1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

focus met tik in motor(update, nieuwe motor doet het!!!!)

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door MWM, 23 dec 2007.

  1. Dat is makkelijk als je zelf monteur bent he :). Damn wat een werk.
    Is het wel rendabel om dit te gaan doen (wat kost een dergelijk blok ongeveer, en waar haal je die vandaan?)
    Succes met het inbouwen (zet je er ook meteen een andere brandstofpomp in? dat schijnt toch ook een beetje de zwakke schakel van de tddi te zijn?)
     
  2. Zo mooi blok :) volgens mij zag ik hem in Meppel al staan?
     
  3. voor mij is dit zeker wel rendabel... de auto is verder nog enorm goed en mooi! als ik hem zo had verkocht had ik er veel minder voor terug gekregen en dan weet je ook niet wat je er voor terug koopt....

    nu heb ik gewoon een goede betrouwbare auto!

    de motor kost een kleine 2600 euro... reken wat kleine dingetjes erbij, dan kom je op 2700 euro.. de brandstof pomp zet ik ook gelijk een nieuwe op, de ouwe is 1,5 jaar oud, maar ik vertrouw hem niet en wil niet straks stilstaan op een kapotte pomp... brandstof pomp kost een 8 a 900 euro geloof ik...

    de brandstof pomp bij een TDDI is inderdaad een onderdeel dat meestal tussen de 180.000 en de 250.000 km kapot gaat!

    martijn
     
  4. dat kan kloppen :wink:
     
  5. Ook van mij veel succes met de 'wederopbouw', Martijn. Het is een hele klus waar je fier op mag zijn dat je dat kunt. Respect ,man !
     
  6. Misschien een rare vraag maar als de brandstofpomp meer dan 250.000 km mee gaat, dan issie wel betrouwbaar. Gaat ie dan alsnog binnen afzienbare tijd of heeft niemand daar nog ervaringen mee?
    Zijn er misschien betere geweest bedoel ik?
    Ik zit nu op 342.xxx km ......
     
  7. tnx Moriaantje,

    die ervaringen van tot 250.000 km ken ik wel.
    Niemand enig idee hoe het zit met de bandstofpomp?
    Ontwerpfout of materiaalfout?
    Ik heb ook wel begrepen dat niet altijd de pomp kapot is terwijl deze wel vervangen wordt en dat het dan puur aan de electrische aansluiting (eigenlijk) ligt.

    Wat is het trouwens voor soort pomp? Gewoon nog een plunjer???
     
  8. ja het is een elektronische plunjerpomp, hij regelt de inspuithoeveelheid en tijdstip elektronisch..

    martijn
     
  9. zo vandaag weer aan het bouwen geweest.. in en uitlaat zitten er weer netjes schoon op en ook heb ik er weer diverse koelslangen op gezet..

    ook is vandaag de nieuwe brandstofpomp binnen gekomen en die ga ik vanavond monteren samen met het nieuwe distributie set en keerring!

    hieronder nog wat foto's!

    [​IMG]
    in en uitlaatspruitstuk gemonteerd

    [​IMG]
    in en uitlaatspruitstuk gemonteerd

    [​IMG]
    EGR afsluit plaatje, gemaakt van een nummerplaat :oops:

    [​IMG]
    Nieuwe brandstofpomp

    [​IMG]
    Nieuwe brandstofpomp

    [​IMG]
    EGR afgesloten

    [​IMG]
    Oude en nieuwe brandstofpomp

    [​IMG]
    Nieuwe brandstofpomp, inclusief keerring

    martijn
     
  10. Jammer dat het zoveel gekost heeft, maar dit zijn anders toch wel leuke "sleutel-avonden" lijkt me.

    Mooi alles opbouwen en daarna die sleutel omdraaien en hopen dat ie het doet ;-)


    Suc6 ermee! :thumbup:
     
  11. Misschien stomme vraag maar waarom niet gelijk een TDCI motor?
     
  12. Sjonge, das een heel project.. daar zitten nog wel wat uurtjes in... Gelukkig dat je die niet hoeft te betalen.
     
  13. Waarschijnlijk omdat hij alleen het onder- en bovenblok heeft gekocht, en de rest overzet vanaf de oude motor?

    Met een TDDI->TDCi overstap is veel meer gemoeid, ook in motormanagement en kabelbomen/sensoren en uitlaatsysteem en vul zelf nog maar wat dingen in.
     
  14. Ik dacht ook dat de TDCi-TDDi blokken gelijk zijn maar de inspuitpompen en turbo's zijn verschillend en dat geeft het verschil in prestatie; een TDCi turbo heeft verstelbare schoepen en geen waste-gate.

    @Martijn : als je de distributieriem plaatst, hoe weet je dan dat de krukas en nokkenas juist staan tov elkaar ?
     
  15. tjah een tdci motor... om te beginnen.. ik heb een compleet motorblok gekocht.. dus carterpan, onderblok, cilinderkop en kleppendeksel!

    dit is bij een TDDI en TDCI gelijk.. voor de rest is bijna alles anders.. zoals pcm, draadboom sensoren, turbo etc etc..

    wat het me nu kost, vind ik eigenlijk wel genoeg :wink: !

    en trouwens gelijk een update.. motor zit geheel in elkaar, inclusief brandstofpomp en versnellingsbak! de motor heb ik vanmiddag in de auto gehangen aan zijn steunen en morgen ga ik alles vast zetten en de eerste proefrit maken :D !!

    en moriaantje... aangezien de motor ook zonder brandstof pomp werd geleverd, stond de distributie ketting ook niet optijd..

    dit zet je optijd door in je blok een bout eruit te draaien een daar een speciale pen in te schroeven.. dan draai je de krukas zachtjes rond, totdat deze ertegen aan komt... dan staat je 1e cilinder op het BDP.. de pomp zet je optijd door op de speciale plek in het tandwiel(bovenaan) een 6 mm dikke pen in te zetten.. de nokkenas zet je optijd door je kleppendeksel eraf te halen en dan zit er op het eind vd nokkenas een speciale gleuf en die draai je net zo lang totdat er een speciale plaat in past.. nu staat de motor 100% optijd!

    hopelijk snap je de korte uitleg een beetje :D

    martijn
     
  16. Zo te lezen kun je zo een onderwerp voor de 'Handleidingen' maken. Met plaatjes nog mooier!

    Toch zullen er denk ik nog weinig mensen zijn die het aandurven om zelf de distributie te vervangen. Ik voorlopig nog niet, in ieder geval. :oops:
     
  17. wat een werk

    respect hoor voor wat je aan het doen bent
    ik sleutel zelf aan groete diesels van rond de 4 a 5000 duizend pk
    en die dingen op tijd zetten is makkelijker dan een auto motor
    ook met de ruimte die je hebt om te stellen.
    plus de electronica is iets minder.
    petje af hoor voor wat je doet.

    Groeten richard
     
  18. ik dacht dat een TDDI een 8 klepper was en een TDCI een 16.

    Maar de optie om een blok uit een schadeauto over te zetten ......
     
  19. Ik kan je wel volgen Martijn, maar zonder dat speciaal gereedschap lijkt het mij onbegonnen werk dus : hands off voor mij ! Thx a lot voor je uitleg, als je nog pics hebt laat maar komen en succes met de proefrit.
    -greetzz-
     

Deel Deze Pagina