijnen er geen last van te hebben.
     
  3. Koelvloeistof lekkage bij de O-ring van het distributiedeksel van de 1.0 ECOboost komt in de Focus 3 voor vanaf productiedatum 21-02-2012 tot productiedatum 01-03-2015.

    Bij de betreffende motoren is het distributiedeksel voorzien van een voorgevormde gevulkaniseerde O-ring met een lip welke in een groef in het distributiedeksel valt om de O-ring correct te positioneren (Deze lip is in gemonteerde toestand overigens ook zichtbaar).

    [​IMG]

    Ford stelt dat als gevolg van olie lekkage (bijvoorbeeld door de eveneens welbekende (haar)scheuren in het kleppendeksel) olie langs de lip de O-ring bereikt waardoor deze opzwelt en uiteindelijk scheurt.


    Als oplossing is vanaf productiedatum 01-03-2015 een nieuw type distributiedeksel en O-ring toegepast. Bij het nieuwe type O-ring is de lip niet meer aanwezig en bij het nieuwe type distributiedeksel is de groef niet meer aanwezig. Hierdoor kan er geen olie meer bij de O-ring komen en de O-ring aantasten.


    Wanneer je bij een motor met het oude type distributiedeksel de O-ring vervangt schrijft Ford voor om het nieuwe type O-ring toe te passen en de groef in het distributiedeksel af te dichten met vloeibare pakking of kit.

    [​IMG]
     
    sjaakFocus2015 en Marco Morello vinden dit leuk.
  4. Overigens ben ik van mening dat ondanks dat dit een bekend probleem is het percentage motoren waarbij dit daadwerkelijk voorkomt zeer klein is.

    Het overgrote deel rijd al jaren rond zonder enige problemen met de betreffende O-ring.
     
    sjaakFocus2015 vindt dit leuk.
  5. Dank voor de duidelijke en professionele uitleg JW :thumbup: In ieder geval 1 puntje minder waar ik op moet letten, maar de slangen en koelstofreservoir blijven wel iets om goed in de gaten begrijp ik uit de gerelateerde topics Zijn er verder nog specifieke dingen die je in de gaten moet houden met de ecoboost motoren ( afgezien van het juiste onderhoud en olie ) ?
     
  6. Misschien is het een idee om deze uitleg en andere zaken waar een ecoboost eigenaar op zou moeten letten , samen in 1 topic te plaatsen zodat nieuwe leden deze makkelijker kunnen vinden ? De zoekfunctie is niet optimaal in dit forum, en je zult dus alle enigzins passende topics moeten lezen, en die staan erg verspreid.
     
  7. nou, die is er gewoon hoor.
    Zwakke punten van een Ford Focus (met oplossing indien bekend) | Focusclub.nl
    moet alleen wel bijgehouden worden :think:
     
  8. aha had ik nog niet gevonden :sleeping:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina