1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lege accu bij 1.0 Ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Dave, 9 aug 2020.

  1. Hallo allemaal,

    Even een vraagje aan de experts hier.
    Het gaat over een 2013 Ford 1.0 EcoBoost met een Start-Stop accu en dus ook Battery Monitoring System.
    Nu begrijp ik dat die laatste ervoor zorgt dat de accu opgeladen wordt.
    Nu mijn vraag; Kan het BMS de status van de accu kwijt raken door bijvoorbeeld een lege accu en daardoor de accu niet op tijd opladen? Het S/S systeem heeft altijd gewoon gewerkt. Lees hier op het forum dat bij een accu die minder aan het worden zou zijn dit niet het geval is. De accu is nog de originele dus die is wel verdachte nr.1 maar heeft het tot de lege accu dus altijd perfect gedaan.
    De auto is met de lege accu opgestart, maar heeft daarna nog 3x met een lege accu gestaan. Bij de laatste rit ging tijdens het rijden de indicator van de S/S schakelaar wel aan en werd S/S dus uitgeschakeld.
    De BSM resetten waar hier op het forum over wordt gesproken wel geprobeerd, maar nog niet succesvol uitgevoerd.
     
  2. bms reset mag je alleen doen als je de accu hebt vervangen.
    doe je dit met een oude slechte accu. dan zal s/s wel werken maar levert dit dus alleen maar problemen op.

    enige oplossing is accu vervangen en dan bms reset doen
     
  3. Persoonlijk zou ik beginnen met het (laten) controleren van de conditie/capaciteit van de accu. Gezien de leeftijd van de accu is het zeer goed mogelijk dat er van de oorspronkelijke capaciteit van de accu nog maar bar weinig over is. Dit is normaal gesproken niet zo'n probleem (zolang de auto goed start en alles goed werkt) omdat het BMS zich in de loop der tijd hierop heeft aangepast. Echter wanneer je dan het BMS gaat resetten komt de werkelijke capaciteit van de accu totaal niet overeen met hetgeen het BMS verwacht. Dit kan tot diverse storingen en problemen leiden.
     
  4. Bedankt voor jullie reacties. Zoals ik al schreef is de accu ook mijn verdachte nr1. Maar heb ook ergens gelezen dit type accu van Varta ongeveer 10 tot 12 jaar mee zou kunnen gaan. Uiteraard in de meest ideale omstandigheden maar toch. De accu is bij een garage gecontroleerd. Die gaf oranje aan... maar nog niet rood. Waarop de garage concludeerde dat deze niet meer nieuw is, maar zeker ook niet stuk was. Voor mij is het feit dat S/S het altijd gedaan heeft ook een teken dat de accu niet slecht hoeft te zijn.
    Vandaar dat ik mij maar eens in het laden van de accu heb verdiept en zo op het BMS uit kwam.
     
  5. De accu is een ford accu?
    Varta accu is al een nieuwe accu. Die geplaatst is
    Mijn accu gaf ook oranje aan. Ieder geval niet dat het kapot was. Maar 2 weken stilstaan was accu leeg. Ivm spanning onder de 4volt zat moest hem tijdje doorladen met andere auto om maar te kunnen starten.
    Rede voor nieuwe accu is dus ook door te lage spanning accu intern een tik heeft gehad.
     
  6. Op deze accu en op de accu van mijn vader (beide 1.0 EcoBoost Ford C-Max uit september 2013) staat op de sticker een Ford logo en Varta vermeld.
    We zullen maar uit gaan van toeval, maar beide auto’s hebben de afgelopen maand met een platte accu gestaan. In die van mijn vader is in plaats van een 60Ah een 75Ah Varta accu in gezet. Ik kan in Focccus kiezen uit een 60 Ah accu en een 80 Ah accu. Zou ik deze nog aan moeten passen?
     
  7. dit moet je dan idd aanpassen. ander laat hij hem niet goed op.
    persoonlijk zou ik het zelf niet gedaan hebben. dergelijke accu is al meer dan goed voor de auto. in japanse auto's zit zelf nog kleinere accu in.
    en 60ah of 75ah maakt allemaal niet veel uit, het gaat voornamelijk om de koudstartstroom. dit zorgt ervoor dat bij koude motor genoeg stroom gevraagd kan worden om te starten.
     
  8. Grotere accu is lang niet altijd aan te raden, bij veel ‘kortere’ ritjes krijg je hem namelijk nooit meer fatsoenlijk vol
     
    meeder vindt dit leuk.
  9. Was niet echt een keuze... Hij was op vakantie en de vrijdagmiddag dat hij wilde vertrekken hadden ze de spullen ingeladen en toen starte hij niet meer. Ford dealers in de buurt waren door de vakantie beperkt open en werd doorgestuurd naar een grotere dealer 65 km verder. Bij een automaterialen winkel in de buurt hadden ze alleen deze en niet de 60Ah variant.
     
  10. @trucker0werner
    Varta en Ford is idd origineel

    ik ben van mening dat mijn accu ook niet fris meer is, start-stop werkt alleen na lange ritten,
    heeft nu 24 uur stilgestaan na een rit van ruim 4 uur, net gemeten....12,3vdc
    Zal hem eens op het werk doormeten qua capaciteit
    Persoonlijk heb ik ook graag 1 maatje grotere accu, heb ik eigenlijks altijd zo gedaan bij vervanging
    van een accu, ook met de Passat met start-stop, uiteraard wel aangepast in de computer.
    Nooit geen gezeur mee gehad (de accu dan...de rest was gewoon drama)

    IMG_8377.JPG
     
  11. yep die accu noem ik een ford accu. dat hij toevallig door varta is gemaakt wist ik niet.
    varta denk ik direct aan een silvere accu of silvere accu met blauwe deksel. een echte varta accu om zo te zeggen.
    vandaar ff de verwarring.

    Spaninng is volgens mij bij ebm accu vaak laag. Maar heeft nog steeds voldoende startstroom.
    Oude type accu wist je met 12.3 is hij leeg en 12.8 vol. Geld niet bij ebm accu is me opgevallen.
    12.3 volt kan nog goeie zijn.
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  12. Vanwege het veel minder kilometers rijden (corona/thuis werken) merk ik dat start/stop ook bijna niet meer werkt bij mij, tenzij ik een langere rit doe.
    Dat kan dus ook een effect hebben op de staat van je accu, het langere stil staan.
     
  13. Vanwege het veel minder kilometers rijden (corona/thuis werken) merk ik dat start/stop ook bijna niet meer werkt bij mij, tenzij ik een langere rit doe.
    Dat kan dus ook een effect hebben op de staat van je accu, het langere stil staan.
     
  14. @MarcoR
    Aangesloten accu zal altijd kleine stroom trekken.
    Sterker nog een losgekoppelde accu verliest ook was aan spanning als deze lange tijd op de plank staat.
    Door lange tijd stilstaan zal idd de spanning zakken en de gemtenen state-of-charge zakken.
    Onder bijvoorbeeld 50-60% soc zal start/stop systeem niet werken.
     
    MarcoR vindt dit leuk.
  15. Even een vraagje, mijn accu begint af en toe wat moeilijk te doen, dwz met startknop indrukken doet soms de auto wat moeilijker aanslaan. Ik wil een rit met de auto maken (wat langer), maar ik lees ook op internet dingen over het smart charging en dergelijke wat sommige Ford modellen hebben. Dus dat de auto niet altijd veel bij laadt door te rijden, maar zelf beslist wanneer hij meer stroom naar de accu stuurt?
    De auto heeft vorige week een onderhoudsbeurt gehad en er was niks over de accu aangegeven. Dus kapot is hij niet. Maar ik wil hem weer een keer vol hebben, want het start stop systeem doet het ook al een hele lange tijd niet meer. Logisch, want->corona dus veel korte afstanden. Maar als ik van Veenendaal naar Arnhem rijdt, en daarna weer terug. Dan verwacht ik dat hij aan het einde wel vol genoeg is om het start stop systeem weer te activeren als ik geen airco aan heb. Is toch een goede 80 kilometer namelijk. Temperatuur van klimaatregeling en dergelijke ook prima is.

    Wie kan mij aangeven hoe de dynamo qua gedrag de accu bijlaadt en dergelijke.
     
  16. na het starten wil de dynamo even 15volt geven. naderhand zakt deze in en zal rond de 13.8 tot 14.5volt zijn ongeacht type accu eigenlijk.
    elke trype accu heeft zijn eigen ideale laadspanning. ene is 13.5v andere 14.2volt bijvoorbeeld. vandaar dat je ook niet zomaar andere type accu kunt monteren.
    als de bms meet dat accu echt vol zit, dan stop hij met laden en zal spanning zakken naar 12.8volt.
    Dit doet eigenlijk een acculader ook. goedkope blijven 13.5volt geven en duurdere zal zien aan amperage dat accu vol zit en dan overschakelen naar druppellading.
    defecte accu waar je gewoon mee kan starten kan zelf ook zijn dat als je motor afzet daarna niet direct kunt starten. als je even wacht dan nivelleert de voedingspanning per cel en kan er wel voldoende amperage getrokken worden om te starten.

    bij onderhoudsbeurt kijken ze nooit naar de accu. tenzij je meld dat je soms slecht start. dan meten ze de accu pas door. bij wintercheck zit het wel standaard in de punten die ze testen. dit ook dat menige merken startgarantie geven als de print aangeeft dat je accu goed is. sta je in de winter toch stil, helpen ze je kosteloos op weg.

    op de vraag of 80km rijden genoeg is om accu 100% vol te laden, nee dat is het niet. heb zelf keer 10uur gereden naar vakantie adres, toen deed hij het pas 1x.
    als de accu 2jaar oud is dan zal start/stop niet echt meer werken. tenzij je elke dag 80km rijd.
    is je accu ouder dan 6jaar dan kan hij aan vervanging toe zijn
    start/stop is puur alleen voor lagere emissiewaardes te krijgen bij de WLPT of de oude NEDC test.
     
  17. Bedankt voor je antwoord. Waar het mij vooral om gaat, gezien de auto dus zelf bepaalt wanneer hij meer laadstroom naar de accu stuurt. In welke situatie doet hij dat? Ik lees ergens op internet dat de dynamo niet meer bij laadt als er vol gas wordt gegeven, en juist bij afremmen op de motor dat hij veel meer naar de accu stuurt. Met die wetenschap kan ik mijn rijgedrag wat meer aanpassen en wat meer stroom in de accu krijgen.
     
  18. Nee zover ik weet is alleen de airco die uit gaat als je volgas geeft. Dynamo blijft stroom leveren.
    Bij ev auto of hybdride zal bij gas loslaten op de electromotor afgeremt worden en de hv batterij opgeladen worden.

    Om 12v accu op te laden moet je boven 1200rpm draaien dan laat dynamo meestal 100%. Zolang je dus rijdt zal de accu opladen. Enige dat je kan doen is accu eruit halen en weekend lang aan een druppellader hangen.
    Ook dan zal de accu na paar weken weer oo oude niveau zijn.

    Hoe je went of keert is het zoals gezegd het volgende.
    Na 1 a 2jaar werkt start/stop niet meer.
    Na 6a8jaar is het aan vervanging toe.
    Bij oudere autos zonder start/stop kan accu 10a12jaar meegaan.

    Mijn accu heeft het 8jaar volgehouden.

    Hoe oud is jouw accu
     
    MarcoR vindt dit leuk.
  19. mijn auto is uit februari 2016 en tot begin dit jaar deed de start/stop het nog prima. Ik heb de accu zelf sinds bezit (2018) nog nooit vervangen in ieder geval. En daarvoor staat er ook niks in de onderhoudsgeschiedenis digitaal.
     

Deel Deze Pagina