1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Extreem olieverbruik C-max

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door C-style, 18 sep 2016.

  1. Gewoon heel goed in de gaten houden. Mogelijk dat je de behandeling nog een aantal keren moet herhalen maar alleen dan wanneer je ziet dat het wel iets heeft geholpen.
    Ik herhaal het bij elke oliewissel .
    Git zwart is de olie bij mij niet meer geweest na de div flush beurten.
     
  2. Oke, dan ga ik na het flushen het verbruik in de gaten houden.
     
  3. Volgens mijn gebruiksaanwijzing mag er ook een 10W40 half synthetische olie in. Wie heeft hier ervaring mee??
     
  4. Zou ik niet doen. Misschien wanneer de motor versleten is maar doorgaans moet er vol synthetische 5W30 in.
     
  5. De ATF heb ik er nu in zitten en morgen wordt de olie + het filter vervangen.
    Ik hou jullie op de hoogte.
     
  6. Ja via de voorkant had ik nog niet bedacht.Maar er moet wel het eea worden losgemaakt dan.
    Weer iets wijzer geworden.

    En ja , soms hoeft alleen de bovenkant eraf.Het ligt eraan wat er moet gebeuren.
     
  7. Ik heb net nog contact gehad met een revisiebedrijf en deze gaf aan dat de kat ook het hoge olieverbruik kan veroorzaken. Wie heeft hier ervaring mee??
    Ik merk niks aan het rijden.
     
  8. Nee, dat kan niet ..., wel andersom, een hoog olieverbruik kan wel je katalysator op den duur voortijdig beschadigen ...
     
  9. Olie verbruik bij zetec er zijn al meerdere oorzaken voorbij gekomen.
    Helpt flushen niet dan mag je aannemen dat de zuigerveren , hoe zal je het noemen , niet voldoende veerkracht meer hebben waardoor dus compressie verlies en olieverbruik.
    Zitten ze vast en heb je compressie verlies ( vermogen) dan zal de ATF zeker helpen en zal de motor absoluut beter presteren.
    Bij mij nam met name de prestatie enorm toe.
    Olieverbruik is nog steeds vrij stabiel 1 liter op 2000.
    Hobby focus met 233k op de teller gebruikt voor zover ik kan zien geen druppel en is snel.
    Leuk detail, het is een les auto geweest. Je zou dan toch verwachten dat die niet echt goed behandeld worden, of juist wel. Ik ga er motorisch niets aan doen in ieder geval.
     
  10. Ik denk dat een leswagen vooral in de koppeling en versnellingsbak een optater krijgt. Zo'n auto rijdt de hele dag en heeft dus de hele dag een warme motor.
     
  11. Grappig dat je dat noemt. Kocht hem met een defecte bak , deed echt helemaal niets. Na demontage bleek de koppeling zo leek het wel ontploft . Remmen waren ijzer op ijzer zelfs stuk uit de schijf. Achter zaten de remmen vast door erg lang stil staan.
    Nogmaals de motor gewoon perfect . Verder nog wel wat heel vreemde dingen met deze focus waaronder de kachel bediening welke maar zwaar blijft gaan
     
  12. #52 C-style, 5 okt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 okt 2016
    Dat is de reden dat ik toen voor een Duratec heb gekozen en absoluut geen Zetec wou, inmiddels weet ik beter.
    Ik heb het idee dat de c-max wel beter gaat lopen met de atf er in, rijdt soepeler en lijkt meer power te hebben vanuit lage toeren.
    Uiteraard rij ik nu rustig zoals Don al aan gaf.
     
  13. Echt wel een dikke 100 km mee rijden . Verschillen welke jij aangeeft waren bij mij enorm te noemen. Is de reden dat ik nog niet overgegaan ben op revisie.
    Nu ik trouwens weer een tijd rustig rijdt is het olieverbruik heel laag .
    Heb dit destijds ook gedaan bij een oldtimer met Valencia motor.
    Liep slecht, zal vol met sludge en andere zooi.
    ATF er in en schoon en snel en GEEN olieverbruik meer bij die motor.
     
  14. #54 C-style, 5 okt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 okt 2016
    Die 100 km heb ik niet in 1 keer kunnen redden, vanmiddag nog wel een 25 km op de snelweg met 120 bij niet te hoge toeren.
    Totaal kom ik dus wel aan die 100 km, mocht ik verschil in verbruik gaan meten dan ga ik het nog een keer doen.
     
  15. De olie is ververst, het viel mij op dat de motor erg veel carterdruk geeft. Tevens is er een tunap toevoeging bij de olie gegaan en aan de benzine.
     
  16. Het verbruik is minder geworden, nu 230 km gereden en peil is heel iets gezakt. Hij rijdt merkbaar beter, soepeler.
     
  17. Nog een paar keer herhalen wanneer het echt minder blijkt te zijn geworden. Misschien is Forte dan een idee.
     
  18. Heb vanmiddag weer gepeild, zat bijna op min na 360km. Dacht dat het verbruik minder was maar had nog niet op de snelweg gereden.
    Wat nu.......... 10w40??
     
  19. Het heeft dus echt totaal niet geholpen.
    Ik denk dat je zuigerveren dan gewoon op zijn, de rek is er zeg maar uit.
    Dit schijnt voor te komen en klinkt ook wel logisch.
    Je kan nog een nacht lang diesel of ook weer ATF op de zuigers zetten.
    Mocht er toch sprake zijn van koolafzetting dan kan dit nog helpen.
    10 w 40 zou ik in jou geval zeker op over gaan .
    Doen ze ook bij een bedrijf waar ik olie van kreeg (5w30) maar door het ernstige olie verbruik van de VAG motoren zijn ze daar overgestapt op 10w40.
    Gebruik daar is aanzienlijk minder.
    Ander voordeel is dat 10 w 40 aanzienlijk goedkoper is.
    Op de lange duur zal het dan toch revisie of een ruilmotor worden.
    Ik blijf het vreemd vinden die zetec en duratec motoren. Heb nu 2 focussen staan, die van mezelf wel lees het maar terug en een hobby exemplaar, 233 k op de teller, loopt als een trein en verbruikt geen druppel. Ik heb ook een hobby focus gehad met slechts 120 k op de teller en die zoop zo veel ( minimaal een liter op 200km) daar moesten andere veren in. Het zal toch allemaal wel afhangen van hoe er mee is omgegaan. Die van 120 k was alleen voor stadritje,s gebruikt, die met 233 k was een lesauto , die van mij ? geen idee beetje een vreemd geval
     
  20. Zo als het er nu naar uitziet gaat de Ford er uit, het is een fijne auto maar ik ben het vertrouwen kwijt in de auto (Ford).
    Een ruilmotor vindt ik geen optie, ik heb een bedrijf gebeld dat een blok heeft met 129000 km waar ik ook garantie op krijg. Hij kon mij niet aangeven of het blok olie verbruikt en dat de garantie alleen op de motor is dus de uitbouw kosten zijn dan voor mij mocht er wat mee mis zijn (is ook wel te begrijpen).
    Ik heb een mooie c max gezien van 2008 met weinig km,s maar eerlijk gezegd durf ik er niet meer aan ondanks dat ik het een hele mooie auto vindt.
    Zijn er type motoren die beter zijn en geen (normaal) olie verbruiken.
     

Deel Deze Pagina