1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus Econetic niet zuinig?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Binnetie, 26 feb 2019.

  1. Ik heb een aantal jaar gereden in een Ford Focus 1.6 TDCI met 115PK uit mei 2012. Ik zat op ongeveer 5.6 liter op 100KM ~ 1:17,8
    Deze auto is helaas totalloss gegaan en ik heb uiteindelijk gekozen voor een Focus 1.6 TDCI 105PK Econetic van november 2012. Ik had verwacht dat de auto een stuk zuiniger zou zijn, maar dit blijkt niet het geval.
    Ik hou het verbruik bij met een app en zag het volgende:

    Gemiddeld verbruik: 1:17,2
    Laatste tankbeurten: 1:17,8 - 16,47 - 16,61 - 17,99

    De auto staat op 17 inch lichtmetalen velgen (af fabriek). Ik ben niet anders gaan rijden, juist meer mijn best aan het doen. Met het oog op een nieuwe baan en meer kilometers met een mindere vergoeding vind ik de zuinigheid wel van belang.
    Ik gebruik de climatecontrol op stand AUTO maar met de airco uit.

    Is het nu zo dat de stoelverwarming van invloed is op het verbruik? Deze heb ik af en toe aan staan.
    Wat zou dit hoge verbruik nog meer kunnen verklaren?
     
  2. Handig als je even de titel aanpast van Ecoboost naar Econetic :)

    Ik heb zelf nu 2 ton met een Focus 3.1 Econetic uit 2014 gereden (in 2015 in de auto gaan rijden toen deze 28k had) en in het begin zat ik altijd rond 4,6 tot 4,7 l/100km maar ik merk dat vanaf ongeveer 180k het verbruik is gaan stijgen waarbij ik nu rond 5,0 tot 5,1 l/100km zit. Dit zal denk ik toch te maken hebben met slijtage van zaken zoals de brandstofpomp en verstuivers cq slijtage van de turbo.

    Ik rij veel snelweg en sta ook best veel in files. Boven de 110km/h gaat hij echt behoorlijk meer verbruiken is mijn ervaring
     
  3. Ik kon het niet meer aanpassen.
    Ik was ook niet helemaal volledig. De auto heeft nu 138k gelopen (gekocht bij 133k).

    Woon-werk is 60KM retour en daarvan zo'n 10KM binnen de bebouwde kom met een paar stoplichten en drempels. Tot nu toe merk ik dus niks van deze 'zuinige' motor.
    Hoe zit dat dan met de bijtelling? Deze auto heeft standaard wieldoppen en als een motor veel meer gaat verbruiken dan is de bijtelling op een zuinige auto toch een wassen neus? Of zie ik dat nu verkeerd?
     
  4. Klopt inderdaad. Inprincipe is de 88 gr. CO2 alleen mogelijk met 205/55R16 banden( liefst met de Michelin of conti’s affabriek) en de dichte wieldoppen. Alles voor het milieu en 14 bijtelling.
    Ik rij met mijn Econetic met 17 inch. 5,2/ 100 km

    Dit is wat de Econetic filosofie is van Ford:
    https://en.wikipedia.org/wiki/ECOnetic?wprov=sfti1



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  5. Zelfs met de standaard wielen met de standaard banden op 2,5 bar voor en 2,8 bar achter. De auto is vooral erg zuinig als je lange afstanden constant 90km/h rijdt. Als je dat doet dan komt hij onder de 4 l/100km uit. File of stadsverkeer is echt moordend wat in mijn ogen komt door de lange bakverhoudingen, je moet vrij snel terug naar 1 als het langzaam gaat.
     
  6. @meeder, herkenbaar. Ik moet ook erg wennen aan de versnellingsbak. De vorige 115PK versie vind ik tot nu toe toch wat fijner. Een rotonde lukt niet meer in de 3.
    Op zich niet erg maar dan zou ik daar graag wat zuinigheid van terug willen zien.

    Als ik een stuk rij waar je 100 mag dan merk je ook direct dat hij zuinig is. Of N-wegen waar je 80 mag.
    Toch zie je dat het gemiddeld bij de verbruiksmeter van Autoweek een stukje hoger ligt: https://www.autoweek.nl/verbruik/14627/ford-focus-wagon-16-tdci-105pk-econetic-trend-2012/
     
  7. Kan een verstopt of oud roetfilter ook van invloed zijn?
     
  8. Logisch gedacht [emoji848]. De TS rijdt best veel dus de motor word goed warm gereden waardoor roetfilter zijn werk kan doen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  9. Als dat door de vorige eigenaar ook gedaan is wel, maar altijd warmrijden is geen garantie voor een goed werkend roetfilter. Bovendien verstoppen die dingen uiteindelijk toch.
     
  10. De vorige 115PK had wel eens last van inhouden bij het versnellen vanaf 80-90 km/u. Vermoedelijk door de EGR. De vorige eigenaar reed 5.6l/100km.
    De garage gaf ook aan dat de vorige eigenaar bijv veel korte afstanden reed.

    Deze heeft er helemaal geen last van. Maar toch vind ik het verbruik tegenvallen.
    Wat is hier aan te doen? Roetfilter laten reinigen door de garage bijvoorbeeld?
     
  11. #11 jeroenbreuer, 27 feb 2019
    Laatst bewerkt: 27 feb 2019
    Zou even doorrijden. Misschien stabiliseert het verbruik nog. De weersomstandigheden zijn ook veranderd de laatste paar dagen.

    De auto heeft verder toch geen foutcodes/DTC’s? Het kan bijvoorbeeld ook aan liggen dat je banden niet op spanning zijn of het zijn geen ecosave banden. Wellicht had je vorige wagen dat allemaal wel.

    Als je wilt kan ik je auto uitlezen met UCDS. Stuur maar een PB

    Maar sowieso, If it ain’t broke don’t fix it [emoji4].




    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  12. Een keer een goed lang stuk rijden wil ook wel helpen, zeker als er eerder vrij veel korte stukken zijn gereden.
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  13. 98 tanken en iedere 20K een injectorreiniger in de tank, loopt die ook lekkerder van.
     
  14. Het gaat om een diesel [emoji3]. Vpower, rijdt wel prettig.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  15. Euro 98 tanken met een diesel is niet zo'n goed idee!
     
  16. dat weet ik ;)

    ik heb geen Euro genoemd, dacht dat V-power diesel ook 98 was :shrug:
     
  17. Diesel heeft geen octaangetal :) diesel heeft een cetaangetal maar dat wordt nooit echt benoemd.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  18. Ik merk met mijn econetic dat deze wel soepeler loopt op v-power
     
  19. kijk, weer wat geleerd, dankjewel Meeder :thumbup:

    ik ook dus, tank het niet iedere keer, dus merk het verschil des te beter als ik het wel tank (volgens mij loopt die dan ook iets zuiniger)
     
  20. Vooral als diesels wat ouder worden lijkt het dat ze beter lopen op V-Power diesel.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina