1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Caravan trekken met de focus

Discussie in 'Performance' gestart door jeroenvv, 21 mei 2009.

  1. Ik heb ook een 1.6 (uit '99) en heb het plan om er een paardentrailer achter te hangen (gewicht technisch allemaal binnen de norm!) Erg grote afstanden had ik niet in de planning, dat moet wel een beetje comfortabel (ook voor de medewegebruiker) lukken? Verhoogd benzine gebruik is natuurlijk wel te verwachten. Maar het is niet zo dat ik er een half jaar over doe om de 80 km/h te bereiken?
    Ik hoef dus geen grote afstanden of hellingen te nemen (!)
     
  2. aangezien jij alleen op de vlakkeweg blijft met je paardentrailer moet het volgens mij geen probleem gaan geven. Vorig jaar op een camping in Zwitserland gezien hoe een 1.6 focus een flinke caravan trok, al met al viel mij op dat hij niet erg veel moeite had om een beetje bij te blijven.
     
  3. oke, prima. Nu nog m'n E gaan halen _O-
     
  4. waarvoor heb je E nodig?
    Zolang je trekgewicht lager is dan de massa van t voertuig volstaat B prima, is een uitzondering op de regel van max 750kg he....
     
  5. Voor de voorganger? Ik dacht dat juist de achterste veel minder luchtweerstand had en juist alleen de achterste er profijt van had. Maar nu je het zo zegt.. De voorste heeft natuurlijk ook geen 'kielzog' achter zich.
     
  6. Klopt je hebt alle 2 voordeel. En als je er achter rijd krijg je ook nog het voordeel van dat je sneller kunt "slipstream" noemen ze het. Je denkt dan dat je je voorganger snel in kan halen. Dat lukt meestal ook wel maar soms krijg je een flinke klap in het gezicht en dan duurt het lang. Maar met de nieuw generatie wagens is het wel minder. Nu ligt het aan de begrenzing van de wagen, hoe is die afgesteld. Je hebt een voordeel en een naardeel. Kiezen tussen die 2 is lastig. Daarom rij ik rond de 85 kmh. Kan overal mee komen en het verbruik is met 400 pk 1 op 3,6.
     
  7. Bron: http://www.bokt.nl/wiki/Trailer

    gewicht van de trailer + laadvermogen ligt hoger dan het gewicht van m'n focus.
    Je kunt proberen met alleen B te rijden en hopen dat wanneer je aangehouden wordt, de agent in kwestie ook niet weet hoe de vork in de steel zit.
    Met BE zit je al-tijd goed :)
     
  8. gokken om niet een E-rijbewijs te halen en denken dat meneer agent t niet snapt? denk dat er geen 1agent is die dit soort standaard dingen niet weten. gewoon netjes je E halen, kost jammergenoeg wel weer een hoop geld.
     
  9. you would be surprised hoe veel mensen niet exact weten hoe het zit, ook onder de plsiesie. Maar ik wil dat risico ook niet lopen hoor. Vandaar dat ik m'n E nog wil halen dus
     
  10. Ik had in mijn polis een uitsluitingsgrond als bleek dat het rijbewijs niet in orde was. Ik zou het dus maar gewoon gaan halen. Het moest voor de cabrio ook, al was deze caravan maar 53 kilo te zwaar.
     
  11. Niet dat het mij verstandig lijkt maar:
    De WAM komt voort uit een benelux verdrag. Het hof van benelux heeft geoordeeld dat je op deze voorwaarde verzekeringsuitkeringen niet mag uitsluiten (geldt ook voor opgevoerde scooters). Voor de rest vind ik het maar een rare regel, waarom mag je een aanhanger met een maximaal toegestane massa hoger dan de auto niet rijden als je hem zo belaadt dat die veel minder weegt dan de auto. Doorgaans zijn aanhangers waar de maximaal toegestane massa hoger ligt ook veiliger zeker als die door belading maar 1000KG weegt.
     
  12. Wij hebben 2x met een Burstner 490TK in frankrijk rondgereden met daarvoor een 1.6 Ford focus Wagon. De caravan is beladen maximaal 1000kg. De 4de versnelling is optimaal rijden. In de 5 zakte de snelheid in en merk je dat er geen trekkracht meer inzit.

    Afgelopen jaar naar de Ardeche gereden. Maar nu met onze C-max met 1.8 motor.
    Lekker op de cruisecontrol in de vijfde versnelling. Op bergen met een hoog stijgings percentage terug naar de 4 of 3 maar wel lekker mee kunnen rijden.

    PS niet naar de boordcomputer kijken voor wat betreft het verbruik.....
     
  13. Benelux-verdrag of niet.
    Ik heb geen zin in gedonder met de verzekeringsmaatschappij over het al dan niet gedekt zijn van eventuele schade. Met mijn wagon en mijn B-rijbewijs zorg ik ervoor dat de aanhanger geen hoger toegestaan gewicht heeft dan het kentekengewicht van mijn focus.
     
  14. Die heb ik gelukkig niet hahah
     
  15. daarom maak ik de boordpc er maar niet in hahahah, ach ik rook en drink niet, de auto drinkt zeg ik altijd... vind ie lekker
     
  16. De regels in leken taal:
    wat mag je trekken met je B-rijbewijs?

    - ongeremd: kijk op je kentekenbewijs wat het max. ongeremd gewicht is,
    vind je het daar niet op, gaan naarhttps://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Default.aspx
    toets daar je kenteken in en je weet het, staat bij eigenschappen.

    - geremd: kijk weer op je kentekenbewijs, maar nu naar je lediggewicht,
    het gewicht wat daar staat is het max. wat je achter je auto mag hangen.

    In beide gevallen mag het totaalgewicht niet boven de 3500kg uitkomen,
    dit word berekend via je max. voertuiggewicht en max. aanhangergewicht.

    Voor B-E-rijbewijs geld andere regels:

    - ongeremd: hetzelfde als bij B-rijbewijs

    - geremd: kijk op je kentekenbewijs wat je max. mag trekken, dit is zeer vaak
    hoger als het lediggewicht van je auto.

    Hierbij geld dat het totaalgewicht niet boven de 7500kg mag uitkomen
    of dat moet intussen aangepast zijn, want die 7500kg van vroeger vind ik
    nu nergens meer terug:confused:
     
  17. Volgens mij is er geen max limiet meer. Je kan met een BE- combinatie volgens mij tot 9 ton gaan.
     
  18. hoe zwaar is zo'n paardentrailer dan? of zijn die paarden zo zwaar, ik dacht dat zoiets wel onder de 1200kg zou blijven
     
  19. paardentrailer zit al gauw op de 700 kg, t peerd wat erin moet zit tegen de 500 kg, maar het gaat om het maximale laadvermogen van die trailer of je het wel of niet met alleen B mag trekken

    zie bron op pagina 3
     
  20. Massa leeg voertuig 1.104 kg
    Toegestane maximum massa voertuig 1.650 kg

    Cilinderinhoud 1796 cm3
    Vermogen 85 kW

    Aanhangwagen
    Maximum te trekken massa:
    - ongeremd 600 kg
    - geremd 1.200 kg

    De aanhanger die je wilt gaan trekken met alleen een B rijbewijs mag dus niet boven de 1104kg (in mijn geval) zijn.

    Laat de caravan die wij in gedachten hebben nou net 1100kg zijn haha

    bij een caravandealer kan je ook je gewicht op papier iets naar beneden laten zetten, zodat je het wel mag trekken, echter moet je rekening houden dat je weer niet teveel mee gaat slepen...
     

Deel Deze Pagina