1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koelingsproblemen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rinesh, 31 jan 2015.

  1. #21 Rinesh, 1 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2015
    @Vogel: Bedankt voor je tips. Als ik morgen naar mijn garage ga dan zal ik jouw idee ook doorgeven.
    De verkoper gaf aan dat hij op de hoogte was van onderhoudsgeschiedenis, want auto was in onderhoud bij zijn broer. Dus een dergelijke 'oplossing' om gaten te boren in thermostaat, daar moet hij (of zijn broer) van op de hoogte zijn.
    Ik hoop dat hij mij tegemoet zal komen als de kosten voor reparatie tegenvallen anders moet ik de auto terug doen.
     
  2. Als je zonder thermostaat (of een met gaten) geen oververhitting hebt, maar met de 'nieuwe' thermostaat wel dan lijkt het er toch op dat deze te weinig of te laat open gaat. Ik zou nog eens goed naar deze thermostaat en thermostaathuis kijken.
     
  3. Als je logisch denkt kan alleen een verstopte radiateur dit nog veroorzaken geen de rest al vervangen is.
     
  4. [MENTION=3422]antig01[/MENTION] maar waarom dan geen heet lopen zonder thermostaat? Maar dan juist de klacht dat de kachel niet eens warm wordt.
    Wil geen wijsneus zijn want mijn kennis komt van m'n Escort Mk2 daar zat niet eens elektronische fan op! Lees dus mee om weer wat op te steken.
     
  5. #25 Rinesh, 1 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2015
    @Anton en @ Frank
    Oke, maar is het dan te verklaren dat het alleen op de snelweg zou gebeuren. Dus als ik binnen bebouwde kom rij dan heb ik geen problemen. Heb mijn twijfels daarover.
    Na verwisselen thermostaat hebben we de motor ook voorbeeld een minuut rond 4000rpm gehouden (natuurlijk nadat hij op bedrijftemp was), toen geen problemen ondervonden. Maar op de snelweg vanaf ong 110kmh, springt temp meter in 1 keer naar rode gedeelte
     
  6. Zit er een 82 of 74 graden thermostaat in?
     
  7. pff zou niet weten. Was eentje van het merk Gates, dus geen originele..
     
  8. Als je een koppakking van een Focus I 1.6 16v wil laten "ploffen" moet je wel heel erg je best doen (bijv. alle koelvloeistof in 1x weg en dan door rijden). Deze motoren zit een soort van thermische overbeveiliging in. Als ie te warm wordt, zet ie eerst 1 cilinder uit, daarna een 2e en dan helemaal.

    Zoals ik het lees: lijkt iig dat het ontluchten niet goed is gebeurd. Immers op bedrijfstemp en dan eventjes op 4000rpm is niet de manier. Normaal gesproken: 2000-2500rpm, zeker een 15 minuten. Vaak nog wel langer (de Zetec uit de Focus I is een lastig kreng om te ontluchten, bij mijn oude 1.6 16v had ik de olie zelfs een keer aan koken en nog ging de thermostaat niet open), ondanks dat de koelvin aanslaat wil dit niet zeggen dat het systeem goed is ontlucht.
    Tijdens het ontluchten uiteraard de dop van het reservoir eraf laten. Op het moment dat er damp van je koelvloeistof komt, zit je bijna op het moment dat de thermostaat ook open gaat.

    Iig moeten de onderste koelslangen naar de radiateur ook echt warm zijn.

    Wanneer de auto goed is ontlucht, blijft er zoals Anton al aangaf, eigenlijk alleen de radiateur over. Helemaal als ze een keer een "wonderpil" hebben gebruikt om een lek te dichten (Wellicht een keer een lekkend thermostaathuis hebben gehad? Is immers een common thing bij de Focus I).
     
  9. Zal morgen de garage aangeven om op de door jouw aangegeven manier te ontluchten. Hoop dat dat het euvel oplost..
     
  10. Ik meen me te herinneren dat er eens een topic is geweest met dezelfde klachten. Ik zal morgen op de pc nog eens even zoeken, maar volgens mij lag het inderdaad aan het ontluchten.
     
  11. Zoals Anton al aangeeft, waarschijnlijk zit er ergens iets verstopt.
    Als er onvoldoende stroming is dan gaat de thermostaat ook niet open omdat het warme water er eenvoudigweg niet komt.

    Waarschijnlijk zijn die gaten geboord om toch voldoende flow te maken zodat de thermostaat uiteindelijk toch iets kan doen.
    Die theorie lijkt dan te wijzen op een blokkade in het binnenste koelcircuit.

    Ik zou de garage alle slangen uit de auto laten halen en inspecteren/spoelen
    Vervolgens de radiateur en kachelhuis-element controleren en spoelen.
    Dan het blok heel goed door proberen te spoelen (spoelmachine of tuinslang er op), als je het echt goed wilt doen moet de thermostaat er af en waarschijnlijk ook weer de waterpomp
     

  12. Lucht in het systeem zou niet kunnen?
     
  13. Ja dat zou de symptomen ook verklaren.
    Maar er zijn vaker dan een keer onderdelen vervangen, dus het moet wel een heel hardnekkige motor zijn qua ontluchten.
     
  14. 1.6je he. :mrgreen:
    We hebben er ervaring mee dat dit krengen zijn. :schater:
     
  15. #35 antig01, 2 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2015
    Wij ontluchten ze altijd door ze eerst vacuüm te trekken en dan het vacuüm op te vullen met koelwater. Er is ook ooit een Tsb geweest mbt deze klachten. Namelijk Tsb 05/2001. Hierin wordt gemeld dat de thermostaat vervangen moet worden door een exemplaar van 74 graden, en er moet een nieuwe dop en een aanpassing in het slangen systeem gedaan worden. Mijn ervaring is dat een 74 graden thermostaat en een nieuwe dop meestal afdoende is.
     
  16. Dat vacuum trekken is wat lastig bij ons beunhaasjes. :mrgreen:
     
  17. Ik weet het, maar je hebt toch wel een compressor? Dan hoef je alleen nog het gereedschap
     
  18. Update:
    Vandaag is de nieuwe thermostaat die ik zaterdag liet plaatsen vervangen door een originele van Ford. Was een 84 graden versie en volgens de dealer moest die erin.
    Na vervangen: Zelfde probleem, hij loopt warm, koelvloeistof begint zelf te borrelen. Er is ook veel tijd gestoken in het ontluchten. De garage heeft koelsysteem ook vacuüm getrokken. Helaas heeft dat ook niet geholpen.
    Mijn garage geeft aan, dat er toch ergens waarschijnlijk een blokkade zit. Dit kon hij uit het vacumeren concluderen...

    Ik heb contact gehad met de verkopende partij. Vrijdag gaan we aan tafel zitten om gezamenlijk tot een oplossing te komen. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik gewoon een goed werkend auto verwacht zoals hij het geschetst heeft. Verder hebben ze de koelingsproblemen niet kenbaar gemaakt aan mij, terwijl auto bij hun werd onderhouden.

    Ik hoop om gezamenlijk met hem tot een oplossing te komen, want hij gaf aan dat als ik de auto terug wil doen dan krijg ik niet wat ik ervoor heb betaald... Nu weet ik niet of hij dat kan maken gezien de situatie. Misschien nog tips van jullie hoe ik de situatie het best kan aanpakken met de verkopende partij?
     
  19. Die laatste regel klinkt gewoon als "boevenpraktijken" En geld verdienen op iets wat wordt teruggebracht en dan het ding wederom voor dezelfde prijs verkopen... Zo kan ik ook geld verdienen.
     
  20. Waarom niet een 74 graden erin? Wellicht is het probleem dan gewoon verholpen.
     

Deel Deze Pagina