1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Foutcode P246300 + P244C roetgehalte roetfilter

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Furiousz, 21 jan 2016.

  1. Helaas wel ben ik bang :(. Twee weken geleden ben ik op vakantie gegaan naar Zuid Duitsland. Na ongeveer 500km verscheen er een melding in beeld: motorstoring (kan me niet meer precies herinneren wat er stond), na een korte tankstop was het lampje weer uit. Vandaag op de terugreis na een tankstop bleef er wederom een lampje (motor symbool) branden, maar zonder begeleidende tekst. Deze heeft de hele rit naar huis gebrand. Morgen de laptop maar even weer aan de auto hangen om de foutcodes uit te lezen.
     
  2. #42 Furiousz, 18 jul 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jul 2016
    Net de laptop even aan de auto gehangen, Forscan komt met de volgende foutcode`s:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het lijkt er dus op dat dit exacte hetzelfde is als de vorige keer :nocheer:. Ik ben bang dat het weer een ritje naar de dealer wordt. Iemand dit keer een idee heeft in welke richting ze het moeten gaan zoeken? Het lijkt me toch erg sterk dat die klep die de vorige keer vervangen is nu alweer defect/verstopt is (na slechts 11.000km). Wellicht iets met de verstuivers of de EGR klep? De auto heeft 1500km geleden nog een grote beurt gehad (bij de universele garage waar ik altijd heen ga) en daarbij zijn geen defecten geconstateerd. Voor zover ze dat konden bij die garage dan...
     
  3. 11.000 is wel extreem weinig. Het kan ook nog dat het pompje voor de uitlaat-inspuiting defect is, of de brandstof leiding van de pomp naar de injector.

    Toch is de stift weer hoofdverdachte nummer 1. Ik neem aan dat hier nog onderdeel garantie op zit?
     
  4. Er zit inderdaad 1 jaar garantie op. De auto staat nu bij de dealer, ik begreep dat ze hem eerst gaan laten regenereren en daarna evt verder zoeken.

    Heel fijn al die milieu meuk op een auto..... doe mij maar m'n BMW r1200gs, daar kan ik tenminste zelf nog redelijk wat aan sleutelen:)
     
  5. Dat is leuk, alleen als een statische regeneratie lukt, wil nog niet zeggen dat de stift niet dicht zit. Bij een statische regeneratie (stilstaand, met de computer) wordt het roetfilter namelijk al aardig warm zonder extra inspuiting. Dus is het niet uitgesloten dat je later weer problemen krijgt.
     
  6. Laat ze gelijk de zekering controleren van de brandstof verdamp klep! Deze is apart afgezekerd en kan ook kapot gaan na een defecte verdamp klep.

    Succes
     
  7. Als die stuk is wordt daar volgens mij een specieke foutcode voor opgeslagen.
     
  8. Ik heb de auto net weer opgehaald. Het enige wat ze hebben gedaan is hem statisch laten regenereren. Toen was uiteraard de melding verwenen. Afgesproken dat wanneer de melding terug komt de klep/stift wederom wordt vervangen.

    Blijkbaar heb ik deze maand patent op brandende lampjes op het dashboard, vanochtend was mijn motor aan de beurt :nocheer:, gelukkig kon ik dat wel zelf snel oplossen :cool:
     
  9. #49 Furiousz, 26 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 aug 2016
    Kleine update: uiteraard kwam de storingsmelding binnen 1000km weer terug, dus heb ik afgelopen dinsdag de auto wederom naar de dealer gebracht. Ik hoorde net van mijn vriendin dat ze even gebeld had om te vragen of hij al klaar was, maar blijkbaar wil het niet echt lukken. Ze vertelde dat de dealer het over een of andere sproeier had. Morgen zelf maar even aanhoren hoe het er voor staat.

    Update 31-08-2016

    Afgelopen zaterdagochtend heb ik de auto opgehaald bij de dealer aangezien ik hem echt nodig had. Ze waren er toen nog niet achter wat er aan de hand is. Gisteren heb ik de auto weer teruggebracht naar de dealer..... Wordt dus vervolgd! Nu eerst op vakantie met de motor :)
     
  10. Wederom een update: na mijn vorige post heeft de auto nog weer een paar dagen bij de dealer gestaan. Ze hebben de klep/stift weer vervangen en de software van de auto een update gegeven. Nu na nog geen 1000km brand het lampje weer met dezelfde melding.... Ik begin er zo langzaam aan een beetje gek van te worden (en dan zeg ik het nog heeeel netjes :) )
     
  11. Ik denk dat de toevoer leiding vanaf het pompje naar de stift verstopt zit en/of het pompje niet werkt.
     
  12. #52 Furiousz, 1 okt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 okt 2016
    Maandag de dealer dan maar weer bellen om een afspraak te maken, zal hem wijzen op de toevoer en het pompje, bedankt Antig01! Ik snap dat het voor een dealer misschien ook een lastig defect is, maar na 4x meerdere dagen daar de Focus in de garage te hebben gehad had ik toch gehoopt dat ze het euvel wel een keer gevonden zouden hebben. Zou het nog verschil maken naar welke dealer ik hem breng? (dichtbij zit namelijk nog een andere....)
     
  13. Aangezien de Focus afgelopen donderdag in de noodloop ging heb ik hem die dag gelijk maar naar de dealer gebracht. Vanmiddag weer opgehaald. Er zijn nu 2 temperatuursensoren verwisseld die volgens de dealer verkeerd zaten.... De werkplaatschef vertelde dat hij dacht dat de monteurs dit vorige keer al hadden gedaan, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Volgens hem kon het niet anders dan dat dit de storing veroorzaakte. We gaan het beleven.....
     
  14. En, is het lampje nog gaan branden?
     
  15. Gelukkig niet!!
     
  16. Weet iemand welke kleur de draad van de bovenste temperatuur sensor moet hebben? Ik heb namelijk sinds kort ook de P244 foutcode en wil voordat ik met de brandstofdampenklep aan de gang ga dut even controleren. Bij mij zit blauw boven en groen onder, klopt dit?
     
  17. Zat alle ellende nu in verwisselde temperatuursensoren?
     
  18. Blijkbaar wel ja. Tot op heden geen enkele storing meer gehad gelukkig!!
     
  19. toch nog even nieuwsgierig, maar was het verholpen, mijn garage wist zeker dat de EGR klep vervangen moest worden, ik heb ze ook geattendeerd op dit draadje, Kosten, afgerond 750 euro, maar nog geen 1500 km verder brand het lampje weer met identieke melding. Die stift hebben ze daar niet vervangen, wel laten regenereren.
     
  20. Afgelopen weken een aantal meldingen gehad op mijn Ford Focus1.6 TDCi ECOnetic uit 2013 die lijken te duiden op roetproblemen. Twee vragen:

    1.) Heeft iemand nog suggesties voordat ik hem naar de dealer breng?
    2.) Heb de auto nog een paar dagen nodig... Kan ik een paar dagen achten met naar de dealer gaan?

    Hieronder de data, DTC's en mijn acties.

    18 oktober: Melding dat er Onderhoud nodig is.
    - PCM: P244C:00:EC (Catalyst temperature not high enough during regeneration, bank 1)
    - FCDIM U2100:00-2F - Initial Configuration Not Complete
    DTC's gereset

    21 oktober: Waarschuwingslampje aan, spontaan weer uit.

    10 november: Waarschuwingslampje, blijft branden.
    - PCM P2463:00-AF - Diesel Particulate Filter - Soot Accumulation
    - PCM: P244C:00:EC (Catalyst temperature not high enough during regeneration, bank 1)
    - OBDII: P2463- Diesel Particulate Filter - Soot Accumulation
    - FCDIM U2100:00-2F - Initial Configuration Not Complete
    - PDM: U0010:88-2E Medium speed CAN Bus Communication Bus - BUS OFF

    DPF Static Regeneration uitgevoerd mbv Forscan. Volgens Forscan uitgevoerd, geen errors, maar in paar minuten klaar en zonder verhoging van toerental (blieef stationair). DTC's niet gereset .


    Als ik hem naar de dealer breng zal ik hem wijzen op een mogelijk probleem met de brandstofdamp klep in de uitlaat, waardoor roetfilter volloopt.
     

Deel Deze Pagina