1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Inhouden focus 2002 TDCI

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ferri, 3 jan 2008.

  1. probleem voorlopig opgelost.
    Heb ff een lange rit gemaakt shell v-power er in en een keer flink aan zun staart getrokken (zeer plaatselijke dichte mist voor de auto achter mij, maar ja daar had ik geen last van :lol: ) en ben nu 1 week verder zonder ook maar een hik te geven.
    Waarschijnlijk dus gewoon vuil geweest.
     
  2. dan was ie ook echt vuil! Vaker warm op zn donder geven dus!
     
  3. ben een redelijk rustige rijder, vandaar.
    Zullen we ckers 1x inde week gaan doen, doet hem goed
     
  4. Ik stook ook meestal V-Power, als ik er een normale diesel ingooi, merk ik het meteen, hij loopt minder mooi, en is een stuk trager.
    Lekker schoonblazen kan voor een diesel zeker geen kwaad, maar doe sit wel met een motor die lekker op temperatuur is, je hebt dan immers een optimale verbranding. Enneh........Ik ros 'm ook af en toe lekker door in z'n 2 hoor, zijn de mensen achter me niet blij mee...Who cares !!!! :evil:
     
  5. Had ik gister nog maar dan in zijn 3. Er was een ongeluk gebeurt op een kruising en de politie kwam er aan. Ik wilde dus weg en geef een dod gas :sturen: tot 4500 toeren. Het leek net of ik 180 in zijn 5 zat. De anderen politie auto die van de anderen kant kwam waperde nog even met zijn handjes. :haha: Maar roken doet zij even meer niet en trekt weer vlotjes op. 8)
     
  6. Ik had afgelopen vrijdag het probleem dat het boven de 130 niet meer zo vlot ging als ik gewend was. Met moeite 160 kunnen aantikken, en dan was de fut er echt uit. Nu is bij mij een paar maanden geleden de rubber slang op de ingang van de intercooler al vervangen. Daar zat toen een olielaagje op en was nog natter als je in de groeven onder het stalen harnas ging kijken. Dat is toen onder garantie vervangen, en verder heb ik er geen last meer van gehad. Tot vrijdag dus.

    Toen ik zaterdag eens ging kijken, zag ik dat die slang weer onder de olietroep zat. Heb het ding op diverse plekken ingedrukt, om te kijken of ik een scheurtje kon ontdekken, maar kon zo snel niks vinden. Sindsdien lijkt hij wel weer vlotter te zijn dan vrijdag, dus wie weet of het geholpen heeft.

    De dealer meent dat die slang best nat mag zijn, en dat dat harnas eromheen zit omdat die slang nog best kan uitzetten onder turbodruk. Ik heb eigenlijk het idee dat er wel wat met die slang aan de hand is, wat je juist pas gaat merken als je flink doortrekt, met bijbehorende turbodruk. Tot 100-120 merk je niks aan de motor, maar dan werk je nog niet met de hoogste turbodruk. Ik heb voorgesteld om dan een keer met WDS te gaan rijden.

    Volgens de dealer had er bij vermogensverlies toch een foutcode moeten zijn, maar ik dacht niet dat je die kreeg bij een klein drukverlies, maar alleen bij grotere problemen? Het is niet dat de motor vrijdag in noodloop ging.
     
  7. Ik heb ook een keer erg vermogensverlies gehad, door een defect luchtfilter. En foutmelding krijg je dan niet. Dealers vertrouwen soms te veel op foutmeldingen.
     
  8. Dat bedoel ik dus, en zei ik daar ook. Niet alles geeft een foutmelding, en soms duurt het even of moet het nog meer verslechteren voordat er een komt. En omdat die slang weer nat is van buiten, leek me dat een aardig aanknopingspunt. Ondertussen ben ik nog niet zo ver van huis geweest dat ik het heb kunnen testen boven de 130, dus wacht ik nog even af.

    Niemand dus met een TDCi die me kan vertellen wat de staat is van de slang van en vooral naar de intercooler van zijn/haar motor?
     
  9. Hoi Ldp , zoals je het beschrijft is het net hetzelfde bij mij : een vettig olielaagje op die 2 ' harmonicarubbers '. Volgens mij zijn het die rubbers die 'zweten ' , door je carterventilatie wordt er oliedamp aan je inlaatlucht toegevoegd en die damp komt door die rubbers naar buiten. Ik vind het ook raar dat rubber zo kan zweten maar het is zo. Ik heb ze er al afgehaald en samen met de intercooler gereinigd maar het olielaagje komt gewoon terug. Dus ik zou zeggen : haal ze er eens af , bekijk ze zorgvuldig aan de binnenzijde of je geen scheurtjes vind ( zeker aan die ringen ) maar als je geen scheurtjes ziet is volgens mij dat niet de oorzaak van je vermogenverlies. -greets-
     
  10. Degene aan de uitgang van de intercooler is wel droog, en altijd zo geweest sinds ik de auto heb. Zou de intercooler zelf zo vuil zijn dat alle olie van de PCV daarin blijft hangen? :lol:

    Ik ga komend weekeinde die slangen eens nader bekijken, en ook het luchtfilter en evt de intercooler.

    Hoe kun je zien/testen of het PCV systeem nog in goede conditie is?
     
  11. Hmm,dat betwijfel ik, volgens mij gaat die zwarte drab door tot aan je inlaatspruitstuk/EGR klep om in de motor verbrand te worden. Ik heb de intercooler verwijderd, goed inwendig ingespoten met een motorreiniger ( opletten dat het produkt op aluminium mag gebruikt worden) en daarna doorgespoeld met de tuinslang. Uitwendig kun je dan ook eens alle dooie vliegen en straatvuil verwijderen, scheelt toch een halve pk :) Hier wel opletten met perslucht of hogedrukreiniger, die lamellen zijn héél zacht. Hoe je die PCV test weet ik niet, mss. is het voor tuners een uitdaging die ook af te sluiten ?... ( no PCV, no EGR ! )
     
  12. Bij mij zijn de slangen ook vettig aan de buitenkant. Heb een tijd geleden da slang tussen de intercooler en de luchtinlaat eraf gehad en schoongemaakt. Moet binnenkort weer eens kijken hoe het nu is (na EGR afdichting misschien beter geworden).
     
  13. Ik heb ook zulke symptomen gehad. In turkije werd het wel eens heel erg. Met airco aan en turks diesel :P trok de auto soms helemaal niet meer op in z'n 1 en 2 kon ik de turbo niet eens meer voelen. Toen had ik hem dus daar bij ford uit laten lezen en direct zeiden ze dat mijn turbo niet goed meer was/kapot was. Ik dacht rot op, ze willen mij oplichten ofzo dus ben ik daar maar weggegaan. Maar het lag dus aan de kwaliteit van diesel (denk ik).

    Af en toe rijd de auto als een speer, sneller dan dat ik gewend ben en soms gewoon. Ik heb altijd het gevoel gehad dat mijn auto geen 115pk levert dit wil ik nogsteeds laten meten ergens in de buurt.

    De auto voel ik pas echt optrekken rond de 2500 toeren en niet bij 1900 zoals is beschreven...
    Als ik in z'n 4 ofzo vol gas geef naar 120km/h zie ik constant rook achter mij totdat ik minder gas geef (geen zwarte mist ofzo maar wel wat)...als ik in z'n 5 op 100km/h vol gas geef trekt de auto heel rustig naar 115 vanaf 115 voel ik de turbo pas echt en komt er snelheid in, na 120 trekt hij als een brandweer naar 140 of hoger (is dit normaal?)
    Bij mij was er rondom de intercooler buis ook vet/olie.

    Af en toe precies op 100km/h met de gaspedaal op een bepaalde hoogte rond 1950 2000 toeren stottert de auto totdat ik meer gas geef, dit is precies wanneer de turbo begint te draaien neem ik aan....maar dan hoort de auto niet te schokken en de tdci heeft geen turbo lag....toch?

    Auto: Focus Collection 115pk 1.8TDCI 2002
     
  14. Ook en TDCI heeft een turogat sambir, maareh even een probleempje van een andere aard.
    Toen ik vanmiddag de kap van mijn intercooler losschoefde om er een andere grill in te zetten zag ik allemaal oliedrab op en tussen de lammelen van mijn luchtkoeler zitten, duid dit op een lekke cooler, en zo ja, wat gaat een nieuwe dan ongeveer kosten ?
     
  15. @sambir: zou toch eens je EGR na (laten) kijken en de rest van het inlaatspruitstuk. Kan zijn dat de boel erg vies is.
    Dat verhaaltje van de dealer over de foutcode is onzin (wanneer leren die dealers eens wat :evil: )
     
  16. Kan de codefout ook ontstaan omdat bijvoorbeeld de egr klep vies is of niet goed werkt? En als ik besluit om de egr klep buitengebruik te stellen, heeft dit nadelige gevolgen voor mijn motor? Ik ga de draadjes nog even doornemen over de egr klep...
     
  17. lijkt erg op mijn topic over een stotterende 1.6 TDCI uit 2007

    ik kan mij gewoon niet voorstellen dat dit bij de auto hoort zoals de dealer zegt. Overigens heb ik een CVT, kan dit er mee te maken hebben? of komt dit probleem ook voor bij handgeschakelede bakken.

    mijn hik komt voor bij het rijden van een cosnstante snelheid tussen de 40 en 55 km/uur ongeveer 1200 toeren.
     
  18. @sambir: Foutcode hoeft dan niet altijd te ontstaan. Hangt ook van type motor af. Bij jouw auto kun je de EGR gewoon afdichten.
     
  19. dit probleem lijkt op at van mij al een oplossing gevonden?
     
  20. Pepper je hebt altijd wat olieachtige drag in je intercooler. is geen probleem, niets aan doen. Lijkt een beetje op dunne olie, waterige zwarte prut.. Gewoon laten gaan. Pepper heeft verder toch nergens lastvan?
     

Deel Deze Pagina