1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lege accu bij 1.0 Ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Dave, 9 aug 2020.

  1. ja precies, daar heb je een accu voor en niet voor een start stop systeem :schater:
     
  2. Als het start/stop systeem niet meer werkt is toch een indicatie dat de accu wat slechter wordt. Bij mij startte de auto ook nog iedere keer prima, tot hij op een ochtend zei nu effe niet meer.
     
    meeder vindt dit leuk.
  3. Bij mij werkte stop-start op een gegeven moment ook niet meer en binnen een half jaar daarna was de accu helemaal gaar.
     
  4. Ik heb hier een maand geleden een nieuwe accu in mijn fiesta van het werk gezet. Afgelopen week is ineens het start-stop systeem beginnen te werken en die doet het nu nog steeds. Ik rijdt elke dag zo'n 200 km, dus dat kan het niet aan liggen. Blijft een bizar systeem.
     
  5. Bij mijn focus heeft s/s nooit gewerkt en was de accu pas leeg nadat hij 6weken stil had gestaan, voeding was toen wel helemaal naar 9volt gezakt. accu was denk nog origineel dus toen 9jaar oud.
    Zoals eerder gezegd s/s systeem werkt alleen als er een bepaalde SOC gehaald wordt. Als je daar onder zit zal het niet werken. Dit is om puur voor te zorgen dat er voldoende stroom aanwezig is om te kunnen starten.
    Ik rij dagelijks naar werk en huis wat nog goeie 10-15min rijden is. Dit is te kort. pas als je half uur of meer aan 1 stuk rijdt zal voldoende zijn om accu op spanning te houden voor s/s systeem.
    Dus als s/s systeem niet meer werkt wil niet zeggen dat de accu slecht is. wil alleen zeggen dat er niet voldoende opgeladen is.
    Ja na verloop van tijd gaat accu achterruit en zakt de SOC veel sneller dan in het begin.

    Ook autos die geen s/s systeem hebben. Kan het voorkomen dat als er te weinig mee gereden wordt dat accuspanning weg zakt.

    @Hollender
    had je accureset uitgevoerd of gewoon wezen rijden. Het kan zomaar zijn dat er gemeten is in verloop van tijd wat de status is van de accu. Daaruit kwam dat de accu hoger SOC heeft en dus de accu voldeed voor s/s systeem

    @meeder
    Je hebt gelijk is idd EFB en geen AGM. haal het steeds door elkaar
     
  6. Al rij ik soms nog korter dan 10 min dan werkt het start/stopsysteem gewoon.
     
  7. @Hollender
    precies dan zal de computer door de tijd heen de accu beter hebben leren kennen. Waardoor hij merkt dat de SOC hoger ligt dan met de oude accu.
    Bij peugeot was het zo dat altijd na losnemen van de accu 24uur duurt voordat systeem de accu weer zou herkennen en s/s systeem weer zou werken.

    @jason101
    ja je kan idd hebben dat als je motor start je garage uitrijdt en hij al afslaat.
    Hoe vaak rijd je op dezelfde tank een langere afstand, van half uur of meer.
     
  8. Nou, mijn accu is toch echt gaar aan het worden.
    Zaterdag sloeg de auto na 12 uur stil staan met moeite aan. Gisteren hetzelfde verhaal. En daarvoor ben ik ook nog een langer stuk weg geweest (30+min) wat op z'n minst zou moeten zorgen dat er wat sap in zit.
    Tijdens het starten op de zaterdag had ik dat testmenu aanstaan. Hij stond op 11,3V. Tijdens het starten zakte hij naar 10,9/11,0V. En nadat hij aansloeg begon hij uiteindelijk weer naar 14,5/14,6V te gaan (vanwege de dynamo).
    Eens kijken of het een klusje voor thuis is, of niet.
     
  9. Vandaag weer eens op werk na 2weken thuiswerken. Waar ik zaterdag instapte en 11.3v aangaf, toen 15v lange tijd, waarna ik hem afzette en meter 12.6v aangaf. Rit was 2.5uur dat ik had gereden

    Vanmorgen ingestapt met 12.2v, bij starten zakte het 10.9v wat normaal is.
     
  10. Gisteren een stuk van 100 km gereden, vandaag een stuk van 100 km gereden en de start-stop werkt dus niet meer. Niet echt belangrijk voor mij, en al zeker niet omdat ik tijdelijk met deze auto rijd. Maar het geeft toch aan dat het, in mijn ogen dan toch, een achterlijk systeem is waar geen touw aan vast te knopen is.
     
  11. dat is het ook.
    heb de S/S nu in verschillende merken auto's meegemaakt (VW, Mercedes en Peugeot) maar ze werken allemaal anders.
    te pas en te onpas slaan ze af of slaan weer aan, beginnen te piepen en te krijsen als je een deur opendoet :loco:
     
  12. Nou hebben wij ook nog een VW Polo van 2015 met s/s systeem, is nog de originele accu, maar werkt ontzettend vaak wel,
    zelfs als ze in de file staat, gaat deze keurig uit, maar als het te lang duurt start hij ook weer vanzelf.

    Ik vertaal dat dan maar naar:
    VW heeft het gewoon heel erg hard nodig om de beloofde milieu waardes te halen, Ford dus blijkbaar niet....dus Ford is beter!!

    Elk nadeel heeft zijn voordeel :schater::schater::schater:
     
    Patman vindt dit leuk.
  13. @trucker0werner ik rij bijna dagelijks rond en nabij een half uur naar werk en weer terug.
     
  14. @gerardTDCI
    Klopt enig ander systeem us starten via de dynamo. Riem zit strakker omdat er ook mee gestart wordt.
    Daarnaast zit een condensator die oogeladen wordt. Die ook gebruikt wordt bij opnieuw starten. Waar tevens de spanning verhoogd wordt naar 20v, die ervoor zorgt dat dynamo beter de motor weer kan starten.

    Nadeel links voor schade ga je al snel richting de 2000euro alleen voor de s/s systeem onderdelennte vervangen
     
  15. Ik heb inmiddels een Varta D54 blue dynamic batterij besteld. Via bol.com voor 114,- met gratis thuisbezorging.
    Die schijnt hier vaker genoemd te worden op het forum, en een of ander goedkope Kwikfit batterij zie ik persoonlijk niet helemaal zitten :).
     
  16. Dat is idd goeie accu heb hem zelf goeie 9maanden geleden vv. Prijs is gelijk aan wat ik voor heb betaald. Net geen 110euro ex verzendkosten van 5euro. Totaal dus zelfde bedrag
     
    MarcoR vindt dit leuk.
  17. Na dit topic toch wat vaker gelezen te hebben kreeg ik zaterdag het idee om de accu eens een keer goed vol te laden,
    want ik rijd alleen maar kortere stukken dus zal het volladen niet echt gebeuren, dus maar aan de druppellader gehangen.
    Kwam er pas maandag achter dat hij nog aan de lader hing, dus nu wel goed vol, gaf de lader ook aan, gelijk een BMS reset
    gedaan, en gisteren na een ritje van 12 min voor de gein getest....s/s systeem werkt gewoon weer, ik gok bij mij gewoon
    de accu nooit echt volgeladen en een BMS reset gedaan, bij de dealer had ik aangegeven dat het leek of de accu te leeg
    was bij de proefrit (had 3 maanden stil gestaan), ik kon bij afleveren aan de radio en klokje zien dat de accu afgekoppeld
    was geweest, dit dus niet op tijd gezet en geen zenders opgeslagen, gemiste kans van hun...
     
  18. Ja inderdaad. Vanmiddag rond 17u gaat bij mij de accu er in.
    Ik zal vrijdag pas de mogelijkheid hebben om een stukje te rijden (half uur provinciaal/snelweg) vermoed ik. Daarna zal ik de BMS reset doen. Misschien dat ik hem nog eens aan een druppellader hang.
     
  19. De nieuwe accu zit er sinds gisteren in. de monteur die het OH verricht aan de auto van mijn vrouw heeft hem na werktijd er snel in gezet.
    Ook ervoor gezorgd dat alle settings van de radio bewaard bleven door de stroom erop te laten via een kastje bij het dashboard links.
    Zag wel een berichtje over storing SD kaart navigatie vanochtend, maar navigatie werkt nog goed. Ik heb 2 jaar geleden toen zelf de NL versie qua taal en dergelijke geïnstalleerd (het is een import auto uit Duitsland). Vannacht aan een druppellader laten hangen, en vanochtend gaf de lader aan dat hij vol zat. BMS gereset en ik kan er weer tegenaan :)
     

Deel Deze Pagina