1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dynamo stuk: kassa.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door brinkie, 29 nov 2015.

Tags:
  1. #21 nctnico, 2 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2015
    Ebay is makkelijk om de goedkoopste te zoeken maar er zijn diverse grote Duitse en Italiaanse groothandels in auto onderdelen die de meeste onderdelen leveren. Daar bestel ik ook weleens direct en een garage kan daar ook prima hun bestellingen plaatsen en waarschijnlijk nog korting krijgen ook. Het grootste 'probleem' is dat garages denken dat iedere klant de auto vandaag nog klaar wil hebben. Daarom betaal je zo belachelijk veel voor onderdelen in Nederland. Die liggen (bijna) lokaal in een magazijn geld op te eten en dat moet wel betaald worden!

    Ander mooi voorbeeld: nieuwe achterveren voor m'n auto zouden 110 euro per stuk moeten kosten bij de lokale universeel ex. 50 euro monteren. Nou, hij heeft er mooi veren van een goed merk (KYB; niet de allergoedkoopste) onder gezet die ik voor ongeveer 60 euro per set (inc. verzenden) via Ebay heb besteld.

    Overigens heeft de Duitse Ebay een extra zoeksysteem voor auto onderdelen. Als je het type, bouwjaar en motor soort/inhoud opgeeft dan krijg je heel snel de juiste onderdelen te zien. Het werkt net zo makkelijk als een website voor auto onderdelen.
     
  2. Zucht...... Laat maar.....
     
  3. Haha die loopt nog steeds ja. Niks mis met zelf sleutelen hoor. Er zijn een heleboel mensen die het net zo goed of zelfs beter dan een garage kunnen.

    Maar dat is niet het verdienmodel van een garage, die moeten gewoon winst maken. En tsja daar betaal je voor. Je auto bij een garage neer zetten staat meestal garant voor teveel moeten betalen. Alternatief is om het zelf te doen, maar dat kost je een investering in gereedschap en het kost je tijd en moeite.

    Ook is het weer er momenteel geen weer om buiten op de stoep nog te sleutelen imho. Ik heb dat stadium van buiten in de kou met slecht licht ***ten wel gehad..
     
  4. Dit verwoordt wel heel goed hoe ik erover denk :D

    Ik kan best wel wat zelf sleutelen hoor, ben ook lid van de technische commissie van de 480-club en heb laatst een sleuteldag georganiseerd bij een Volvo-dealer, maar op straat sleutelen valt best tegen, en mors je een beetje olie, dan kun je een boete van 440 euro aan je broek krijgen wegens een milieudelict. Ik beperk me dus tot zaken die geen rotzooi geven en dusdanig specialistisch zijn, dat de garage er geen raad mee weet, zoals het vervangen van een pop-up motortje in een Volvo 480:

    [​IMG]
    De Focus op de achtergrond is van de buurman, die ook veel zelf sleutelt, maar eveneens niet op straat gaat zitten klooien

    en toen ik dat ergens op een forum neerzette, kreeg ik reacties in de trant van "wat ben jij een tokkie dat je op straat sleutelt". :|

    Daarnaast, ik heb al 4 jaar uitstekende zakelijke relatie met Voskuilen (het garagebedrijf in kwestie). Het is dat Crum aan de andere kant van Houten zit, en Onwezen zit nog verder weg in Odijk, anders was 'ie daar in onderhoud. De Focus is voor mij niet echt een hobby, dat is de auto die het gewoon moet doen en daarop wordt qua onderhoud niet bezuinigd. Voor de Volvo daarentegen haal ik zoveel mogelijk op eBay, bij kfzteile24.de, Mister Auto en de Volvo-onderdelenboeren in Nederland, dan zit je soms een week op onderdelen te wachten en intussen staat de auto stil. Dat kan ik niet doen met een gezinsauto die op donderdagavond stuk gaat en die ik zaterdag echt weer nodig heb.
     
  5. "Sorry schat, je moet maar even je ouders bellen of ze morgen je zoon naar de skiles kunnen brengen, want ik moet eerst een week wachten op onderdelen en daarna nog een garage vinden die het er voor weinig op wil zetten. Oh ja, wil je ook even helpen duwen naar die garage"
    :schater:
     
  6. Goed verwoord Robert! Zo zie ik het dus ook.
     
  7. Snap je denkwijze wel, maar zoeken op ebay moet jezelf dus wel weten wat je moet hebben. Anders kan het nog een dure hobby worden. Verder denk ik dat de schuld van de dure onderdelen allereerst bij onze fijne overheid gezocht moet worden. BTW is al 21% en dan heb ik het niet eens over andere zaken die door toedoen van de overheid verrotte duur zijn geworden. De autobedrijven moeten natuurlijk ook nog wat verdienen.
     
  8. Ik was bij de garage waar wel zelf de dynamo mee mocht nemen (deze kosten gereviseerd 140 euro) en ik betaalde inc riem en plaatsen nog een 100 euro ze zijn er 3 uur mee bezig geweest ..
     
  9. 100 euro inclusief 2 multiriemen? Wow. Laat die 2 riemen 28 euro kosten, blijft er 72 euro over voor 3 uurtjes werk. Zelfs als dat exclusief BTW is, kom ik voor een bruto uurloon van 24 euro (waar de kosten van gereedschap, huur van de bedrijfsruimte en dergelijke nog vanaf moeten) mijn bed niet uit. Dat zijn adresjes die je moet koesteren. :)
     
  10. #30 nctnico, 2 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2015
    We hebben 2 autos maar kunnen er eentje best een paar dagen missen. Daar had je nog niet aan gedacht he? :baeh: Bovendien zijn de onderdelen uit Duitsland in 2 of hooguit 3 werkdagen geleverd. Maar goed, je mag zelf kiezen of je honderden euros wil besparen of niet. Voor het prijsverschil van de wat duurdere onderdelen kun je zelfs een auto huren of een taxi laten komen. Ik begrijp best dat je door mij belachelijk te maken je business wil beschermen maar wie lacht er nu het laatst?
     
  11. Ik denk degene die naar de garage is gegaan en later blijkt dat het onderdeel defect is geraakt binnen afzienbare tijd. Dan hoef je hem alleen naar de garage te brengen, scheelt een hoop regelwerk. Service is ook wat waard.
    Tuurlijk, als je zelf handig genoeg bent kun je het zelf doen. Maar niet iedereen heeft 2 rechterhanden en de kennis om reparaties uit te voeren.
     
  12. Het is lastig, om je soms in een ander te kunnen verplaatsen. Ik ik ik ik .....
     
  13. #33 Johanpg, 2 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 dec 2015
    Ik ga met alle plezier naar de plaatselijke :ford: dealer, als je ze daar een beetje kent doen ze niet zo moeilijk. Als ik daar kon met een probleem woord het altijd netjes opgelost en daar betaal ik graag dan wat meer voor.

    Voorbeeld, paar week terug had ik een probleem, hebben ze na gekeken. Even onderdelen uitgewisseld met een :focus2: Uit de showroom. Dat loste het probleem nog niet op. Toen ik 's middags weer kwam zeiden ze het is dat en dat maar daar zal ik eerst niks aan doen kan geen kwaad. Dan zie ik ook geen rekening terwijl ze toch een mooie tijd bezig zijn geweest of toen ik een nieuwe klapsleutel had van de sloop, dan leren ze hem gratis in.

    Ik denk dat het ook 2 kanten op werkt, als je hun je onderhoud gunt gunnen ze jou ook wel wat.
     
  14. Ik vind wat de garage bij Mike heeft gedaan heel netje,s en voor weinig geld.
    Zelf op straat sleutelen tja het staat inderdaad wat armoedig en ik heb er al eens gedonder mee gehad .
    Ik sta gelukkig in een hoek . beschut en deels uit het zicht dus ernstig is het niet.
    Toch een keer de milieu politie maar ik zorg dat ik het goed schoon houdt dat wil zeggen, katten korrels (just in case) en plastic.
    Helaas kan ik in de buurt geen ruimte vinden want inderdaad op straat in de kou is ook niet gezond voor je. Toch heb ik het er voor over doodeenvoudig omdat het ook niet anders kan. Ik kocht mijn focus een 3 jaar geleden voor 1000 euro dan heeft het geen zin om er dergelijke bedragen tegen aan te gooien lijkt me.
    Nu hobby ik weer met een focus wat eigenlijk een sloper is. Ik houd het netje,s maar het is wel op straat. Tokkie? Wel ok het staat niet zo netje,s maar aan de andere kant iemand die zijn huis schildert en schuurt dat kan overlast geven hoor (en vieze ramen) Maar goed ik help nu dus al meer mensen want ze weten je te vinden . Een dynamo is eenvoudig te vervangen en ook nog eens van dien aard dat je niets kan vervuilen. Als je het zelf kan maar daar geen zin in hebt dan ben je toch een beetje een dief van de eigen portemonnee . Zelf hobbyen ja ik vind dat leuk .
     
  15. Johan zo ken ik dus ook een garage wat ik al zei. Het gaat mij ook meer om de dealers en niet zozeer om de zeg maar normale garages .
    Natuurlijk zijn er meer goede en eerlijke garages .
    Toch er zijn teveel mensen die zich blind staren op de dealer. Wederom mijn ouders met hun mercedes camper, alsof ze denken , die hebben geld betalen. Toch elk jaar een grote beurt.
    Hun kleine daihatsu cuore mijn hemel wat ze daar ook aan betaalde . Zo ook een bedrijfsauto op het werk. Collega gestrand , remmen kapot. De plaatselijke garage doet een PO van 1500 euro . Toch serieus geld dus ik zeg laat die auto maar ophalen dan doe ik die remmen wel. Werkgever bellen en toen kon het voor 1000 euro. Ok dan had ik hem gelijk opgehaald daar niet meer geloofwaardig . Dezelfde auto is in onderhoud !! Dus wat hadden ze kort daarvoor aan de remmen gedaan? En onlangs niet starten en ik er met een collega wel heen om de accu te vervangen. OK dan hadden ze die accu toch minimaal kunnen testen. Wel elke keer bij een beurt enorme bedragen,
    Natuurlijk vervang ook ik preventief zaken bij mijn auto, accu was 5 jaar dan gok ik er niet op dat deze een eventueel koude winter er mee gaat stoppen , gewoon geen zin in.
     
  16. Bij deze auto accu niet vervangen , dat is niet goed van de garage.
    Bij de betreffende auto waar het verhaal mee begon wel accu vervangen is ook niet goed want dan word de rekening te hoog. Wat moet een garage dan wel doen?
     
  17. Een accu kunnen ze heel goed nameten .
    Ik vind dat een garage niet zo maar de beslissing kan nemen om onderdelen te vervangen welke niet perse noodzakelijk zonder overleg met de consument.
    Bij de bedrijfsauto was het duidelijk dat de accu al veel eerder vervangen had moeten worden, echter bij het groot onderhoud waar DIK voor wordt betaald was dit niet gedaan.
    Alles in overleg dus lijkt me een gezonde zaak
     
  18. Accu vervang ik pas als je merkt dat de auto slecht start. Wel nadat deze doorgemeten is.
    En ja dan loop ik het risico dat ik een keertje stil sta. Maar kan met een 2 uur (bellen, lift regelen accu kopen) ook weer klaar zijn.
     
  19. Dat klopt, maar waar een accu slecht tegen kan is verkeert laden of totaal ontladen. En als hij er dan al 7 jaar in zit is het vaak wel gedaan. En overleg over de kosten is wel zo handig. Maar ik weet niet wat er afgesproken is bij het afleveren van de focus naar de garage. Vaak word er gezegd hij moet gewoon weer goed ik wil geen problemen met de auto. En als de rekening komt (wat in mijn inziens een redelijke prijs is) er achteraf toch hier en daar op een paar onderdelen toch liever een gokje had gewaagt.
     
  20. Ik heb prijsopgave vantevoren gekregen, de monteur zelf belde me op. Nieuwe accu was nodig, als in, deze gaat de winter niet meer doorkomen. Poly V-riemen vervangen is voorschrift bij het vervangen van de dynamo. De rest van de werkzaamheden (balanceren, uitlijnen) had ik om gevraagd, omdat 'ie er toch stond.

    Wat ik ervoor terug krijg? Een reparatie waarin ik vertrouwen heb bij een bedrijf waar ik al 4 jaar klant ben. Een auto die weer fantastisch rijdt, waar ik weer vertrouwen in heb, waar ik zonder twijfel mijn vrouw 's avonds laat mee op pad durf te sturen. Laten we wel wezen, de auto was echt stuk, zonder hulp van de Wegenwacht stond 'ie nog steeds ergens midden in Utrecht. Ik heb zelf geen sleutelruimte en ook geen ervaring met sleutelen aan de Focus. Ik ken geen garage hier in de buurt die ik de auto kan laten maken met zelf meegebrachte onderdelen, en zouden ze het wel doen, dan zonder enige vorm van garantie. Het zou trouwens niet de eerste keer zijn dat ik de verkeerde onderdelen krijg toegestuurd, vooral kfzteile24 heeft daar een handje van, of dat ik na een week te horen krijg dat ze toch niet kunnen leveren, wat Mister Auto me een keertje heeft geflikt.

    Met de juiste zoektermen op eBay (Focus II Turnier 1.6 HWDA Lichtmaschine) kom je voor een goedkope dynamo bijvoorbeeld hier uit: 130,80 incl, verzenden bij Bandel Autoteile (prima adresje voor el-cheapo onderdelen, daar heb ik voor de Volvo eens een deel van de uitlaat gekocht). Dus ik geloof direct dat het honderden euro goedkoper kan als je geduld hebt, een goedkope monteur kent en een beetje geluk hebt met de kwaliteit van de onderdelen en het werk. Het is me alleen de ellende niet waard, de :focus2: moet gewoon rijden en betrouwbaar zijn, punt.
     

Deel Deze Pagina