1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Inwendige Motorreinigers Forte/Wynn's/Tunap etc...

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Nickski, 13 dec 2015.

  1. Hoi allemaal!

    Ik ben me al een tijd aan het verdiepen in reinigings producten van o.a. het merk Forte, Wynn's, Tunap of dergelijke. Ik zie vaker op het werk auto's voorbij komen die toch wel wat motor vervuiling hebben opgelopen in de loop der jaren. Motoren die gewoon ieder jaar netjes hun onderhoudsbeurt krijgen en toch wat vuil oplopen.....

    Ik zelf ben altijd een voorstander geweest van vaker olie verversen dan wordt voorgeschreven en zou graag verhalen willen horen van mijn medemens die ervaring hebben in het gebruiken van deze producten zoals motorflushing, gas treatment's, top and treatment's etc.

    Fact or Fiction?!
    [​IMG]

    Ik ben benieuwd!

    MVG,
    Nick
     
  2. Ben zelf ook voorstander van beetje meer onderhoud.
    Hier enkele foto's van mijn eigenset escort RS2000 van 1993, op moment van de foto's 200+ dkm gelopen, enkel opengehaald omdat de stelbout van de oliepomp losgekomen was wat resulteert in lagere oliedruk. gewoon kwestie van alles even schoonmaken, beetje Loctite aan de schroefdraad en terug monteren.
    oordeel zelf maar wat olieverversing alle 5k doet

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    gReetS
     
  3. #3 Nickski, 13 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 dec 2015
    Ziet er keurig uit voor die leeftijd en km-stand. Maar ik wil echt weten of deze producten goed werken en of het uberhaubt zin heeft om te gebruiken of dat het rechtstreeks in de fabeltjeskrant kan.

    De een zegt dat het perfect werkt en de ander is er minder enthousiast over. Maar eigenlijk kan ik nergens iets vinden wat echt feiten op tafel brengt. Ik zou graag een before and after filmpje (of realistische foto's van een gebruiker) willen zien na het motor flushen van een motor bijvoorbeeld!

    En anders wil ik graag zelf de proef op de som gaan nemen, en hier mijn resultaten laten zien binnenkort :).
     
  4. Het ligt er een beetje aan. Die reinigers kunnen ook allerlei troep losweken uit zo'n blok en als dat er niet wil door de carter plug of het een leiding verstopt ben je ook aardig de sigaar.

    Ik gebruik persoonlijk wel om de 2 jaar een reiniger, maar ververs wel om de 15.000 km de olie. (wat neerkomt op 3x per 2 jaar). Na het gebruiken van een reiniger bleef mijn olie wel langer goudgeel.
     

  5. Zou ik niet doen. Als je auto goed onderhouden is en je optijd je olie vervangt valt het allemaal wel mee. En reinigen door een chemie is behoorlijk agressief. Je mag er ook niet te lang mee rijden. Ik zal gewoon je olie blijven vervangen zoals je nu doet en kwaliteit gebruiken. Dan versieren ze ook niet.
     
  6. Kijk eens YouTube. Daar staan genoeg filmpjes van autoliefhebbers die het hebben uitgezocht, door voor de toevoeging van een cleaner eerst met een camera in de cilinders te kijken.
     
  7. Kan je niet een korte samenvatting geven scheelt ons weer zoeken:schater:
     
  8. Ik ben nog geen benzine motor tegengekomen die er zo uit als op de linkerfoto.
    Of er is nooit olie verwisseld of de foto is van een dieselblok.

    Een keer een goeie flush kan geen kwaad ook niet voor een benzineblok. Integendeel, wanneer een blok versmeerd is en/of olieverbruikt, kan juist een flush verbetering brengen. Maar met het spul rijden zou ik niet doen. De smering wordt dan namelijk wel heel dun. En voor loskomende stukken ben ik al helemaal niet bang, iig niet wat dusdanig groot is dat de boel erop kapot gaat. Als dat het geval zou zijn, dan is er een ander probleem.

    Maar om nou elke oliewissel een flush uit te voeren is misschien wel een beetje overdone.
     
  9. Wij gebruiken de Forte producten en zijn hier erg over te spreken.
     
  10. Forte is de oude ook niet meer.
    Nieuw management.... En de winst moest maar wat groter worden.
     
  11. Heb tot nu toe alleen 5 in 1 gebruikt wat werkte tegen enorm olieverbruik. Daarna wijns . Mijn focus heb ik de laatste keer van boven af gereinigd met diesel welke ik een paar dagen heb laten inweken. Ook het onderblok een liter diesel er in en laten draaien. Mijn olieverbruik is weer wat afgenomen maar ik geloof niet dat de oplossing uit een flesje komt. Misschien als je er bijtijds bij bent en ook op tijd olie ververst . Mijn tweede focus, het project daar heb ik de motor geheel van gedemonteerd . De zuigers had ik laten weken in de diesel maar alle roet en verklevingen gingen toch echt niet allemaal los. Schraapveren er uit, met staalwol gereinigd en de groeven roet vrij gemaakt. Motor loopt mooi heel mooi en ik ben zeer benieuwd of het olieverbruik nu sterk afgenomen is. De wagen moet eerst gekeurd worden nu en dan ga ik er mee rijden. De carterpan van deze focus daar zat zoveel aankoeksel op daar geloof ik echt niet dat een forte of wat dan ook dat gaat oplossen.
     
  12. Dit lijkt mij de belangrijkste reden om een motorreiniging uit te voeren. Verkleefde veren zorgen voor Diesel in olie en/of een hoog olieverbruik.
    De wijze waarop Don te werk gaat is 'iets' grondiger, maar ik hoop dat Forte ook een beetje helpt.

    Bij een TDCI is verstuiverreiniger in mijn ogen ook echt een must. Dieselverstuivers zijn zo'n beetje de duurste onderdelen van je motor, dus je wilt geen risico lopen.
    Hoeveel zin een toevoeging door je diesel heeft en welk product de beste resultaten geeft zou ik ook best willen weten.
    Zelf gebruik ik iedere keer dat ik olie wissel (16.000km) een flesje Wyns
     
  13. Dat valt wel mee denk ik;).
     
  14. Ik gebruik altijd Liqui Moly Pro line motorspoeling, kost 15,6€/liter, en ben daar tevreden van. 500 ml toevoegen voor de oliewissel, 10 min stationair laten draaien (niet rijden) en olie/filter wisselen. Je merkt dat de dagen/weken erna de olie minder vlug 'zwart' is, door het flushmiddel wordt er volgens mij meer inwendige vervuiling verwijderd.
     
  15. Heb nu ik gezien heb wat weken in diesel doet het idee dat het dus goedkoper kan en beter . Diesel op de zuigers , nacht laten staan, diesel door de olie en een half uurtje laten lopen. Olie er uit, goedkope olie er in om de rest er uit te krijgen waarna olie en filter vervangen.
     
  16. Ik heb vandaag voor de ST 3x Forte Motor Flush (1 flesje per 2 liter motorinhoud) en 1x Forte Top & Treatment besteld en zodra het binnen is ga ik er gelijk aan beginnen.

    Ik hou jullie op de hoogte met hopelijk wat realistisch foto materiaal:)

    To be continued...
     
  17. Je zou eigenlijk een endoscoop moeten gebruiken voor en na. Ben zeer benieuwd .
    Ik geloof er niet in dat echt aankoeksel van de schraapveren welk echt keihard is en het aan koeksel in de carterpan gaat oplossen.
     
  18. #20 JeffreyP, 20 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 dec 2015
    Om hier ook even verder op in te haken, en zoals je kunnen zien in de 'shoutbox' heb ik daar ook het één en ander gezegd.

    Bij mijn vorige auto heb ik vóór de tuning het inlaat traject laten reinigen door middel van 'walnut blasting'. Hierbij is toen mijn inlaatspruitstuk verwijderd en werd de mtoro met de hand gedraaid zodat beide kleppen gesloten waren zodat telkens 1 cilinder afgesloten werd. Daarna werd er met walnoot granulaat gestraald op de kleppen zodat alle vervuiling erop weg was. Bij mij werden dus alleen de bovenzijde van de kleppen gereinigd, niet het inwendige deel van het blok.

    Conclusie

    Schoon inlaat traject, betere stationairloop en vermogenswinst (icm tuning). De specialist en tuner @ JD-Engineering vermelde dat dit zo'n 10-20PK opleverde op mijn 2.0 TFSI.

    Heb er helaas geen foto's o.i.d. van maar wel mijn ervaring. En nu komt natuurlijk de aap uit de mouw. Is dit ook een optie voor mijn 2.5T Duratec motor of zou chemisch reinigen al volstaan bij de dealer? Of zou iets wat Nick gekocht heeft ook gewoon helpen!?:)
     

Deel Deze Pagina