1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lege accu bij 1.0 Ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Dave, 9 aug 2020.

  1. Misschien is deze vraag te diep op de materie ingaand, maar kan iemand mij vertellen in welke omstandigheden de accu het snelst bijgeladen zal worden?
    Heeft dat met veel afremmen op de motor, of remmen überhaupt? Wanneer besluit het systeem dus om meer spanning naar de accu te leiden.
    Qua Ford Smart Charge:).
     
  2. De accu word alleen door de dynamo opgeladen.
     
    MarcoR vindt dit leuk.
  3. Hoi Bertus,

    Dat gedeelte heb ik inderdaad ook gelezen, ik heb het denk ik wat te kort door de bocht neer gezet. Als gas los wordt gelaten, gooit Ford dan het voltage omhoog en stuurt het meer richting de accu dan bijvoorbeeld met (vol) gas geven waarbij er dan minder van de dynamo wordt gevraagd?
     
  4. Zoals ford het schrijft zou je zeggen dat als je volgas geeft je dynamo niet wordt gebruikt. verder word dynamo normaal aangestuurd.
    Dynamo werkt door rotor (draaiende deel) spanning te geven waardoor het magnetisch wordt.
    Gevolg is dat in de stator, wat in de behuizing zit een wisselspanning voeding wordt opgewekt.
    De gelijkrichtdiodes in de dynamo maken daar alleen plus voeding van.
    Ivm het 3fasen wisselspanning was. zie je op sec dipjes in de voedingspanning. Hiervoor is de accu op deze op te vangen en dus stabiliseert hij de voeding.
    Als je volgas geeft zou dus de rotorspanning verdwijnen. geef je geen gas meer dan komt er gewoon voeding op de rotor te zijn waardoor hij magnetisch wordt.
    de spanningsregelaar regelt constant hoeveel pulsen per minuut naar de rotor moet gaan. zodat de stator de juiste spanning opgewekt wordt.

    Geef je geen gas dan zal de spanningsregelaar dus nog steeds max 14.7 of wat dan ook aan voltage opwekken. Hogere spanning is namelijk niet goed voor elektronica en de accu zelf.
    Dynamo zou dus de auto niet extra af doen laten remmen. Daar is het ook te klein voor dynamo levert maar 1 tot 2kw aan vermogen. Dat is ook direct goeie 30-60x lager als een electrische auto aan vermogen opbouwt als je afremt.

    zoals eerder gezegd boven de 1200-1500rpm zal dynamo maximaal stroom kunnen leveren. Bij koude start is toerental 1100-1200 ongeveer. Dynamo levert dan al maximaal wat hij kan. Dit is wel nodig voor alle verwarmingen in de auto (voorruit, achterruit etc.)
    Zelfs dan hoor je aan de blower wanneer je te weinig toeren draait. kom je onder de 1200rpm hoor je dat de blower langzamer begint te draaien. Boven de 1200rpm gaat voltage weer naar 14-14.5V en dus draait de blower harder.
     
    MarcoR vindt dit leuk.
  5. Bedankt voor de aanvullende en duidelijke uitleg :)!
     
  6. Ik heb inmiddels het ‘test’ menu gevonden door de OK knop op het stuur lang in te drukken.
    Wat daaruit opvalt. Met motor uit zegt de boordcomputer ‘battery 11,3 volt.
    Als ik de motor aanzet, loopt hij op naar 14,7 terwijl ik kijk.
    Zelfs na 80 kilometer rijden en motor uit blijft hij hangen op 11,6 volt. Is dat niet weinig?
    Het is de originele accu (auto komt uit februari 2016). Afgelopen jaar door Corona wel veel stil gestaan en korte afstanden gereden..
     
  7. Ik denk toch dat je accu op is een volle accu hoort 12.75 volt te zijn.
     
    MarcoR vindt dit leuk.
  8. Accu 5 jaar oud! Zou zomaar kunnen.
     
    MarcoR vindt dit leuk.
  9. volle accu is beetje moeilijk te zeggen. Bij mij was me accu ook dermate laag volgens eobd tester 11.4V
    echter met accutester gaf hij wel aan dat me accu opgeladen moet worden maar niet defect was. Koude krachtstroom dat hij kan leveren was nog gelijk aan wat het zou moeten hebben, daarom gaf de tester dat de accu nog goed was.
    Echter in maart toen toch nieuwe accu erin ivm 4weken stilgestaan en spanning was terug gevallen naar 6V direct gemeten op de accu. Toen direct nieuwe accu besteld en deze vervangen. Hierna volgens mij wel keer getest en was spanning wederom aan de lage kant. Mogelijk hoort dat zo

    Bij normale ouderwetse loodaccu is idd 12.2v leeg en 12.8v is een volle accu.
    echter EBM en AGM hebben technieken in zich om bij lagere voeding nog voldoende stroom te kunnen leveren.
    ouderwetste accu zou met 12.2V zou bij starten spanning dip naar 8v krijgen en dus te weinig om te startmotor de motor te laten draaien
    EBM/AGM zouden met dezelfde voeding terug zakken naar 10.5v. Dat is meer dan 10v en dat zou voldoende moeten zijn om de motor rond te krijgen.

    @MarcoR
    Jouw geval keer met multimeter direct op accupool meten nadat 10min heeft gestaan.
    probleem met eobd tester is dat diverse verbruikers aan staan. Gevolg dat hierdoor ook de accuspanning lager is.

    Ja ik vond de accuspanning ook laag toen ik het eerste keer zag. echter daarna weet ik niet of ik met nieuwe heb getest. Middenconsole zit multimeter die geeft voor het starten al 11.7V (zo ff uit me hoofd, al lang niet meer op gelet) na starten vliegt deze naar 14.7v.
     
    MarcoR vindt dit leuk.
  10. Bedankt voor de info! Erg nuttig om te lezen.
    Ik had als probeersel ook de BMS reset gedaan gisteren. En na 8 maanden geen start-stop deed dat systeem het weer. Zelfs na 700m en een nog koude motor sloeg hij af toen ik koppeling los liet met de versnellingspook in neutraal.
    Ik zal hem laten testen zoals je hierboven aangeeft. Om wat meer uitsluitsel te krijgen idd.
     
  11. BMS reset mag je alleen doen met nieuwe accu. Nu als je accu niet meer gezond is, wordt de accu verkeerd/anders geladen. Dit kan problemen leveren.
    Echter zelfde als vroeger toen klant kwam met 240.000km storing op roetfilter verouderd. Moet om de 240.000km vervangen worden.
    Door simpel aan te geven dat er nieuwe onder zit, is storing weg en klant kan gewoon verder rijden.
    Wat voor nadeel precies heeft kan ik niet zeggen.

    Kan niet garanderen dat ik bij me eigen auto kan checken, want werk nu momenteel ff vanuit huis
     
    MarcoR vindt dit leuk.
  12. Tnx. Ja ik dacht, als de accu toch al met enige zekerheid aan het overlijden is. Dan accepteer ik ook de gevolgen van de reset :).
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. Voor degene die willen weten.
    Me auto staat 2weken al stil. Net ff gekeken en spanning was 11.3V deze accu is 6maanden oud. Wagen start zonder probleem waarna spanning direct naar 15V stijgt.
    Als de accu genoeg bijgeladen is zal de accuspanning weer zakken.
     
    MarcoR vindt dit leuk.
  14. Bedankt voor het checken! Die 11,3 volt is dezelfde waarde als wat ik heb met een stilstaande auto. Auto doet het nu nog steeds goed na die BMS reset en start stop werkt ook wanneer ik het wil.
     
  15. Yep idd, heb net zelf rondje gereden ivm sync3 update en voeding steeg zelf naar 15.4v
    na een goei uur rijden was het nog 15V pas later zakte deze naar 14.5V. Bij contact af bleef spanning 12.6V aangeven
     
  16. Wij hebben een camper staan waarbij de eigenaar een berichtje kreeg met de melding dat zijn startaccu spanning te laag was,
    of wij hem even aan de lader zouden willen zetten:schater:
    Uiteraard wel gecheckt wat dan "te laag" inhoud...bleek 11.4v te zijn (met start-stop systeem)

    Onze Focus in het begin ook in de gaten gehouden, start-stop deed het vaker niet dan wel, ook hier voltages gemeten van
    11.3v tot 11.7v, start nog steeds na bijna 2 jaar in het bezit, ik vind het wel prima zo, je merkt gauw genoeg als hij niet lekker wilt starten
     
  17. 11,4V is echt wel een lege accu te noemen.
     
  18. met loodaccu klopt het dat onder de 12volt een lege accu is
    https://www.awaccu.nl/bestanden/Ontladingstabel 12 Volt SMF accus.jpg
    https://dusj4r71pmvop.cloudfront.net/5314/6852/8840/Testing.JPG
    echter met een AGM loodaccu liggen de spanningen kennelijk anders.
    Als je instapt geeft de meter 11.3V aan. auto start zonder commentaar of probleem

    Geen idee hoe het precies zit, kan dat niet vinden.
    Maar wat wel is dat je al verbruikers aan hebt staan waardoor de spanning al iets in kan zakken.
    Met een normale loodaccu zal bij 12v met startpoging onder de 10v eindigen en niet starten. terwijl de EFB accu juist bij 12V gewoon boven de 10V blijft
     
  19. De accu's die Ford plaatst zijn geen AGM maar EFB accu's.
    AGM accu's zoals Optima hebben inderdaad andere specificaties. Of EFB accu's ook andere specificaties hebben weet ik niet.
     

Deel Deze Pagina