1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De vergeten kunst van het knipperen

Discussie in 'Off-Topic' gestart door Rykers, 9 mrt 2015.

  1. Elk jaar maakt de KLPD in de tussenuurtjes een lijst op met de top 10 grootste ergernissen in het verkeer. Constante in deze lijst is het niet of onjuist gebruiken van de richtingaanwijzer.

    Jaar op jaar vinden we de usual suspects terug in de betreffende lijst. Het zijn eigenlijk vooral de langzaam rijdende mensen die naar de hard rijdende mensen wijzen en andersom. De lijst wordt echter opgemaakt om vast te stellen waar de prioriteiten van de verkeerspolitie elk jaar komen te liggen en dat lijkt ons een goede zaak.

    Constante in deze lijst is dus het niet of onjuist gebruiken van de richtingaanwijzer. Dat pookje wat achter het stuur zit niet of verkeerd gebruiken, om aan te geven dat je iets anders wilt doen dan rechtdoor rijden, blijkt een enorme frustratie. Een frustratie die sinds 2010 gestaag aan een opmars bezig is in de ranglijsten. Een overtreding waar, aldus de politie, meer en meer prioriteit op zou komen te liggen.

    Onze verbazing is echter groot als we moeten constateren dat het tegendeel waar blijkt te zijn. De boete wordt bijna nooit uitgeschreven. In het ergste geval ontvangt de persoon die te lui, of simpelweg te dom is om zijn richtingaanwijzer uit te zetten een waarschuwing. Dat zal ze leren. We constateren zelfs dat bij het wegrijden van de staandehouding waarbij die waarschuwing gegeven wordt, het gebruik van een richtingaanwijzer vaak nog te moeilijk is. Het lijkt oprecht of deze mensen te dom zijn om te poepen, en of het de politie niet interesseert.

    Waar hard rijden of bumperkleven met name bij een bepaalde groep mensen voorkomt, lijkt “knipperlethargie” in alle klassen sterk vertegenwoordigd. Van het petje tot de huismoeder, van leaserijder tot zondagsrijder; er heerst een collectief gevoel dat men alleen is op de weg. Dat is geen aanname, dat is daadwerkelijk één van de meest gehoorde verklaringen. “Ik doe het normaal wel, alleen niet als ik alleen op de weg ben.” Maar wij zien het, de politie ziet het, u bent dus niet alleen op de weg, anders hadden wij het niet gezien! Het is zo simpel, zo duidelijk, maar toch is het schijnbaar niet genoeg om een boete te schrijven en voor één keer duidelijk te maken dat hoewel het misschien écht heel moeilijk is, men toch moet proberen dat pookje te gebruiken. Ga desnoods eens op een parkeerplaats staan en oefen het. Pookje omhoog is naar rechts, pookje omlaag is naar links. Probeer dat voor het wegrijden even, en voor je het weet wordt het een automatisme en vraag je je af waarom je het ooit zo moeilijk vond.

    Die dag zal waarschijnlijk nooit komen, en zo staan we elke keer weer met z’n allen, midden op een doorgaande weg stil omdat iemand het teveel moeite vond om z’n richtingaanwijzer uit te zetten omdat hij wil parkeren. Of we staan stil voor een rotonde omdat iemand het niet nodig vond om dat pookje omhoog te tikken en aan te geven dat hij of zij de rotonde wil verlaten. Het diep egocentrische gedrag zal nooit afgeleerd worden, want het heeft geen consequenties. Geen boetes, geen ongelukken, geen gevolgen en dus geen verandering. Wij snappen het echt niet, zet een agent bij een willekeurige rotonde en het begrotingstekort is zo weg, maar het gebeurt niet. De huidige situatie is dan ook dat dit gedrag door veel mensen begroet wordt met toeteren en een middelvinger, en op die manier helpen we samen de nummer 2 van vorig jaar (Agressie in het verkeer) waarschijnlijk naar de eerste plek.

    Moest ik even kwijt.
    [via autoblog.nl]
     
  2. Het 'toverstokje'!
     
  3. Amen, ik sluit me aan bij vorige spreker.

    Ik verbaas me tegenwoordig als iemand een richtingaanwijzer (correct) gebruikt.
    Tel voor de gein eens voor een stoplicht hoeveel auto´s knipperlicht aan hebben.
    Mijn record 15 auto's en 1 met knipper licht. De mijne :badgrin:

    Voetnoot: Heb wel idee dat het steeds erger wordt.
     
  4. Zelfs de Politie geeft regelmatig geen richting aan. Werd afgelopen week s'nachts ingehaald door een politie auto op de snelweg, deze schoof zo weer naar rechts zonder zijn knippertje te gebruiken.

    Is maar een kleine moeite maar oh zo lastig... :nocheer:
     
  5. Ik bekijk de situatie, mocht ik echt niemand hinderen door zonder richting aan te geven de rotonde af te gaan doe ik dat regelmatig ja, mocht er iemand aankomen vanuit de richting die ik op wil gaat het lampje aan. Haakse bochten waar voor geremd dient te worden gaat ie sowieso op tijd aan. In de rij bij het verkeerslicht, tja, als ik ertussen in sta heeft het weinig zin, of het moet een dubbel richtings baan zijn.
    Moet ook er bij concluderen dat bij veel auto's de knippers te ver naar buiten zitten en dan vaak lastig te zien zijn.
     
  6. #6 Bokkepoot, 9 mrt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mrt 2015
    Soms ook levensgevaarlijk...

    Ik heb het al zo vaak meegemaakt dat iemand zonder te knipperen zomaar afsloeg naar links, alleen remmen en dan opeens afslaan. En dat op een weg waar je 80 mag..
     
  7. #7 Leppie, 9 mrt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mrt 2015
    Het is inderdaad zo makkelijk, ik geef soms zelf richting aan op plaatsen waar ik eigenlijk nergens anders heen kan.
    En zodra ik bij een rotonde drie kwart wil geef ik vooraf richting naar links aan, heb ik zo geleerd en maakt de doorstroming een stuk soepeler, maar helaas is dat helemaal een verloren kunst
     
  8. Je hebt ook altijd de remmende uitvoeger.

    Deze schuift van de rechterbaan naar links om de uitvoegstrook te pakken. Tijdens deze poging is het van belang om de richtingaanwijzer niet te gebruiken en het rempedaal in te houden..
     
  9. Inderdaad heel herkenbaar allemaal. Ik zal niet zeggen dat ik altijd mijn richtingaanwijzer gebruik, maar toch zeker in 99% van de gevallen. Duidelijkheid kan veel ergernis voorkomen en bevordert de doorstroming.
     
  10. Terwijl iedereen het leert tijdens de rijlessen is het wel te suf voor woorden dat er zoveel mensen zijn die geen richting aangeven als het juist nodig is. Alsof zij ervan uitgaan dat iedereen telepathisch is en kan aanvoelen waar men naartoe wil gaan.
     
  11. Laten we allemaal ipv de spiegels een glazen bol monteren, die worden namelijk toch ook bijna niet gebruikt
     
  12. Het is de bedoeling dat je ver van tevoren aangeeft welke richting je op wilt. Vaak genoeg maak ik ook mee dat er mensen zijn die dit pas doen op het moment dat ze afslaan.
     
  13. Ik doe ook een beroep op fietsend Nederland. Vandaag weer tevergeefs op 4 fietsers staan wachten die zonder hand uitsteken een andere richting uitgingen.
     

  14. Gebeurt ook regelmatig, en niet te vergeten dat ze ook aan het appen zijn of door rood licht rijden.
     
  15. Of op de knop drukken en meteen door rood lopen. Als je dan door rood gaat blijf dan in ieder geval van de knop af
     
  16. Ik heb laatst in de Achterhoek nog een fietser de stuipen op het lijf gejaagd:mrgreen:
    Hij was al append van plan om door rood te fietsen. Aangezien de afstand tussen hem en mij (in de vrachtwagen) voor mij te klein was om nog op tijd te stoppen heb ik de luchthoorn even gebruikt.
    De telefoon viel hem bijna uit de handen, waardoor hij bijna van zijn fiets viel. Uiteraard kreeg ik nog even het internationale gebaar van vriendschap (middelvinger).
     
  17. Hahahahah heel herkenbaar. (ook trucker)
     
  18. Éen keer een fietser bijna onder de wielen gehad. Donkere weg (geen straatverlichting). Fietser zonder verlichting plus donkere kleding. Ik zag ze echt niet tot op het laatste moment m'n vrouw me waarschuwde. Scheelde niet veel.
     
  19. Inderdaad een grote ergenis echter de andere kant is ook weleens frusterend dat mensen door het knipperen voorrang/ruimte willen afdwingen.
     
  20. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de knippers nog weleens vergeet,
    dat is niet goed te maken.
    het is goed om het er over te hebben het heeft mij in ieder geval weer even aan het denken gezet bedankt.
     

Deel Deze Pagina