1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Jan's Focus - Deel 7 SLOT van de Tsjechische soap (ook van de auto overigens)

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Amedei, 7 dec 2009.


  1. Ik blijf lezen want ik ben benieuwd!!!!!

    Sterkte met de chips!
     
  2. je hebt pb en mail
     
  3. Deel 3 van de Tsjechie-soap

    De auto staat dus in de Tsjechische garage. Eerst zal bekeken worden wat er aan mankeert en wat dat zal gaan kosten. Ik zou door Ford Assistance weer gebeld worden.

    De dag daarop was een heerlijke ski-dag: goede sneeuw, zonnetje, niet te koud. Geweldig !! Ik was de auto alweer vergeten.
    Bovenop de ski-piste "Hnedy Vrch" werd ik plots gebeld:
    Ford Assistance aan de lijn. De Turbo was kapot (ja hehe, dat wist ik wel) en de reparatie daarvan zou € 1.000,-- gaan kosten.:grote ogen:(dat wist ik niet)
    Of het goed was dat het garagebedrijf de auto mocht repareren.
    Tja, wat voor keuze heb je. Het is veel geld, maar ik wist al van mijn zwager dat het vervangen van een turbo een prijzige zaak is. Ook de medewerker van Ford Assistance vond het weliswaar veel maar wel een redelijke prijs.
    Dus ..... repareren maar. Er was 1 maar: Indien de reparatie niet binnen 5 dagen gedaan kon worden, was er de mogelijkheid de reparatieopdracht in te trekken en de auto naar Nederland te laten transporteren. Eerlijk gezegd had ik dat het liefst. Dan zou mijn zwager het verder kunnen afhandelen.

    Woensdag 30 december 2009. Oudjaarsdag. Helaas een slechte dag. Het regende en dooide. De sneeuw verdween als ...... inderdaad: als sneeuw voor de zon. Er was alleen geen zon (helaas).
    Een bericht van Ford: de benodigde onderdelen voor de raparatie waren niet eerder dan volgende week dinsdag binnen. De auto zou waarschijnlijk pas vrijdag klaar zijn. Dus ....... de reparatie annuleren en de auto naar Nederland laten brengen. Ook zou voor vervangend vervoer gezorgd worden. Nu begrijp je dat het tijdstip niet ideaal was: rond de jaarwisseling en tegen het weekend aan. We kregen nog wel bericht wanneer de leen-auto gebracht zou worden.

    Ook donderdag en vrijdag waren geen geweldige ski-dagen.
    Het was regenachtig en rond of net boven het vriespunt.
    De skipiste Hnedy Vrch is daar de hoogste en die was gelukkig nog goed te doen. Boven aan de piste sneeuwde het en onder aan lichte (mot)regen. Dus toch nog lekker geskied.

    Vrijdag had ik nog niets van Ford gehoord en de dag daarna (zaterdag) wilden we weer naar huis. Dus zelf maar eens even bellen.
    Ford Assistance liet mij weten dat het nog niet geregeld was, en omdat het vrijdag 1 januari was en alle bedrijven gesloten zijn werd het vandaag ook niets.
    Zaterdagmorgen zouden ze er gelijk mee aan de slag. Ik kon er op rekenen dat zaterdag een auto gebracht werd.

    Zaterdagmorgen vroeg uit de veren, alles opruimen en inpakken, ontbijten en klaar maken voor vertrek. Het had die nacht gesneeuwd en ook overdag sneeuwde het regelmatig. Het was inmiddels 10 uur.
    Telefoon: Ford Assistance. Het is gelukt: tussen nu en 1 1/2 uur wordt de auto gebracht bij pension "Bouda Doulik". Ze konden mij niet vertellen wanneer hij exact kwam, met welke auto en of hij mij eventueel zou bellen.
    Ik wilde het risico niet lopen dat ik hem zou missen dus ben ik na een half uurtje naar het ontmoetingspunt gelopen.
    Om een lang verhaal kort te maken: ik heb bijna 3 uur in de sneeuw staan wachten. :wachten: Gelukkig was er veel bedrijvigheid in die omgeving dus van alles te zien. Maar mijn voeten werden wel een beetje veel koud.
    Ik moet zeggen dat de dame van Ford Assistance regelmatig informeerde of de auto er al was en ging er steeds achteraan om duidelijkheid te verschaffen.
    Uiteindelijk werd de leen-auto (een Opel Vectra station) door een aardige Tsjech gebracht. Onze tassen waren inmiddels ook gebracht dus konden we de auto inladen. Daarna kon ik me in een restaurant lekker opwarmen en hebben we onze buikjes gevuld met lekker Tsjechisch eten.
    Om 4 uur 's-middags zijn we huiswaards gereden.
    Precies 12 uur later kwamen in Dokkum aan. (Onderweg regen, sneeuw en mist gehad). Snel douchen en toen in bed.

    Wordt vervolgd ..........:bedtime:
     
  4. Weer een top deel Jan, je moet echt gaan overwegen dit uit te geven :mrgreen: heerlijk leesvoer :thumbs:
     

  5. Vind je wel leuk of niet Joost? Leedvermaak.;)
    Maar idd de TS is enthousiast schrijver.:thumbs:

    @TS; wees blij dat je de turbo niet hebt vervangen. Geheid dat deze ook weer kapot gaat. De beste optie is strax een ander blok erin proppen.
     
  6. Jan, wat is je beroep? :P
    Dit lijkt heel erg op vervolgseries op tv... wordt vervolgt...

    Echt knap dat je zo 'rustig' over dit nare kan schrijven.
     
  7. Deel 4 van "de kapotte Turbo".

    Hoi Godtoh, nee, ik ben van professie geen TV-serie schrijver of zo.
    Ik werk in het notariaat. Ook daar moeten we soms hele verslagen schrijven voor de klant. Maar ik moet zeggen dat ik dit niet zo vaak doe.
    Misschien een verborgen talent of zo ???
    Ik kan er rustig onder blijven omdat we nog een 2e auto thuis hebben staan (Fiat Panda) en omdat ik weet dat mijn zwager er alles aan zal doen om de Focus weer helemaal op te knappen. Bovendien vond ik het in Tsjechie wel "spannend" om dit allemaal mee te maken en te gaan regelen. Ik had het nog niet eerder meegemaakt dus ben weer een ervaring rijker geworden.
    Maaaarrrr ............. het is nog niet afgelopen hoor ...........

    Deel 4:

    Met onze Tsjechische vriend die ons de leen-auto had gebracht is afgesproken dat hij maandag 4 januari de auto weer bij ons uit Dokkum vandaan zou halen. Ik vond dat eerst maar merkwaardig. Dat zou betekenen dat hij bijna achter ons aan zou rijden naar Nederland toe.
    Ik dacht dat je een leen-auto bij een (Ford)dealer in Nederland achter moest laten en dat er een soort roulatiesysteem zou zijn van leen-auto's.
    Dat bleek dus niet het geval.

    Ook bleek het niet zo te zijn dat deze man onze Ford mee zou nemen naar Nederland. Ik dacht zo bij mezelf: Hij gaat toch met een lege vrachtwagen naar Nederland; dan neem je toch gelijk even onze Ford mee?
    Nee dus. Zo werkt het niet. De Tsjechische ANWB werkt op zijn manier en die van Nederland op hun manier. Zij stemmen dat blijkbaar niet op elkaar af.

    Dus maandag zou onze vriend langskomen. Dat betekende dat ik maandag thuis zou moeten blijven (ik was toevallig nog een dagje vrij) want ook nu wist ik niet hoe laat en wanneer. 's-Morgens eerst maar de tank vol gegooid en de auto een beetje schoongemaakt. Maar goed dat ik dat nog even deed want onder een stoel lag nog een handschoen en ook achter in de kofferbak lagen nog wat bezittingen.
    Pas tegen de avond kreeg ik een telefoontje van onze Tsjechische vriend: Hij reed ergens in de buurt van Amsterdam en dacht niet meer binnen een redelijke tijd in Dokkum te kunnen zijn. Het weer was namelijk vrij slecht: veel sneeuw en ijs op de weg.

    Omdat ik dinsdag weer aan het werk moest hebben we maar afgesproken dat hij 's-morgens tussen 7.00 en 7.30 uur de auto zou komen ophalen.
    Mijn zoon Harmen moet altijd vroeg uit de veren. Al voor 7.00 uur kreeg ik van hem een telefoontje: de Tsjechische vrachtwagen staat al om de hoek. De chauffeur zal wel in de vrachtauto geslapen hebben.
    Ik dus naar buiten om de leen-auto sneeuwvrij te maken en daar kwam onze Tsjechische vriend ook al aanlopen. Mooi op tijd.
    Even enkele formaliteiten afgehandeld en toen kon hij weer op weg naar Tsjechie en ik kon naar mijn werk in Zuidhorn. Zo ... dat is weer afgehandeld. Op naar het volgende hoofdstuk.

    Wordt vervolgd ..........:cheer:
     
  8. zo wat een verhaal zeg!!!ik hoop dat je auto weer snel rijdt en waarschijnlijk met een andere blok(dat is het verstandigst)

    maar je werkt in zuidhorn?mooi vlak bij waar ik woon dus... :) kom je ook wel us langs grootegast dan?
     
  9. Ik rij meestal langs Grijpskerk en via de trekweg naar Dokkum.
    Maar we hebben wel eens klanten uit (de omgeving van) Grootegast.
     
  10. Hoe is het met 'Deel 5' van het verhaal. Ik ben nl. erg benieuwd....
     
  11. #31 Amedei, 28 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jan 2010
    Deel 5 van de "Tsjechische kapotte Turbo"

    Op verzoek van McGyver deel 5 van de Tsjechie-soap.
    (Inderdaad, het werd weer tijd).;)

    Het is al weer even geleden dat ik wat van me liet "horen".
    Er is ook niet veel te vertellen als je alleen maar moet wachten, en wachten, en toen nog eens wachten en ...... ja hoor ... wachten.
    Even kijken, hoe ging het ook nog weer.

    Oja, mijn Focus met kapotte turbo staat bij een garagebedrijf in Tsjechie. Omdat de auto niet binnen 5 dagen gerepareerd kon worden kon hij naar Nederland vervoerd worden. Ik had dan ook met de ANWB afgesproken dat de auto ONgerepareerd naar Nederland gerepatrieerd zou worden. Rechtstreeks naar mijn Zwager, zodat hij zich lekker op die turbo uit kon leven.

    Vrijdagmiddag 8 januari kreeg ik een verontrustend voicemailbericht. Of ik z.s.m met de ANWB kontakt op zou willen nemen. Wat zou er aan de hand zijn? Is de auto onderweg van de trailer gevallen? Of konden ze de auto in Tsjechie niet meer vinden? Of staat de auto gewoon alweer in Nederland en stel ik me alleen maar een beetje aan? :laugh:

    Gelijk maar even bellen dus.
    ANWB: Goedenavond meneer Iedema. Onze chauffeur stond bij het garagebedrijf in Tsjechie om uw Focus op te halen maar de auto wordt niet vrij gegeven! O, waarom niet?
    ANWB: wel, zij zijn de auto aan het repareren en willen graag eerst centjes zien. Ongeveer € 900,00. Het eindbedrag is nog niet exact bekend omdat een onderdeeltje nog in bestelling is. De auto is volgende week dinsdag of woensdag klaar ..........
    Eeeeeh ..... ja ..... maar ...... (stotter ik) ..... de auto zou toch niet gerepareerd worden?
    ANWB: Dat zou zo kunnen zijn meneer Iedema maar de auto is bijna al helemaal gerepareerd en de nota zal voldaan moeten worden.
    Eeeeehh ..... ja ..... maarrrrr .... (stotter ik nog steeds) Daar ben ik helemaal niet blij mee want ....eeehh ... nu maak ik extra kosten die absoluut niet nodig zouden zijn geweest. Die turbo was namelijk net nieuw en het is maar de vraag of die goedbedoelde Tsjechische monteurs de auto goed gerepareerd hebben. Het is een speciaal geval. Nu moet ik de auto bij mijn garagebedrijf nog eens extra na laten kijken. (he, ik stotter niet meer!!!).
    ANWB: (kijkend in zijn computerscherm) Inderdaad meneer Iedema, wij hebben een fax naar onze dochtervereniging in Tsjechie gestuurd met de mededeling dat de auto naar Nederland gerepatrieerd moet worden. Er lijkt dus ergens in de communicatie iets mis gegaan te zijn. Wat nu?
    Ik: Ik ben eigenlijk niet van plan die nota te betalen. Los het maar op !!!! (zei ik strijdvaardig:box:)
    ANWB: Dat mag ik zelf niet beslissen. Morgen is de chef op kantoor en dan zal dit aan hem voorgelegd worden. U hoort nader van ons. Goedenavond meneer Iedema! Ja, .... daaaag. (chips, wat is dit nu weer ......)
    Afin, toch nog lekker geslapen. Het is maar een auto ..... toch ..... ???.;)

    Zaterdagmorgen word ik weer gebeld. Een dame van de ANWB aan de lijn (dat is snel, dacht ik nog)
    ANWB: Goedemorgen meneer Iedema. Uw auto is bijna klaar. Gaat u de auto zelf ophalen of wilt u dat wij de auto naar Nederland brengen?
    Hoezoooo?, vroeg ik lichtelijk verbaasd.
    ANWB: Wel meneer Iedema, U kunt met het vliegtuig naar Praag en dan met de taxi naar het garagebedrijf in Vrchlabi, de nota ter plaatse voldoen en met uw auto terugrijden naar Nederland.
    ...... (stilte) ... (want dit moest ik even verwerken) ........
    IK: Maar mevrouw, afgezien van het feit dat ik met die auto geen meter wil rijden voordat het probleem helemaal verholpen is, gisteren sprak ik een collega van u en met hem heb ik afgesproken dat de ANWB de nota (eerst) zou voldoen omdat er in de communicatie iets fout gegaan is ....
    ANWB: Maar meneer Iedema, de ANWB kan helemaal geen opdracht tot reparatie maken, dus hoeft de ANWB ook niet te betalen!
    IK: Ja ....maar.... mevrouw ..... (ik begon weer te stotteren) .... dat zou uw collega nu juist eerst met een hogere pief van de ANWB bespreken.
    Volgens mij loopt er nu iets niet helemaal goed. Ik stel voor dat u dat intern eerst even kort gaat sluiten.
    Mevrouw sputterde nog even tegen. Misschien had zij pagina 2 van het dossier in haar computer nog niet gelezen. Uiteindelijk: Ik zou nader van hen horen. Prettig dag meneer Iedema! (Ja hooorrrr ......):zap:

    In de middag werd ik weer gebeld: de ANWB. (dat is snel, dacht ik nog)
    ANWB (dit keer weer een mannenstem): Goedenmiddag meneer Iedema, uw auto zal worden ingepland om naar Nederland te worden gebracht. Maar kunt u mij vertellen bij welke dealer de auto in onderhoud is?
    IK: Hoezo????
    ANWB: Wij zullen proberen de nota (of een deel daarvan) bij die dealer in rekening te brengen.
    Natuurlijk lagen de autoboekjes in de auto in Tsjechie. Dat kon ik dus niet nakijken maar ik herinnerde mij dat ik in deel 1 van deze soap aan de ANWB al moest doorgeven bij welke dealer de auto tot nu toe in onderhoud was geweest.
    IK: Dat staat al in uw beeldscherm.
    ANWB: O ja, ik zie het. Dan weet ik genoeg meneer Iedema. Een prettig dag verder. (Ja, prettig weekend). :whistle:

    Zo, dat zag er goed uit, ook al vraag ik me af of het ze lukt die nota bij die dealer vergoed te krijgen. Hun probleem. Het zal nu wel goed komen ...... niet dan ? ......... toch ? .............:weetikniet:

    Wordt vervolgd. :blijvenlachen:
     
  12. wat een verhaal zeg..... :nocheer:

    Lees ik het goed dat hij bij een garage in Vrchlabi staat?
    Ik ben ook rond de kerstdagen + oud en nieuw in die regio geweest (ga ik al jaren heen in die periode) Welke garage staat hij? Wij hebben namelijk ook een focus laten repareren :schater: Die van ons had een gebroken veer :)
    Echter het ons verhaal is niets meer dan lof. Auto binnen 2 uur opgehaald door de Skoda dealer (zit achter de Skoda fabriek) en de volgende dag 's middags weer gerepareerd. Rekening omgerekend iets van 112 euro :schater:
     
  13. Dit is film materiaal ach dat is waar ook de anwb heeft het op moment te druk met de kilometerheffing.
    Maar serieus dit gewoon kloten, laten e hopen op en goed einde
     
  14. Ik hoop voor je dat het goed afloopt.
    Jammer dat het zo is gelopen!
     
  15. Volgens mij is dit nog lang niet afgelopen :|
     
  16. Ik maar denken dat het met 'deel 5' wel klaar zou zijn......maar als ik dit nu zo lees begint de soap pas echt, met een hoog van-het-kastje-naar-de-muur gehalte.
     
  17. Ik denk ook dat dit verhaal nog lang niet is beëindigd :?:
    hoop voor jouw op een goed einde.
     
  18. Als ik dit lees, dan weet ik niet hoe je vrolijk kan blijven doen en zo kalm kan blijven!!!! Chapeau!!!

    Veel geluk!!!!
     
  19. ik wacht met spanning op deel 6.
    veel succes met de verdere afhandeling van deze kwestie .

    groet
    bas
     
  20. Zoveel mogelijk namen noteren van degene met wie je spreekt en eigenlijk proberen zo snel mogelijk een chef aan de lijn te krijgen ...

    Altijd klote dit soort (mis)communicatie
     

Deel Deze Pagina