Focus 2 fase 1 Focus II 1.6 TDCI van Maaike; Lijstje met updates aangepast

Discussion in 'Mijn Focus' started by Marco Morello, Oct 10, 2012.

  1. Eind goed al goed , je hebt weer iets beleefd en een heerlijke vakantie gehad.
     
  2. Jullie hebben weer een vakantie met een verhaal meegemaakt. Geluk bij een ongeluk dat die Nederlandse vrachtwagenchauffeur stopte.
     
  3. Goed dat je weer veilig thuisgekomen bent!! Wat een betrouwbare auto's zijn die Focussen toch!! :schater: :thumbs:
     
  4. Hey topic crasher , wel een beetje respect he voor de focussen:cool:
     
  5. Chris Niek is een beetje geprikkeld omdat ik in een ander topic wat riep over Escortjes en betrouwbaarheid. Gelukkig dat het dit keer om een slangenklem ging van €3,-

    Niek; ashoesjes zijn weer gefixt? En wat was er toch meer mis met het Escortje???
     
  6. Je moet toegeven dat z'n opmerking wel grappig is :)
     
  7. Ok ja het is een wat verouderd model en roesten weleens toch .
    Maar dan snap ik denk zijn prikkeldraadachtige reactie (moet kunnen toch);).
    Iedereen heeft zo'n zijn eigen "model" en passie voor zijn auto.:thumbs:
     
  8. Marco vond de Escort niet echt betrouwbaar, en gaf aan dat de Focus veel beter is/was. Daarom moet ik er nu om lachen dat hij zelf 2 keer langs de kant staat met een losse turboslang...:schater:



    Overdrijven is ook een vak... was maar 1 ashoesje. En ja, die is alweer gefixt, zit weer een spiksplinternieuwe APK op sinds vandaag. Binnenkort een nieuwe AP schroefset eronder, 2 remslangen en de stabistangtjes vervangen en hij is technisch weer helemaal fris :cool:

    Volgend jaar nieuwe dorpels in lassen, en ik kan weer jaren vooruit :thumbs:
     
  9. #229 Marco Morello, Aug 30, 2013
    Last edited by a moderator: Aug 30, 2013
    Anton wanneer de opmerking als grappig bedoelt was, zeker wel.
     
  10. Is dit met de Focus 1 en 2 ook niet het geval..?:lol:

    Nu ik weer een Escort bezit besef ik me goed dat de de Focus technisch de betere auto is; ook niet gek want het is een doorontwikkeling van...; al was het alleen al om de achterwielophanging waar de Escort nog starre achteras heeft.

    Qua design vind ik de Focus 1 een sterk verouderd model t.o.v. de MK2 en MK3 en durf bijna te zeggen dat de Escort (zeker eentje volledig in kleur en met nette wielen; wat destijds allemaal nog optie was) een tijdloze lijnvoering heeft; een beetje als de Golf.

    Escort of Focus; ik denk dat Ford met beide auto's de doelgroep prima heeft bediend door een betaalbare en vrij complete middenklasser neer te zetten die voor zijn tijd prima te rijden was en nog steeds is.
     
  11. Klopt helemaal, alleen wel met het verschil dat je over het algemeen geen Focus tegenkomt die dusdanig rot is, dat deze niet meer door de keuring komt. Op een enkeling na (Slechte reparatie na schade?) Wat helaas bij de Escort wel het geval is geweest, en zelfs al binnen de 10 jaar.


    Of de Focus 1 een doorontwikkeling is van de Escort waag ik sterk te betwijfelen. Er zijn nagenoeg geen onderdelen hetzelfde. Als je heel gemeen denkt, zou je bijna gaan denken dat de Escort dusdanig slecht was, dat Ford liever nwe onderdelen gebruikte dan die van de Escort...

    Onderstel lijkt niet op elkaar, de motorblokken zijn niet hetzelfde. Ook al pak je een 1.8 uit een Escort en een 1.8 uit een Focus I. Zo zijn er nog tal van zaken welke compleet anders zijn.

    De Focus I vind ik qua lijnen en model nog steeds een frisse en modern ogende auto. Dat is iets wat een Escort al van begin af aan niet heeft. Zeker de MK7 heeft mijns inziens vanaf begin af aan al een gezapige uitstraling. Ouderwets, zelfs oubollig zoals je wilt. Ford is destijds te lang doorgegaan op het concept van de Escort. De Escort werd op den duur dan ook veel verkocht aan bejaarden... zegt wel iets...

    De Focus II MK I vind ik ook geen spannende auto, en is vergeleken met de Fase II al een verouderd aandoend model.

    En de Escort net zo "tijdloos" is als de Golf... Tja de Golf is ook niet tijdloos. De Golf III en zelfs de IV vind ik absoluut geen modern ogende auto`s. Tuurlijk met dikke wielen, mooie lak etc. lijkt heel wat. Maar dat geldt voor elke auto. Zelfs een Escort MK7 ;) kan dan nog wat lijken.

    De Golf I, II, de Escort MKI/II/III etc. hebben nu een beetje een cultstatus en worden vaak door mensen gereden die liefhebbers zijn. Dit vind ik dan ook mooie wagentjes. Zeker als het nette wagens zijn.

    Heel misschien dat over een jaar of 10 ik de Escort MK7 ook weer ga waarderen. Maar of ze die leeftijd halen??? Ben er bang voor.

    Een Escort Cosworth is natuurlijk een heel ander verhaal, is standaard al een hele dikke auto om te zien.

    Kijken hoe lang het duurt voordat Niek zich er tegenaan gaat bemoeien... Ik ben tenslotte weer kritisch over de Escort.
     
  12. De focus en de escort is denk ik de meest verkochte modellen in Europa .
    En nog dienen de auto's nog in vele doelgroepen kijk eens op dit forum.(Zou graag nog eens een focus 1 willen hebben als bij hobby auto)
     
  13. #233 ST130, Aug 30, 2013
    Last edited by a moderator: Aug 30, 2013
    Haha, sorry dat we dit topic aan het spammen zijn over de Escort; maar ik weet dat je zo'n discussie kan waarderen mits fair en niet onder de gordel wordt gespeeld dus zal nog een laatste bericht plaatsen.

    Zelf denk ik dat de Focus in het leven is geroepen omdat met name de concurrentie verder was met hun auto's dan de Escort. De Golf 4 was sowieso beter en kan ook concurreren met de Focus 1. Qua design was de Focus 1 zijn tijd ver vooruit, motorisch echter niet (de Zetec was toen al verouderde techniek). De Focus 1 was technisch uiteraard wel beter dan de Escort. Fris wil ik de Focus 1 niet meer noemen; wel fruitig omdat het nog steeds een fijne auto is om te rijden. De lijnen van de Escort zijn eigenlijk altijd ongewijzigd gebleven, je kan het saai noemen of ouderwets; het is wel herkenbaar. De Focus 3 lijkt in niets meer op het eerste type; jammmer of gewoon een slimme saleskeuze?!

    Laten we het erop houden dat Ford met de komst van de Focus een iets meer betrouwbare reputatie heeft gekregen; maar dat de nieuwe auto's identiteit verliezen op het feit dat ze te veel op elkaar willen lijken of overeenkomsten hebben met auto's uit dezelfde klasse van andere merken.
     
  14. #234 Marco Morello, Dec 9, 2013
    Last edited by a moderator: Dec 9, 2013
    November/ december Updates

    Een week of 2 terug stoelverwarming geplaatst, werkend met de originele schakelaars.

    De bekabeling achter het dashboard lag al voorbereid (zo ook de bekabeling tbv de bijverwarming, komt misschien later nog). Dat scheelde weer. Naar de stoelen toe niet, ook zaten er geen verwarmingsmatjes in de stoelen.

    Heb een setje carbon matjes van e-bay gehaald en deze erin geknooid, de modules welke je nodig hebt om de stoelverwarming op de originele manier werkend te krijgen had ik al eens opgesnord, zo ook de originele standen schakelaars. Wel zijn de schakelaars voorzien van rode ledjes, voorlopig laat ik dat zo.
    En voor de oplettende kijker; idd zit een framepje van een fase II om heen.
    Op het moment van plaatsen was het juiste paneeltje nog niet binnen, ondertussen wel en zit er ook al in.


    Overdag:
    [​IMG]


    Avond:
    [​IMG]


    Juiste paneeltje:
    [​IMG]


    En een andere pookknop (thnx Freddy):
    [​IMG]

    Verder afgelopen weekend de krukaspoelie vervangen, deze was kapot.
    Een 1.6 tdci met een kapotte krukaspoelie klinkt als een bak met knikkers, het lijkt net dat de nokkenassen er aan zijn...

    Zal later ff een filmpje plaatsen van de kapotte poelie zelf.

    De wagen staat nu op 185.000km, vorig jaar oktober met 139.000km gekocht... diesel kan wel uit zeg maar.

    Ook nog de winterbanden eronder gegooid en de olie incl. filtertje ververst.
    Kan ie de winter weer door.
     
  15. Je vriendin komt met deze upgrade comfortabel de winter door :thumbup:
     
  16. Zo altijd goed als je wederhelft weer veilig op weg kan!
     
  17. Weer lekker aan het werk geweest :thumbs:

    Rode verlichting staat niet gek met de functie van die knoppen :)
     
  18. Was mijn idee ook al, daarom ook niet veel haast om deze te vervangen.
     
  19. netjes hoor! Beetje VW-look..:lol:
     
  20. Niet vloeken in de kerk hè. VW gebruikt ook van die blauwe ledjes... I.c.m. Dt rooie komt wat de afleesbaarheid niet ten goede komt.
     

Share This Page