1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor problemen Focus 1.0 eco 125pk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ttjlodewijk, 13 jan 2021.

  1. Hij kan het vaak mooi brengen inderdaad.
    Toch acht ik hem niet als een noob wat auto's betreft.
    Als die Ed China zoiets zou zeggen zou ik het wel wat serieuzer nemen.
     
  2. Maar Ed China is niet voor niets bij die blaaskaak vertrokken.
     
    Dennis182 vindt dit leuk.
  3. Het staat of valt allemaal bij goed onderhoud. Dat is bij elke auto zo maar bij de 1.0 Ecoboost extra kritisch vanwege de wetbelt.
    Als je zeker weet dat al het onderhoud op de juiste manier is uitgevoerd kan je prima een gebruikte Ecoboost kopen.
    Geen sluitende onderhoud geschiedenis is met een grote boog er omheen lopen.
     
  4. De tekst van JW is de spijker op z'n kop. Die uitleg mag meneer Brewer ook wel even toevoegen aan zijn verhaal.
     
  5. dat was precies hetzelfde met de 1.6 TDCI van PSA.
    ik weet nog goed toen ik die kocht en daarna pas het forum leerde kennen dat ik dacht, omg wat heb ik gekocht.
    met de juiste onderhoudsintervallen hebben wij er zonder veel grote problemen wel 230K mee gereden.
     
    meeder en M.Blaak vinden dit leuk.
  6. Welke problemen zijn er nou echt met die 1.0 Ecoboost motoren? Voornaamste is dat de juiste olie gebruikt moet worden. Koelwatertankje en slangen is verstandig om in de gaten te houden. De aansluiting bij de turbo kan roesten, behalve de olie zijn dit dingen die je kan zien en dus kan voorkomen. En mocht je nou een 1.0 ecoboost kopen waarvan je niet zeker bent of de juiste olie is gebruikt, laat dan de wetbelt vervangen en flush het blok een aantal keer. Dan durf ik het wel aan.
     
  7. In engeland schijnen ze wel veel problemen te hebben, ze hebben zelfs een ecoboost nightmare facebook pagina
     
  8. Tja, Marco, het generale probleem is dat deze motortjes verre van "idiot-proof" zijn. Mooi in opzet, maar Ford vergat het koelsysteem echt mee te ontwikkelen, met als gevolg de terugkerende problemen met het expansietankje, slangen, lekkende O-ring bij de waterpomp etc... En Ford leert ook niet echt van z'n omissies, heden ten dage krijg je nog steeds datzelfde (voor de ecoboost) insufficiente expansietankje geleverd. Plus het feit dat deze motor die problemen genadeloos afstraft door vrijwel direct enorme schade te krijgen. En dan heb ik het nog niet eens over de weltbelt ...
    Velen hier op het forum hebben meer dan gemiddelde interesse in hun auto, checken dingen en kunnen daarmee vaak problemen voorblijven, maar dat geldt natuurlijk niet voor de gemiddelde gebruiker.

    Nee, voor mij geen ecoboost, maar ik ben dan ook allesbehalve een 'merkfanaat' , ik koop een auto die me aanspreekt en die ik zonder veel moeite zelf kan onderhouden of repareren.

    Intussen rijd ik met veel plezier door in mijn mk2.2 1.8 duratec, heerlijke auto, ziet er goed uit, ruim maar niet te groot, en rijdt als de brandweer als ik daar om vraag, vooral bij de oosterburen.
    Hopelijk gaat hij nog lang mee ... ;)
     
  9. Hoeveel Ford modellen zijn er wereldwijd verkocht met deze motoren? Hoeveel daarvan ondervinden problemen?

    Is er iemand die daar een antwoord op heeft en op basis van die gegevens kan melden wat het probleem percentage is?

    Zolang daar geen gedegen antwoord op is vind ik al deze geweldige verhalen leuk om te lezen maar neem ik het met een korreltje zout, alsof andere blokken geen problemen ondervinden :snooty:

    Als we nog brandstof motoren in onze Ford mobielen willen hebben de komende 10 jaar zal er water bij de wijn gedaan moeten worden. Zeker als je ook met je auto stedelijke gebieden in wilt en wilt voorkomen dat je als paria wordt bespogen of uitgescholden zoals de bont dragers in de jaren 80 en 90, want die kant gaat het zeker op.

    Ik heb ook liever een mooie ronkende V8 tot mijn beschikking maar die tijd is voorbij. We zullen het dus met minder moeten doen. Maar om nu te denken/zeggen dat de Ecoboost motoren de slechtste leerling uit de klas zijn, nee daar kan ik niet in mee gaan. Ik kan me herinneren dat ik ooit iets gelezen heb over VAG en motor problemen of was het nu iets met emmissie eisen, ik weet het niet meer :liar:

    Maar goed dat neemt allemaal niet weg dat mocht je problemen hebben met de motor van je mooi auto, dat dat heel erg vervelend is en behoorlijk in de papieren kan lopen, weet er helaas alles van :?
     
    thecure vindt dit leuk.
  10. Ik denk dat dit niet een specifiek EcoBoost probleem is maar meer gekoppeld is aan alle strengere milieu eisen en bijkomende downsizing. Andere merken lopen hier net zo hard tegenaan, al die uitstoot regels maken blokken veel gecompliceerder en dus kwetsbaarder.

    Onderaan de streep ben ik ouderwets, in een Mondeo formaat auto hoort minimaal een 1800 en in een Focus formaat auto minimaal een 1400. Volgens mij is het simpele logica, een grotere motor hoeft minder hard te werken en gaat dus langer mee. Hij gebruikt daarbij echter wel meer brandstof, en dat is in deze tijden natuurlijk een doodzonde. Dat al die blokken daardoor veel minder lang meegaan en auto's daardoor veel eerder afgeschreven worden wegens te dure reparatiekosten vergeten de groene ridders voor het gemak even.
     
  11. Ja en nee, als je hiermee een 1.4 en 1.8 ongeblazen motor bedoeld, dan ja, als je een turbo motor bedoeld dan nee,
    is ook totaal geen garantie dat dat beter gaat.
    Neem nu de Passat met een 1.4 TSi motor 4 cilinder uit 2012, die had al een best lange reparatielijst voordat deze 3 jaar
    oud was, en dan geen kleine lullige dingen, denk dan aan distributieketting, bobine's, nokkenas versteller, turbo, koppelingen.
    En dan zwijgen we nog maar over de PSA motoren die ook een beste historie hebben

    Nee zo slecht is de ecoboost nog niet, onze Focus ecoboost hebben we nu bijna 3 jaar, en de enige reparatie was een gaspedaal
    á €17,- of zoiets, daar moet dan wel bij gezegd worden dat in die 3 jaar, er alleen euro 98 in is gegaan en ook alleen Ford specifieke
    onderhoud is uitgevoerd

    Zoals Bramzel al aangeeft, het downsizing staat nog maar net in de kinderschoenen, en kan nog behoorlijk verbeterd worden,
    zoals in de F1 passen ze de brandstof aan, alleen moeten ze dat dan wereldwijd gaan doen en dat zal wel lastig gaan om alle
    neuzen in dezelfde richting te krijgen.

    Als andere voorbeeld, mijn broer rijd een Mazda 2 1.5i turbo loos, hoe Mazda het doet weet ik niet, maar hij rijd er ruim 1:18 mee,
    net als onze Fiesta, dat zet je dan toch aan het denken
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. Alleen Toyota maakt volgens mij auto's waar écht nul problemen mee zijn, en dan bedoel ik de hybrides.
    Alle downsize blokjes hebben gewoon redelijk wat aandacht nodig. VW had de kettingproblemen en olieverbruik, PSA heeft ook olieverbruik en meer issues bij het THP blok. Ford was er met de driecilinder best vroeg bij, maar ik vind dat er bij dat blok weinig fouten zijn gemaakt. Wel zijn ze gevoelig, dus je moet ze goed in de gaten houden.
     
  13. Ik bedoel de turboloze blokken inderdaad, turbo's zijn mooie stukjes techniek maar ook weer een extra schakel in de keten die kapot kan gaan.

    Mazda doet dat mooi inderdaad, die maken gebruik van hogere compressie. Normaal gaat een motor volgens mij dan pingelen, maar zij hebben het voor elkaar gekregen dat te voorkomen en halen zo uit een blok zonder turbo toch een heel mooi verbruik. Een Mazda 6 SkyActive staat hoog op mijn verlanglijstje voor een volgende auto, mede vanwege die motoren ;)
     
    DexterXL vindt dit leuk.

  14. Heel verhaal, je weet dat ze inmiddels van de wetbelt zijn afgestapt? En zodra je die o-ring hebt vervangen gaat het gewoon goed. Daarbij gaat het probleem met die o-ringen om een bepaalde productieserie.
    Koelvloeistof controleren moet sowieso in je systeem zitten. Net zoals oliepeilen.

    Maar gesproken over die Duratec, en vooral de 1.8, dat je er nog mee rijdt. Olieverbruik, drijfstanglagers, once in a while een drijfstang die buiten komt kijken. Krukassen die niet op hen plek blijven. Allemaal behoorlijk terminale gebreken.

    Snap je waar ik heen wil? Als je gaat zoeken heeft elke motor wel wat. Zet de problemen eens af tegenover de aantallen die verkocht zijn.
     
  15. En de hier eerder geroemde Toyota hybrides zijn ook echt niet allemaal probleemloos geweest.
    In de eerste bouwserie van de 3e generatie Prius (toen ze dus overgegaan zijn van een 1.5 naar 1.8 motor) hebben ze veel problemen met vastzittende zuigerveren gehad. Koppakkingen wilden ook best geregeld gaan in de 3e generatie Prius.
     
  16. Tja, rijdt nu al vanaf 2013 met onze focus ecoboost wel een 4 cilinder 1.6 maar nu al weer 162 k zonder problemen en deze auto krijgt 1 keer per jaar een onderhoudsbeurt en wordt er zelden olie gepeild of ergens naar gekeken. Ja als de ruitensproeier leeg is kijk ik ook wel eens naar het koelvloeistof niveau. men ik vermoed dat ik niet de enige ben die er gewoon mee rijdt
     
    gerardTDCI en Bramzel vinden dit leuk.
  17. Toyota en olieverbruik is al vaker een probleem geweest. De 1.8 VVTi (Corrolla en Celica). De 2.0 D4D was ook een succesnummer. Alleen vaak lostte Toyota dit wel netjes op.
     

  18. Om welke productieseries ( bouwjaar ) gaat dit precies Marco? Niet dat ik me echt zorgen maak want elke auto heeft gewoon zijn specifieke onderhoud nodig, doe je dit niet, loop je dus bewust ook veel meer risico,s op dergelijke problemen, en moet je achteraf niet gaan zeuren.

    Mijn Focus ecoboost met 125pk is van 11/2015 valt deze ook nog in de genoemde productieserie ?
     
  19. Bumpje, wil graag een antwoord :thanks:
     
  20. @sjaakFocus2015
    aan de foto van de TS te zien een Focus MK3.0
    dus met de "oude" neus
     
    sjaakFocus2015 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina