1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koelingsproblemen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rinesh, 31 jan 2015.

  1. @ Anton: de oude was een 74 graden
     
  2. Warmere thermostaat er in zal dan zeker niet helpen de boel af te koelen ;)
     
  3. Bedenk voordat je gaat praten hoeveel bijdrage dat je zelf wil doen in deze reparatie. Eigenlijk hoef je geen enkele bijdrage te doen maar wellicht kun je hem gunstig stemmen door de kostprijs van één uur werkloon bij te dragen (30-45 euro).

    Tja zoals ik al zei: de juridische weg leidt waarschijnlijk niet tot het gewenste resultaat.
    Wellicht kun je aangeven dat je graag een positieve recentie wil schrijven op fora en verkoopsites en dat je het vervelend vindt dat je een slechte recentie moet gaan schrijven.

    Damen in Breda is opgedoekt omdat ze een paar slechte recenties ontvingen. Wellicht had ook de ban bij de grote verkoopsites geen positief effect op de verkopen.

    Blij dat ik daaraan mijn bijdrage heb kunnen leveren. Had ie maar niet moeten proberen mij een auto te verkopen die een maand eerder 130.000 km meer op de teller had dan toen ie hem aan mij probeerde te verkopen.

    Je hebt macht, maar ga er wel netjes mee om. Hoe meer kansen je hen geeft om terug te krabbelen en het goed op te lossen hoe groter de kans dat jij tevreden wegloopt!

    Herhaal je verzoek een aantal keer tijdens het gesprek en doe geen water bij de wijn. Wees duidelijk dat je geen genoegen neemt met minder dan dat je vraagt.

    Die broer heeft altijd de auto onderhouden. Laat hem de motor maar spoelen. (Ik lees dat dit kan)
     
  4. @ Vogel: Super bedankt voor je advies. Ga ze zeker volgen en laat jullie weten hoe het gesprek vrijdag is verlopen
     
  5. #45 Rinesh, 13 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 feb 2015
    Update:
    Ben bij de verkoper geweest en aangegeven dat ik gewoon een goed functionerend auto verwacht en hem in de gelegenheid stel om het probleem op te lossen. Dit heeft hij uiteindelijk geaccepteerd. Ik had op de website van anwb en juridisch loket e.e.a. doorgenomen. Komt erop neer dat je als klant recht heb op een deugdelijk auto en als er binnen 2 mnd iets naar voren komt dan mag je naar de verkoper en moet hij het verhelpen (interessant document, kan link van plaatsen als er behoefte naar is).

    De auto staat nu dus bij de verkoper en hij had aangegeven dat hij de auto naar ford dealer Epe zou brengen.
    Vandaag kreeg ik bericht dat de dealer probleem niet heeft gevonden na een diagnose van 6 uren. Weet niet of ik dit eigenlijk moet geloven... (misschien de dealer bellen en vragen of verhaal klopt? Of toevallig iemand van ford Epe hier op de forum die voor mij dit verhaal kan controleren)

    Nu geeft de verkoper aan dat hij een andere garage heeft gevonden die overtuigd is dat ze het probleem zeker gaan vinden en kunnen oplossen. Ik heb gezegd dat als dat zo is dat ik dan bereid ben om langer te wachten op mijn auto. Op deze manier geef ik hem naar mijn mening de mogelijkheid om het probleem op te lossen. Als dit ook niet gaat werken dan ben ik van plan om hem aan te geven dat ik hem genoeg gelegenheid heb gegeven om het probleem te verhelpen en dat ik nu het volledig door mij betaald bedrag terug wil. De auto is dan immers langer bij hem voor reparatie dan bij mij in bezit...
     
  6. #46 Vogel, 13 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 feb 2015
    Dit lijkt me niet waarschijnlijk. Waarschijnlijk is de auto daar achtergelaten en 6 uur later gehaald. De Forddealer heeft waarschijnlijk diagnose-apparatuur aangesloten en geen foutmelding geconstateerd.
    Stuur een email. Het antwoord is je bewijs, mocht het zover komen... (wat ik niet hoop)
     
  7. Zoals hierboven vermeld allereerst terug naar de verkoper, onafhankelijk of hij particulier of bedrijf is en het zonder garantie heeft verkocht, het geleverde (hier de auto) dient te voelden aan de volgens het burgerlijk wetboek wel aan bepaalde eisen te voldoen, d.w.z. moet voldoen aan de eis van normaal gebruik d.w.z. mag geen verborgen gebreken hebben die na de verkoop aan het licht komen wat me hier het geval lijkt of dit moet bij de verkoop uitdrukkelijk door de verkoper zijn uitgesloten of het defect moet zijn aangegeven bij de verkoop, wat beide niet het geval is lijkt me, thermostaat is willens en wetens gemanipuleerd (gaatje erin geboord)! Alleen er is een probleem, namelijk de bewijslast, want er is al aan de auto gerepareerd en daar kan hij het op gooien dat nu mogelijk de koppakking defect is door het te heet worden, dus blijft een moeilijk geval, zou wel zeker terug gaan! Bij een vriend waar ik wel eens werk (autohandel) gaan we daar coulant mee om ook als de auto geen garantie heeft, maar dat is tegenwoordig helaas eerder uitzondering dan regel, dan wordt gekeken of het nog mogelijk is de auto te repareren en of hij het nog wel waard is of anders omruilen voor een andere uit de voorraad of in het ergste geval auto terug en geld terug, minus wat kosten en de gereden kilometers, meestal zijn de mensen dan blij en komen ruilen om en zo komt de klant ook terug en heb je geen negatieve reClame in het roddel circuit, wat vaak meer kost dan het omruilen!

    SUC6!

    Ben benieuwd!

    Groet,

    Gerrit!
     
  8. @ Gerrit: Op basis van de facturen en onderhoud van afgelopen jaar (ook m.b.t.) koeling is te zien dat de auto bij de broer van de verkoper (die onder zelfde naam een garage heeft) onderhouden is. De verkoper gaf ook bij verkoop aan de auto door hun werd onderhouden (dus zijn broer zijn garage). Hieruit kan ik dus concluderen dat de verkoper de koelingsprobleem had moeten/kunnen weten.

    Ik bied hem nu dus ruim de mogelijkheid en tijd om het probleem te verhelpen. Auto is 13 dagen bij mij geweest, en nu al 8 dagen bij hem. Dit gaat zoals ik het nu zie oplopen naar minstens 2 weken voordat de auto weer klaar is (mede wegens vakantie van de garage waar hij gaat laten repareren).
    Daarna is het de vraag of het probleem verholpen is.
    Als het probleem niet verholpen is dan wil ik mijn aankoopbedrag van 2250 terug. Wat ik niet precies weet: als hij daar niet akkoord mee gaat en vb slechts 2000 terug wil geven, moet ik dat dan accepteren. Ik ben namelijk van mening dat hij de volledige aankoopbedrag moet voldoen, auto is immers langer bij hem geweest voor reparatie dan in mijn bezit + hij wist of had dit mankement kunnen weten.
     
  9. ik weet niet hoeveel km je hebt gereden in die 8 dagen maar minder dan 2150 zou ik niet accepteren.
     
  10. Heb ongeveer 350km gereden waarvan 200 op en neer naar de garage
     
  11. #51 Vogel, 16 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 feb 2015
    Ik zou ook volle mep terugvragen. Had ie maar niet moeten proberen je een auto te verkopen met een mankement.

    Overigens heb je nog een andere optie: de auto laten fixen door een kundig persoon.
    Het spoelen van de hele installatie kost alleen uren en een paar liter koelvloeistof. Indien nodig: een radiator kost 66 euro bij Winparts... Pomp en thermostaat zijn al vervangen. Maar het hangt een beetje af van het gevoel dat je nu bij de auto hebt.
     
  12. [MENTION=14628]Vogel[/MENTION]: Heb een beetje gemengde gevoelens. Zou het niet erg vinden om zelf te laten flushen en/of een nieuwe radiator. Alleen weet ik niet of dat oplossing zal bieden.
    Ik had flush verhaal ook aan verkoper doorgegeven en hij zou dat ook aan de dealer door geven...
    Auto is inmiddels bij meer dan 3 garages geweest (waaronder de dealer in Epe afgelopen week als ik de verkoper mag geloven). Als al deze partijen probleem niet hebben kunnen oplossen dan wordt ik een beetje huiverig wie het dan wel kan en wat voor kosten het meebrengt.
     
  13. #53 Rinesh, 1 mrt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 mrt 2015
    Update:
    Heb de verkoper gisteren gesproken. Kreeg een hele technische verhaal, komt op neer dat kop eraf was, en een en ander is waarschijnlijk vervangen. Ze hebben toen proefrit gemaakt, motor loopt weer warm. Daarna zijn ze zelf gaan meten en blijkbaar is temp in orde. Maar hij zei dat ze de oude thermostaat weer erin willen zetten (dus die met gaten) zodat temp meter niet in rood schiet. Voor hem is dat de 'oplossing'. Hij vroeg of ik dat goed vond en zei dat ik hem maandag antwoord geef.

    Het komt er dus op neer dat het probleem niet verholpen is. Dit ga ik dus niet accepteren. Ik heb nu helemaal geen vertrouwen in de verkoper en ook niet meer in de auto. Auto staat inmiddels al 3 weken bij hem! Daarbij is de auto in week 1 naar de dealer in epe geweest. Ik heb dit geveriefierd.. en je kunt het raden, mail van de vestigingsdirecteur dat auto niet bij hun is geweest.

    Ik ben van plan om morgen eerst ff wat juridisch info te winnen van mijn rechtsbijstand en daarna naar de verkoper in Nunspeet rijden, hem confronteren met zijn leugen en aangeven dat ik de auto niet meer wil en mijn volledig aankoopbedrag terug wil.
    In de 5wkn dat ik auto bezit staat hij meer dan 3 al bij de verkoper. De ritten die ik van Nijmegen naar Nunspeet maak en andere kosten neem ik voor mij rekening maar mijn volledig aankoopbedrag wil ik terug. Is toch redelijk van mij kant of niet?
     
  14. Het lijkt erop dat je hierin wel sterk staat, en met de mail van die vestiging directeur kun je aantonen dat er (netjes gezegd) onwaarheden verkondigd zijn, en daarbij wat al eerder gezegd is het feit dat het aan jou verkochte product aan een bepaalde verwachting zou mogen voldoen welke de auto niet doet.
    Ik wens je heel veel succes in deze!
     
  15. ik denk dat je genoeg kosten hebt gemaakt door iedere keer heen en weer te rijden.
    dus je volledige aankoopbedrag terug vind ik helemaal terecht.
     
  16. Dus, er is een auto met een defect aan je verkocht, en dat wisten ze, getuige de gaten in de thermostaat.
    Plus dat er nu keiharde leugens aan je verteld zijn. Volgens mij heb je het volste recht je geld terug te vragen en op een vergoeding van de gemaakte kosten.
     
  17. Dank voor jullie terugkoppeling heren. Ben blij te horen dat het niet een onredelijk voorstel van mij is om volledig aankoopbedrag terug te vragen. Ik ga morgen ochtend nog even mijn rechtsbijstand bellen voor advies daarna bel ik de verkoper en geef aan dat hij mij over enkele uurtjes kan verwachten. Ik rij dan direct naar Nunspeet en bespreek het zaak dan ipv via telefoon + ik neem een copy van mijn mailwisseling met de dealer in Epe.
    Ik hou jullie nog op de hoogte van verder afloop.
     
  18. De kop eraf gehaald?!?
    Dan zou ik ook even een fotootje onder de motorkap maken.
    Het sleutelen laat afdrukken achter, maar ik vermoed dat jouw motorsteun nooit van zijn plaats is geweest.

    Waarom spoelt die vent niet gewoon het blok en vervangt hij de radiator?
    Kennelijk wil hij liever de deal stuk laten lopen, mar waarom zegt hij dat niet meteen?

    Owja, en als de auto weer op marktplaats/autotrack verschijnt: gewoon mailen. De advertentie wordt dan gelijk verwijderd.
     
  19. #59 Rinesh, 5 mrt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 mrt 2015
    (Laatste) update:
    Heb vandaag mijn aankoopbedrag terug gekregen. Maandag was ik naar de verkoper en we hebben een pittig gesprek gehad. Uiteindelijk vroeg hij mij nog 3 dagen omdat hij van mening was dat hij nog niet alles had geprobeerd. Vandaag contact gehad en probleem was toch niet opgelost, dus ben weer naar nunspeet gegaan voor mijn geld. Hij heeft mijn geld overgemaakt en ik heb hem de papieren overgedragen.
    Wat ze volgens de verkoper allemaal hebben gedaan:
    Kop vlakken en nieuwe pakking
    Volledig systeem flush
    Temp sensor bij kop vervangen.
    74 als 82 graden thermostaat geprobeerd en nog een aantal zaken dat ik ben vergeten..

    Het blijft een raadsel... misschien ergens iets in electronica, want blijkbaar als ze temp handmatig meten komen ze rond de 82graden. Dus motor kookt niet.

    Bottom line: Ik heb mijn geld terug en ben nu opzoek naar een andere focus. MK1 fase 2, 1.6L rond €2200 (5 deurs hatchback). Tips zijn welkom.
     
  20. #60 thecure, 6 mrt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 mrt 2015
    Mooi dat het opgelost is! Wat zei hij eigenlijk toen je hem vertelde dat de auto helemaal niet bij de Ford dealer is geweest?

    Iets electronisch geloof ik eigenlijk niet, omdat het probleem wel 'opgelost' was door gaten in de thermostaat te boren.
    Echter had je daardoor weer een te koude motor.
    Een originele thermostaat geeft dus teveel weerstand voor het koelwater om goed te circuleren. Er is dus ergens een probleem in de doorstroming.

    Gelukkig ben jij van het probleem af en hopelijk proberen ze de auto niet aan een ander te verkopen.
     

Deel Deze Pagina