1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor problemen Focus 1.0 eco 125pk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ttjlodewijk, 13 jan 2021.

  1. Dat was ook mijn gedachte idd.
     

  2. Nette prijs maar de advertentie tekst klopt niet.

    Er wordt aangegeven dat deze motor geschikt is voor motorcode M1DA en M2DA. Dit terwijl de M1DA (125 PK) en de M1DA (100 PK) technisch niet identiek zijn. Zo zit er onder andere verschil in de cilinderkop.
     
  3. Net bij de auto geweest en besproken wat de kosten totaal zijn.
    Inc montage €4250,- ze geven wel aan om gelijk ook de koppeling te doen aangezien de Km van de auto.
    Totaal prijs 4560,-

    Olie was veel te smerig en heb gezien dat aardig wat stukje lagen in de carter bak. Ze konden niet zeggen als dat van de riem afkomt.


    Nu even er over nadenken als wij de auto laten maken of gaan kijken voor een andere auto.



    Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
     
  4. Als je verder tevreden bent over de auto zou ik de reparatie doen.
    Je weet dan precies wat je hebt. En je mag verwachten dat er motorisch niks meer gebeurd.
    En voor 5000 euro heb je geen vergelijkbare auto.
    Aan de andere kant; als je een geld boom hebt zou ik wel een andere auto kopen. Maar ik kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk.
     
    McGyver en M.Blaak vinden dit leuk.
  5. De prijs valt me dan nog mee (incl de koppeling). voor dat geld heb je geen andere auto, maar aan de andere kant: de auto heeft wel meer dan 2 ton op de teller.
    Dagwaarde (voor de verzekering) is nihil (als je wat krijgt, aanrijding, schade) en hij is erg snel economisch TL.
    Bovendien is de rest van de auto ook 2 ton en al wat ouder. Eventuele roest, defecte schokbrekers, remleidingingen + remmen, benzinepompen, airco's radiators etc etc etc worden niet nieuw/beter na een motorwissel en hebben ook een aardig leven achter de rug.
     
  6. De grote vraag is idd, wat is de technische staat van de auto.
    Als alles goed is onderhouden, dan is het niet verkeerd.
    Als de auto nu 1500euro waard is en je zou iets leuks vinden voor 8000euro. Dan is dat ook geen verkeerde keuze. Leg je 2000euro meer neer dan voor de reparatie.
    Hoe lang je deze focus hebt telt ook mee. Rij je hem al 8jaar ermee. Dan is het ook keer fijn voor wat nieuws.
    Is een optelsom van alles, wat dan het beste voor je voelt om te doen
     
  7. Is deze prijs alleen een nieuw onderblok of een complete motor? En wordt de turbo ook vervangen. Als jij olie problemen hebt gehad door een verstopte aanvoerzeef zal ook de turbo en de draaiende delen in de kop hier last van gehad hebben.
     
  8. Maar is de motor vast gelopen? Of zijn de stukjes die in de carterpan liggen metaal? Anders misschien eerst een goeie flush doen, dan spoelen met olie, dan weer een flush en je nieuwe olie er in... Wie weet zit er toch nog een teken van leven in.

    Greetz Emiel
     
  9. De vraag is waardoor het oliefilter is doorgeslipt, verkeerd onderhoud en/of misschien een fabricagefout (defecte oliedruk sensor)? Nieuw gekocht of hoe lang geleden gekocht! Mogelijk is er een schadevergoeding / compensatie mogelijk? Want er zijn veel problemen met deze motor van Ford worden regelmatig in de handel aangeboden met defecte motor (meerdere redenen)! Voor een Focus van 2012/2013 is de inkoopprijs ca. 1500/2000 en verkoop ca. 2500/3500 afhankelijk van bouwjaar, staat en km uiteraard! Dus dat is de staat waar je Focus nu in verkeerd! De vraag is wat wil je met de auto doorrijden of repareren! Bij verkoop lever je nu natuurlijk veel in, maar reparatie kost ook een hele investering en dan moet je er wel een aantal jaar mee rijden, anders loont het niet! Het vinden van een goede motor is ook een probleem, want veel kaf onder het koren, misschien dan beter een nieuwe kopen met garantie!
     
  10. Je bent niet de eerste als ik mijn garage moet geloven. Hij heeft niet alleen Ford maar al die merken met die opgevoerde kleine motortjes. De 1.0 ,1.1 en 1.4 met 250pk +. En allemaal met het zelfde probleem. Boven de 200.000km olie problemen. En ze draaien ook allemaal stuk. Ik denk zelf dat het in het feit ligt dat de kleine cilinderinhoud en de grote vermogens die de motors moeten leveren het probleem is.

    Verstuurd vanaf mijn LM-Q630 met Tapatalk
     
  11. niets uit het verhaal blijkt dat TS zijn 1.0 heeft getuned of opgevoerd naar 250 pk.
    beetje rare opmerking van jouw garage, die bewering durf ik ook wel te stellen als ze meer dan 200 pk uit een 3 cilinder haal en ik heb geen verstand van motoren ;)
     
  12. Zo zonde van die auto zeg. Ziet er echt nog puik uit. Succes met je keuze wat te doen.
     
  13. De 250 pk + is een 1.5 Skoda Skodiaoq ofzo. Ach doe je ding

    Verstuurd vanaf mijn LM-Q630 met Tapatalk
     
  14. @Bow
    skoda kodiaq heeft een 1.5 van 110kw of te wel 150pk en 250nm koppel
    Als iemand hem dan voorziet van andere turbo,nokkenassen om naar de 250pk te gaan. Dan haalt bijna geen enkel motor lang levensduur.
    1.6thp (peugeot/citroen/mini cooper) die is wel orgineel geleverd af-fabriek met 270pk. echter max koppel is 330nm. Dit is puur omdat meer koppel een verkort levensduur voor de motor oplevert.
    Probleem is dat degene die met zulke opgevoerde motoren rijden vaak steviger doorrijden en om die rede ook kortere levensduur krijgen

    Elke hedendaagse motor kan met onderhoud 250.000km met gemak halen. Boven de 3ton zijn sommige auto's niet interressant genoeg om te verkopen voor 2de handsmarkt in NL. Dan verdwijnt hij of naar sloopbedrijf als auto veel schade heeft, of voor export verkocht.
     
  15. Ja ik zie het. Zit verkeerd met het vermogen. Heb de info van de eigenaar. Was dus aan het opscheppen. Maar het blijft dus raar dat er zoveel van die kleine motortjes kapot gaan.

    Verstuurd vanaf mijn LM-Q630 met Tapatalk
     
  16. De 1.0 ECOboost waar het in dit topic over gaat is juist een zeer betrouwbare motor.

    Ja, dit type motor heeft zo zijn bekende problemen maar wanneer je het aantal verkochte exemplaren afzet tegenover het aantal exemplaren dat ernstige motorschade oploopt te verwaarlozen. Sinds de introductie in 2012 is werelwijd ruim 33% van alle geproduceerde Ford voertuigen voorzien van dit type motor. Van dit enorme aantal motoren is het aantal dat motorschade oploopt marginaal.


    Motorschade als gevolg van gebarsten koelvloeistof slangen of gescheurde koelvloeistof reservoirs is eenvoudig te voorkomen door deze onderdelen gedurende het jaarlijkse onderhoud goed te inspecteren en eventueel periodiek preventief te vervangen (zelf vervang ik de betreffende onderdelen preventief elke 3 jaar). Vervanging van de betreffende onderdelen is relatief goedkoop en kan heel veel problemen voorkomen.

    Motorschade als gevolg van een gebroken wetbelt of verstopte oliekanalen doordat het materiaal van de wetbelt ontbind zijn in vrijwel alle gevallen het gevolg van het niet respecteren van de onderhoudsvoorschriften. Bij dit type motor is het cruciaal dat de juiste motorolie conform de voorgeschreven specificaties wordt toegepast en dat de juiste onderhoudsintervallen worden aangehouden. Wanneer hier niet aan wordt voldaan zullen de wetbelts worden aangetast en is de kans dat de wetbelts vroegtijdig defect gaan aanzienlijk. Dit heeft niets met de motor op zich te maken. Zolang de onderhoudsvoorschriften worden gerespecteerd zullen de wetbelts echt niet vroegtijdig defect gaan.


    Naar mijn mening zijn het de beunhazen en bedrijven die de onderhoudsvoorschriften uit onwetendheid niet respecteren die er voor verantwoordelijk zijn dat deze motor een slechte naam begint te krijgen. Vermoedelijk zal dit alleen nog maar erger worden wanneer deze motoren eenmaal 10 Jaar oud zijn en beunhazen/bedrijven zonder de benodigde kennis en (dure) speciale gereedschappen de wetbelts gaan vervangen.
     
    Berrychello, Iodokus en M.Blaak vinden dit leuk.
  17. Dit dus!! Je slaat de spijker op de kop @JW. De motor krijgt een slechte naam omdat de onderhoudsvoorschriften niet worden nageleefd.

    En wat ontzettend belangrijk is aan welk technisch product ook zijn de specifieke onderhoudsvoorschriften.
    Ik zie dat bij ons in de branche ook, er zijn een paar 'beunhazen' opererend in het land die zich hier ook niet aanhouden waardoor het merk een 'slechte' naam krijgt.
    Men kiest voor zo'n 'beunhaas' uit financieel oogpunt. Ze zijn in het begin goedkoper maar op het moment dat de installatie kuren gaat krijgen zijn ze vaak veel duurder uit.
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  18. #38 Jackie D, 11 feb 2022
    Laatst bewerkt: 11 feb 2022
    Zat net random op YouTube te kijken, zie ik die gast van Weeler Dealers met een top 5 van auto's die hij niet zou kopen.
    Schetst mijn verbazing dat ie ook de 1.0 Ecoboost motoren in zijn top 5 noemt.
    Van alle 3 cilinder motoren dacht ik toch dat dit wel 1 van de beteren was. Hij denkt daar dus anders over:?

     
  19. Ja en die Brewer zal het weten.:shut:
     
    Jackie D vindt dit leuk.
  20. FCE03793-1ACA-4E53-B140-09522B4A3345.jpeg

    Dit is wat hij schrijft, heeft hij helemaal ongelijk ?
    Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar ook zelf zou ik nav de hier veelvuldig beschreven problemen geen 1.0 ecoboost kopen en al helemaal niet ‘gebruikt’.
     
    gerardTDCI en Jackie D vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina