1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dynamo stuk: kassa.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door brinkie, 29 nov 2015.

Tags:
  1. Afgelopen donderdagavond nokte de dynamo van onze Focus 1.6 ermee, na 7 jaar en 138.000 km. Acculampje bleef branden na het starten, de riemen zaten er nog op en draaiden, dus dat kon goed de dynamo zijn en ja hoor, na een paar straten was de accu leeg en viel de auto stil. Wegenwacht erbij, met noodaccu naar de garage in onze woonplaats gereden waar de auto al 4 jaar naar tevredenheid in onderhoud is (universeelgarage op loopafstand van huis), waar de eigenaar stomtoevallig nog 's avonds laat aanwezig was. Dus die kon meteen achter het hek worden gezet, sleutel afgegeven, onverwachte service. De volgende dag werd inderdaad geconstateerd dat de dynamo was overleden, de auto is dezelfde dag nog gerepareerd, wederom, prima service. De accu bleek ook niet fris meer te zijn (niet verwonderlijk na 7 jaar) en omdat de 2 poly V-riemen er toch af moesten, meteen nieuwe erop. Ik had toevallig een afspraak staan voor balanceren en uitlijnen omdat de auto nogal trilde bij 120 km/h, dat is ook verholpen. Tot zover niets dan lof.

    Maar dan de rekening. 931,91 euro.

    Dynamo: 344 euro ex. (revisie/ruildynamo, geen originele Ford Denso - wat op zich een goede zaak is)
    Accu Bosch S4: 105,70 ex. + 7,50 ex. loodtoeslag (vreemd, ze leveren de oude accu toch weer in?)
    Poly V-riem 6 ribben: 26,39 ex.
    Poly V-riem 5 ribben: 27,52 ex.
    Balanceren: 4x 12 euro ex.
    Uitlijnen: 49,17 ex.
    Klein materiaal 9,80 ex.
    Reiniger: 5,95 ex.
    Werkplaatstarief (niet gespecificeerd hoeveel): 146,14 ex.
    Totaal 770,17 ex + 161,74 BTW = 931,91

    Volgens mij had ik net zo goed naar de officiële Ford dealer kunnen gaan met deze prijzen...
     
  2. Material zal niet super veel verschillen maar de ford zal aan uurloon nog wat meer vragen.
     
  3. #3 JW, 29 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 nov 2015
    Persoonlijk vind ik vooral de dynamo stevig aan de prijs. Bij de dealer kost een nieuwe originele 120A dynamo net geen €280,-. Online wordt deze zelfde originele dynamo zelfs voor onder de €200,- aangeboden.

    In dit geval is de ruildynamo/revisie dynamo dus aanmerkelijk duurder als een originele nieuwe dynamo.
     
  4. Ik zou het even moeten nakijken, maar volgens mij heb ik voor een revisiedynamo incl plaatsen 400 euro betaald bij de dealer.
    Verder vind ik de prijzen best netjes. Ik heb wel goedkopere universele garages gezien, maar ik weet niet hoe de kwaliteit is.
     
  5. #5 brinkie, 30 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 nov 2015
    De dynamo alleen al kostte me 344 ex BTW, dus 416 euro voor alleen de dynamo en dan moet 'ie er nog in. Jouw dealer was hierin dus stukken goedkoper...

    Qua service en kwaliteit heb ik absoluut niets te klagen over ze. Het is alleen zo dat, als ik voor hetzelfde geld (of minder!) onderdelen met FoMoCo en Motorcraft erop kan krijgen en de mobiliteits- en carrosseriegarantie doorloopt, me afvraag waarom ik de auto bij een universeelgarage in onderhoud laat doen (ja, eigenlijk weet ik het wel, omdat ze een stuk dichterbij zitten dan Crum en Onwezen).

    Eind volgend jaar moet er groot onderhoud en de distributieriem (moet na 8 jaar volgens ETIS) gedaan worden, dan eerst maar eens wat offertes laten doen. Of tegen die tijd gewoon afscheid nemen van deze en een Focus III kopen :mrgreen:
     
  6. Heb je de oude dynamo mee terug gekregen? Vaak zit er statiegeld op, kan me voorstellen dat die €4**,- incl. statiegeld is, wat jij nu waarschijnlijk betaald hebt, maar niet terug ziet. Zeker de moeite om dit na te gaan.
    Voor de rest vind ik ongeveer €55,- p/u niet heel schokkend (vanuit gaand dat ze er 3 uurtjes mee bezig zijn geweest) al zijn er partijen die een lager uurtarief hebben, al zou dit op 3 tot 4 uurtjes euro werk zijn.

    Wat betreft je d-riem, persoonlijk zou ik de auto niet weg doen wanneer de d-riem vervangen moet worden. Afhankelijk of je de waterpomp incl. koelwater ook laat vervangen moet het met een €500,- wel betaald zijn.
     
  7. #7 Don van der Deijl, 30 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 nov 2015
    Vind het een hoog bedrag, erg hoog zelfs.
    Doorgaans is alleen de set met de gelijkrichter en de borstels defect.
    Het is voor een garage niet al te lastig alleen deze te vervangen.
    De riemen had ik niet vervangen wanneer deze er nog goed uitzien.
    Balanceren en uitlijnen dat zijn de kosten die er voor staan en welke je ook niet zelf kan doen.
    Ik bedenk bij deze toch maar weer dat het verdomde makkelijk is wanneer je zelf wat kan sleutelen.
    Een NIEUWE Bosch dynamo voor mijn focus bij MR auto nog geen 200 euro.
    Ook ik zou mijn auto zeker niet weg doen voor de Distributie riem.
     
  8. Het kan aan mij liggen, maar ik vraag altijd eerst een prijsopgave voordat ik wat laat repareren. Als je tegen de garage zegt; maak em maar, geef je een blanco cheque.
     
  9. 416 euro is wel erg veel. Op de Duitse Ebay koop je vanaf 89 euro een nieuwe of gereviseerde dynamo. Nog 15 euro verzendkosten erbij en je bent voor nog geen 105 euro inclusief BTW klaar. Als je even rondshopt had dit voor de helft van de prijs gekunt.
     
  10. Allemaal leuk en aardig, maar een garage gaat niet op ebay oid zitten zoeken naar onderdelen voor jouw auto.
     
  11. Bij een garage word je genept klaar. Dat was mij al lang duidelijk en menig ander ook. Ik ken serieus maar 1 eerlijke garage hier in Dordrecht en dat is garage Ilgin in de Daltonstraat. Meestal doe ik alles zelf maar bij een APK laat ik het met een gerust hart aan hun over. Zij gaan ook niet zo maar iets heel duurs vervangen. Ik vind het heel normaal dat je dan gebeld wordt.
    Dit verhaal met die dynamo weer zo,n typisch voorbeeld, gelijk de riemen mee vervangen ? Waarom? De accu niet fris meer? Wel dat is mogelijk na een jaar of 5 maar is het nodig wanneer de auto nog goed start?
     
  12. Beetje verdienmodel en beetje zelfbescherming.

    Stel je voor dat de garage niet de riemen vervangen had en een jaar later zouden ze eraf gelopen zijn? Dan geven mensen snel de garage de schuld.

    En persoonlijk zou ik de riem ook vervangen, die dingen kosten echt niets en als ze stuk gaan heb je kans dat er meer meegaat
     
  13. Volgens mij dringt nog steeds niet door dat het bij een garage altijd meer kost dan als je het zelf doet.... Lijkt mij logisch hoor.
     
  14. En het voordeel van een garage is dat je niet op je onderdelen hoeft te wachten, ik kan me goed voorstellen dat mensen niet een week willen wachten op een dynamo die vanuit Duitsland moet komen...
     
  15. Precies:cool:
     
  16. Kom op nou 919 euro is belachelijk veel geld.
    Mijn ouders hadden een mercedes, elk jaar trouw voor de grote beurt, elk jaar toen nog duizenden guldens.
    Van 2 oud garage medewerkers weet ik dat je genaaid wordt waar je bijstaat.
    Een dynamo kopen zij waarschijnlijk nog voor minder in dan wat ze er op E bay voor vragen. Zit zelf in de reparatie (geen auto,s, dat is puur hobby matig en KOSTEN besparend )en zie hoeveel keer onderdelen over de kop gaan.
    Mijn god mijn auto ging gelijk naar de sloop wanneer ik zoveel moest betalen.
     
  17. #17 Don van der Deijl, 1 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 dec 2015
    Bokkepoot dat preventief vervangen ken ik. Wat ik al zei ik zit in de reparatie, van bruin en witgoed. Een LCD tv welke binnen komt met stel een defecte voeding dat kan . Van datzelfde LCD toestel weet je dat een onderdeel van het panel vaak defect gaat.
    Mag jij het zeggen, preventief vervangen en 150 euro meer betalen of nog van je TV genieten en "geluk"hebben . Bij Garage Ilgin ( nee ik heb geen aandelen) zeggen ze gewoon, dit en dat staat er wel aan te komen en zo HOORT het. Banden vervangen bij 3 mm want een mm verder en ze zijn officieel versleten, onzin . Roest aan uitlaat want dan is hij binnen kort door ( Ja dat kregen mijn ouders dus serieus ieder jaar te horen) Onzin.
     
  18. #18 Bokkepoot, 1 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 dec 2015
    Tsja, voor 919 euro heb ik geen gevulde gereedschapkar, betonnen vloer met een mooie brug. Ook geen pand met gas water en licht. Ook mis ik dan nog de ervaren monteur en de garantie op de montage van de onderdelen... Bovendien mis ik nog der verzekering voor het geval er iets mis gaat..

    En preventief vervangen, auto's maken is tegenwoordig een slecht verdienmodel. Ik snap wel dat ze pakken wat ze pakken kunnen.
     
  19. Wat negatief tegen de garagist. Als je alleen de kool borstels vervangt en de riemen laat zitten en de accu die 7 jaar oud is maar nog ff oplaad start hij ook wel weer.
    Dan word het straks kouder en kan je de buurman uit zijn bed bellen om ff op te starten.
    En dan zeggen dat de garage net de dynamo heb gereviseerd , dat ze ook de accu wel hadden mogen vervangen. En dan nog een zoem geluid bij de dynamo hoorbaar toch nog een lagertje stuk wat een rot garage is het dan. Hadden ze beter een ruildynamo in kunnen zetten. DUS het is niet snel goed als het wat duurder is als verwacht.
     
  20. D-riem gaat nog steeds goed bij jouw auto of niet? Ondanks dat het niet door de garage is gedaan maar door een paar beuners die het sleutelen serieus nemen. ;).

    900 euro is een hoop geld en had gezien de prijs van de dynamo iets goedkoper gekund, de rest is niet exhorbitant. Tuurlijk zelf doen scheelt een hoop (als je het goed doet). Ook met goeie onderdelen (geen chinese e-bay meuk).
     

Deel Deze Pagina