1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog verbruik mk3 1.6tdci, stappenplan

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door mr.X, 18 jan 2015.

  1. #41 McGyver, 23 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jan 2015
    Vergeet niet dat als je de egr afdicht je ook een stuk 'gratis' brandstof mist.
    Niet verbrande gassen kunnen nl. ook heel goed branden.
    [YOUTUBE]Kw7dDiYLK2Y[/YOUTUBE]
     
  2. Wat je in het filmpje ziet is dat de damp van het kaarsvet brand. Als de uitlaatgassen van een auto nog kunnen branden dan is er iets flink mis met de motor. De EGR dichtmaken levert brandstofbesparing op omdat de verbranding beter is. Met de EGR dicht produceert een diesel veel minder roet (roet = diesel die niet goed verbrand is).
     
  3. #43 McGyver, 23 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jan 2015
    Alle brandgassen willen bij de juiste temperatuur ontbranden. Ooit van een flashover gehoord?
     
  4. Brandgassen komen vrij uit brandbaar materiaal dat niet optimaal verbrand. In een automotor is het juist wel de bedoeling dat de brandstof optimaal verbrand. Vandaar mijn opmerking dat er iets flink mis met de motor is als de uitlaatgassen (nog) brandbaar zijn.
     
  5. En omdat dat niet geheel gebeurt gaan de uitlaat gassen nogmaals de motor in om verder te verbranden.
     
  6. Met name om de NOX uitstoot te verlagen.

    Ik heb diverse auto's gehad waarvan de EGR is afgedopt of weggeschreven, ze knapten er allemaal van op... qua rijden dan.

    Het effect op het verbruik is me nooit opgevallen ( dus niet noemenswaardig denk ik)
     
  7. De functie van de egr bij een diesel is de verbrandingstemperatuur verlagen om zo de chemische reactie tussen zuurstof (O2) en stikstof (N2) wat leidt tot stikstofdioxide (NOx) te beperken. Het lijkt mij dan ook niet aannemelijk dat de uitlaatgassen als nog verbranden.
     
  8. Voor een ontbranding heb je 3 dingen nodig; temperatuur, brandstof en zuurstof. Als het goed is, dan is alle brandstof (dieselnevel) verbruikt bij het verlaten van de verbrandingskamer. Bij het opnieuw toevoegen aan het brandstofmengsel kan dit niet opeens opnieuw weer verbranden. Een flashover is exact wat gebeurd als de 3 ingrediƫnten bij elkaar komen, maar in dat geval zijn er allerlei stoffen in de lucht gekomen die veelal door hitte ontrokken zijn aan de materialen in die ruimte :)
     
  9. Nee, een EGR is om het zuurstofgehalte in de cylinder te verlagen zodat de verbranding koeler verloopt. Dit verlaagt het NOx gehalte in de uitlaatgassen.
     
  10. :oops: Oeps!
    Klopt helemaal, had ik het verkeerd begrepen!
     
  11. Hoe zijn deze auto's dan door de APK gekomen?
     
  12. Dit wil ik je met een diesel wel eens zien doen :mrgreen:
     
  13. Verbruik update,
    Snelweg doet hij het nog niet super,
    100km/h: 5l/100km
    120km/h: 5,8l/100km
    130km/h: 6,5l/100km

    Staat nu bij de dealer voor nieuwe software. Fingers crossed
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. Mensen, ten eerste, excuses voor de late reactie.
    Drukke tijd achter de rug.
    Papa geworden, 2e auto de deur uit, nieuwe zoeken, enz...

    Maar on topic,
    De software update was niet eenvoudig, gekozen voor een kleine Ford dealer (de enorm grote hier in de buurt wou geen update doen).
    Goede uitleg gekregen, er is niet te zien wat er anders is aan de nieuwe software.
    Belletje gehad laat in de middag, ging niet lukken. Te veel software binnen te halen.
    2e dag ging het lukken.
    Merkte dat hij nog wat traag was, alles even ingeleerd meest worden. Maar na langere tijd, trekkracht weer terug. En, veel mooier lopen! Minder schokken, veel vloeiender.
    Het extra gas geven bij weg rijden uit stilstand wat hij uit zichzelf doet, is veel minder. Daardoor soepeler.
    Ook bij overschakelen blijft toerental even hangen, waar je bij de volgende versnelling op uit komt, en dat doet hij veel minder lang. Dus echt een verademing.
    Verbruik? Blijkt op lange termijn ook nog eens beter te zijn, duurde wel even.
    Bij 120km/h soms onder de 5l/100km

    Dus, een aanrader!
    Bedankt voor de tip.
     

Deel Deze Pagina