1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Grote beurt: Ford dealer of lokale bovag garage?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door IL76, 17 jan 2009.

  1. Ik heb mijn Focus nu 2 jaar, een 1999 "first edition", 1.6 benzine. Ik heb hem gekocht bij een lokale garage met alle checks en beurten al uitgevoerd. Vorige jaar alleen een APK gedaan met een nieuwe distributieriem (bij 153000km), verder niets.

    Nu beginnen de irritaties van slijtages zich op de stapelen en wil hem in februari een grote beurt geven. Gaat me waarschijnlijk een rib uit m'n lijf kosten, maar ja, een andere auto kopen kost nog veel meer en hij rijdt nog heerlijk verder.

    Ik vraag me alleen af of ik voor de grote beurt niet beter naar de Ford dealer kan gaan (van Kalmthout in Hoofddorp), of dat ik toch gewoon weer naar mijn "mannetje" moet gaan.

    De issues die ik heb:
    - elektronica gedraagt zich vreemd. Airbag lampje gaat aan als het vochtig/koud is, deuren gaan ineens allemaal open een paar minuten nadat ik de bestuurdersdeur geopend heb, verschillende dashboard lampjes soms aan, soms uit...
    - Piepende achter remmen
    - rammelende geluiden in voorwielophanging bij hobbelige wegen/snelheidsdrempels (schokdempers of stabilisator of iets anders?)
    - Olielekkage stuurbekrachtiging
    - CD6000 radio: FM doet het niet.

    Ik neem aan dat de Ford dealer meer verstand heeft van de electronica e.d., maar waarschijnlijk is hij ook veel duurder met duurdere onderdelen.
    Wat adviseren jullie? Dealer of merkloze bovag garage?

    Alvast bedankt!
    Ed
     
  2. TJA, aan de ene kant natuurlijk de Ford garage omdat die de benodigde en juiste apperatuur hebben om hem goed uit te lezen.
    Aan de andere kant kan een onafhankelijke garage vaak goedkoper werken.
    M|aar aangezien jij problemen heb met je elektronica en je hem een grote beurt ga geven raad ik je toch de Ford dealer aan.
    Kan die meteen een roestcheck doen :wink: voor de roest garantie
    Is waarschijnlijk de laatste keer dat het onder garantie valt.
     
  3. De Ford dealer is niet per se duurder. Ik heb altijd goede ervaringen met mijn Ford dealer (Almere). Ik zou niet naar een niet-Ford garage gaan. En Bovag heb je overigens helemaal niks aan...
     
  4. Ik vind persoonlijk dat een Ford garage nog altijd de beste keuze is, maar dat is dan persoonlijk

    En ik zorg er altijd voor dat de stempels altijd keurig gezet zijn in boekje
     
  5. Bedankt voor jullie antwoorden. Keuze is gemaakt: Ik probeer de Ford garage... :)

    Ed
     
  6. Met mijn vorige Focus (voor mijn verhuizing) was ik ook klant van Van Kalmthout in Hoofddorp.

    Altijd keurig geholpen, maar heb nooit echt een beroep op hen hoeven doen, behalve dan 1 maal een nieuwe startmotor bij mijn toen een half jaar oude Focus.

    Alleen mijn laatste beurt daar was minder. Op de rekening waren beide ruitenwissers vervangen, maar toen ik in de regen reed had ik strepen aan 1 kant. Ik ben toen terug gegaan en heb gevraagd of men soms maar 1 ruitenwisser had vervangen. Nee, dat deden ze altijd per twee. Volgens de man bij de receptie kwamen de strepen door zand/krassen op de voorruit.
    Op mijn opmerking dat ik geen strepen had bij de andere ruitenwisser is hij toch maar even mee naar buiten gelopen.
    De andere ruitenwisser bleek dus mooi niet vervangen. Ze hebben een nieuwe erop gedaan en toen waren de strepen weg.

    Ook ontdekte ik even later een drietal diepe krasjes op mijn motorkap thv het ruitewisserscharnierpunt.
    Zoals gezegd ontdekte ik het pas later, maar weet vrijwel zeker dat deze ook bij de beurt veroorzaakt moeten zijn omdat ik ze zeker niet had voor de beurt en omdat het een onlogische plek is voor krassen.

    Ook moest ik een nieuwe parafan betalen (het plastic onderdeel onder de voorruit) omdat deze scheurtjes had. Later sprak ik iemand van Carglass. Deze vertelde mij dat ze deze parafan waarschijnlijk zelf hebben stuk getrokken bij het vervangen van het interieurfilter.

    Een hoop vermoedens, weinig bewijzen maar al met al had ik toch een beetje een vieze smaak in mijn mond.
    Zoals gezegd ben ik buiten deze gevallen daar wel altijd netjes geholpen en naast mijn klacht zijn er misschien wel veel tevreden klanten.

    Mogelijk wordt je bij een kleine garage, waar de eigenaar ook sleutelt, meer als klant gezien en bij de grote ketens, zoals van Kalmthout, meer als een nummer.

    Ik denk dat je het gewoon moet treffen. De ene beurt kan men perfect uitvoeren terwijl men het bij de volgende beurt weer minder doet.

    Succes.
     
  7. Die parafaan vervanging ben ik het geheel niet met je eens, het is bekend dat dit door de weersinvloeden kapot gaat, dit hebben ze vervangen omdat deze op een gegeven moment niet meer op je voorruit aansluit en het regenwater zo je aanjager en interieur inloopt, als je aanjagermotor vervangen moet worden ben je duurder uit dan die paar rottige tientjes die je hebt moeten uitgeven voor je parafaan afdekking.
     
  8. @XR5Turbo: Dank je voor die link, die topic had ik nog niet gezien.

    Zag een positief bericht over Van Kalmthout in Beverwijk, da's dicht bij mijn werk. Na het lezen van Focus07's post kan ik misschien Beverwijk wel eens proberen.

    E
     
  9. Mogelijk heb je mijn bericht over Beverwijk gelezen. Ik ben daar meerdere keren geweest, maar dat was eigenlijk altijd in de showroom. Ik heb daar geen ervaring met de werkplaats, maar het personeel in de showroom vind ik erg klantvriendelijk.

    Zelf zou ik trouwens toch waarschijnlijk richting bovag garage. Ik kom eigenlijk nooit in de werkplaats van Ford dealer, helaas na herhaaldelijk negatieve ervaringen.
     
  10. terwijl er hier toch sprake was over de parafaan plaat,zou ik graag vlug eens vragen wat een parafaanplaat ongeveer kost.ik wil hier geen nieuw topic voor openen,kwestie van orde te houden.
    groetjes
     
  11. Je hoeft ook geen nieuw topic daarvoor te openen. Ik heb een topic geopend in handleiding. Focus I/II (al naar gelang) waar je Finis nr's en prijzen kan opvragen. Dat topic staat in de kinderschoenen maar kan al wel gebruikt worden :wink: Dus eventueel kan je je bericht ook daar plaatsen.
     
  12. - Airbaglampje: controleer of de stekker van je gordelspanner wel goed zit
    - Wat betreft de deuren; dat is helaas een Focus kwaal. Wat je kunt is zelf sloten regelen via bv. de sloop en die erin prutsen. Als je nwe moet dokken dan ben je niet blij. Als je op de sloop gaat kijken, kijk dan voor een set van een Focus Fase II. Anders heeft JP misschien ook nog wel een set voor je. :wink:
    - Dashboard lampjes: Helaas wil het weleens voorkomen dat de km-teller van de Focus problemen geeft (oxidatie), je kunt het proberen met een ander tellerblok (sloop). Nieuw zijn ze niet te betalen.
    - Piepende remmen achter: Trommelremmen soms? Ook dat is een bekende kwaal bij de Focus. Met name bij koud en nat weer zeker? Niks aan doen, of de remmen een keer reinigen
    - Rammelende geluiden: Mogelijk stabi stangetje. Die kunnen weleens gaan klapperen naar een x aantal jaren en navenante kilometers. Enige remedie, vervangen.
    - Oliellekkage stuurbekrachtiging: Lekt hij bij het stuurhuis of bij de pomp? Als je niet of nauwelijks stuurbekrachtigingsvloeistof hoeft bij te vullen, dan zou ik het lekker laten zitten. De Focus lekt/ zweet weleens vaker bij de stuurbekrachtigingspomp. (Ook weer een Focus kwaal).
    - Radio: Geen FM. Dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan de radio. De 6000 staan nog weleens op Marktplaats, anders heb ik er wel een voor je te koop.

    In principe hoef je dus met bovenstaande problemen niet perse naar de dealer. Een hoop is ook zelf op te lossen.

    Een dealer hoeft niet perse duurder te zijn dan de man om de hoek. Bij de dealer heb je wel origineel spul. Wat dus altijd past.

    Succes.
     
  13. hallo,

    ik ga nooit meer naar een ford dealer !!!!!!!!!!1

    mijn vorige auto hebben ze verknoeid.

    na een ongeval werd de wagen hersteld bij de dealer, toen ik hem ging afhalen deed de radio het niet meer,was niet door hun zeiden ze, maar voor ik hem naar de dealer bracht werkte ie nog.
    ook de voorruitverwarming werkte niet meer,oorzaak stekker vergeten.
    toen de auto een half jaar later begon te stotteren hebben ze vanalles vervangen, motorsturing,bougiekabels,bougies en hij deed het nog steeds,maar wel een dure rekening.

    in de garage waar ik erna ging,een onafhankelijke fordspecialist, hij vond dadelijk het probleem,namelijk de bobine, voor 60 euro was ie gemaakt.
    na de dealer hiermee geconfronteerd te hebben reageerden ze nog niet.

    beter een goede werkman dan een prutsdealer, is een grote dealer,waarom weet ik ook niet,

    groetjes
     
  14. Ik heb diverse dealers geprobeert en ben nu al jaren bij een bepaalde Forddealer. prima garage.

    Als ik jouw problemen zo lees, dan moet je inderdaad even aan de tweedehands onderdelen. Als je alles laat vervangen door nieuw, dan kan je beter een andere focus (fase2) van rond 2002 kopen. Ben je goedkoper uit en heb je de helft van de problemen nooit weer. Wel een half jaar garantie...
     
  15. Dank voor alle reacties. Zeker de tips van Marco helpen enorm. Mocht een garage een of ander flauwekul verhaal ophangen, heb ik in ieder geval een weerwoord.

    Ik heb net de oproep van de RDW binnen voor de APK en ben na jullie reacties toch weer gaan twijfelen waar hem heen te brengen. Nijg nu weer naar mijn oude vertrouwde garage, en ik ken die gasten een beetje. Hebben misschien minder verstand van Ford electronica, maar dat is niet het belangrijkste probleem.

    Als ik alle issues op een rijtje legt, hoeft inderdaad niet alles gerepareerd te worden. Een beetje afwegen wat nou belangrijk is en wat niet... Die rammelende stabilisator stang (ik denk ook dat dat het probleem is) is echt irritant, ik ben blij als dat verholpen wordt. De rest is bijzaak, zeker als het vervangen zoveel kost (ik had geen idee). Het is inderdaad zo dat de meeste problemen voorkomen bij koud/vochtig weer. Als de auto warm gelopen is en je start even opnieuw (bij een rood stoplicht ofzo) gaat het airbag lampje uit. Andere lampjes beinvloeden het rijplezier toch niet. En die radio is gewoon *$^%*&. Heb nog een Sony uit een vorige auto liggen, misschien prop ik die wel in het (te grote) gat.
    De stuurbekrachtiging lekkage is een leiding denk ik. Niet de pomp. Ik vul inderdaad af en toe bij. Is goedkoper dan repareren.

    Bedankt voor de tips!
    Ed
     
  16. Ik moet binnenkort voor de APK en heb deze keer gekozen voor een
    een lokaal garagebedrijf. Ik heb sinds kort de NAK waarmee ik gratis APK heb en korting op onderdelen, accu, olie ed.
    De auto is nu 10 jaar oud en zal wel naar de dealer gaan als zich problemen voordoen die ik alleen een dealer toevertrouw.
     
  17. Vorige week heb ik een grote beurt laten doen + APK bij de lokale Bovag garage. Geen problemen behalve het vervangen van de stabilisator stangetjes voor.

    Maar... Deze week is mijn benzineverbruik merkbaar toegenomen, als ik hard rem gaat mijn stuur trillen en hoor ik achter een tik wanneer ik de rem weer los laat als ik bijna stil sta. Plus dat ik vanochtend in de file bij het langzame rollen een zacht schurend geluid hoorde, precies op het ritme van een wielomwenteling.
    Garage gebeld, chef was niet aanwezig, ze bellen me maandag terug... :(

    E
     
  18. GROTE BEURT

    Afspraak gemaakt bij de Ford Alblasserdam
    Grote Beurt incl. APK voor AUTO ouder dan 5 jaar € 166,- excl interieur filter. :lol:
     
  19. Re: GROTE BEURT

    Daar geloof ik echt niks van.
    Die prijs betaal je ongeveer voor een kleine beurt.
     

Deel Deze Pagina