1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Jan's Focus - Deel 7 SLOT van de Tsjechische soap (ook van de auto overigens)

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Amedei, 7 dec 2009.

  1. Nou ga ik binnenkort zelf naar Dokkum om te zien of die Focus terug is of niet... Je weet de spanning wel op de bouwen!!! :mrgreen:
     
  2. Deel 6 van de "Tsjechische kapotte Turbo"

    Maandag 11 januari.

    Fluitend ben ik naar kantoor gegaan. Ook daar leven mijn collega’s met mij mee en vroegen dus ook gelijk hoe het met het Tsjechisch avontuur ging.
    Ik hen natuurlijk het hele verhaal vertellen en met gereserveerde trotsheid concluderen dat de ANWB de nota zal betalen en de auto misschien deze week weer teruggebracht wordt. En hoe het daarna met die nota zou gaan …. dat zien we dan wel weer.

    Dinsdag ringelde mijn mobieltje weer. Ah, daar zal je de ANWB hebben die mij laat weten dat de auto op transport gesteld is.
    ANWB: Goedemiddag meneer Iedema. Halloooo, riep ik (misschien een beetje te enthousiast).
    ANWB: We hebben de dealer benaderd i.v.m. de kosten van het repareren van de turbo, maar zij zijn niet bereid daaraan mee te betalen.
    Ik: Dat had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht. Immers, zoals de ANWB weet is de Focus op een auto-veiling via mijn zwager aan mij verkocht en is dus niet meer bij die dealer in onderhoud.
    ANWB: Dat wil zeggen, meneer Iedema, dat u zelf de nota zult moeten betalen.
    Ik: Maar …… jullie zouden dat toch doen omdat het in de communicatie tussen jullie en het garagebedrijf ergens niet goed is gegaan. Ik heb dat zaterdag zo van uw collega begrepen.
    ANWB: Het spijt me meneer Iedema, maar de ANWB schiet dat bedrag niet voor. U kunt de nota voldoen aan ons en dan zullen wij het garagebedrijf vragen of zij een borgstelling accepteren. Dan kan uw auto vervolgens op transport.
    Na wat heen en weer gepraat vernam ik dat ik geen keus had. :witte vlag:
    Als ik mijn Focusje terug wilde zien dan zal ik moeten betalen. De meneer van de ANWB zou het garagebedrijf vragen of zij de borgstelling accepteren. Dat wil zeggen dat zij de auto vrijgeven omdat ik het bedrag van de nota bij de ANWB gestort heb.
    Ik: hoeveel is het nu precies? En ik wil de nota graag zien voordat ik betaal!
    ANWB: wij hebben de definitieve nota nog niet ontvangen omdat de auto ook nog niet klaar is. (nog steeds niet???) We zullen de nota opvragen en naar u toe mailen. Zodra het garagebedrijf akkoord gaat met de borgstelling zal ik u weer bellen. Prettige dag meneer Iedema.

    ….. chips ……..

    Donderdag 14 januari werd ik weer gebeld.
    ANWB: Helaas accepteert het garagebedrijf de borgstelling niet.
    Natuurlijk niet. Zij willen het geld op hun rekening hebben. Zij hebben de auto daar staan en het dus voor het zeggen. Ik maak wel eens vaker geld over naar het buitenland dus dat is geen probleem. Vrijdag gaan ze de rekening naar mij mailen zodat ik voor betaling zorg zou kunnen dragen. Op mijn uitdrukkelijke verzoek om vooral wel het IBAN nummer te vermelden. Anders wordt het nog niets. Of ik dan wel een printscreen van de betalingsopdracht en/of afschrijving bij de bank naar hen zou willen mailen. Dan kunnen zij namelijk het transport van de auto inplannen.

    Vrijdag kreeg ik een telefoontje dat het mailen van de nota niet wil lukken. Faxen kon wel. Ik was op kantoor dus ontving ik de nota op de fax. De nota ziet er zo uit:
    [​IMG]

    Wordt vervolgd. :schnaepse:

    PS Ik zou me kunnen voorstellen dat menigeen denkt dat dit fantasie is.
    Echt niet !!! Dit is een waargebeurd verhaal. De letterlijke aanhalingen zijn geen citaten maar benaderen heel dicht de waarheid (althans zoals ik het beleefd heb)
     
  3. Nu zit ik eens te denken; jij hebt je auto in Tjechie staan, daar repareren ze het ding voor en dikke 900 euro. Wat gebeurt er als je de auto terug hebt en er mankeert nog het e.e.a.? Waar kun jij dan je garantie claimen? Bij de ANWB of moet je dan ook weer naar de Tjechische klungels?

    Ik denk als ik jou was dat ik in een goeie rechtsbijstand ging investeren. Sowieso om de kosten die jij nu moet betalen om die terug te krijgen.

    Wat een verhaal zeg.

    succes.
     
  4. Jaaaaa, daar zeg je zowat !!!
    Ik hoop het niet maar misschien halen we deel 10 wel ... of 11 .... of 15 ??!!??
     
  5. Dit kan niet !
    als je nu een rechtsbijstand gaat afsluiten nemen ze deze zaak niet in behandeling
    je moet eerst 3 maanden verzekerd zijn voor ze ook maar iets doen !!
     
  6. Volgens mij heb je gelijk, dit heb ik vaker gehoord :(.

    back OT:
    Wat een ongelovelijk verhaal, dat het allemaal weer zo moeilijk moet.. Daarnaast is het ook erg jammer dat er nou nooit één keer goed gecommuniceerd kan worden.
    Ik houd dit topic al een tijdje bij en verbaas me regelmatig over de ANWB.
     
  7. Wat een verhaal zeg...!!! En wat een Cliffhanger! Het zal je gebeuren. Je zou eventueel kunnen informeren bij de Geschillencommissie. Misschien kunnen die iets voor je betekenen...
     
  8. Het klinkt idd voor veel mensen waarschijnlijk wel erg vreemd in de oren, hoe de anwb dit aanpakt en/of oplost.
    Onze auto is dus keurig gerepareerd afgelopen kerst, maar dit was puur te danken aan de lokale garage daar. Niet aan de anwb :middelvingers:

    We moesten de auto 10km laten slepen, maar ons verblijf was zo'n 40km van de plek des onheils. We moesten zelf maar zien hoe we terugkwamen was de boodschap van de anwb. Na lang zeuren was het dan eindelijk mogelijk dat we een taxi kregen op kosten van de anwb, echter hiervoor moesten we wel doorverbonden worden met een andere afdeling of medewerker. We hebben letterlijk 35 minuten in de wacht gestaan :puke: om uiteindelijk uit pure frustratie zelf maar op te hangen. gelukkig waren we met meer auto's, dus hebben we de hele rit maar opgepropt met ski's tussen ons door gestoken het ritje naar 'huis' gemaakt.

    Als je ervoor verzekerd bent, krijg je ook pas na diagnose de mogelijkheid op vervangend vervoer. En ook pas als het langer dan 48 uur duurt voordat de auto gerepareerd kan worden. Dus als je een trage garage hebt, dan ben je maximaal 3 tot zelfs 4 dagen onderweg voordat je vervangend vervoer hebt.

    Ik moet toch echt concluderen dat de service van de anwb in het buitenland gewoon K.U.T. is
     
  9. Nou gaat lekker zo zeg maar.
    Ben heel benieuwd naar de volgende delen.
    Snap steeds minder van de ANWB.
    Is er niets iets als een 'ombudsman' die je kan inschakelen?
    Nu is dat voor de overheid en voor rechtsbijstand is het te laat waarschijnlijk.

    Succes in elk geval
     
  10. Heb je ook namen opgeschreven van wie verteld heeft dat de ANWB zou betalen, dan sta je wat sterker.
     
  11. Wat denk je ..... In principe heb je garantie op reparaties. Maar stel dat mijn zwager van mening is dat de auto niet goed gerepareerd is? Wat dan? Dan zal ik eerst de turbo weer moeten laten knappen en dan vervolgens de auto naar Tsjechie laten brengen om te repareren? Dacht ik niet !!! Hoe dan ook, die 900 euries ben ik gewoon kwijt.

    Ik heb een rechtsbijstandverzekering bij Interpolis. Dus als de nood aan de man is kan ik daar een beroep op doen. Eerst maar eens kijken hoe dit afloopt.

    Jan
     
  12. #52 Amedei, 11 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 feb 2010
    Helaas, ik heb geen namen genoteerd.
    Maar wel zoveel mogelijk data en dergelijke. Dat blijkt ook wel uit mijn verslag op dit forum. (Mocht het tot een rechtzaak komen dan breng ik dit forum in als bewijsstuk A !!!!) :schater:
    Je moet je wel bedenken dat de ANWB zelf alle telefoongesprekken in de vorm van een verslag in de computer opslaat. Ik neem aan dat daarbij dan ook de namen van de medewerkers staan vermeld.

    Jan

    PS: Mijn auto is inmiddels weer (even) thuis. Zie foto's in mijn topic bij even voorstellen (Gho bestaat er ook een Focus-forum??) Deel 7 van de soap volgt binnenkort!!!!
     
  13. Nog nieuws Jan?
     
  14. Ben ook benieuwd (niet verkeerd opvatten).
     
  15. En deel 7 blijft uit ;)
     
  16. Ik ben bang dat JAn er een beetje zat van is
     
  17. Wat een pech

    Goh Jan, na al die dramatische verhalen van je gelezen te hebben ben ik toch echt blij dat ik m'n auto bij de dealer heb gekocht met een half jaar Bovag (ik zit namelijk met het zelfde probleem 2 maal de turbo kapot op 6000 km) eind van het liedje een nieuwe motor.

    Ben benieuwd hoe het verder voor je gaat aflopen.

    Gr. Remko
     
  18. Hallo beste focus-genoten.
    Belofte maakt schuld.
    Hier het slot van de Tsjechie-soap.
    Sterker nog.... dit is het slot van deze focus!

    Inderdaad Pepper, ik was het eigelijk wel een beetje zat.
    Maar meer nog was mijn zwager het zat. Ga maar na, op zijn advies kopen we (ik en zijn zusje!!) een auto en blijkt dat het eigenlijk een miskoop is geweest. Natuurlijk kan je dat van te voren niet weten en is het gewoon pech hebben. Maar balen doe je natuurlijk wel. Een klant is "maar" een klant maar met familie is dat (denk ik) anders.

    Wat is er zoal nog gebeurd.....
    Na het betalen van de nota aan het Tsjechische garagebedrijf is de auto op transport gesteld. Dat ging ook niet soepel. Ik heb de betaling op zaterdag 16 januari gedaan via telebankieren, maar op 20 januari kreeg ik een mailtje rechtstreeks van dat bedrijf dat het bedrag nog niet op hun bankrekening was bijgeschreven. Ik heb teruggemaild dat ik de betaling al wel had gedaan met bewijzen van de afschrijving van mijn bankrekening.

    Op maandag 25 januari is de auto bij mijn zwager gebracht. Eindelijk!!!!!
    Van de chauffeur hoorde ik dat hij bijna weer voor niets bij de Tsjechische garage stond en de auto weer niet mee zou krijgen. Maar uiteindelijk hebben ze de Focus toch maar meegegeven.

    Vervolgens heeft mijn zwager de motor/turbo weer helemaal doorgelicht. Volgens hem heeft het Tsjechisch garagebedrijf de turbo op een standaard-matige manier gerepareerd. De doorvoer van de olie was nog niet optimaal. Maar met de instructies van Ford-Nederland in de hand heeft hij alles gecontroleerd en waar nodig verbeterd. Er zitten alweer heel wat uurtje arbeid in.

    In de 2e week van februari had ik mijn Focus weer thuis. Maar de motor klonk niet zo gezond. Er zat een vreemde tik in. Die tik was na enkele dagen ook weer weg. Maar daar bleef het niet bij. Enkele dagen later ging het starten wat moeizaam. Daar heb ik een paar dagen last van gehad maar toen was dat ook weer voorbij (dacht ik). Totdat we op maandag 22 februari met de trein naar Amsterdam waren geweest. De auto stond bij het treinstation in Veenwouden. 's-Avonds kwamen we terug uit Amsterdam en was het nog een klein stukje met de auto. Ik draai de sleutel om om de motor te starten, maar ...... je begrijpt het al .... de motor sloeg niet aan. De accu was niet leeg maar er was wat met de startmotor aan de hand. Bij het omdraaien van de sleutel hoor ik wel wat, maar niet het geluid wat je hoort te horen om de motor aan de gang te krijgen.
    Dus de auto maar met z'n allen (4 personen) aangeduwd en naar huis gereden. De dag daarop de auto gelijk maar weer naar mijn zwager.

    De reparatie viel mee. De startmotor was niet kapot maar iets wat daarboven zat (tandwieltjes of zo?!?) Maar mijn zwager heeft ook iets anders geconstateerd (nee heee!!:(). De motor lekt koelvloeistof. Ook daar is hij weer enkele weken mee bezig geweest. Op een gegeven moment dacht hij dat het euvel verholpen was, maar ook toen bleek later dat er nog steeds sprake was van lekkage.

    Begin maart belde mijn zwager me op: Jan, zei hij, ..... die Focus neem ik weer terug en we gaan op zoek naar een nieuwe auto. Jij bent het zat maar ik ben het ook zat, dus het is beter afscheid te nemen van dit object. (Hij durfde het haast al geen auto meer te noemen).
    We hebben het nog even gehad over het vervangen van de gehele motor, maar beter was het om wat anders te zoeken.

    Je begrijpt dat ik het helemaal met hem eens was. We hebben afgesproken dat we een wat jonger exemplaar zouden zoeken met wat meer luxe. Want eigenlijk vond ik deze Focus wel een beetje te basic.
    We nemen daar ook de tijd voor. Geen overhaastige aankopen doen.

    Woensdag 3 maart was ik weer bij hem op zijn bedrijf en hebben we enkele opties doorgenomen. Zo vonden we op het internet een hele mooie Focus met schade aan de voorzijde. Mijn zwager zag dat wel zitten maar mijn voorkeur ging eigenlijk uit naar een Focus zonder schade. Ons oog viel op een zwarte Ford Focus 1.6TDCI 66KW FUTURA WAGON uit 2007. Die Focus zag er goed en compleet uit. Mistlampen voor; electr. verstelbare en verwarmde buitenspiegels; electr. bedienbare ramen voor en achter; trekhaak; climate control; lichtmetalen velgen; cruise control. Kortom: :thumbs:

    Om een lang verhaal kort te maken: we hebben uiteindelijk deze auto gekocht. Ik heb hem amper een weekje in huis. Hij ziet er van binnen veel beter uit dan de vorige. Een stuk schoner en netter. Hij rijdt uitstekend en de turbo doet het nog steeds ;).
    Alleen zitten er nogal wat krassen en beschadigingen aan de buitenkant. De auto moet binnenkort dus nog even naar de spuiter.

    Kijk, zo ziet mijn nieuwe aanwinst er uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu maar hopen dat we in deze auto zonder problemen vele kilometers mogen rijden.

    Datgene wat geweest is laten we achter ons.
    "Soms zit het mee, soms zit het tegen .... wat tegen zat moet je vergeten, dus bijna altijd zit het mee !!!"

    Daar drinken we op: :wijntje:

    Jan
     
  19. na al die ellende toch nog een goed einde van deze soap.
    En heel veel plezier met deze mooie Focus
     
  20. Wat een mooitje Jan, ik hoop dat je aan deze focus véél meer plezier zult beleven dan aan je vorige. :thumbs:
     

Deel Deze Pagina