1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Grotere carter 1.6TDCI +0.8L

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jking140, 4 nov 2011.

  1. Nadat ik in een bericht van Godtoh gelezen heb, dat voor de 1.6TDCI ergens een grotere carter zou beschikbaar zijn, heb ik dit wat verder uitgezocht.
    Ik heb nl eens contact opgenomen met C&E Turbochargers, en die wist mij te vertellen dat deze leverbaar zijn bij Peugeot.
    Ik heb dan maar eens contact opgenomen met een redelijk grote Peugeot dealer hier in de buurt(in België) en die viel uit de lucht.
    Die heeft dan een mailtje gestuurd naar de technische dienst in het hoofdbureau, die zeiden dat hier nog geen sprake van was.

    Mijn vermoedens zijn dus dat deze enkel leverbaar zijn in Nederland.
    Zou iemand eens contact kunnen opnemen met een Peugeot Dealer bij jou in buurt?

    Grtz
     
  2. Owkay zal ik eens doen bedankt!
     
  3. Kijk aan, waar een audiforum al niet goed voor is. Daar komt deze info namelijk vandaan ;)
     
  4. toch nog even het beloofde informatie

    carter zit alleen op de expert tepee
    op de partner en bipper zit normaal carter

    carter bestaat dan uit een tussencarter en daaronder nog een carter
    verder verschillende boutjes en moertjes
    aftaplug en ring blijft denk ik gelijk maar nummers zijn
    0301p5 carter
    0301p6 carter
    031129 aftapplug
    031340 pakking aftapplug
    013316 tapeind
    693997 moer
    030713 bout
    035573 kraagbout
    bouten en moeren heb je tot 20x maal nodig
    gezamelijk licht alles op 230inc btw
    dan moet je alleen nog de vloeibare pakking hebben en ook olie + oliefilter
    dacht zelf dat 5.25 was maar 5liter kan dit ook

    heb tenminste in mijn kop zitten dat het 5.25 was maar kan ook inderdaad 5liter zijn
    echter de rede dat deze groter carter heeft was volgens mij alleen omdat er zwaarder werk werd mee gedaan
    echter veel rijden niet rond ivm meeste kiezen dan direct al voor de 2.0hdi
    een bestelwagen met een 1.6diesel is net te zwak eigenlijk

    maar dit maakt niks uit voor je olievervaningstermijn
    dit blijft 2jaar of 20.000km
    beste blijft 15.000km en met deze carter kun je wel extra km rijden maar interval blijft gelijk

    of bij de expert de uitlaat iets is gewijzigd om de grotere carter kwijt te kunnen durf ik zo niet te zeggen
    of je veel aan hebt eerlijk te zijn nee
    dit ivm je interval om te vervangen gelijk blijft als je behoud van alle andere componenten wilt
    alleen als je een lichte motor in een zware trekauto hebt zitten is het raadzaam om grotere carter te hebben

    ik moet zelf ff een chassisnummer van een expert met groot carter hebben dan kan ik zien wat de interval termijn is en hoeveel olie exact erin gaat volgens peugeot


    prijzen en nummers die zijn gemeld zullen kunnen kloppen
    echter je moet niet deze onderdeelnummers zo bestellen beste is om chassisnummer van een expert met vergoort carter te pakken zodat je de juiste nummers hebt en ook direct weet wat de prijzen zijn ivm dit kan wisselen
     
  5. Ik kan mij voorstellen dat een grotere carterbak wel het mogelijke smerings probleem van de turbo op kan lossen. Om smerings problemen van de turbo te voorkomen deed mijn Ford garage er bij mijn forcus altijd te veel olie in, dit kan echter ook voor oliedruk problemen zorgen.

    |Maar past een grotere carterbak wel icm de focus?
     
  6. Het lijkt mij handiger om de olie wat vaker te ververen.
    Vraag me af of het past, omdat de pijp van de katalysator er vlak onderdoor loopt.

    Wel adviseer ik iedereen om bij het vervangen van het roetfilter meteen de banjobout van de turboleiding mee te nemen, gezien daar een gewijzigd type voor is gekomen
     
  7. Bedankt voor de info trucker0werner!
    kzal het gewoon zo laten.
    Ik vervang sowieso om de 10k de olie.
    Wat zou er eigenlijk nog allemaal kunnen gedaan worden om de motor zo fris mogelijk te houden, of is dit voldoende?
     
  8. Die banjobout, maar je hebt misschien al wel de nieuwere versie.
     
  9. Wanneer is er een nieuwe banjo bout gekomen?
    Ik rij een 1.6 tdci 90 pk uit 2006.

    Erik.
     
  10. #11 Godtoh, 9 nov 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 nov 2011
  11. Sinds een paar maanden is die banjobout er pas volgens mij
     
  12. de carter is geen probleem met de uitlaat
    hij is alleen breder en heeft geen ronde zijkant waardoor net iets meer inpast

    officieel heb je dan ook andere peilstok enige verschil is de kleur
    dit om je aan te herinderen van boven dat er meer in moet

    banjobout moet je gewoon laten zitten en op tijd bij warme motor de olie aftappen en verversen
    als turbo kapot gaat dan moet je toch bij de banjobout zijn en dan dit pas doen
    of als je daar olielekkage krijgt
    nu is het niet rendabel om speciaal daarvoor de komplete uitlaat onderuit te halen
    om er bij te komen moeten alle hitteschilden weg
    peugeot 407 is het niet zo erg
    maar 207 heb je zo weinig ruimte dat dan de radiateur naar voren halen om bij te komen
    dit moet je dus dan bij tellen bij de tijd
    dus meer dan halve dag werk cq dag werk
     
  13. Maar we rijden hier focus (ford) en geen 407 en 207. Misschien dat er bij de focus wel redelijk bij te komen is...
     
  14. Inderdaad, ik heb in 1,5 uur die kat erondervandaan, en de b-bout vervangen en alles teruggeplaatst.

    Zeg ook niet dat iedereen dat moet gaan doen, alleen veel mensen rijden met een roetfilter, en deze moet er om de 120.000 toch onder vandaan. Dus dan zou ik hem altijd meepakken.
     
  15. Of te wel bij de Focus kan er gewoon over nagedacht worden en zou het rendabel kunnen zijn. Want het werk is minder dan bij Peugeot (Franse slag he :P).
     
  16. dan heb je voldoende ruimte om hem snel en makkelijk onder uit te halen

    verder 120.000km en dan kat onderuit ??

    peugeot schrijft 240.000km dan roetfilter vv en eerder komt hij eigenlijk alleen als hij in de weg zit onderuit

    additief vullen is om de 120.000km


    maar ja dan is ook nog dat peugeot 240.000km of 10jaar voor de d-riem en zwaardere omstandigheden 180.000km of 8jaar
    ford doet 160.000km ?? of heb ik het verkeerd onthouden
    verschillen blijven zelf met citroen is en kan verschilllen

    ps tip d-riem kan bijgeluid vertonen
    dit ivm roest op de tandwielen hierdoor een knarsend geluid hoorbaar
    bruine d-riem en enige optie is vv van de d-riem
     
  17. Dus nu wel groter carter steken of niet?

    Bedankt!
     
  18. Nee, gewoon eerder verversen komt op hetzelfde neer in mijn ogen
     
  19. Doe ik zoiezo al :)

    Maar zou misschien vroegtijdig begeven van turbo tegengaan
     

Deel Deze Pagina