Focus ST met raar geluid; verholpen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door eReSke, 21 aug 2013.

  1. #1 eReSke, 21 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 sep 2013
    Mijn vrouw rijdt in een Focus ST uit december 2005. Wanneer de auto gestart wordt met koude motor hoor je even kort een soort hoog schril gehuil/gejank. Dit is alleen wanneer de toeren even omhoog schieten en zodra de motor stationair loopt is het geluid weer weg. Ook bij wat meer gasgeven hoor je dit geluid. Dit geluid is al langer bekend; een van de vorige eigenaar heeft hier op het forum in 2011 ook al over gepost.
    Inmiddels ben ik hiermee ook bij de dealer geweest en heb door een monteur gesproken. Hij vertelde mij dat hij dat dit geluid een keer eerder heeft gehoord bij een Mondeo waar ook het 2,5 liter blok inlag. Toen bleek uiteindelijk dat de bouten waarmee het spruitstuk aan het cilinderblok gemonteerd zit, losgelopen te zijn. Na aandraaien was toen het probleem verholpen. Monteur zei ook dat deze bouten volgens het boekje maar met 7Nm aangedraaid mogen worden.
    Daarnaast vertelde hij ook nog dat als het spruitstuk toch losgehaald moeten worden omdat bijvoorbeeld de pakking niet goed meer is, het spruitstuk ook meteen weggegooid kan worden. Er zouden namelijk door de warmte ontwikkeling dusdanige krachten zijn opgetreden dat na loshalen het spruitstuk komtrekt, mede omdat het niet uit een stuk zou bestaan.

    Iemand een idee of eventuele loszittende bouten dit geluid kunnen veroorzaken of weet iemand nog een andere mogelijke oorzaak? Binnenkort gaat ie voor een beurt.
     
  2. Maakt een olifilterhuis lawaai???

    Loszittende downpipe maakt bv wél geluid!!

    Dat is wel enkel een zwak punt op de 2.5T mk2
     
  3. #4 little viper, 21 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 aug 2013
    Focus ST is perfect gekeurd + NIEUWE REMBLOKKEN FERODO DS2500 + Sportdownpipe

    Foute post
     
  4. Het oliefilterhuis is in het verleden al vervangen door de gemodificeerde versie dus dit zal het niet zijn. Tevens hoor ik geen rare geluiden wanneer ik bij draaiende motor de peilstok uittrek of de oliedop losdraai.
     
  5. Dat zal ik in ieder geval wel doorgeven want ik weet dat de uitlaat niet standaard is. Mogelijk daar iets losgegaan.
     
  6. Stuurbekrachtigingspomp?!!
    Check de olie eens ..
     
  7. #8 antig01, 21 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 aug 2013
    @littleViper, wat heeft dat enorme verhaal van je nou precies met het probleem van de topicstarter te maken? NIETS.
    [MENTION=8079]eReSke[/MENTION], is het niet gewoon een slippende multiriem ?
     
  8. Zou dat ook kunnen? Als ik namelijk start met een warme motor hoor ik namelijk niets in tegenstelling tot een koude motor.
     
  9. Thanks, kan ik dat ook zelf op een of andere manier nakijken?
     
  10. Dat was een verkeerde post van mij ;)
    dat was een update van "mijn" eigen topic...

    Maar ik had het per ongeluk verkeerd "geplakt".

    Nadien direct gedeleted door mijzelf
     
  11. Ja hoor zo is het bij mij begonnen met de pomp die liep namelijk droog vanwege een lek.

    En eventueel de lagers van de waterpomp maar dat denk ik bijna niet die zou je continue moeten horen.

    En de stretchbelt kan je eventueel visueel bekijken en of deze goed op spanning staat.

    Succes!!
     
  12. Dat geluid wordt versterkt door sturen.

    Anders ff langs een garage, dan weet je het vaak gelijk..
     
  13. Uitlaatspruitstuk pakking zal iid kunnen. Dan krijg je een hoog schel geluid totdat de motor iets warm word, dan dicht de pakking weer af door het uitzetten van het metaal. Ik zou zeker niet meteen een nieuw spruitstuk kopen maar eerst de pakking + boutjes eens vervangen, je kan er goed bij dus voor het werk hoef je het niet te laten.
     
  14. Kan je met een velletje papier niet kijken of ie ergens lek is??
     
  15. Bedankt voor alle reacties zover!

    Had zelf al eens goed onder de kap gekeken en tot dusver geen lekkages of vocht kunnen ontdekken. Ook het sturen heeft geen invloed op het schrille geluid.
     
  16. Het direct mee vervangen van de pakking is ook wat ik als eerste tegen de monteur zei. Echter was toen zijn antwoord dat bij het loshalen en verwijderen van de boutjes het spruitstuk direct krom trekt door de spanningen tgv de warmte ontwikkeling. Er zou dan meteen ook een nieuw spruitstuk gemonteerd moeten worden. Heb trouwens geen idee wat zoiets moet kosten?
     
  17. Ik zou gewoon eerst eens de multiriem vervangen, zijn de kosten niet en kan ook geen kwaad.
     
  18. Dat ga ik ook zeker laten doen Anton en ik overweeg om ook de distributieriem te laten vervangen. Hoeft weliswaar pas bij 10 jaar oud of 200000 km, maar puur uit voorzorg.
     
  19. Ik heb dit ook af en toe... maar alleen wanneer het koud (en vochtig) is. Dus, de komende herfst- en winterochtenden zal het wel weer terugkeren ;). Het geluid is een fractie van een seconde en komt te sporadisch voor om er werk van te maken. Ik rij hier al jaren mee rond...

    Hier is al over geschreven op dit forum en volgens mij had [MENTION=1314]Grey-ears[/MENTION] er ook "last" van...
     

Deel Deze Pagina