1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Distributieriem vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ejbrul, 4 sep 2008.

  1. Hoi, ik heb mijn focus vandaag naar de garage gebracht om in ieder geval mijn distributieriem te laten vervangen en nog wat andere kleine dingen als mijn knipperlicht die niet automatisch uit gaat bij het terugdraaien en een dashboardlampje vervangen.
    Nu heeft hij niet alles voor elkaar gekregen vandaag en ging ik vanavond eens een kijkje nemen, dit is wat ik zag:

    [​IMG] en

    [​IMG]

    klopt het dat dit er zo uitziet met het vervangen van een riem?
     
  2. Volgens mij hoeft de kleppendeksel er niet af bij het vervangen van de riem.
    ook zit de kap van de riem nog op zijn plaats das wel een beetje raar te noemen.

    Gr dB
     
  3. Vanwaar deze vraag?? Vertrouw je de garage niet ofzo?
    Zo te zien zijn ze nog maar net begonnen of zijn ze al bijna klaar.
    De plastic kap van de 2e foto moet ook los en oa ook de motorsteun en nog vele andere onderdelen. Bij het vervangen van de distributieriem vervang je doorgaans ook meteen de multieriem.
    Of het kleppendeksel ook los moet weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar ik denk zeker dat het handig is, omdat je dan wat meer ruimte hebt.
    Is ook niet zo heel veel werk eigenlijk, die kleppendeksel.

    Dutchguy
     
  4. Het is niet zo dat ik de garage niet vertrouw, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat dit binnen een dag wel gedaan kon worden.... nu ben ik hem langer kwijt dan verwacht en moet ik langer doorijden in mijn calibra, das ook niet alles als je een focus bent gewent :lol:
    Ik vermoed dat hij bijna klaar is, er lag namelijk ook koelvloeistof in een bak onder mijn auto, en ik heb begrepen dat de waterpomp ook vervangen moet worden (of in ieder geval wenselijk is) als je distriebutieriem wordt vervangen of is dit niet het geval?

    Wat kost het vervangen van een distributieriem bij de dealer? incl. uurloon? Ik heb wel gezien dat het ongeveer 300€ kost, maar weet niet of dat met uurloon erbij was.
     
  5. Hij staat in leidsendam he, een grijze wagon tdci? Ik heb hem zien staan zag er wel interessant uit (als je je toch zit te vervelen).... Misschien heb ik wel voor vertraging gezorgd. Mijn tdci iut 2006 ging in de noodloop bij optrekken op de snelweg, overigens is dit niet opgelost ze hadden geen idee wat het was. Ik word toch altijd netjes geholpen in leidsendam, ook de toegankelijk werkplaats vind ik wel leuk.

    Van de waterpomp is wel verstandig hij is niet heel erg duur en als hij kapot gaat moet alles weer eraf. De kosten zijn in ieder geval 300 euro idd. Ik denk iets meer maar niet veel meer. Doorgaans zou het wel in een dag moeten kunnen. Maar als het echt in Leidsendam is, ze zijn niet zo groot geen vooraad (die is op de mecuriusweg in denhaag) en op zoek naar nog een monteur.. Maar als je een afspraak had moest het eigenlijk wel in 1 dag.
     
  6. Het is wel erg handig om bij het vervangen van je distrubutieriem je kleppendeksel te verwijderen. Dan kun je namelijk makkelijk je nokkenas fixeren. Dit is nodig om de timing van je nokkenas goed te houden.
     
  7. maak je maar geen zorgen, je hebt een 16 klepper, ik denk een 1.6.. hierbij zetten ze de motor optijd en blokkeren dan je nokkenassen(waarvoor het kleppendeksel eraf moet)...

    dus ik zou me geen zorgen maken.

    gr martijn
     
  8. Vervangen van de wateromp is wel een aanrader. Heb het zelf niet gedaan bij het vervangen van de distributieriem (was volgens de garage niet nodig; hij werkt toch prima?!) Maar 3 maanden later was de pomp stuk, en moest de hele zooi weer open.
     
  9. Ik zou altijd de waterpomp mee laten vervangen.
     
  10. Kleppendeksel moet er inderdaad vanaf, want je moet je nokkenassen fixeren. Er wordt een soort busje geplaatst wat alles op zijn plek houd als de riem ervan af gaat.

    Bij bv Honda motoren zitten er streepjes op het blok en nokkenastandwielen om hem weer op tijd te zetten (Als je de streepjes weer tegenover elkaar zet), maar ook daar is het handig om de nokkenassen te fixeren, zodat je de riem er gewoon makkelijker op krijgt. Verder zitten in de krukaspoulie en nokkenas tandwielen uitsparingen waar spietjes in vallen, dus die zitten altijd goed.

    Bij bv de 1.6 16v van de Focus zitten deze merktekens er niet op en zitten de poulie en nokkenastandwielen via een conische verbinding op de assen, dus MOET je fixeren. Te veel verschuiven is catastrofaal voor je motor.
     
  11. oke dan, dan weet ik dat ook weer! :) begon me al een beetje zorgen te maken.... Ik moet er wel bij zeggen dat het geen dealer is, en nee hij staat niet in Leidsendam, ik woon in amsterdam en het is een 5 deurs hatchback :)
     
  12. Dan doen ze het in leidsendam hetzelfde :lol:
     
  13. knipperlicht

    voor je knipperlichten moet er een nieuwe ring in die je handel terug zet
    is dan een nok op afgebroken.
    Moet je stuur eraf daar zit hij achter.
     
  14. Ik dacht dat er een 'liniaal' in de uitsparingen op de nokkenassen wordt gelegd. Bij diesels wordt de nokkenas ook zo geblokkeerd.

    [​IMG]
     
  15. Afgelopen week heeft de focus een grote beurt, keuring en vervanging van distributieriem en multiriem ghad, icl de spanrol, etc, zag inderdaad het zgn lineaaltje om de boel vast te zetten, vwb de waterpomp was mij niet bekend is dus ook niet vervangen tja we zien wel wat er mee gebeurt, wel raar om een goede waterpomp bij voorbaat te vervangen, toch??? :roll:
     
  16. Re: knipperlicht

    is dat duur? :?
     
  17. Ligt eraan gaat om de kans en de kosten. Ik dacht dat een waterpomp maar 50 euro kost als de riem eraf ligt. Als het later nog moet gebeuren is dit veeeeeel duurder.
     
  18. Net te horen gekregen dat ik hem vanmiddag mag ophalen :)
    ben benieuwd wat er nu allemaal wel werkt in plaats van niet :D
     
  19. Dat dacht ik toen dus ook; maar het was wel balen toen hij 3 maanden daarna toch stuk ging en zooi weer los moest.
    De waterpomp kost zo rond de 100 euro en kan eenvoudig meegenomen worden nu de zooi toch los is.
    Anders ben je zo weer 400 euro verder voor alleen de vervanging van de pomp; als hij toch nog stuk gaat.
     
  20. Maar bij een 1400 of 1600 benzine zit de waterpomp niet in het blok,dus wordt niet aangedreven met de distributieriem...De waterpomp zit 8er aan de zijkant vast en wordt aangedreven met de multieriem..dus als deze pomp stuk is valt het nog mee met de kosten en hoeft de hele zooi er niet vanaf(distributie) Als je er wel op tijd bij bent en niet dat je blok warm gelopen is door de kapotte pomp
     

Deel Deze Pagina