1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koelingsproblemen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rinesh, 31 jan 2015.

  1. Beste forumleden,
    Zoals in de voorstelronde aangegeven, sinds kort heb ik ook een Focus 1.6 uit 2003.
    Helaas is er een koelingsprobleem met de auto.
    De verwarming werd niet echt warm en de temp. meter kwam nauwelijks omhoog. Vandaag naar mijn garage geweest en monteur zei thermostaat (kwam ik ook tegen in verschillende topics op de forum). Dus ik heb die laten vervangen. Na het demonteren van de oude thermostaat constateerde hij dat er geknoeid is ermee. Er zijn namelijk gaten geboord in de thermostaat en dat zal niet voor niks gedaan zijn...
    Nieuwe thermostaat gemonteerd, koelvloeistof vervangen en temp. meter stond netjes in het midden en verwarming werd ook goed warm.
    Daarna zijn we gaan test rijden en op de snelweg gaat de temp meter na ong. 1 minuut naar het rode gedeelte en daarna gaat lampje van te hoge temp branden. Binnen bebouwde kom blijft hij wel netjes op temperatuur.
    Dus de gaten waren niet voor niks geboord in de oude thermostaat...

    Helaas zegt mijn garage dat het er niet echt goed uitziet en dat het waarschijnlijk flink wat kosten zal meebrengen. (Meer dan 500). Hij zegt dat de oorzaak waarschijnlijk bij de kop of koppakking ligt. Moet nog onderzocht worden.

    Ik wil graag van jullie weten of iemand iets dergelijks heeft meegemaakt, wat jullie hebben gedaan om het op te lossen en de eventuele kosten.

    Hoor graag van jullie
     
  2. Terug naar de verkoper? Je hebt hem immers nog maar net. Of heb je hem particulier gekocht?
     
  3. Heb helaas zonder garantie gekocht bij een autopoetsbedrijf.
    Alles leek gewoon te kloppen. Afkomstig van 1e eigenaar. OH boekje met alle recente facturen aanwezig etc.
     
  4. verlies je ook koelvloeistof?
    ik zou er goed naar laten kijken ook naar de ven en tempratuur sensor.
    kop en koppakking zijn meestal wel de eerste verdachte.
     
  5. Ik verlies geen koelvloeistof. Fan slaat verder ook netjes aan en af. Dus ik denk dat die 2 zijn uitgesloten.
    Blijft temp sensor en kop/koppakking over...

    Ben erg benieuwd of iemand hier iets dergelijks heeft meegemaakt en wat voor kosten bij kwamen kijken.
    Want op dit probleem na was mijn eerste indruk wel erg positief betreffend de focus
     
  6. Nieuwe thermostaat goed gemonteerd? (ontluchtings gaatje naar boven) systeem goed ontlucht? Waterpomp nog in orde?
     
  7. Yep goed gemonteerd en ontlucht. Waterpomp is in orde. Is samen met distributie vorig jaar vervangen
     
  8. slaat de ven in en ook weer uit?
    raar bij een over verhitte motor blijf de ven draaien en verlies je koelvloeistof.
    als ik jou was zou ik laten meten met een temp meter wat de werkelijke temp is als de meter in het rood staat.
     
  9. Fan slaat ook weer uit.
    Zal de garage vragen om de temp te meten.
     
  10. als hij zo warm word zou hij ook moeten staan borrelen in het kv reservoir. kan je de slangen die aan de radiateur zitten gewoon met de hand in knijpen of zijn deze te hard als je erin probeert te knijpen?
     
  11. Zal maandag het borrelen ff checken als ik naar de garage ga (auto staan nu daar). Maar vandaag na vervanging thermostaat konden we wel in knijpen en ze waren niet erg heet.
     
  12. inknijpen bedoel ik met lopende motor, want als de koppakking lekt dan zouden de slangen ook moeilijker in te knijpen zijn omdat hij druk opbouwt door een lekke koppakking
     
  13. Oke dank voor de tip. Zal maandag ff controleren
     
  14. Als het een lekke koppakking zou zijn en er druk wordt opgebouwd in het koelsysteem zou je hier voorheen met de oude thermostaat ook last van moeten hebben gehad. Het is immers een gesloten circuit waarbij het niet uit maakt of er een goede, kapotte of zelfs helemaal geen thermostaat in zit.

    Het probleem is ontstaan na het vervangen van de thermostaat. Ik ben van mening dat je het in eerste instantie ook in deze richting moet zoeken. Van belang is om te weten wat voor thermostaat er is gemonteerd. Is dit bijvoorbeeld wel een originele thermostaat van het juiste type en de juiste temperatuur en is deze correct gemonteerd? Ik heb al meerdere keren gezien dat een niet originele thermostaat problemen opleverde terwijl een originele thermostaat van het juiste type en temperatuur probleemloos werkte.

    Overigens kan ook een nieuwe thermostaat gewoon kapot zijn. Het is dus niet geheel onverstandig om ook hier eens goed naar te kijken.


    Daarnaast is het van belang om het koelsysteem goed te ontluchten. Bij dit type motor komt het nog weleens voor dat het koelsysteem heel moeilijk goed te ontluchten is. Wanneer er bijvoorbeeld een luchtbel in de motor blijft zitten bij de thermostaat heeft de thermostaat geen contact met de hete koelvloeistof en gaat dus niet open. Het gevolg hiervan is dat de motor dan te warm wordt. Dit is ook de reden dat er bij veel thermostaten een klein gaatje in de thermostaat zit om een luchtbel er uit te kunnen drukken. Hierbij is het van belang dat de thermostaat op de juiste positie wordt gemonteerd zodat het gaatje zo hoog mogelijk zit.

    Een veelgebruikte methode om het koelsysteem te ontluchten is door de voorkant van de auto een stukje hoger te zetten (25 cm) en vervolgens de motor op zo'n 2000 RPM warm te laten draaien tot dat de thermostaat open gaat. Wanneer de thermostaat open gaat zakt in de meeste gevallen het koelvloeistof niveau in het tankje en moet deze weer worden bijgevuld.
     

  15. Ik had een probleem voor het vervangen van thermostaat. Verwarming werd niet warm, temp meter bleef laag. Vandaar dus een nieuwe thermostaat. Toen de gaten in het oude ontdekt. De gaten in het oude zullen met een reden gemaakt zijn, namelijk auto werd warm denken wij. Dus na monteren van nieuwe thermo wordt hij 'weer' warm. Opvallend is dat dit alleen op de snelweg gebeurd.
     
  16. Ik heb wat onderhoudsfacturen die in de auto waren doorgespit en enkele opvallende zaken:
    mei 2013: distributie + waterpomp vervangen
    jan 2014: koelvloeistof vervangen
    juni 2014: map sensor, smoorklep, alle filters, bougies en kabels vervangen
    juni 2014: voor 2e keer in een maand naar garage: waterpomp vervangen (org ford)+ koelwater
    okt 2014: grote beurt

    Ik denk dat met de hoeveelheid onderhoud in 2014 +/- 1700 euro en de koelingsproblemen een verband is. Ben eigenlijk beetje radeloos, want heb misschien wel een auto op de kop getikt waar een ernstig probleem mee is, er is vorig jaar blijkbaar heel veel geprobeerd om het probleem te verhelpen, maar zonder succes. Vandaar de gaten in thermostaat...
    Omdat het een auto is met slechts 1 voorgaande eigenaar, die geprobeerd heeft goed te zorgen ervoor, en ik voor de rest vond dat de focus goed reed was ik van mening dat als het mogelijk is om het probleem voor enkele honderd euro's te verhelpen, ik het dan zou doen. Maar nu schat ik dat het veel meer kan gaan kosten. Is het verstandig om dat te doen of kan ik de auto weer naar de verkoper brengen en mijn geld terug eisen.
     
  17. eisen klinkt weer zo dreigend.
    is de auto ook in onderhoud geweest bij de garage waar je 'm hebt gekocht?
    probeer goede afspraken te maken met de verkoper over het probleem oplossen en de kosten en dan moeten jullie er toch wel uitkomen zeker.
    neem iig de tips die je hier hebt gekregen mee naar de garage/verkoper.
     
  18. Auto is in onderhoud geweest bij de broer van de verkopende partij. Ze hebben een autogarage en autopoetsbedrijf.
    Hij was erg overtuigend dat het een goede auto was. Je hebt gelijk eisen klinkt dreigend. Zal het anders moeten formuleren.
     
  19. #19 Vogel, 1 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2015
    Een idee uit de categorie gezond boeren verstand, maar zonder enige vorm van ervaring:

    Kun je een koelsysteem ook spoelen?
    Ik kan wel oorzaken bedenken waardoor blokkades ontstaan. (bijvoorbeeld iets in het reservoir laten vallen, een toevoeging die een radiatorlek moet dichten, of roest omdat hij met water bijgevuld is geweest.)
    Ik kan me voorstellen dat flink doorblazen in twee richtingen zo'n blokkade kan verhelpen.

    Een tweede idee:
    Je geeft aan dat je geen vloeistof verliest. Iets wat je wel zou verwachten bij een extreem hete motor. (Kokende vloeistof gaat stomen en het overdrukventiel laat deze druk af door inhoud te dumpen.)
    Is het daadwerkelijk zo dat de motor heet wordt of is het een meetfout door een defecte sensor.
    Er bestaan stickers die verkleuren bij een bepaalde temperatuur.
     
  20. Je hebt bij zulke auto's geen enkel recht op garantie, omdat het verkoopbedrag daar niet naar is. (3500 is geloof ik de grens)
    Echter zaken veranderen wanneer de verkopende partij op de hoogte is van een gebrek en je daar niet op attendeert. De verkoper heeft een meldplicht.

    Mocht gewoon overleg stuklopen, dan kun je je kansen in proberen te schatten of het aannemelijk was dat de verkoper op de hoogte was van het gebrek.

    Als consument staat je vrij sterk ten opzichten van een professional. Het argument "Ik ben alleen auto-poetser en heb eigenlijk geen verstand van auto's " gaat voor hem niet op, omdat hij inkomen haalt uit autohandel. De rechter zal zeggen: "dan had u zich maar beter in uw vak moeten verdiepen, voordat u eraan begon"

    Overigens raad ik af om dit geschil daadwerkelijk juridisch uit te gaan vechten. Ook al heb je een rechtsbijstandverzekering: De kans is groot dat de zaak een jaar aansleept en ook al wordt je in het gelijk gesteld, dan is het nog altijd onzeker dat je ook daadwerkelijk geld ontvangt. (kale kip, failliet, weigert te betalen)
     

Deel Deze Pagina