Focus ST met raar geluid; verholpen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door eReSke, 21 aug 2013.

  1. Geluid is niet alleen hoorbaar bij het starten maar ook zodra maar iets meer gas wordt gegeven. Soms is het zelfs zo erg dat het binnen in de auto het geluid van de 5pitter en niet originele uitlaat overstemt. Bij warme motor weliswaar minder maar nog steeds aanwezig.....
     
  2. Oei, dat klinkt wat ernstiger. Is dan misschien wat anders dan bij mij... of in een verder stadium. Ik dacht dat er ook een videootje van het geluid op dit forum stond...
     
  3. #23 Grey-ears, 22 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 aug 2013
    Klopt het geluidje is al een jaar weg. Ik hoorde het echter alleen bij het STARTEN.

    Misschien heeft "vocht" er inderdaad mee te maken.
    Tot op heden is het echter nog niet terug gekomen.

    * video van het bewuste geluidje niet meer terug kunnen vinden *

    Misschien dat het "overstemd" wordt...

    http://youtu.be/GUI2fawtvBc

    John
    Grey-ears
     
  4. Dit klinkt echt als stuurbekrachtigingspomp , geen lekke leiding??
     
  5. Bedankt weer voor het meedenken. Geluid is wel harder en scheller dan in het filmpje. Zal met de telefoon het geluid eens opnemen en dan kijken of ik het hier gepost kan krijgen...
     
  6. Volgens mij heeft de ST een elektrische pomp.
     
  7. :st: heeft inderdaad een electro-hydraulisch systeem, ik hoor het in ieder geval bij in parkeren goed(hoogzoemend electronisch motortje)
     
  8. al een geluid kunnen opnemen?
     
  9. Persoonlijk had ik al bij een garage langs geweest......
     
  10. Ben vanavond terug gekomen van vakantie en zal morgen het geluid opnemen en proberen te posten.
     
  11. #31 eReSke, 1 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 sep 2013
    Ik ben ook al bij de garage geweest, zoals je kunt lezen aan het begin van dit topic;)
    De voorlopige vlugge diagnose toen was een loszittend spruitstuk maar puur en enkel en alleen gebaseerd op soortgelijke ervaringen met een mondeo 2.5. Afspraak bij de dealer is gemaakt voor een beurt en het oplossen van het "probleem" maar omdat mijn dealer niet veel ervaring (lees: minder dan hier op het forum) met 2.5 litertjes heeft, ook eerst hier in de groep gegooid zodat ik dit mee kan nemen naar de dealer onder het motto twee weten meer dan één:dance:
     
  12. Hoop alleen dat het niet tegen je gaat werken, dan denken ze mischien ow daar heb je er weer 1 die denkt er verstand van te hebben..... hopelijk hebben de monteurs verstand van zaken meestal komt het toch wel goed! Of geef ik nu een verkeerd beeld..
     
  13. Gelukkig heb ik een hele goede verstandhouding met mijn garage waar ik inmiddels al jaren een dik tevreden klant ben. Voordeel is dat ik eigenlijk altijd dezelfde monteur heb. Uiteraard gaat t natuurlijk ook om de wijze waarop je meedenkt; in ieder geval is mijn ervaring dat meedenken als prettig wordt ervaren.
     
  14. Vanochtend vroeg even het geluid opgenomen voordat ik de auto naar de garage bracht. Het is me alleen nog niet gelukt om het filmpje te plaatsen dus als iemand t wel weet...... ben benieuwd wat de garage gaat vinden. Nogmaals dank voor alle suggesties; ik heb ze doorgegeven.
     
  15. Vanmiddag kon ik de auto weer ophalen bij de dealer en jawel...... het geluid is helemaal weg. Er bleken maar liefst 5 van de 10 bouten van het spruitstuk wat los te zitten en deze zijn aangedraaid. Tevens distributieriem en overige riemen laten vervangen dus voorlopig kan ie er weer tegenaan. Ben d'r blij mee en de vrouw ook:cheer:
     
  16. Kijk das mooi :thumbs:

    Nog bekent waarom die bouten los zijn gaan zitten (ooit eens vervangen oid) of blijft dat gissen?
     
  17. Volgens de monteur kan dit komen doordat de bouten volgens de specificatie maar met 7 Nm aangedraaid dienen te worden. Verder heeft hij geen bijzonderheden ontdekt of dat het spruitstuk eerder los is geweest. Kort geleden hebben zij ook een mondeo 2.5 met hetzelfde probleem gehad.
     
  18. mooi dat het is opgelost, en nu maar weer blazen :P
     
  19. #39 reks, 4 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 sep 2013
    Mmmm,ik ben boutenmaker van beroep en ik weet wel dat je een bout niet moet aandraaien wanneer dit al eens eerder gedaan is.
    De bout wordt altijd zwakker.
    Elke bout beschadigt in de kern/op de flank bij het indraaien. Wanneer je dit weer gaat doen,beschadigd deze nog meer en verliest kracht/rek.
    Beter gewoon nieuwe bouten gebruiken.

    Wel mooi dat de oorzaak gevonden is :thumbup:
     
  20. Belangrijkste voor ons nu om te weten is dat het geluid dus van een loszittend spruitstuk afkomstig was. Mocht het weer terug komen dan gaan we drastischer aan de slag; nieuwe pakking en bouten (en mogelijk een nieuw spruitstuk).
     

Deel Deze Pagina