1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Extreem olieverbruik C-max

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door C-style, 18 sep 2016.

  1. #1 C-style, 18 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 sep 2016
    Mijn C-max 1.8 16V Duratech verbruikt veel olie.
    Ik zit nu op 1 liter op 400 a 500km (5w-30) niet de Ford ACEA: A5/B5 specificatie maar A3/B4 Valvoline Synpower.
    De auto rijdt perfect. Als ik in het donker optrek tot 4000 toeren en er rijdt een auto achter mij dan rookt hij als een diesel.
    Voordat ik op vakantie ging was het verbruik 1 liter op 800 a 900km.
    De heenweg naar zuid frankrijk heb ik er elke 300 km er bijna een liter bij kunnen gieten. Ik had begrepen dat er een modificatie is geweest voor de carterventilatie, weet niet op dat vaaor mijn c-max is.
    Graag jullie advies. Het begint echt een frustratie te worden.

    Ik heb al op het forum gezocht naar mogelijke oplossingen zoals de bijdrage van Don.
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=46745&highlight=olieverbruik&page=3
     
  2. Met zo'n olieverbruik zou ik niet aanmodderen.
    Dat betekent dus een andere motor of revisie.
    Of natuurlijk een andere auto ;)
     
  3. Zuigerveren die vast zitten, komt vaker voor.

    Wat Dutchguy zegt, nieuwe motor/revisie
     
  4. #4 C-style, 18 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 sep 2016
    Nieuwe motor gaat hem niet worden, heb de auto nu bijna een jaar.
    Ik heb al heel wat auto,s gehad maar dit heb ik nog nooit gehad.
    Als er een nieuwe of ruilmotor in moet dan gaat hij er uit. Ik denk er over om te proberen met flushen het verbruik omlaag te krijgen. Zuigerveren die vastzitten heb ik al vaker over gelezen.
     
  5. Hoeveel kilometer heeft hij gelopen dan?
     
  6. nu 177500

    Verbruik begon vanaf 163000 op te lopen
     
  7. Heb je toevallig een kenteken?
    Mijn broertje en zijn vrouw hadden ook een C-Max 1.8 16v met heel veel olieverbruik. Ding hadden ze bij een handelaar gekocht, van ellende weer terug gebracht naar de handelaar en geld terug gehad. Flushen hielp niks meer met dat ding.
     
  8. Om nou gelijk mijn kenteken te gaan posten!!!!
    Het is een zwarte uit 2005.
     
  9. Waarom niet?
     
  10. Omdat ik daar al een keer gez..K mee heb gehad.
     
  11. Zou hem niet gelijk afschrijven. Probeer eens met ATF halve liter in de olie, en een nacht op elke cilinder wat ATF . Bij mij hielp dat genoeg om een soortgelijk verbruik terug te brengen naar 1 liter op 2000 wat velen nog te hoog vinden maar wat ik nu acceptabel vind. Mijn auto heeft echter nooit gerookt dus dat voorspeld niet veel goeds.
    Denk dat je met alleen nieuwe zuigerveren en uiteraard het reinigen van de zuigers al een heel eind kom maar dat zal dan toch een revisie betekenen oftewel een uitgebreide reparatie.
    Ik was het van plan maar stel dit nog even uit omdat de auto gewoon heel goed rijdt en het olieverbruik nu eigenlijk alleen hoog is wanneer ik de het gas diep intrap.
    Carterventilatie kan wel trouwens , heb nu een hobby focus staan waarvan alles dicht zat bij die slangen en het ventiel. De olie gaat dan via de kleppendeksel er uit en komt bij de luchtinlaat . Dit was best wel veel eigenlijk. Na vervangen van de slangen en het ventiel was dit verleden tijd
     
  12. #12 C-style, 19 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 sep 2016
    Hij is wel vet bij de aansluitingen van de slang op het kleppendeksel en bij het luchtfilter.
    1 liter op 2000 km zou ik al tevreden mee zijn.
     
  13. Is het een idee om een losse slang (carterventilatie) op het kleppendeksel te monteren en deze aan de andere zijde los te laten hangen om te testen of verbruik minder wordt????
     
  14. #14 Don van der Deijl, 19 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 sep 2016
    Gewoon eerst door een goede technicus laten bekijken .
    Is je garage niet goed genoeg dan weet ik wel zeker dat er hier lieden zijn die er genoeg verstand van hebben .
    Dat los halen van die slang heeft geen zin, de olie komt dan alleen elders terecht.
    Er zit een soort van ventiel in dit systeem welke bij mij helemaal vast gekoekt was.
    Bij het luchtfilter stond echt behoorlijk wat olie hierdoor .
    Na reinigen en het vervangen van de slangen was dit opgelost.
    Ik heb het dan wel over een 1.6 motor.
     
  15. Ik heb gisteren een monteur gesproken (waar de auto in onderhoud is geweest bij vorige eigenaar) en hij kwam met het volgende:

    De olieschraapveren verliezen hun veerspanning en daardoor zou het verbruik ontstaan.
    Hierdoor zou op korte termijn een steeds hoger olieverbruik ontstaan.
    Advies is vervangen olieschraapveren a 1500,-
     
  16. €1500,- is te gek. Voor minder heb je er een ander blok inzitten.
     
  17. Hi Don ,

    Na weer een keer heel goed kijken heb ik eindelijk ontdekt waar de carter ventilatie slangen zitten op de 1.6 FF1 Mk1.

    Ik had al iets gelezen dat ze op de achterkant van de motor zouden zitten (maar dat geldt misschien voor de 1.8).

    En ja , er zit zowaar een beschadiging op de linker slang.

    Nu lees ik hier dat er ook nog een ventiel ergens in het circuit moet zitten.Op welke plek zo ongeveer en wat doet dit ventiel dan ?

    Ik heb ook wat olie verbruik en hopelijk is dat met een nieuwe set slangen verleden tijd.
     
  18. #18 Don van der Deijl, 21 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 sep 2016
    Die klep/ ventiel zit in het midden van de slangen. Zit met de onderkant in een rubber ring welke weer in een plastic "doosje"zitten welke op het onderblok vast zit.
    Dit ventiel wip je er zo uit en kan je heel goed reinigen met MR Muscle ( komttie weer)
    Je moet duidelijk horen en zien dat de afsluiter die er in zit vrij kan bewegen.
    Wanneer dit ventiel helemaal vast zit dan ontstaat er een te hoge druk in het carter welke er bij mij voor zorgde dat er via de slang welke op het kleppendeksel olie uit werd gegooid .
    Carterventilatie zegt al genoeg , er was ook sprake van veel sludge vorming .
     
  19. 1500 euro wat een bedrag en dan nog heb je denk ik geen zekerheid.
    Zou toch proberen de zuigerveren los te krijgen .
    Dit kost niet veel en je hebt niet noodzakelijkerwijs de dure middeltje,s nodig (kan altijd nog)
    Halve liter atf in de olie en ca 100 km mee rijden waarbij je dan niet te hoog in de toeren moet gaan zitten (3500)
    Daarvoor een nachtje op elke zuiger wat atf zetten via de bougies.
    Wanneer dit niet helpt dan zou ik zelf aan de slag gaan met de zuigerveren.
    Is wel wat werk maar het is zelf te doen.
     
  20. Ik ga het proberen Don, nieuwe zuigerveren gaat hem niet worden dan gooi ik hem er uit.
    Zijn de diesel motoren van de c max beter??????
     

Deel Deze Pagina