1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog verbruik mk3 1.6tdci, stappenplan

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door mr.X, 18 jan 2015.

  1. Zoals sommigen misschien hebben gelezen in mijn voorstel topic, bij met de dikke focus.
    Maar, ik ben niet snel tevreden.
    Een 1.6 tdci 115pk met 140k kilometers.
    Onderhoud volgens lease schema.

    Het verbruik is vanaf begin niet naar wens.
    Ik ben bezig met het zoeken naar oplossingen. En zal het stappenplan uitleggen. Wellicht heeft iemand er aan, of kan mij nog tips geven.

    Het slachtoffer, bij de bp.
    Eerst ultimate tanken
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. #2 mr.X, 18 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jan 2015
    Nog even vergeten,
    Verbruik ligt bij 120km/h op 6 tot 7l/100km
    Altijd cruise control, redelijke afstanden

    Nog even topsnelheid geprobeerd, om te kijken of alles ok is. Maar helaas, 180km/h gaf de naald aan, in z'n 5 lag die 5km/h hoger.

    Even los rijden dus
     
  3. ik heb ook een MK3 115 pk tdci en rijd ook ongeveer 1 op 16.

    Ook van 2012 en nu zo'n 132 d km op de klok. En ik rij ook nog redelijk veel provinciale wegen en op de snelweg gewoon toegestane snelheid. :nocheer:

    Haast ben ik met deze auto al afgeleerd ( nodigt niet uit )

    Ik had deze auto ook veel zuiniger verwacht maar helaas.

    Mijn vorige auto (A3 Sportback 2.0 TDI) was VEEEEEL sneller en liep makkelijk 1 op 18 en door het opzwepende karakter reed ik daar ook veel vlotter en harder mee.
     
  4. A3 -> Focus
    Tja, dat ook een andere prijscategorie en dat voel je (en hoor je)
     
  5. #5 Marco Morello, 19 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jan 2015
    Zo geweldig is de A3 nou ook weer niet. Zeker niet t.o.v. de Focus III.
    Dat de 2.0 TDI harder loopt, dat geloof ik wel.

    [MENTION=15723]mr.X[/MENTION]; ik zie dat je grote wielen eronder hebt zitten. Dit komt het verbruik echt niet ten goede. Minder verbruik, kleinere wielen plaatsen.
     
  6. de 2.0 tdi motor is nou niet bepaald een moderne motor, die komt nog uit de tijd dat het nog 'snel' mocht zijn.
    je huidige 1.6 is er een die door de milieu-lobby gecastreerd is.
    Sowieso is het geen eerlijk vergelijk een 2.0 tegenover een 1.6 ...
     
  7. Afhankelijk van welke 2.0tdi. Die in de huidige A3 is iig common rail.
     
  8. Maar in de basis nog steeds een fossiel
     
  9. #9 kolere, 19 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jan 2015
    Sowieso klopt de vergelijking niet. Als iemand stelt rustig te rijden, omdat de motor niet aanzet tot doorrijden en dan alsnog 1 op 16 rijdt dan is er gewoon iets wat niet klopt. Als rustige rijder moet je makkelijk 1 op 20 halen, met deze auto en motor. Op Spritmonitor waar de snelle en rustige rijders staan is het gemiddelde 1 op 17,6. Van jouw vorige Audi na 2011? 1 op 17,2.
     
  10. Ja de wielen (18") ben ik mee van bewust, dat het scheelt. Maar lijkt me nog steeds dat bij lange snelweg ritten het verbruik boven de 1 op 20 mag zitten.

    Maar zal even verder gaan, wat het stappenplan betreft.
    Een toevoeging,
    In dit geval startron diesel treatment.
    Eerste 2 tank beurten flinke dosis. En wat vlot rijden, vaak volgas en wat later schakelen.

    Maar,
    Echt verschil bracht het niet.
    Misschien op langere termijn.
    Volgende plan!
     
  11. Sssst niet te hard roepen.... Voorsprong door techniek, toch? :grin:
     
  12. Als je dan niet harder dan 110km/h rijdt, niet hard waait en niet heel hard regent moet dat makkelijk lukken ja.
     
  13. FF een stuk gekopieerd uit een ander topic van jou:

    Stad kilometers is echt killing voor het verbruik, zeker met koud weer. Vaak gaan dan de voor en achteruitverwarming aan, kachel vol open liefst met een blower die het eerste stuk vol aan staat, misschien nog stoelverwarming erbij. En dan ook nog het meer remmen en optrekken. Dan stijgt het verbruik behoorlijk.
     
  14. Da's waar.
    Maar, tijdens het stad verkeer daalt juist het gemiddelde verbruik. Staat nu gemiddeld op 5,5/100km.

    Boven de 100km/h gaat het verbruik snel omhoog.
     
  15. Ik had nog een pre facelift a3 van 2008 met een oude pompverstuiver 140pk zonder roetfilter :cheer:

    A3 is een overgewaardeerde auto, zeker qua onderstel, wegligging en (geen) comfort. Dat doet Ford echt veel beter.

    Maar motorisch:

    De oude TDI knikkerde welliswaar als een tractor bij een koude start en 1 liter olie op 7.000km was heel normaal... Maar als dat ding warm was gaf die een een sportieve brom en een flinke duw in de rug... Zeker nadat ik de EGR had laten afdoppen en de motor goed schoon was liep die als een zonnetje.

    Veel plezier van gehad die auto.

    Van 90.000 km tot 160.000 km alleen regulier onderhoud en banden vervangen. Ik had de auto wat opgewaardeerd met leuke spullen en heb deze goed kunnen verkopen via marktplaats. Dus heb er 2.5 jaar met plezier in gereden tegen lage kosten en geringe afschrijving..

    Dat gaat met de Focus niet lukken. :nocheer:

    Conclusie: koop nooit een auto met minder vermogen als je vorige.... :thumbs:
     
  16. #16 mr.X, 20 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jan 2015
    Haha, dat heb ik al meerdere keren gedaan, iets kopen met minder vermogen...
    2 jaar geleden nog een 170pk jtd, lekkere punch, 230 echte km's. Maar alles went.
    Daarna mito met 120pk jtd, stapje terug. Nu de 115pk focus. Even wennen, maar al met al voldoende. Verbruik gaat nu meer meetellen. En ooit nog eens chippen. Maar snelweg op, cruisecontrol er op. Of het is stad verkeer, dan heb je ook niets aan een berg vermogen.
    Als het echt hard moet pak ik de 335pk wrx (maar wel het niet hebben over dat verbruik...)
     
  17. Maar, weer een stap verder...
    Vorige week k&n gemonteerd. Verse olie.
    Origineel luchtfilter zat er wat in gepropt, dus ook wat vette luchtmassameter. Die met het juiste middel gereinigd.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. Ben benieuwd of het wat doet.

    Ik ga binnenkort van 215-50-17 winterbanden ook naar 235-40-18 ( st velgen ) dus zal het verbruik nog wel wat verder stijgen.

    Chippen overweeg ik ook maar nog maar eens in verdiepen. Beste keuze lijkt me RICA maar is vrij duur...
     
  19. #19 mr.X, 20 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jan 2015
    Dus jij rijdt met hetzelfde verbruik als mij met 215/50 17?[emoji15]

    Als ik ga chippen wel ik eerst dat ik zeker weet dat alles motorisch voor elkaar is. Langzaam aan voelt hij ook wat vlotter. Heb nog wat dingen om te controleren, of alles ok is.
     
  20. Ik zal weer een tipje van de sluier op oplichten,
    Het schoonmaken van de luchtmassameter deed niets met het verbruik, alleen iets vlotter.

    Drastische stap, inlaat cleanen.
    Da's redelijk sleutelen. [emoji16]
    Gedeelte onder de motorkap, maar ook vanonder de auto.
    Uiteindelijk de kunststof inlaat los, en metalen egr pijp. Laagje roet van een paar millimeter.
    Schoonmaken was geen hele simpele klus, vieze bende.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina