1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Caravan trekken met de focus

Discussie in 'Performance' gestart door jeroenvv, 21 mei 2009.

  1. Beste allen,

    volgend jaar voorjaar zijn wij van plan een caravan aan te gaan schaffen. Mijn vraag is nu wat zijn de ervaringen van de focus met een flinke lading achter zich, en dan vooral de bergen in....

    wat zijn de plannen: met de focus 1.8 bezine de bergen in van Zwitserland e.o.

    Een caravan kopen die beladen rond de 1000 á 1100 KG is.
    op caravantrekken.nl kan je ook een berekening maken, maar mijn vraag wat is jullie ervaring?

    hieronder de berekening van caravantrekken.nl:
     
  2. 1.8 is voldoende, maar met bergachtige gebieden kan het wel eens zijn dat je maximaal 70km/u haalt...
    Dat hebben wij ook in het verleden gehad.
    Maar voor gewone wegen is het zeker voldoende om 120km/u te halen, en dat wil je helemaal niet zo snel....
     
  3. Ben met onderstaande combinatie in Zuid Frankrijk geweest. Volgens caravantrekker zal er wel geen slechtere zijn.....Wel veel toeren maken en idd de 5e versnelling niet gebruikt. De Focus ligt een stuk beter op de weg, dus zal best wel lukken. Ik heb ook het idee dat je 1.8 motor onderin veel sterker is dan de 1.6.
    [​IMG]
     
  4. ah kijk die afmeting caravalair willen wij ook, moet gaan lukken zo te zien (en lezen)
     
  5. Wij zijn met onze Mitsubishi Carisma 1.8 GDi 125 pk / 174 nm ledig 1125 kg
    samen met een Adria 4025 TD comfort met max. 900 kg door Duitsland gereden
    incl. leuke bergjes, dit was wel te doen, maar niet met groot gemak.
    Dit jaar is het de bedoeling om met de Focus Wagon 1.6i 101pk/145nm en
    een ledig gewicht van 1050kg samen met de Hobby 400 de Luxe met max.
    1200 kg (teruggekeurd van 1350kg naar 1200kg) in NL op vakantie te gaan.
    Volgens de berekening van caravantrekker.nl zou deze kombinatie geen
    succes zijn in het buitenland:p
    Heb er al wel mee gereden, maar nog niet volbeladen, maar het voelt allemaal
    wel minimaal aan.
     
  6. Onze vorige Focus was een 1.6 uit 2001 en daar hebben we ook een Kip 41 mee getrokken. Inderdaad wel minimaal allemaal en je zal veel terug moeten schakelen.
    Ook het benzine verbruik ligt dramatisch hoog. Maar het kan allemaal wel.
    Let wel goed op dat je de caravan niet te zwaar maakt want dan wordt het gevaarlijk.
     
  7. Het was een Antares de luxe 490, van dissel tot achterbumper 6.35m lang. Best groot achter zo'n Escortje hoor. We kochten hem vanwege de indeling en zijn lage gewicht. Vast bed voorin en een stapelbed achterin. Lekker goedkoop, alleen kwalitatief......
     

  8. Dat zijn mijn ervaringen met mijn 1600 ook. Veel werken en geen 5e versnelling gebruiken. cc kon ik al helemaal vergeten.

    Nadat ik het kunstje van "vrachtwagensurfen" goed onder de knie had kon ik wel rijden in de 5e versnelling op de cc.
    Verbruik zakte van ongeveer 1 op 8 naar 1 op 12.

    Dit surfen houdt in dat je net op de goede afstand achter een vrachtauto gaat hangen dat je net meegetrokken wordt. Dat voel je heel goed als je er met een caravan achter rijd. de afstand tussen de vrachtauto en jezelf is dan net groot genoeg om er veilig achter te hangen.
    Stel je dan de cc in op die snelheid blijft de afstand ook gelijk.
    Zoek je dan een vrachtauto uit die een beetje door rijd schiet het nog goed op ook.

    Dit deed ik alleen op de snelweg omdat je dan niet zo'n verkeersdrukte hebt en het dus ook veilig blijft.;)

    Heb nu een vouwcaravan waarmee dat niet meer nodig is.
    Kan nu met gemak 120 rijden op de cc in 5. Geen enkel probleem.

    Gr Fred
     
  9. zoals ik het allemaal lees wordt het geen probleem met een caravannetje achter de focus aan!
     
  10. Als je achter een vrachtwachen wilt "surfen" of "plakken" moet je echt wel goed uit kijken. ALs je het onder de knie hebt kun je lekker bijven hangen. Je houd als het ware gas over. OP een gegeven momet denk je ik kan er voorbij. Niet doen,je krijg dan de wind vol voorop. En dan is je winst weg. Het enige nadeel hier van is dat de politie het kan opvatten als kleven, je moet er toch redelijk dicht opzitten om te kunnen "plakken".
     
  11. Zomer 2008 ben ik ook met een caravan van ong. 1050 kg op stap geweest. Dit is mij prima bevallen met mij 1.8 Focus. De auto had er echt geen moeite mee. Op de snelweg in NL is 90 in z'n 5 makkelijk te doen en in Frankrijk moet je af en toe terug naar de 4e versnelling. Als je de 'goede' vrachtwagen hebt gevonden dan, sleept deze je zo mee de berg op. In het verbruik is dit ook goed te merken!
    Normaal (zonder caravan): 1:13, Met caravan: 1:7,5, Met caravan, achter vrachtwagen: 1:9
    Ik heb in Frankrijk (op de snelweg) maar één keer naar de drie hoeven terug te schakelen om de berg op te komen.

    Dat vrachtwagen surfen scheelt enorm in verbruik, maar je ziet geen @$#&*. Om echt goed mee gezogen te worden moet je er echt vlak achter rijden (= max. 10 meter)! En iedere keer als er een snellere vrachtwagen voorbij komt ga je daar weer achteraan. Zo had ik er op een gegeven moment één die 100 reed....en dan schiet het lekker op!
     
  12. heb er weer wat van geleerd, vrachtwagen surfen! had dr nog nooit van gehoord, handige tips!!
     
  13. Jeroen er gaat hier een werled voor je open.:rofl:

    Als je het goed doet en ver vooruit kijkt is het goed te doen.
    Ik deed het nooit als het te druk was, maar er zijn zat mogelijkheden dat het vele tientallen kilometers achter elkaar kan.
    Nu met die vouwcaravan hoeft het niet meer, omdat die achter de auto voor het grootste gedeelte uit de wind hangt.

    Gr Fred
     
  14. Wat vinden die vrachtwagenchauffeurs van deze praktijken?

    Ik kan me niet voorstellen dat die er blij van gaan worden, zo'n ding de hele tijd achter je kont.
     
  15. Och, die plakken normaal ook maar 5 meter van elkaar ofzo
     
  16. Ben zelf 25 jaar chauffeur geweest en had er geen moeite mee.
    Heb er eigenlijk nooit geen reactie's over gehad. Die krijg ik meer met mijn motorscooter.:confused:

    Die koekblikkers denken dat ik met een brommer op de snelweg zit. Ze zien niet eens het verschil tussen een nummerplaat van een motor of scooter.:loco:

    Gr Fred
     
  17. Is het nou vooral de windweerstand of het gewicht wat het voor de auto zo zwaar maakt?
     
  18. beide;)
     
  19. Als je minder dan 10 meter achter een vrachtwagen gaat "zitten", kom je in de dodehoek van de wagen. Ik heb er niet zoveel problemen mee. Als ik ze zie "surfen" weet ik dat en kan er rekening mee houden met mijn remweg. Er zit van alles op en aan om maar zo snel mogenlijk stil te staan. En zelfs als we tesnel door een langebocht gaan worden we afgeremt.
    Alleen als het druk is. En 'snacht is het soms vervelend, en dan heb je van die EIKELS die verkeerd geladen zijn(alles in de auto omdat ze een te lichte caravan hebben;:-?) en met hun lampen de hemel verlichten. Gaan op een meter of 3,4 zitten,dat kan ik dan mooi zien door mijn achteruitrijcamera, en schijnen mooi via de spiegels naar binnen. Probeer het wel op een duidelijke manier telaten merken dat ik het niet altijd mee eens ben. Meestal even van de cc af. DAt helpt meestal wel, en anders een parkeerplaats op.

    @Spiked: Als ze zo achter elkaar rijden dan duw je als het ware je voorganger aan. Heb dat ook een paarkeer mee gemaakt en gedaan. Het scheelt een paar tiende literbrandstof voor de voorganger. Voor mijn hoef dat niet Je ziet niks. Laat mijn maar mooi op cc rond de 85 kmh rijden. En als het moet dan kan ik toch nog sneller. Het maakt hier in Nederland toch niks uit.
     
  20. t is eigenlijk wel link om te doen als ik het zo lees, als er ook maar wat gebeurd maak je geen schein van kans met je volbeladen carvanos en auto... afstand houden zoals het hoort dus eigenlijk
     

Deel Deze Pagina