1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Jan's Focus - Deel 7 SLOT van de Tsjechische soap (ook van de auto overigens)

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Amedei, 7 dec 2009.

  1. #1 Amedei, 7 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 apr 2010
    :???:Hallo Focus-liefhebbers,

    Ik had me al even voorgesteld onder "Algemeen/Even voorstellen" onder het kopje: Gho, bestaat er een Focus-forum?????
    Daar kun je lezen dat ik op een enigszins sneue manier van mijn Mondeo afgekomen ben en op zoek moest naar wat anders.

    Afgelopen woensdag (2 dec.) heeft mijn zwager Peter (hij heeft een garagebedrijf) op de BCA autoveiling in Barneveld een bod gedaan op een Focus 1.6D Wagon uit 2005. Hij was uiteindelijk de hoogste en de koop werd door de verkoper (een lease-Maatschappij) gegund. De Focus had wel een kapotte turbo en een enkel deukje en krasje en een brandgaatje in de chauffeursstoel. Op de foto's zag het er verder prima uit.
    Ik heb nog geen foto van de gekochte Focus maar zo ziet hij er uit:

    [​IMG]



    De focus stond dus in Barneveld maar moest naar Dokkum.
    Peter had bij zijn bedrijf ook nog een auto (een Renault) staan die hij op de veiling wilde verkopen en naast onze Focus had hij ook nog een Fiat Panda gekocht die ook nog naar het noorden moest.

    De Renault werd op een aanhanger geplaatst (een auto-ambulance heet dat, geloof ik) en met de 4-wiel aangedreven Toyota Landcruiser er voor reed ik zaterdag morgen om 7.00 uur uit Dokkum richting Barneveld.
    Mijn zoon van 18 (ja, diegene die me van de Mondeo afgeholpen heeft :() ging met me mee want hij moest de Fiat Panda terugrijden.

    Het komt niet vaak voor dat je bijna 3 uur met je zoon - hij heet overigens Harmen - in een auto opgesloten zit, dus ben ik weer heel wat te weten gekomen. Bijvoorbeeld dat hij misschien een meisje heeft maar haar alleen kent via sms en msn(?!?) en dat het redelijk gaat op school en dat hij denkt nog maar enkele maanden nodig te hebben om het praktijkexamen te kunnen doen. (Hij loopt al een half jaartje achter hoor??)
    De nodige grapjes wist hij ook te produceren: "Heit, (= vader in het fries) heb je je paspoort wel mee, we gaan immers naar het buitenland" (= buiten de Friese grenzen) en: "Die auto achter ons heeft geeneens zijn lichten aan!" Ik in de spiegels kijken en constateer dat de auto die achter ons reed wel lichten aan had. "Hoe bedoel je??" vroeg ik ......... Met een BIG SMILE wijst hij in de richting van de Renault die op de auto-ambulance staat :grin:.

    Afin, 2 uur en 45 min later komen we in Barneveld aan. Ons navigatiesysteem (de NV-U70 van Sony) bracht ons netjes voor de voordeur van BCA. De Focus en Fiat zagen we al staan.
    Harmen heeft de Renault (zonder ongelukken) van de aanhanger gereden en, nadat we de sleutels en papieren hadden opgehaald, heb ik de Focus (ook zonder ongelukken) op de auto-ambulance gereden. Omdat de turbo kapot was durfde Peter het niet aan deze auto helemaal naar het noorden te laten rijden. Vandaar dus de auto-ambulance.

    De Focus zag er net zo netjes uit als op de foto's. Natuurlijk is'ie niet nieuw meer (bouwjaar 2005 - 158.000 km gereden) en was 'ie ook een beetje smerig van binnen, maar het is aan Peter om er een mooie auto van te maken. Ik had er een tevreden gevoel over maar en waren wel 2 minpuntjes: de nieuwe Turbo die meegeleverd zou worden lag niet in de auto en in de bekleding (de zitting) van de bijrijdersstoel zat een behoorlijk groot gat.
    De Turbo zou wel nagestuurd worden. Hoe Peter "het gat" wil wegwerken weet ik nog niet. Nieuwe bekleding of misschien een nieuwe stoel? Bovendien zal met BCA hierover gesproken moeten worden want dit gat had natuurlijk gemeld moeten worden. Maar daar red Peter zich wel mee.

    Op de terugweg hebben Harmen en ik in een wegrestaurant een bakje koffie gehad en enkele broodjes naar binnen gewerkt. Om ongeveer 15.00 uur hebben we de auto's afgeleverd bij het garagebedrijf van mijn zwager.

    Wordt vervolgd.......

    Jan :totziens:
     
  2. leuk verhaal jan! Klinkt als een gezellig dagje uit, vader-zoon, quality-time :)
     
  3. Leuk verhaal, en weer een Fries extra op het forum ;)!
    Veel plezier met de focus!
     
  4. #4 Amedei, 9 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 dec 2009
    Update

    Bedankt heren,

    Inderdaad, in het tegenwoordige drukke bestaan is het soms zinvol en ook erg leuk om een paar uurtjes met een van de kinderen op stap te zijn.
    Dat zouden we vaker moeten doen .....

    Maar even een kleine update.
    Mijn zwager Peter - de automonteur - vond dat er andere velgen onder moesten. De originele 16inch 5-spaaks lichtmetalen velgen van Ford die er bij horen. Laat nou net een zeker Eric die velgen hier op dit forum te koop hebben staan. Ik heb maandag contact met hem opgenomen en we waren het snel eens. Deze velgen moesten onder mijn Focus.
    Kijk, dit type is het:

    [​IMG]

    Ik heb ze dinsdag opgehaald en naar het garagebedrijf van Peter gebracht.

    De bijrijdersstoel krijgt nieuwe bekleding vanwege dat grote gat wat er in zit.

    Momenteel staat de auto bij de spuiterij. Het deukje wordt onzichtbaar gemaakt, net als enkele krassen. Daarna gaat hij naar de poetserij. Alle viezigheid en geurtjes verdwijnen als sneeuw voor de zon.
    Komend weekend zijn we op pad maar naar verwachting is de auto maandag klaar.
    Ik ben benieuwd.

    Wordt vervolgd. :totziens:
    Jan
     
  5. stukken beter zo jan, die doppen konden ook niet :rock:
     
  6. Een goede update die velgen!
    Gezien je een diesel hebt maar je dus nog wel de nodige km's. Je zou die stalen velgen + doppen nog kunnen gebruiken voor winterbanden ;)

    Veel plezier met je Focus!
     
  7. Update 2 - kapotte turbo in Tsjechie

    Beste Forumgenoten,
    Nog de beste wensen voor 2010
    (in het fries: Folle Lok en Seine foar 2010)

    Ik ben jullie een update verschuldigd. Sinds de aanschaf van de velgen is er veel gebeurd.

    Maandag 14 dec. stond de auto klaar. De krasjes en deukjes waren verwijderd; de bekleding van de bijrijdersstoel vernieuwd; de velgen met winterbanden geplaats en de turbo vernieuwd.

    Ik was die dag vrij dus kon ik de auto 's-morgens gelijk ophalen, op naam laten zetten en verzekeren.
    Dat kwam goed uit want 's-middags moest ik vanuit Dokkum naar Gorinchem voor een vergadering. Dus kon ik er gelijk een lang stuk lekker mee rijden. En dat ging ook prima. Wat was ik blij met mijn nieuwe autootje :dance:

    Zaterdag 26 dec zijn we met de auto afgereisd naar Tsjechie voor een wintersportvakantie. De reis door Nederland, Duitsland en Polen verliep voorspoedig. In het Reuzengebergte staken we een besneeuwde pas over en de winterbanden deden hun werk. Op de T-spliting rechtsaf - nog 10 minuten - we zijn er bijna .......... maar toen ....... poeiiifffffff !!!! :???:
    De motor had geen trekkracht meer en ik hoorde bij geven van gas een hoge fluittoon. Zelfs een leek als ik kon geen andere conclusie trekken dan dat de turbo het had begeven. En dat terwijl er net een nieuwe opzat. We hebben er amper 1500 km mee gereden.
    We zijn wel rustig doorgereden naar de plaats van bestemming (Pec pod Snezkou). Eerst maar het appartement betrekken en alles uitpakken. Zondag lekker skien en dan zien we maandag wel weer.:blijvenlachen:

    Wordt vervolgd ...........

    Jan
     
  8. Is bekend bij de 1.6 tdci als de turbo flink kapot is gegaan zitten de ijzer deeltjes door heel het blok.
    Men moet dan ook:
    -olie leidingen vervangen.
    -intercooler etc
    Maar dan nog gaan ze vaak snel weer kapot door achtergebleven slijpsel. Het beste is een ander blok plaatsen..
     
  9. Mooi sneu Jan!!!

    Maar ehhh, je maakt er een feuilleton van? ;-)
     
  10. We zijn weer benieuwd hoe de garage hierop zal reageren en hoe dit wordt opgelost. Wel erg balen in ieder geval. Suc6 ermee.
     
  11. Wil dit draadje geen negatief tintje geven, maar klinkt als een kat in de ...

    Hoop echt van harte dat het iets kleins is/was!


    Robert
     
  12. Nou, iets kleins zal het niet zijn. Dit euvel komt bij dit blok (1.6 TDCi) af en toe voor.
     
  13. #13 Marco Morello, 6 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2010
    Bij mijn pa op het werk (forddealer) plaatsen ze vaak een compleet (vaak 2e hands, is goedkoper voor de klant) ander blok. Het is daar al een aantal keren voorgekomen dat wanneer de turbo van de 1.6TDCI kapot ging, ze de turbo hadden vervangen en de benodigde schoonmaakprocedures hadden uitgevoerd, dat de turbo toch weer kapot ging of erger.
     
  14. Daat heeft Jan wat aan, deze opmerking.
    Al je niets te melden hebt hou dan je klep.:ontopic:
     
  15. #15 richard b, 7 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2010
    Dit commentaar kan toch ook wel wat anders.
    Hij zegt toch ook ik hoop van harte.
    En dan gelijk houd dan je klep getuigt van weinig respect naar een ieder toe.
    Maar dit is mijn bescheiden mening.
     
  16. Heren, dit kan ook op een andere manier, laten we het een beetje gezellig houden! :mrgreen:

    Graag weer ontopic!

    :ontopic:
     
  17. heel erg vervelend vooral in het buitenland
    is een hele technische brief van als je die wilt hebben wil ik hem wel naar je toe sturen.
    maar word idd vaak een compleet ander blok gemonteerd
    sterkte met de auto
     
  18. #18 Amedei, 7 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2010
    deel 2 van de feuilleton

    Een feuilleton? Ja buurman, ik wil de spanning een beetje opbouwen.

    en Ome Robert .... jouw vrees is denk ik best wel een beetje terecht. Ik ben ook bang dat dit meer is dan een kleinigheidje.
    Ik heb de auto gekocht via mijn zwager. Hij heeft een garagebedrijf (geen Ford-dealer) en ik koop mijn auto's altijd via hem.
    We hebben de auto al gekocht met een kapotte turbo (zie eerdere verslagen). Wij wisten een beetje wat ons te wachten stond.
    Hij zal er alles aan doen om dit probleem op te lossen. In het uiterste geval nemen we afscheid van deze auto en gaan we op zoek naar een ander exemplaar. Maar zo ver is het nog lang niet ........

    Waar waren we ....
    oja, we zijn in Tsjechie en we zijn zondag lekker wezen skien, wandelen, eten, enz.
    Maandag (28 dec) heb ik uitgetrokken om het probleem met de auto op te lossen. Ik had alle autopapieren meegenomen naar het appartement. Hoe pak je dit nu aan? Ik had nog nooit eerder pech in het buitenland gehad. OK ... ik ben lid van de ANWB en heb mijn verzekeringen bij Interpolis.
    Eerst mijn zwager maar eens bellen en hem het slechte nieuws vertellen. Hij baalde verschrikkelijk natuurlijk maar uit mijn verhaal maakte hij op dat het best wel eens zou kunnen zijn dat er een slang losgeschoten was. Dat dus eerst maar even controleren. Mijn auto stond ongeveer 10 min lopen vanaf ons appartement. Motorkap open en met mijn mobiel in mijn ene hand en een schroevedraaier in de ander het een en ander samen met mijn zwager gecontroleerd. Helaas, er zat geen slang los en ook bleek niet dat er ergens een scheur of zo in zat. Sterker nog, bij het plaatsen van de turbo heeft mij zwager ook alle leidingen/slangen vernieuwd. Ik moest een dikke slang aan de rechterkant van de turbo losdraaien en voelen of er speling zat op een "nokje" in de turbo. Dat bleek het geval te zijn. Volgens mijn zwager was ook deze turbo weer kapot.

    Wat nu ?
    Mijn zwager bood aan om naar Tsjechie te rijden, een andere auto te brengen en de Focus mee te nemen maar dat vond ik te gek.
    Dat kan altijd nog. Eerst maar eens kijken wat in Tsjechie mogelijk is.

    Terugkomend in ons appartement eerst maar eens contact gezocht met de ANWB. De medewerker alles uitgelegd maar helaas, wij hebben geen lidmaatschap voor het buitenland.
    Hij kwam wel met een hele goede tip. Onze Ford valt onder een soort serviceregeling: Ford assistance. Bij mijn autopapieren zat inderdaad een kaartje met tel.nr e.d. Ford gebeld en al snel werd een en ander in werking gezet. Ik werd vrij vlot gebeld door een engelssprekende tsjech en toen ik vertelde dat de turbo volgens mij stuk was liet hij mij weten dat de auto opgehaald zou worden. Drie uur later werd de Focus inderdaad opgehaald en naar een Tsjechisch Ford-garage gebracht.
    Dit gemeld aan Ford assistance in Nederland en ik zou later in de week gebeld worden wat de diagnose zou zijn.

    Zo de auto is op zijn plek ... nu eerst weer lekker skien, eten, chillen, etctera

    Wordt vervolgd buurman ....... :lol!:
     
  19. Dat je er zo rustig onder kan blijven zeg...
    Denk dat een nieuw blok goedkoper is dan een nieuwe auto...
     
  20. De Ford Assistance is echt ideaal wat dat betreft. Wij hebben eerder dit jaar in Noorwegen troubles gehad met de Focus. Ford heeft toen alles netjes geregeld! Helaas bleek voor ons dat de dealer daar het probleem niet kon fixen (i.v.m. het niet leverbaar zijn van een onderdeel). De auto is toen door Ford (eigenlijk ook gewoon de ANWB) naar Nederland teruggehaald. Uiteindelijk bleek het slechts een kapotte slang te zijn i.p.v. een pomp zoals ze in Noorwegen hadden gezegd.. maar goed dat is een ander verhaal. :censored:

    Ik hoop van harte dat dit voor jullie niet nodig zal zijn. Maar als dat wel zo gaat zijn een kleine tip: maak voordat je auto op transport gaat gedetailleerde foto's van de buitenkant van je auto, de mijne kwam met aanzienlijke lakschade terug in Nederland (is overigens netjes vergoed door de ANWB).

    Succes!
     

Deel Deze Pagina