1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De vergeten kunst van het knipperen

Discussie in 'Off-Topic' gestart door Rykers, 9 mrt 2015.

  1. Zegt ik ook altijd, leuke is dat ik een grote maat heb, en de meesten dus wel in mijn schoenen passen maar ik niet in die van hun
     
  2. :schater::schater::schater:
     
  3. Ik kan het ook niet bevatten en het irriteert mij ook mateloos als mensen geen richting aan geven. Het is voor mijzelf een automatisme geworden.
    Als motorrijder die dagelijks in weer en wind op de weg zit is het ook wel prettig om te weten wat de ander gaat doen. Je moet toch al extra na gaan denken voor anderen die het te druk hebben met social media, make-up en alles wat niet met autorijden te maken heeft.
     
  4. #104 focusp, 19 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mrt 2016
    Ik vond dit plaatje, dat deze discussie (en die in in het motorrijderstopic) goed samenvat...
    [​IMG]

    Edit: niet zo goed leesbaar in Tapatalk zie ik. Hier de link naar het origineel: http://lolsnaps.com/funny/1272/
     
  5. Nu ook in Nederland standaard op alle auto's en vrachtwagens!
    [​IMG]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  6. Oei, dat is niet best, bij mij zit het verkeerd als ik dit plaatje zo bekijk [emoji23] [emoji23] [emoji48]

    Castrol Racing Team.
     
  7. Vandaar dat het bij sommige mensen niet werkt.. of het plaatje klopt niet.. Hij duwt omhoog en z'n linkerknipperlicht knippert..:haha:
     
  8. Grandioze manier van vertellen heeft die gast ook :schater:
     
  9. Naja, laat ik eerst maar eens zeggen dat ik ook wel een piraatje ben geweest, zeker wat betreft knipperlicht gebruik, of beter gezegd het gebrek eraan.

    Feit was, is en blijft hopelijk ook dat ik me in de meeste situaties niet stoor aan het ontbreken van knipperlichten. Ik begrijp heus wel dat mensen die mij inhalen op de autobaan, of netjes naar rechts gaan nadat ze genoeg ruimte gecreƫerd hebben tussen mij en hunzelf, of minder netjes links plakken. En ik ben ook niet de grootste imbeciel op aarde die ervan uit gaat dat bij een stoplicht dat voor links staat, dan denkt dat auto's zonder knipperlicht alsnog rechtdoor gaan. Tuurlijk zijn er situaties waarin knipperlicht gebruik noodzakelijk is, en ook mij, met slechts 5 jaar rijervaring, valt het op dat knipperlichten meer en meer voor de sier op de auto worden gezet. Autofabrikanten werken hier mooi aan mee, want een knipperlicht verwerkt in de spiegel staat natuurlijk mooi, maar noodzakelijk is het niet, zeker niet als je je bedenkt dat de wereld het ook meer dan 100 jaar zonder heeft overleefd. Niet om knipperlichtgebruik niet aan te moedigen, maar er wordt ook vaak genoeg gebruik van gemaakt op de meest onnodige momenten.

    Ik rij elke dag over misschien wel de belangrijkste snelweg van Nederland, de A2. Het verbindt Amsterdam met Maastricht, en zelfs nog met het buitenland. Zodra ik uit het mooie Limburg wil, moet ik er net zoals op een normale werkdag aan geloven om de A2 op te gaan. Niet dat ik het zo erg vind, 120/130 is een mooie maximumsnelheid, en er wordt over het algemeen minder van je gevraagd, wat betreft oplettendheid en waakzaamheid, dan in drukke steden. Regelmatig komt het voor dat ik op de rechterbaan een vrachtwagen aantref, hiervoor ruim op tijd (schatting is een 200 meter) naar de linkerbaan doorschuif om de vrachtwagen te passeren. Allemaal prima, mag allemaal, niks mis mee, pluimpje voor mijzelf, als ik zo vrijgevig mag zijn. Maar het komt ook regelmatig voor dat ik op diezelfde linkerbaan zit, om een vrachtwagen in te halen, en dat anderen met snelheden die soms fors over die maximumsnelheid van 120/130 achter mij aan komen, om te duwen, want haast (of tekorten bij de vrouw), en vervolgens terwijl ik nog niet voorbij de vrachtwagen ben, al 'keurig netjes' hun bumper bijna ingeklikt hebben in mijn trekhaak, mooi aan het testen zijn of hun groot licht nog werkt, meteen even de controle uitvoeren van het rechter knipperlicht, met als achterliggende boodschap dat ze van mening zijn dat ik niet snel genoeg naar rechts ga, in plaats van waarvoor het bedoeld is, namelijk aangeven dat je zelf naar rechts wilt. En soms wordt de ergernis zo groot, dat zodra ik amper een metertje langs de vrachtwagen ben, er nog een claxontest volgt, of dat mensen willen kijken hoe mooi hun hersenpannen functioneren, en kijken hoe snel die middelvinger van hun omhoog kan.

    Terug naar mijzelf. Wat is correct knipperlicht gebruik? Ook daar zijn de meningen volgens mij heel erg over verdeeld. Ik rijd anders dan ik op een rijschool geleerd heb, maar ik denk ook dat ik wel mag zeggen dat mensen die geen eigen stijlen hebben aangeleerd, vaak mensen zijn die zonder inzicht op de weg rondtrappen. Houd jij nog altijd netjes twee handen op tien voor 2 aan het stuur? Kijk jij nog altijd netjes achterom bij het invoegen op een andere rijstrook? Parkeer jij achteruit in met alleen je spiegels, zonder je nek te draaien en door het achterruitje te kijken?

    Ik ben een poos heel laks geweest wat betreft knipperlicht gebruik, maar mijn vriendin heeft sinds kort het rijbewijs, en na een paar keer vingertjes tikken, ben ik me er wel meer en meer bewust van. Nu heeft mijn leuke mooie Focus een functie die ook in haar lesauto aanwezig was. Die wat je de keus geeft om het knipperlicht volledig aan te zetten, om vervolgens zelf de hendel te moeten terugduwen, of een bocht te maken die scherp genoeg is, of om hem even in te duwen waarna het knipperlicht driemaal knippert. Iets dat ik zelf veel handiger vind op bijvoorbeeld de autobaan. Volgens de rijschool van de vriendin mag deze functie echter niet gebruikt worden, want (???). Bij Geleen, als je vanuit Maastricht komt, bevindt zich een knooppunt, die van de A2 en de A76 of A79 als ik mij niet vergis. Vaak kom ik aangereden, voeg ik in met het knipperlicht aan, rij de uitvoegstrook op voor die andere autobaan, en ik rijd deze strook helemaal af tot ik op de andere autobaan ben. Omdat ik meteen op dezelfde strook kan blijven om uit te voegen naar de afrit Geleen, blijft mijn knipperlicht vanaf het verlaten van de A2 tot het moment dat ik van de andere autobaan af ben (ca 1,5 km gok ik) aan. Mag officieel ook niet, maar ik doe toch niemand kwaad? Voor iedereen is het duidelijk zat dat ik gewoon naar rechts moet, ook al moet ik officieel op dat stuk 3 maal mijn knipperlicht aan en uit zetten.

    Ik kan nog talloze situaties noemen, maar ik denk dat de beelden die ik wil schetsen wel duidelijk zijn, en het begrip makkelijk te vinden.
     
  10. #113 gerardTDCI, 4 mrt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mrt 2017
    euh, 2x ja ;)

    edit: gebruik ook wel eens de achteruitrijcamera.
     
  11. Wanneer ik op een linkerbaan rijd, naar rechts wil na het inhalen, kijk ik wel nog in mijn spiegels, maar wanneer ik dan het voertuig zie dat ik ingehaald heb, ga ik al fijn naar rechts zonder nog eens door de achterste zijruiten te kijken. Misschien dat het een keer fout moet gaan, maar ik zie er het gevaar niet zo van. Achteruit rijden doe ik toch fijn op de directe waarnemingen van mijn ogen in plaats van via spiegels die een licht vertekend beeld kunnen weergeven. Maar misschien heeft het er ook mee te maken dat ik heftruckchauffeur ben en we niet achteruit mogen rijden op de spiegel, vanwege hetzelfde vertekende beeld.
     
  12. Ik kan met alle eerlijkheid zeggen dat ik altijd mijn richtingaanwijzer gebruik. Ook op rotondes (vinden de meeste beroeps chauffeurs toch wel zo prettig)

    Achteruit rijden doe ik alleen maar op de spiegels, heb er een hekel aan telkens omgekeerd in de auto te moeten zitten. Ook met de caravan doe ik alles op de spiegels.

    Met inhalen kijk ik, moet ook eerlijk bekennen, eigenlijk (bijna) nooit over me schouder. Dit zou eigenlijk wel moeten. Alleen bij invoegstroken wil ik dit nog wel eens doen, aangezien je nooit weet welke malloot er een auto via die invoegstrook rechts inhaalt. (Meerdere malen meegemaakt)

    Maar voor wat de richtingaanwijzer betreft, kom op mensen, hoeveel moeite kost het om even die handel over te halen of even aan te tikken.
    Mensen nemen wel de moeite en tijd om uitgebreid te appen achter het stuur maar die handel aanraken is teveel moeite.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  13. Over je schouder kijken bij een baan wissel leer je dan nog wel een keer van een boze motorrijder die je spiegel even corrigeert..
     
  14. Of de mini hartaanval die je krijgt als er plots wel iemand in de dode hoek gekropen is.
     
  15. achteruitrijden op de spiegels doe ik automatisch omdat ik jaren vrachtwagenchauffeur ben geweest.
    over mijn schouder kijken doe ik altijd als ik van rijstrook wissel naar links.
    als ik ingehaald heb ga ik gelijk weer naar rechts en blijf niet onnodig links rijden om rechts inhalen te voorkomen.
     
  16. Over schouder kijken alleen als ik niet zeker ben. Ik probeer altijd inhaalacties te plannen, en heb de spiegels iets breder staan dan de meesten denk ik. Dus zie meer op de banen naast mij dan op de baan achter mij

    Castrol Racing Team.
     
  17. Same here, ik weet dat ik op rijles geleerd kreeg de spiegels zo te zetten dat een kwart ongeveer van het zichtveld door de spiegels je eigen auto is. Zou erop neerkomen dat je via je spiegel soms nog degene op de achterbank kan zien. Bij mij staan ze zo dat ik het achterste zijraam ongeveer half zie. Laten we zeggen dat 1/8e van mijn spiegel nog mijn eigen auto laat zien, in ruil daarvoor is mijn dode hoek wel weer een stuk kleiner. Alles wat net buiten het zicht van de spiegel voorbijkomt is al zichtbaar in mijn ooghoeken als ik naar de spiegel aan het kijken ben.
     

Deel Deze Pagina