1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus Econetic niet zuinig?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Binnetie, 26 feb 2019.

  1. Ik bedoel dus ook dat de discussie wat simplistisch is als er wordt gesteld dat minder pk's tot meer verbruik leiden omdat de motor harder moet werken. Er is aan deze motor veel meer aangepast, hij zou dus ook gewoon zuiniger moeten zijn bij een normale rijstijl. Of tunen helpt durf ik niet te zeggen, juist het motormanagement van de econetic is wezenlijk anders om de auto zuiniger te krijgen (andere/snellere inpuitcomputer als ik het mij goed herinner?). Ik heb deze motor wel is als huurauto mee gehad, je kon deze motor echt heel laag in de toeren rijden zonder trillingen te veroorzaken.
     
  2. Ik heb het maar niet over de verschillen bij ons... :grin: Ahja zo’n 2.0 moet brullen. :lol:
     
    gerardTDCI en StephenV vinden dit leuk.
  3. Natuurlijk niet! De auto met minder vermogen verbruikt bij gas open minder brandstof. Een motor met minder vermogen kan domweg niet meer brandstof verbranden dan een motor met meer vermogen om hetzelfde te bereiken (mits ze hetzelfde rendement hebben). Wet op behoud van energie! Laat het onderbuik gevoel voor wat het is en reken het uit. Het is geen ingewikkelde natuurkunde.
     
    meeder vindt dit leuk.
  4. Hoe verklaar je dan dat de praktijk anders uitwijst? Bij mijn vorige werkgever hadden we Sprinters met te weinig vermogen voor wat ze moesten doen. Die dingen werden continu op de kop getrapt om gang te houden. Met een navenant verbruik als gevolg. Na overleg met de dealer hebben ze via de dealer een krachtkuur ondergaan (lees gechipt). Met als gevolg dat het verbruik naar beneden ging (en ook de slijtage) omdat ze het makkelijker kunnen doen door het extra vermogen.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  5. niet zoveel opgelet bij natuurkunde dus dat weet ik niet (meer) ;)
    ergens kan ik het met je eens zijn Nico maar leg mij dan eens uit waarom een MK1 1.6 net zoveel verbruikt als een MK1 2.0
    het vermogen scheelt toch al zo'n 30PK en als ik de bevindingen hier op het forum lees, zit er nauwelijks verschil in het verbruik.
     
  6. Ik denk dat die regel alleen opgaat als beide motoren met hetzelfde percentage belast worden. We vragen in het verkeer gewoon een bepaalde hoeveelheid vermogen en die kan een sterke motor makkelijker leveren dan een motor met minder vermogen die daardoor mogelijk volgas rijdt.
    Wij zien het ook op het werk. De 420pk vrachtwagens verbruiken meer dan de 450pk bij hetzelfde werk.
     
    Marco Morello vindt dit leuk.
  7. Rijd nu mijn tweede tank GTL, en verbazingwekkend daalt het verbruik aanzienlijk. Ritje Enschede Schiphol, op 17 inch winterbanden komt op 4.4l per 100. Normaal rond de 5.2.
    Uit financieel oogpunt moet je het niet doen. Maar het lijkt er op dat de computer efficiënter kan afregelen.
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  8. @gijs, grappig dat je er over begint. Ik stond afgelopen weekend bij de pomp en daar hadden ze ook GTL diesel. Die er maar eens ingedaan. Wel 14 cent per liter duurder, maar goed wil het toch proberen. Inmiddels 200KM verder en veel tegen de wind in gereden. Dus verbruik zit nu 6.0L/100KM.

    Heb ook mijn banden eens bekeken. Er zitten Goodyear EfficientGrip Performance banden op in de maat: 215/55/R17. Werden deze niet standaard onder de focussen geleverd?

    Overigens wil ik na deze tank nog een tank GTL testen, of is V-Power misschien beter? GTL gaat ik in m'n boot. Hierdoor ruik je amper uitlaatgassen en de motor is net even wat soepeler aan het lopen. GTL in de auto had ik nog nooit gedaan.
     
  9. Dank Robert, voor het onderschrijven van mijn punt. :thumbup:
     
    rfknol vindt dit leuk.
  10. Misschien stel ik een hele domme vraag. Maar waarom zou de 105PK econetic dan zuiniger moeten zijn dan de 115PK 1.6 versie?
    Ik snap jummie punt. Ik wilde bij de aanschaf ook weer voor een 115PK gaan omdat dit goed beviel. Maar heb me wat laten leiden door de zuinige econetic en het bijbehorende gemeten verbruik die mensen met apps bijhiuden.
    Helemaal nu ik meer km's ga rijden en diesel voor meer uit kan terwijl ik eerder rond het omslagpunt zat.
     
  11. Ford heeft de 105pk in het leven geroepen om een 14% auto te maken. Om daaraan te voldoen moest hij zuiniger zijn. Dus zo is hij ook op de markt gezet.
    Maar ik denk dat door de langere versnellingen je ook anders moet rijden met de auto om er daadwerkelijk voordeel uit te halen. En dat vergt wat meer discipline.
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  12. Ik moet na 5000KM nog wel wennen aan de versnellingsbak.m. Nu heb ik er wel wat meer luxe en comfort voor teruggekregen, daar niet van.
    Maar het verbruik is echt wel een puntje.
     

Deel Deze Pagina