1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Inwendige Motorreinigers Forte/Wynn's/Tunap etc...

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Nickski, 13 dec 2015.

  1. Als je het goeie flushmiddel gebruikt, dan komt het zeker wel los.
    Lars heeft dit pasgeleden nog eens bij de Fiesta van zijn zusje gedaan, in de olie zat stukjes gruis welke verpulverden op het moment dat je het vastpakte.
    Doet dus zeker wel wat het moet doen.
     
  2. Noem jouw ervaring eens dan met bepaalde middelen die je zou toepassen om het hele spulletje te reinigen zonder al teveel demontage werk?!?
     
  3. #23 Sbro.nl, 20 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 dec 2015
    Wat ik begreep van de site >>KLIK<< die jij noemde @JeffreyP ging het daar om direct ingespoten motoren.
    De Volvo motor in je :rs: wordt indirect ingespoten, het benzine/luchtmengsel gaat dus langs je inlaat kleppen waardoor deze schoner blijven, iig niet zo mega smerig als men daar liet zien.

    [​IMG]

    Verder denk ik dat hier ook 2 dingen door elkaar heen gehaald worden, olieverontreiniging en inlaat verontreiniging zijn 2 totaal verschillende dingen die ieder hun eigen aanpak hebben.

    Een olie flush lijkt mij ook zeer interessant om eens uit te voeren bij mijn :rs: en bij de volgende olie wissel wil ik dat ook gaan toepassen (120K)

    De injectoren kun je eenvoudig met wat toevoeging in de benzine doen, al is dat meer in de trant van baat het niet schaad het ook niet, met de huidige (meestal) schone benzine verwacht ik daar ook eigenlijk geen problemen.
    Sommige zouden ook helpen tegen de koolafzetting op je kleppen en zuigers, de filmpjes van ''ChrisFix'' laten zien dat ze dat maar niet of nauwelijks doen.
     
  4. Onze 1.6 tdci heb ik na een turbowissel een flushbeurt gegeven met de destijds "oude" Forte Flush en Top end treatment. 60.000km later nog eens een flush gedaan met hetzelfde "oude" Forte motor flush en Top end treatment. Dieseltje loopt naderhand heel mooi stil.

    Verder mijn eigen auto na 180.000km, al ging dit meer om het gevoel dan dat het nodig zou zijn. Met het vervangen van de d-riem na een geknapte waterpomp kleppendeksel eraf gehad, spul was nog net zo schoon. Daarover gesproken bij de ombouw naar de huidige motor (toen 125.000km en zo'n 12 jaar oud) is het kleppendeksel er ook af geweest met het vervangen van de d-riem, ook toen was het spul heel schoon. En ik wissel de olie om de 15.000km.

    Verder verscheidene auto's gespoeld met het "oude" Forte spul. Zo ook de Fiesta zoals eerder aangegeven, deze verbruikte behoorlijk wat olie, na de flush een heel stuk minder.

    Geen enkele keer hebben wij de boel gedemonteerd om het schoon te krijgen.

    De Ford dealer in Zwolle gebruikt nu het Flush middel van Wurth.

    Geloof mij nou maar dat geen enkel normaal onderhouden Ford (benzine) blok het nodig heeft om de kop en kleppen te "stralen".
    Goed en juist onderhoud is voldoende.
     
  5. Daar ben ik het wel mee eens. Ik denk wanneer een auto goed is onderhouden dus wanneer men zich steeds heeft gehouden aan de goede olie welke op tijd vervangen je niet te snel een vervuilt blok zal krijgen. Mijn focus gebruikte meer dan een liter op de 400 km en dat is veel. Ga je hiermee door rijden dan wordt het van kwaad tot erger waarna door al dat aankoeksel de kleppen en zuigers kapot kunnen gaan. Ik heb toen de flush met 5 in 1 gedaan in combinatie met ATF en het verbruik nam aanzienlijk af. na ca 15 k herhaald en toen extra gespoeld met goedkope olie en toen bleef de olie ook veel langer zeg maar mooi van kleur. Onlangs dus diesel in het blok gezet en nu heb ik naar Duitsland met normaal rijden op 450 km net 100 ml olie verbruikt dus absoluut het helpt zeker wel. Op tijd olie verversen en goede olie gebruiken en "normaal"rijden en je motor kan lang mee. Lees ook mijn bevindingen terug dat ik mijn focus eerst langzaam vond. Wel een snelheidsmonster is het niet maar langzaam is hij nu zeker niet meer . Wat betreft demontage valt het werk ontzettend mee . Ook de kosten van zuigerveren en klepseals zijn niet al te hoog wanneer je het zelf doet. Ik twijfel nu . Andere focus rijdt na schoonmaken zo goed en heeft in de paar 100 km dat ik er nu mee heb gereden nog geen olie gebruikt .
     
  6. Sorry, ik geloof je niet Marco [emoji1]

    Ook de Ford benzine DI motoren, en dan met name de 2.0 Ecoboost hebben last van roet/kool vervuiling op de inlaatkleppen. Vooral als ze (te) rustig bereden worden. Al meerdere auto's gehad welke hier op in gaan houden. Je krijgt dit ook niet weg met Forte intake cleaner. Met de 1.0 en 1.6 heb ik het nog niet gezien.
     
  7. Excessieve vuil/koolafzetting op (vooral) de inlaatkleppen is een fenomeen dat bij veel direct ingespoten motoren optreed. Dit wordt veroorzaakt door hete dampen/gassen die via de carterventilatie door de motor worden aangezogen. Deze dampen/gassen bevatten bestanddelen uit de motorolie die zich afzetten in het inlaattraject en op de inlaatkleppen.

    Wanneer de auto dan ook nog eens is voorzien van een EGR klep wordt dit nog eens extra versterkt doordat de in de uitlaatgassen aanwezige (roet)deeltjes verkleven met de reeds aanwezige afzetting in het inlaattraject en op de inlaatkleppen.

    Het gevolg is dat er in relatief korte tijd een dikke laag vuil/koolafzetting op de inlaatkleppen kan vormen die de prestaties van de motor ernstig belemmert. Bij sommige motortypes kan het zelfs nodig zijn om het inlaattraject en de inlaatkleppen elke 20 a 30.000 KM te (laten) reinigen. Het stralen met walnoot granulaat is hierbij een veel toegepaste methode.


    Vreemd genoeg zijn er verschillende motortypes direct ingespoten motoren waarbij dit optreed terwijl andere motortypes hier totaal geen last van hebben. In veel gevallen wordt een oil catch can als mogelijke oplossing genoemd om het probleem sterk te verminderen.

    Als je online gaat zoeken kom je verschillende voorbeelden tegen van de 2.0 ECOboost en de 3.5 V6 ECOboost motoren waarbij dit probleem optreed. Van de 1.0 ECOboost en de 1.6 ECOboost kom je vrijwel niets tegen.


    Zelf wil ik bij de volgende onderhoudsbeurt meteen ook even met de endoscoop in de motor kijken om te kijken in hoeverre dit probleem ook optreed bij de 1.0 ECOboost.




    Overigens treed dit probleem alleen op bij direct ingespoten motoren. Bij indirect ingespoten motoren wordt de brandstof al in het inlaattraject ingespoten. Hierdoor stroomt het brandbare mengsel langs de inlaatkleppen wat een reinigende werking heeft en voorkomt dat vuil/koolaanslag zich kan afzetten op de inlaatkleppen.
     
  8. #28 Don van der Deijl, 21 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 dec 2015
    De oudere zetec motoren hebben daar geen last van.Neem aan dat dit dan komt door de indirecte inspuiting.
    Mijn project motor was zeer sterk vervuild maar het inlaat gebeuren daar was echt niets mis mee. De kop heb ik laten weken in de diesel (komttie weer) en brandschoon. EGR heb ik gehad op mijn fiesta 1.4 zetec. Die heb ik destijds direct verwijderd, echt alles was vuil .
    Nieuwe motoren kan ik niet over meespreken maar reinigen van het inlaat gebeuren om de 20 a 30 k dat vind ik wel erg veel. Ben nu in Duitsland en tank daar de niet geliefde E95 . Paar keer dat tanken en volgens mij is alles schoon.
     
  9. Het inlaattraject van mijn Focus RE heb ik gereinigd met 5in1 intake cleaner. Na die tijd liep de motor stationair veel rustig en op een lager toerental.
     
  10. Wat ik me afvraag, de problemen met de inlaat kleppen treed op bij diesel en benzine motoren, en wordt eigenlijk alleen veroorzaakt door de EGR.
    Bij veel rustig bereden diesels zie je dat soms bij 30.000 km al behoorlijk dich zitten met zwarte drap. remedie is/was EGR uitschakelen cq afdoppen.
    Gaat dat bij de huidige ford benzine motoren ook straffeloos ?
    Ik heb een 2.0 ST en zit niet te wachten op een dichtslippende inlaatkanalen.

    BTW, waar zit bij die motor eigelijk de EGR klep ?
     
  11. Bij mijn weten heeft de 2.0 ECoboost geen EGR klep.

    De 2.0 ECOboost hergebruikt een deel van de uitlaatgassen intern d.m.v. de variable kleptiming. Door de inlaat en uitlaat nokkenas onafhankelijk aan te sturen is het mogelijk om een deel van de verbrande gassen in de cilinder te houden en vervolgens met de volgende arbeidsslag mee te verbranden.
     
  12. nee, het gaat om carterolie die via de carter-ontluchting en turbo in de luchtinlaat komt.
     
  13. Als je de ST af en toe gebruikt waar hij voor gemaakt is verwacht ik geen problemen. Je ziet het vooral bij oudere mensen in een Mondeo / S-Max.
     
  14. Wat reinigen betreft van het onder blok en de veren en ook de kleppen .
    Heb al die middeltje,s op forte na nu wel geprobeerd maar na inweken met gewone diesel toch echt het beste resultaat behaald.
    Geloof het of niet maar ik heb 1 op 19 gereden vanuit Nederland naar Duitsland! OK niet harder dan 130 en goed anticiperen.
    Ik trok nu steile heuvels op in zijn 3 en had nog kracht over daar waar ik vorig jaar echt nog in zijn 2 diezelfde heuvel op moest.
    Ik vind het dus de gouden tip en tevens de goedkoopste.
    Diesel op de zuigers een paar dagen laten inweken en tevens diesel in het onder blok. Ik denk dat ik niet over ga op revisie .
    Kort samengevat: zuigers in midden, diesel er op, onder blok , diesel er in. 10 w 40 van Q8 er in voor de helft, de rest valvoline 10W40 en gaan. Deze week gaat mijn focus de 3 ton gemakkelijk halen :)
     
  15. Ik zou toch uitkijken met het geven van dergelijk adviezen, dat het bij jou goed gaat hoeft niet te betekenen dat dit altijd slim is. Persoonlijk zou ik er namelijk nooit aan beginnen.
     
  16. Mijn garage doet bij iedere beurt een flesje in de tank, vorig jaar Forte en nu heb ik een flesje Tunap gekregen. Heb het spul nog hier staan omdat ik het wil gebruiken bij de rit naar de wintersport binnenkort. Dan wordt de boel een keertje goed warm en werkt het hopelijk beter dan bij de kortere ritjes die normaal gereden worden in deze tijd.
    Maar als ik het goed begrijp uit bovenstaande helpt dat dus alleen voor het brandstofsysteem tot aan de injectoren? Ik rijd meestal ook vrij rustig en op vakantie wat meer door en dan vooral ook veel langer (700-1000km op een reisdag). En het is benzine dus ben niet zo heel bang voor aankoekende olie.
     
  17. Die tip van diesel is al heel oud. Ook waar ik zuigerveren wilde bestellen gaf me dit advies . ATF is ook al een heel oud trucje .
    Enige probleem is dat er diesel in je uitlaat komt wat behoorlijk wat rook en stank geeft .
    Ik zou het zeker niet zo maar proberen bij nieuwere motoren.
     
  18. Wat je in de tank gooit, is niet voor het reinigen van het blok.
     
  19. Je hoeft ook geen liters diesel erop te zetten. klein beetje moet voeldoende zijn.
    en zorgen dat je geen vloeistof slag krijgt ;)

    Bij mijn"oude "turbo's ververste ik de olie elke 6000 km en/of net voor de winter en na de winter (afhankelijk van het aantal km dat ik er mee reed.

    Nix beter als regelmatig olie verversen, moet je wel je olie goedkoop inkopen, Full syn 5w30 voor 3,5 euro ltr.
    Dan kan je best een paar keer extra verversen, filters gingen er op de normale km af.

    Toyota 1.3 blokjes hadden tussen de 140 en 180 pk :cool:
     

Deel Deze Pagina