Extreem olieverbruik C-max

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door C-style, 18 sep 2016.

  1. #21 sot, 21 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 sep 2016
    Het is zelf te doen, je moet alleen weten waar je mee bezig bent.
    al zoveel maal het goed bedoelde werk beginners gezien en mogen oplossen.

    Laatst ook een goedbedoelde leek , ff blok opfrissen met zuigerveren, klepveren( waarom weet ik ook niet) verders niets.

    loopt hij kapot na 200 km, lagersschalen vol ingebede rommel, inlaatklep losgekomen, fijn zo'n opfrisbeurt:schater:

    Soms is het beter om gewoon te betalen en dat het goed is, ik doe dat zelf ook, ik moet het wiel weer uitvinden, de ander kent het truckje al.
    Ik heb er vaak geen tijd en zin in. (meer bouw werkzaamheden)

    1500 voor zuigerveren vervangen lijkt veel, het is meer het werk en materiaal en als je het zelf doet, gereedschap aanschaf, die heb je natuurlijk wel over..

    Het enigste waar je op bespaart zijn de uren, vindt een goede beun die het al meer gedaan heeft.

    En als hij dan toch open ligt, lagerschalen, kleppen opfrissen en seals enz enz

    Net wat je leuk vindt of kan betalen. :thumbs:
     
  2. Klopt wel wat je zegt maar alleen de zuigerveren en eventueel gelijk de drijver stang lagers dat is echt wel zelf te doen.
    Gereedschap een bus voor de zuigerveren( wel aan te raden is het om eerst met de oude zuigerveren te oefenen )
    Distributie set om de boel op tijd te zetten.
    Gelijk de riem en waterpomp mee vervangen.
    Van de kop zou ik afblijven al kan goed reinigen (ontkolen) geen kwaad .
    De klepseals vervangen vind ik persoonlijk nog best wel lastig, niet de seals maar de borging voor de veer .
    Daarbij heb je hier inderdaad speciaal gereedschap nodig (niet goedkoop)
    Tja als je dat dan toch ook gaat doen dan kan je net zo goed de kleppen opnieuw inslijpen hetgeen ik wel gedaan heb.
    Kort je kan het zo gek maken als je zelf wilt .
    In principe alleen de oorzaak dus weg nemen , de zuigerveren maar wel altijd de riem mee vervangen.
     
  3. Don bedankt voor jouw uitleg.Zal eea eens gaan vervangen bekijken.Net even
    wat prijzen gevraagd bij Ford.
    Nou de aftap plug kost een vermogen (plug+afdichtring) - 12,95 incl.

    De set carter ventilatie is ook een stuk goedkoper bij Mister Auto - slechts 15,85 dacht ik.Maar dan komen er nog verzendkosten bij.
    Bij Ford 24,60 incl .
     
  4. Ik weet niet hoeveel ruimte, ervaring en tijd TS heeft.

    Maar blok uitbouwen,
    kop eraf
    carterpan er onderuit
    zuigers eruit
    veren vervangen
    en weer alles samen stellen, het kan allemaal in een schuurtje op de bok
    maar een beetje goede spullen is toch wel makkelijk.
    Been there (1984)

    Maybe ben ik te verwend :badgrin:
     
  5. #25 Marco Morello, 21 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 sep 2016
    Oke, why??? Met hetzelfde gemak, minder kosten en bovendien sneller leg je er een fris blok in. Blok opzoeken, aan vervangen wat vervangen kan worden (d-riem, waterpomp etc.) Vrijdagavond auto op de bokken, weekend doorhalen en dan maandag weer rijden. Als het nou een hee zeldzaam of relatief nwe motor zou zijn, dan ging ik de veren etc. wel vervangen. Maar de 1.8 is in meer auto's geleverd. Mazda, Volvo, Mondeo MK III etc.

    Ohja: de diesels de 1.6 tdci kan met slecht onderhoud ook een zorgenkindje zijn. De 2.0tdci heeft bij hogere km standen ook extra aandacht nodig. Verstuivers, koppeling en vliegwiel, EGR klep en roetfilter etc. Eigenlijk zoals bij elk ander merk.
     
  6. #26 sot, 21 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 sep 2016
    I Know:)
    motorblok wisselen een weekend ?? 7 uurtjes en klaar.
    Moet je het meer gedaan hebben:cool:
    probleem vindt ik altijd, vindt een goed blok, liefst eentje met bak eraan! kan je alles van tevoren klaar maken
    Liefst zie en hoor ik het blok nog lopen.
    Garantie erop is leuk, wordt vervelend als je 3 maal een blok moet inbouwen.
    Garantie namelijk op de motor, niet op het werk......

    Maar het scheelt idd in geld en inbouwtijd
     
  7. #27 Don van der Deijl, 21 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 sep 2016
    Ben meer voor revisie want een ander blok kan je niet van binnen bekijken.
    Heb je na demontage geen noemenswaardige beschadigingen aan de cilinderwanden en aan de krukas dan is de kans van slagen heel groot.
    Zo heb ik destijds mijn 1,4 fiesta ook gedaan en die zoop echt .
    Honen heb ik toen niet eens gedaan daar de hoongroeven nog goed zichtbaar waren.
    Is wel wat werk maar je weet dan wel wat je hebt.
    Mijn eigen focus een 1600 verbruikt ook olie maar na de diverse flush beurten is dat niet erger dan toen ik hem kocht ( liter op de 4 a 500)
    Wat ik al zei dat ding gaat nu met 310k als de brandweer en dus stel ik revisie even uit . Zie ik bij demontage dat er toch teveel sprake is van slijtage dan ga ik wel voor een ander blok . (olieverbruik variƫrend , gemiddeld 1 liter op de 1500 a 2000 km nu)
    Maar wat ik al zei bij een ander blok weet je ook nog steeds niet wat je hebt dus dan zal je deze toch ook voor plaatsen op de diverse punten moeten controleren.
    Veel sloperijen laten de zetec motoren trouwens zitten omdat ze geen garantie durven geven. Vind ik niet terecht trouwens.
     
  8. Ik ga eerst de methode van Don proberen.
    Don jij had toch 5 in 1 motorflush gebruikt.??
     
  9. Ik heb al diverse flush beurten geprobeerd.
    5 in 1 werkte goed maar niet beter dan wat ik naderhand deed met ATF waarna de motor ook echt veel beter liep en met name meer kracht had.
    De ATF methode wordt al heel lang gebruikt en is beproefd .
    Van een zuigerveren leverancier en van de anwb heb ik ooit het advies gekregen om diesel op de zuigers te zetten een nacht.
    Ook dit hielp .
    Ik doe nu elke keer wanneer ik olie ga wisselen (10K) wat ATF in de olie ( halve liter) dan rijd ik rustig (3500 max) dan oliefilter en uiteraard olie verwisselen.
    Dat flushen doe ik concequent omdat ik ook veel korte ritje,s maak wat ook de reden is dat ik wat frequenter de olie verwissel.
    In jou plaats zou ik voor de ATF gaan, goedkoop en geen risico. Helpt het dan kan je daarna wanneer het nog niet helemaal weg is misschien een merk als forte gebruiken.
    ATF op zuigers, dag er na starten ZONDER bougies waarbij de bobine ontkoppeld dient te zijn en er op de bougie gaten een doek gelegd moet worden anders zit alles onder. Als alles er doorheen gelopen is dan is dat geen goed teken.
     
  10. Oke Don, ga ik proberen.
     
  11. Met de ATF in de motorolie rustig zo,n 100 km rijden.
     
  12. Hoe krijgen jullie het voor elkaar om de motor onderuit de auto te halen , wanneer die op bokken staat ?
    Bokken zijn ongeveer 30 cm hoog.Volgens mij is dat dan erg krap.

    En de motor moet er toch van onderen worden verwijderd ?Of ben ik in de war.

    Ik zie het nog niet voor me (gebeuren dan wel te verstaan).
     
  13. Ik neem aan dat ze de carterpan demonteren en dan de drijfstangen loshalen en met zuiger en al demonteren.
     
  14. #34 Marco Morello, 22 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 sep 2016
    Waar staat dat het blok er onderuit gaat?
    Als je een brug hebt dan gaat ie via de onderkant, anders schroef je de hele voorkant er voor weg en pak je het blok op die manier eruit. Zo moeilijk is dat toch niet om voor te stellen?
     
  15. Heb een onderblok via de onderkant gedaan de laatste 2 keer.
    Was meer gemakzucht want de takel staat goed in de schuur verborgen.(lomp en weinig ruimte waar ik sleutel)
    Via de bovenkant lijkt me makkelijker .
    Bij een fiesta (MK4)kon het alleen via de bovenkant.
    Voorkant er uit kan ook inderdaad alleen waar laat je de airco wanneer aanwezig?
    Er zijn dus meerdere manieren.
    Motor (onderblok) hoeft er niet uit wanneer je zuigerveren en lagerschalen van de drijver stangen gaat vervangen.
    In dat geval hoeft alleen de cilinder kop er af.
    De kop er af halen op zich is niet veel werk, de onderdelen die er af moeten zoals inlaat uitlaat , dynamo , afscherming enz dat is meer werk.
    Je moet daar gewoon rustig de tijd voor nemen.
     
  16. Ik heb nog iets (raars) ontdekt.
    Als ik de peilstok uit de motor trek en de schaalverdeling richting de blokzijde er uit trek heb ik volgens de peilstok er een stuk minder olie in zitten als ik de peilstok een halve sla draai en dan peil (schaalverdeling naar voorzijde auto gericht). Zou zo maar 300cc kunnen zijn.
    Welke moet ik nou aanhouden.
     
  17. Die wanneer hij het hoogst staat moet je aanhouden.
     
  18. Oke, dus ik heb al die tijd met een te hoog peil gereden waarschijnlijk.
    Volgende week ga ik eerst met een halve liter ATF in het blok proberen, cilinders komt later wel.
     
  19. LET OP rustig rijden, liefst ca 100km in ene keer snelweg bijvoorbeeld.
    Je zal versteld staan hoe zwart je olie is na deze behandeling.
    Daarna absoluut filter mee vervangen.
     
  20. #40 C-style, 25 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 sep 2016
    Zwart is de olie nu ook al terwijl er toch regelmatig verse olie bij komt.
    Ik hoop echt dat dat gaat helpen met die ATF er in.
    Dit is tot nu toe de fijnste wagen die ik heb gehad en wil er eigenlijk niet van af.
     

Deel Deze Pagina