1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dynamo stuk: kassa.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door brinkie, 29 nov 2015.

Tags:
  1. En dat is dus ook de rede waarom.ik naar hun terug ga eerder altijd naar de dealer. Maar voor de prijs 2x doe.ik wel andere dingen....
    En stempel en handtekening zetten hun ook .En sinds de ford hier onderdeel van venef groep
    Geworden is (vag) is de service Net zo goed als de prijzen.... ***
     
  2. #42 Marco Morello, 2 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2015
    [MENTION=9323]brinkie[/MENTION]; Als ik het zo lees, dan vind je het bedrag nog wel meevallen.
    Waarom start je dit topic dan? Maar goed enige waar ik vraagtekens bij zet, is de hoogte van het bedrag van de dynamo. Zelfs bij een automaterialenzaak koop je ze zonder korting nog goedkoper en dat is zoals ik al zei incl. statiegeld. En dan heb ik het over de gerenomeerde merken, bijv Denso.
     
  3. Zoals ik mij afvroeg in de startpost: "Volgens mij had ik net zo goed naar de officiële Ford dealer kunnen gaan met deze prijzen..." ;)

    Bedrag voor de dynamo vind ik namelijk behoorlijk aan de hoge kant. Ik ga morgen Crum eens bellen, wat me dat daar had gekost.
     
  4. Je bedoelt de Van Mossel groep? Hebben die behalve de failliete boedel van Pouw, Lathouwers en Koops Furness nu ook Ford dealers overgenomen? Mijn hemel. Dat bedrijf is veel te groot en veel te divers aan het worden sinds keukenboer Ben Mandemakers er voor 50% eigenaar van is.
    Wegwezen inderdaad. Zulke bedrijven zijn alleen nog maar bezig voor de zakelijke markt, daar heb je als particulier niets meer te zoeken.
     
  5. The plot thickens...

    De dealer heeft nog niet op de vraag gereageerd, een officieel :ford: reparateur (in Odijk, op 15 minuten rijden) wel. Zij zouden voor vervangen van de dynamo plus riemen incl. arbeidsloon en BTW net zoveel hebben gerekend als alleen al de dynamo bij de universeelgarage.

    Ik ga uit van een fout, en zal de universeelgarage om uitleg vragen. Krijg ik daar geen goed antwoord op, dan zijn ze een klant kwijt.
     
  6. Zeggen en doen is iets anders hè.
     
  7. Uiteraard. Maar ik kan wel aardig vertrouwen op dit bedrijf, heb er de Focus 1 ook een keer in onderhoud gehad. Ik vond alleen een universele garage op loopafstand praktischer dan een specialist op een kwartier rijden, maar met dit soort grappen gaat een klein beetje logistieke planning toch snel lonend zijn...
     
  8. Je bent positief wat betreft de garage en misschien is dat wel beter ook. Ik denk dat ze het wel op een vergissing zullen gooien maar ik geloof daar niet zo in. Teveel mensen durven niets te ondernemen en betalen zo teveel geld ( ja mijn ouders deden dat dus , alweer :) ) Ik ben gewoon een beetje panisch van garages maar uiteraard zijn er goede en betrouwbare .
     
  9. Ja die bedoel inderdaad ......
     
  10. [MENTION=9323]brinkie[/MENTION]; volgende keer toch maar een opgave laten doen denk ik?
    Zoals ik al zei, het enige wat ik nogal aan de prijs vindt is de dynamo. De rest vind ik wel nette prijzen. Maar het verschil zal iets van €150-200,- zijn. Is best wel geld, maar is te overzien.
     
  11. Van Crum inmiddels een offerte gekregen die 100% identiek is aan Onwezen, Ford rekent voor het vervangen van dynamo plus riemen kennelijk een standaardprijs van 321 euro ex BTW.

    Ik ben even met Voskuilen wezen praten. Ligt niet aan hun, tenminste, ze hanteren een systeem van: wat de automaterialenhandel als brutoprijs rekent, dat berekenen we door aan de klant. Zo werken de meeste garages volgens mij, vandaar dat de onderdelen op internet zoveel goedkoper zijn, omdat je al snel een korting van 30% krijgt. Die korting steekt de garage in hun zak, dat zit in het verdienmodel.

    Deze dynamo zit er nu in: https://www.winparts.nl/motordelen-...c835-606-15237/dynamo-alternator/p495084.html (Site als voorbeeld, leverancier is APS automaterialen in dit geval, maar daar kom ik zonder account niet op)
    Inderdaad, brutoprijs 416,24 incl. BTW, haal je daar 21% vanaf kom je op 344 euro.

    Ik denk dat de originele Ford Denso dynamo gewoon een stuk goedkoper is dan de aftermarket Bosch dynamo.

    Uiteraard weet ik dat rondshoppen loont. De volgende keer, als mijn glazen bol aangeeft dat ik met pech ga komen te staan, laat ik eerst wat offertes doen. ;)
     
  12. Brutoprijzen zijn niet de prijzen waarvoor een garage het kan inkopen! Op die 287 euro die Winparts rekent kan een garage nog een keer korting krijgen. Hier exact dezelfde dynamo voor 203 euro (inclusief BTW):
    http://www.ebay.de/itm/Lichtmaschine-Generator-FORD-BOSCH-0986080440-/161830600345

    Bij verkoop via Ebay is de verkoper ongeveer 10% aan kosten kwijt die ook al in de prijs zitten! Ik denk dat jouw garage zo'n 50 tot 60% aan marge heeft berekend op die dynamo.
     
  13. Bij de lokale automaterialenzaak krijg ik standaard ook korting op onderdelen. Dus het verhaaltje brutoprijs is een beetje onzin, tenzij ze daar nooit eerder zijn geweest, maar dat lijkt mij sterk. En nog gevraagd hoe het zit met het statiegeld?
     
  14. #54 JW, 4 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2015
    De dynamo die je er nu in hebt zitten is een 105A dynamo. De Focus 2 met 1.6 Duratec benzinemotor is geleverd met een 105A dynamo of een 120A dynamo. Welke dynamo is toegepast is afhankelijk van de opties (stroomverbruikers). Over het algemeen is het zo dat bij auto's met weinig opties een 105A dynamo is toegepast en bij auto's met meer opties een 120A dynamo. Sommige opties (zoals elektrische bijverwarming) vereisen een 120A dynamo.

    Zelf ben ik tot dusver nog geen 105A dynamo in een Focus 2 tegengekomen. Opvallend is ook dat bij de dealer de 105A dynamo aanmerkelijk duurder is als de 120A dynamo. Het prijsverschil is ruim €130,-.


    De kans bestaat dus dat er voorheen een 120A dynamo in je auto zat en nu een 105A dynamo. Bij de Focus 2 is de capaciteit van de dynamo in de PCM geprogrammeerd. Aan de hand hiervan stuurt de PCM de dynamo aan. Wanneer de PCM is geconfigureerd voor een 120A dynamo terwijl er in werkelijkheid maar een 105A dynamo aanwezig is kan de dynamo worden overbelast wat de levensduur aanmerkelijk kan verkorten.


    Persoonlijk zou ik dus even om de oude dynamo vragen. Naast het feit dat hier zoals hierboven al vermeld vaak statiegeld op zit (en de oude dynamo nog altijd jouw eigendom is) zit hier ook een sticker op waar de capaciteit op staat vermeld. Aan de hand hiervan kan je zien of ze naar de capaciteit van de dynamo hebben gekeken of er stomweg een hebben besteld aan de hand van een onderdelenzoekprogramma.
     
  15. Bedankt voor het duidelijke verhaal JW. Het verklaart waarom de prijs zoveel hoger is uitgevallen dan de dealer.

    Deze Focus is door de eerste eigenaar besteld in de Trend uitvoering zonder opties, dus als ze niet verder hebben gekeken dan de onderdelencatalogus, dan is de keuze voor 105A in plaats van 120A wel verklaarbaar. De oude dynamo is ingeleverd om het statiegeld (75 euro, dat niet wordt doorberekend aan de klant) terug te krijgen. Maandag bel ik er nog even achteraan, of de monteur zich nog kan herinneren wat er op die oude dynamo stond. Het zou natuurlijk gewoon kunnen dat deze auto de uitzondering is die de regel bevestigt.

    Is het mogelijk dat de dealer die PCM uitleest en desnoods herprogrammeert?
     
  16. Aan de hand van je kenteken of VIN nummer kan ik eventueel wel zien welke capaciteit dynamo er af fabriek in je auto is geleverd en wat de betreffende instellingen in de PCM zijn.
     
  17. ik wil geen reclame maken maar ik haal altijd mijn dynamo van deze leverancier. zo was ik bijvoorbeeld voor mijn 200amp dynamo in nederland ca 390 euro kwijt geweest. daar koste het mij $177 dollar. met verzending erbij kwam ik uit op $192.88 uit wat met de oude prijzen (euro ~ Dollar) 144 euro was. wel een levertijd van 8 dagen.

    voor mijn auto moet ik helaas alles bestellen vanuit amerika maar toendertijd met de volvo 740 en ford mondeo ( in amerika de Ford Contour) was ik maar een fractie van de europese prijzen kwijt.

    http://www.jcwhitney.com/alternators-and-generators/ford/c1579m29j1s19.jcwx
     
  18. #58 brinkie, 7 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
    Via PM afgehandeld, omdat ik geen kentekens en chassisnummers via een openbaar forum wil vermelden, maar hier is het resultaat van het uitzoekwerk van JW, waarvoor mijn grote dank! :thumbs:

    Kortom, ik heb 130 euro teveel betaald voor een 105A dynamo in plaats van 120A die er net zo goed in kon, maar het zal waarschijnlijk verder geen gevolgen hebben.

    In ieder geval ga ik voortaan naar een garage die gespecialiseerd is in :ford: ...

    [MENTION=13778]Das_Boot[/MENTION]: je vergeet de invoerrechten, BTW en inklaringskosten die je mag ophoesten als je onderdelen uit de VS laat komen. Voor US Fords lijkt me dit geen issue, dan heb je inderdaad weinig keus.
     
  19. Mijn Focus blijkt de uitzondering te zijn die de regel bevestigt...

    Ik heb net de monteur gesproken, die heeft eerst de oude dynamo uitgebouwd, aan de hand van het onderdeelnummer daarop is een nieuwe 105A dynamo besteld. Hij heeft op safe gespeeld, wat ik hem niet kwalijk kan nemen.
     
  20. Dat siert hem dan ook weer:thumbup:
     

Deel Deze Pagina