1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog verbruik mk3 1.6tdci, stappenplan

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door mr.X, 18 jan 2015.

  1. Ik zou mijn geld zetten op de EGR dichtmaken en het roetfilter verwijderen (en weg laten schrijven). Daar wordt je verbruik ook lager van.
     
  2. Is de software up-to-date? Roetfilter wegschrijven bij een cDPF?
     
  3. Laatst nog met dealer gebeld, software update doen ze alleen bij problemen, dus er zal vast wel een andere versie zijn. Maar volgens chef werkplaats kan dit niet het verbruik beïnvloeden.

    Roetfilter wil ik er ooit nog eens uit hebben, maar is best werk, en mee nu nog te duur.
     
  4. #24 mr.X, 20 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jan 2015
    Heb na het monteren van de schone inlaat nog met een reiniger de rest schoon gemaakt, met lopende motor.
    Was even schrikken, blokje hout heeft een aantal keer op hol slaan voorkomen. Hij loop prima op dat spul.
    Ingespoten net voor de turbo.
    Maar alles schoon en fris.

    Resultaat,
    Wat fijner oppakken van de motor, bij last wisselingen.
     
  5. EGR heb je die zelf dicht gemaakt of laten doen en zo ja waar ?
     
  6. Bedoel je daar mee dat het een rare stap zou zijn omdat dit een onderhoudsvrije roetfilter is ?

    Ik hoorde laatste iemand die Forte DPF cleaner adviseerde. Kan dat kwaad bij deze roetfilters ?
     
  7. Kan geen kwaad, maar heeft ook geen zin.
     
  8. Mijn beste verbruik scoor ik op drukke snelwegen waar snelheidslimieten gelden van 100km/uur of minder. Dan duik ik onder de 5.0l. Maar op een lege snelweg 120 of 130 rijden duwd verbruik richting 6 liter. Wanneer jij in een wat rustiger/leger deel van het land woont en veel op de snelweg rijdt is een verbruik van 5.5 liter (was gedaald toch?) bepaald niet zorgwekkend.
    Edit:op 205 bandjes. Die zetten ze niet voor niets op de econetic versies.
     
  9. Herkenbare velgen heb je op je :focus3: ;)

    Nu zo'n beetje alles gedaan wat je kunt doen?
     
  10. Oja? Mooi hè[emoji4]
     
  11. Ik zal weer even verder gaan,
    De egr software matig dicht laten zetten.
    De egr zelf goed gereinigd en gecontroleerd, sluit goed af.

    Bij unlimited tuning afspraak gemaakt.
    Kon snel terecht.
    Maar zat niet helemaal mee. Via obd ging niet, dus ecu uitbouwen, zit lekker achter de linker wiel kast. Ecu open breken en solderen maar. Maar aangezien ik de eerste was duurde het langer, maar uiteindelijk kon hij terug gebouwd worden.
    Belangrijk was nog even dat de stekker van de egr los MOET, want hij ging in noodloop.
    De egr is niet alleen uitgeschakeld, maar volledig weg geschreven. Dus zit helemaal verwijderd kunnen worden.
    Nou, resultaat,
    Loopt nog iets smeuïger, vloeiender.
    En een fijn idee dat hij schoon blijft. Start stop doet hij niet meer, mag er nog even mee terug, maar ben absoluut geen fan van start stop systeem. Dus laat hem denk ik voorlopig zo.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. #32 mr.X, 21 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 jan 2015
    Verbruik,
    Ik rij laatste weken veel stad verkeer, met een paar 80km stukken. Gemiddelde is naar 5,4/100km gegaan. En de keren dat ik optrek doe ik niet zuinig aan.
    Maar het ging mij vooral om snelweg verbruik, dat moet ik nog testen.
    Verbruik wat ik tot nu toe weet:
    50km/h: 3/100km
    80km/h: 4/100km

    Lijkt beter te worden. Nu hopen op een mooi resultaat bij 120km/h! [emoji4]

    Ook nog even kijken of topsnelheid al iets hoger ligt, niet dat ik het belangrijk vindt, maar dan weet ik of het inmiddels allemaal klopt.

    Laatste wat ik nog uit wil sluiten is checken van de turbo druk, of hij er aan komt, of er een kleine lek is.
    Maar dat moet ik nog doen.
     
  13. De egr doet in theorie niets voor je verbruik, sterker nog.... het kan zelfs averechts werken als je hem afsluit.
    Als de motor egr draait in deellast, dan hoeft er niet zo veel brandstof bij.
    En bij koud weer zal de motor langzamer opwarmen, waardoor je ook weer meer brandstof verbruikt.

    Ik denk dat je het effect van een (eco)tuning merkt.
     
  14. ECHT WEL!!! :mrgreen:

    A3 ALTIJD > Focus :baeh:
     
  15. Ik zat al te wachten totdat de AUDI fanboy van dit forum zich zou melden.... Duurde nog lang. :middelvingers:

    Ohja:

     
  16. #36 mr.X, 22 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jan 2015
    Deels met je eens.
    Die temperatuur klopt wel, de egr koeler heeft niets meer te koelen. Inlaat lucht zal ook koeler blijven (belangrijk voordeel)
    Maar zonder egr loopt de motor efficiënter, krijgt verse lucht binnen, ipv al reeds verbrand mengsel. Vandaar dat oppakken beter verloopt.
    Theoretisch zal hij niet meteen zuiniger worden, maar de inlaat zal niet meer vervuilen, waardoor het verbruik niet slechter wordt, door een vernauwing.
    Bij andere auto's had ik wel meer onverklaarbare veranderingen na het sluiten van de egr.

    De verdere elektronica is onveranderd, dus geen (eco) tuning (voorlopig).
     
  17. Afgezien of je wel of geen voorstander bent van vuile uitlaatlucht in je motor:

    Als je de egr afsluit, dan betekent dat dat je in deellast en warm-stationair geen egr meer hebt. Want bij vollast en de eerste koude meters is de klep sowieso dicht (mits hij nog correct functioneert).

    Omdat die klep in deellast dicht is, zal hij meer verse lucht aanzuigen via het luchtfilter en ziet de luchtmassameter die extra lucht ook.
    Het is maar net aan de software om te beslissen wat hij dan met de inspuiting doet.
    Dat hij directer reageert op het pedaal (en dus beter oppakt) is wel verklaarbaar, omdat de ecu de hogere maf waarden ziet.
    Maar dit betekent dus ook dat er meer brandstof in gaat op dat moment.

    hoe de auto in de praktijk reageert is afhankelijk van de ecu en de software , maar zeker niet vooraf voorspelbaar.
     
  18. 1 op 16 bij rustig verbruik op de snelweg vind ik persoonlijk wat hoog, dat haalde ik ook met mijn 2.2 TDCI bij normaal tot stevig doorrijden.
    Die duw in de rug van een TDI komt mij bekend voor, alleen had ik nog een redelijk betrouwbare 1.9 TDI en niet de eerste lichting 2.0 TDI (wat een rotzooi was dat). Wat mij wel tegenviel waren de pompverstuivers. Ik dacht dat die bij de mondeo snel naar de klote waren, alleen bij de TDI moesten ze nog vaker vervangen worden :nocheer:
     
  19. iets meer verbruiks gegevens:
    100 km/h: 5l/100km
    120 km/h: 5,8l/100km
    130km/h: 6,3l/100km

    hogere snelheid tikt het wel aan.
    dit was met wind in de rug trouwens.

    Wat doet bij jullie het verbruik tijdens regenereren? Is mij namelijk niet eerder opgevallen dat hij aan het regenereren is geslagen. Bij mijn eerdere JTD's dook hij onder de 1 op 10.

    Ik ga trouwens nog wel de software door de dealer laten updaten, mits software van de EGR zo blijft als nu.
     
  20. De EGR is bij jou nu weggeprogrammeerd uit de PCM software. Wanneer de software van de PCM wordt geupdate wordt deze (door de tuner) aangepaste software vervangen door de nieuwere originele software. Hierna zal de EGR dus weer gewoon actief zijn.

    Als je de PCM software had willen laten updaten had je dit moeten doen voor dat je de EGR liet wegprogrammeren. Wanneer je dit nu alsnog wil doen zal de EGR daarna in de nieuwe software opnieuw weggeprogrammeerd moeten worden.
     

Deel Deze Pagina