een auto is een auto... zoveel extra kennis heeft een dealer niet nodig, je betaald voor de naam.. dealer ben je alleen toe verplicht zolang je garantie hebt, dan heel hard weghollen vriend van mij is monteur: zojuist APK (2 Fulda Carat Progresso zomerbanden + remleidingen ontroesten en tectileren) + grote beurt (kroon oil*, ALLE filters, nieuwe bougies etc.) €475,- *en dan krijg ik het restant van de 5 liter olie wel gewoon mee zodat ik nog es een keer kan bijvullen tussendoor blijft een hoop geld maar wel een stukje goedkoper dan de dealer .. bij de APK worden trouwens ook ongeveer dezelfde punten gecheckt als bij grote beurt, zelf kun je de vloeistoffen wel checken.. blijft alleen olie verversen scharnieren/sloten smeren en filters vervangen over. dus kan het beste combineren met elkaar : "ik wil een apk, vloeistoffen&olie verversen en scharnieren/sloten smeren" als je het zo brengt kan het volgens mij bij de dealer zelf ook al 100,- goedkoper lol
Ik denk dat je die vergelijking per dealer / universeel moet maken. Mijn ervaring met bijvoorbeeld een bosch car service is dat de eigenaar vaak ook achter de receptie zit en veel meer klant gericht is dan bijvoorbeeld een grote dealer organisatie.